С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 11 дек 2015, 17:50, 28869 прочитания

"Хемус", или краят на илюзиите за евтини магистрали

Цената за строежа на 60 км от северния аутобан скочи от 434 на 800 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Класирането

Увеличаване



Денят е 4 октомври, годината 1974 г. Близо до село Яна, в присъствието на първия секретар на ЦК на БКП и председател на Държавния съвет Тодор Живков е направена първа копка на магистрала "Хемус". "Ден първи в изграждането на автомагистрални пътища у нас!", възкликват кореспондентите на БТА. Много, много, много дни изминават в следващите 41 години, но 422-километровият аутобан между София и Варна така и не е довършен. Изградените участъци са с дължина 170 км.

Тази седмица беляза още един важен ден за "Хемус". Бяха отворени офертите на кандидатите да строят първите 60 от оставащите 252 км. Настроението обаче далеч не беше така еуфорично. Прогнозите на държавата за обща инвестиция от 1.5 млрд. лева за довършването на цялата магистрала се сгромолясаха. В най-оптимистичния сценарий тези 60 км ще струват между 700 и 800 млн. лева, но предвид рисковано краткия срок (2 години и 8 месеца с проектирането) и сложното трасе този сценарий е малко вероятен. Според специалисти следващите етапи ще са по-лесни за изграждане, но изгледите 190 км магистрала да се построят за 3-4 млн. лева на километър също клонят към нула.


Какво определя цената

През март 2014 г. регионалното министерство и специално създадената Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) окончателно се спряха на трасе за оставащите 250 км от магистрала "Хемус". Тогавашният министър Десислава Терзиева прогнозира цена за изграждането им 1.5 млрд. лева без ДДС. Трасето беше разделено на три етапа, а всеки от тях - на няколко по-къси лота. Първият етап, за който в момента се избират изпълнители, е близо 60 км и е разделен на два участъка. Началната точка е Ябланица, а крайната - разклона за Ловеч и Плевен.

В изказванията на няколко поредни министри на регионалното развитие цената му варираше от 360 млн. лева до 520 млн. лева, а през януари тази година беше обявена обществена поръчка с прогнозна цена 434 млн. лева или, както се оказа, двойно по-ниска от реално предложената. Обяснението за стари изчисления не е много релевантно, при положение че идейните проекти за магистралата са от 2014 г. В самите проекти и в заданието на поръчката са включени повечето сложни съоръжения, които сега се изтъкват като аргумент за високата цена - виадукти, тунели, мостове и пътни възли (виж в карето какво включва проектът).



Да не забравяме и географското положение на магистралата - това не е полето на "Тракия", а планински район, част от Предбалкана. Само седмица преди отварянето на офертите за "Хемус" държавата обяви търг за 2-километровия тунел "Железница" на магистрала "Струма" с прогнозна цена 250 млн. лв. Миналата година пък от бюджета бяха разплатени 66 млн. лв. за 4-километровия пътен възел Белокопитово на "Хемус". Макар и сравнението между различни обекти да не е коректно, то дава някаква представа за цената за сложни пътни преминавания. Тоест цената на магистралата никога не е била 6-7 млн. лева на километър и остава въпросът защо е била обявена с тези подвеждащи параметри.

Не е изключено крайната цел да е била свиване на цената до възможно най-ниските стойности. Друга конспиративна теория е, че ниската прогнозна цена би отблъснала големи международни компании за сметка на местни играчи, които могат да си позволят да подбият цената на строителството в определени граници.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии

Докато в парламента вървяха дебатите по вота на недоверие, премиерът разговаряше с футболните фенове на "Левски"

24 яну 2020, 1284 прочитания

Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите

Анкета сред членовете на столичната адвокатура показва, че електронната комуникация със съда е най-желаното подобрение

24 яну 2020, 876 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Как харчат парите ви

Една германска фондация иска да ви накара да следите по-добре как властта разходва данъците ви

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10