"Хемус", или краят на илюзиите за евтини магистрали
Цената за строежа на 60 км от северния аутобан скочи от 434 на 800 млн. лв.
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Денят е 4 октомври, годината 1974 г. Близо до село Яна, в присъствието на първия секретар на ЦК на БКП и председател на Държавния съвет Тодор Живков е направена първа копка на магистрала "Хемус". "Ден първи в изграждането на автомагистрални пътища у нас!", възкликват кореспондентите на БТА. Много, много, много дни изминават в следващите 41 години, но 422-километровият аутобан между София и Варна така и не е довършен. Изградените участъци са с дължина 170 км.
Тази седмица беляза още един важен ден за "Хемус". Бяха отворени офертите на кандидатите да строят първите 60 от оставащите 252 км. Настроението обаче далеч не беше така еуфорично. Прогнозите на държавата за обща инвестиция от 1.5 млрд. лева за довършването на цялата магистрала се сгромолясаха. В най-оптимистичния сценарий тези 60 км ще струват между 700 и 800 млн. лева, но предвид рисковано краткия срок (2 години и 8 месеца с проектирането) и сложното трасе този сценарий е малко вероятен. Според специалисти следващите етапи ще са по-лесни за изграждане, но изгледите 190 км магистрала да се построят за 3-4 млн. лева на километър също клонят към нула.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
21 коментара
Животът е с пари...не с пенсии и помощи !!!
Мислете му, хора...
[quote#1:"Ghost"]Животът е с пари...не с пенсии и помощи !!!
Мислете му, хора... [/quote]
Много се краде в тая България, много се краде. Навремето братчеда Адолф Хитлер опаса Германия с магистрали от 1933-та до 1939-та. Само за 6 години и то магистрали годни да устояват на авиационни бомби, а не асфалтова шпаковка каквито са нашите. Аутобаните в Германия и днес са безплатни. Нищо не става от нас, нищо...
[quote#2:"Тони Шнайдера"] а не асфалтова шпаковка [/quote]
Мислех си за гипсокартон,ама ще ти се доверя....
Праснете 200 лева тол такса на Тракия и ще стане, иначе така или иначе ще ви изкормят като вдигнете винетките на север.
Предлагам да дадат втория лот на фирмата на Пееф, но под условие той лично да е с работниците навън всеки ден на строежа поне 8 часа. Така може да забрави да обърква съдебната система.
Дано останат хора из региона да я ползват, ако и когато стане...
Тръгнете по този път. Между София и Варна. И ми кажете има ли нужда от магистрала! След подминаването на отбивката за Ботевград колите намаляват (защото се отклоняват за Враца, Монтана и Видин). А след отбивката за Плевен, намаляват още. По втората половина от пътя, между Търново и Варна, движение почти няма. За какво ни е тази магистрала за 1,5 милиарда? Нека вложата тази сума в рехабилитацията на съществуващите пътища. Ще има много по-голям ефект за много повече хора. Обаче Бойко I иска да е втория след Тато, дето е построил магистралите. Да реже ленти и да се бие в гърдите, докато финансира мегаломански проекти за "наши" фирми с обществени средства.
До коментар [#7] от "sylvester":
Веднага ще ти отговоря... Аз съм от Варна и минавам за София, през Ришкия проход и оттам по "Тракия", за да не се кръстя 400км отгоре дали ще стигна жив. Естествено, че като е калпав пътя никой няма да минава оттам.
До коментар [#7] от "sylvester":
А ти замислял ли си се защо камионите наистина намаляват и за сметка на това по проходите хаимбоаз и котел е лудница?
Голямо крадене ще падне!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.