Кой спечели от субсидиите за купуване на земеделска техника
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой спечели от субсидиите за купуване на земеделска техника

Кой спечели от субсидиите за купуване на земеделска техника

6404 прочитания

© Георги Кожухаров


Покупката на нова земеделска техника за селските стопанства, която се субсидира по ПРСР, също често беше посочвана като проблемен въпрос. От една страна това е мярката, която предизвиква най-силен интерес и към нея се насочват много кандидати. Във миналия период бюджетът й надхвърли 1 млрд. лв., като в последния момент преди затварянето на програмата към мярката беше добавен неизползвания ресурс от други мерки в размер на 62 млн. евро. От друга страна обаче от този инструмент се възползваха най-добре не земеделските производителите, а дилърите на селскостопанска техника.

В предишния период на прилагане на програмата фермерите трябваше да подават по три оферти от различни производители и вносители, за да се определи на каква цена те могат да придобият техниката, която искат. "За никой не е тайна, че писането на оферти беше станало масов спорт, за да се осигурят трите от комплекта", казва зам. министъра на земеделието Васил Грудев. Тези оферти обаче обикновено са се подавали на завишени цени. Ето защо и България трудно успяваше да обясни на европейските одитори защо цената на един актив – като трактор или комбайн в страната е с 20% от Холандия например. Дори експертите на ЕК обаче не успяват да стигнат докрай в тези разсъждения, защото въпреки запитванията до производители, политиката за местния пазар се определя само от местните дистрибутори.

В новия период управляващият орган на програмата решава да промени подхода като създаде електронна база данни с референтни цени за различните активи, които могат да се придобият със средства от ПРСР. МЗХ и ДФЗ се обръщат към всички вносители на техника да помогнат създаването на базата данни. Какво се получава?

"След като стартирахме тази платформа, средно цената на земеделската техника беше завишена с между 10-15% спрямо цената на земеделската техника отпреди да започнем изграждането на референтната база данни. Това доведе до факта, че колегите от фонд Земеделие само трябваше да извършват проверки и анализ и да коригират цените,което създаде допълнителни разходи на време и несигурност за бенефициентите", обяснява Грудев.

След тази корекция, по думите на Римен Порожанов, цените в базата данни са свалени с 20-30%, което е и в рамката на търговската отстъпка на дистрибуторите.

Покупката на нова земеделска техника за селските стопанства, която се субсидира по ПРСР, също често беше посочвана като проблемен въпрос. От една страна това е мярката, която предизвиква най-силен интерес и към нея се насочват много кандидати. Във миналия период бюджетът й надхвърли 1 млрд. лв., като в последния момент преди затварянето на програмата към мярката беше добавен неизползвания ресурс от други мерки в размер на 62 млн. евро. От друга страна обаче от този инструмент се възползваха най-добре не земеделските производителите, а дилърите на селскостопанска техника.

В предишния период на прилагане на програмата фермерите трябваше да подават по три оферти от различни производители и вносители, за да се определи на каква цена те могат да придобият техниката, която искат. "За никой не е тайна, че писането на оферти беше станало масов спорт, за да се осигурят трите от комплекта", казва зам. министъра на земеделието Васил Грудев. Тези оферти обаче обикновено са се подавали на завишени цени. Ето защо и България трудно успяваше да обясни на европейските одитори защо цената на един актив – като трактор или комбайн в страната е с 20% от Холандия например. Дори експертите на ЕК обаче не успяват да стигнат докрай в тези разсъждения, защото въпреки запитванията до производители, политиката за местния пазар се определя само от местните дистрибутори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    bgkurshum avatar :-|
    bgkurshum

    30% търговска отстъпка!?! Наркотиците и лекарствата - ряпа да ядат.

  • 2
    ppancho avatar :-|
    ppancho

    Аз съм земеделски производител.Отидох при вносителите на трактори"Кубота"Фирма от Пазарджик(не съм сигурен)Те ми заявиха директно,че могат да завишат цената на модела,който ме интересува от55000лв на 86000лв.Така самоучастието ми падало до 0.Дадоха ми визитка на консултант по писане на проекти по мярка 4.1.,"наш човек" казаха,неговите проекти минават.Много компетентни хора,пожелавам им скорошен и необратим фалит.Така аз останах без нов трактор и с ясното съзнание,че краденето на общи пари(държавни или каквито и да е,само да ги има) в България е национален спорт.
    Стана ми тъпо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.