Цацаров нанесе въздушни удари по НАТО

След като атакува военния министър заради ремонта на МиГ-29, прокуратурата започна да се меси и в държавната отбранителна политика

   ©  Велко Ангелов
   ©  Велко Ангелов

Подмолната война срещу скъсването на военно-техническата зависимост между българските въоръжени сили и Русия навлезе в следваща, по-активна фаза. След като на 27 ноември парламентът най-накрая ратифицира споразумението между България и Полша за удължаване на летателния ресурс на изтребителите ни МиГ-29, през изминалата седмица дойде поредният удар по архитекта на инициативата – военния министър Николай Ненчев. Малко след като парламентарният дебат по темата приключи, в ролята на острие влезе и държавното обвинение. Във вторник от отбранителното министерство потвърдиха това, което от известно време циркулира в публичното пространство – че договорката с Варшава е попаднала в полезрението на прокуратурата.

Оказва се обаче, че това не е всичко. Държавното обвинение не просто е започнало да проверява различните аспекти на договора за ремонт на шест двигателя за бойните ни самолети, а също разследва и подготовката за евентуално въвеждане на съвместна охрана на въздушното пространство заедно с други държави от Северноатлантическия алианс. Или по-популярно казано – разследва т.нар. натовски ер полисинг. Този факт е, меко казано, странен и скандален, тъй като представлява директен опит за намеса в отбранителната политика и коалиционните ангажименти на страната ни. Защото не прокуратурата, а парламентът и правителството имат изключителното право, а и задължение, да преценяват по какъв начин най-ефективно България да защитава своята национална сигурност – в случая въздушното пространство. И политическият консенсус в момента е (с изключение на проруската партия "Атака"), че това ще се случва най-добре в рамките на НАТО особено в контекста на все по-влошеното техническо състояние на бойната авиация. По всичко личи обаче, че ведомството на Сотир Цацаров не мисли точно така и като че ли разглежда западните ни съюзници като... потенциален риск за сигурността. По принцип работата на прокуратурата би трябвало да е да провери дали някой не се е облагодетелствал незаконно покрай сделката за МиГ-овете. А не да преценява къде е по-добре да се ремонтират – в Русия или в Полша.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се