Телеком регулаторът опростява процедурата при прехвърляне на телефонни номера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телеком регулаторът опростява процедурата при прехвърляне на телефонни номера

Председателят на КРС Веселин Божков.

Телеком регулаторът опростява процедурата при прехвърляне на телефонни номера

Промените позволяват на потребителите и бизнеса да запазят номера си при спиране на дейността на техния доставчик.

Юлиян Арнаудов
3400 прочитания

Председателят на КРС Веселин Божков.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Телеком регулаторът въвежда промени в нормативната уредба за разпределяне на телефонните номера, които трябва да запълнят досегашни дупки, които се появяват при определен тип казуси. Една от тях е възможността на потребителите и бизнеса да могат да запазят номерата си, след като техният доставчик на телефонна услуга е прекратил дейността си. Според доскоро действащата нормативна уредба тогава те се връщат обратно в Комисията  за регулиране на съобщенията (КРС). На практика потребителите се опитват да ги прехвърлят към друг действащ оператор и де факто го правят, макар че де юре ситуацията е различна. Промените имат за цел именно да внесат яснота по подобен тип проблеми.

По-голяма ефективност

В новия вид на уредбата комисията ще определя предоставянето на освободените номера на онова предприятие, в чиято мрежа има най-много пренесени такива. Освен това КРС изисква операторите, които поемат номерата, навременно да уведомят регулатора за това. Така, ако даден оператор прекрати работа, вместо номерата да трябва да се върнат обратно в КРС, те ще могат да се прехвърлят към друг телеком и потребителите да си ги запазват. Ефектът от това действие ще засегне най-вече самата комисия, тъй като тя ще разполага с по-прецизна информация кои номера къде отиват. Причината за това е, че досега подобно прехвърляне на номерата е осъществявано, но просто невинаги е бил информиран регулаторът за това. От становищата на трите големи телекома единствено БТК изразява принципната позиция, че подобни промени са ненужни, тъй като казусите са решавани с досегашната нормативна рамка. От "Теленор" приветстват идеята, като според тях така ще се въведе по-голяма ефективност на процеса за прехвърляне на номера.

Друга промяна предвижда издаването на един тип разрешителни за предоставянето на различните видове номера. Досега се изискваха различни документи за различните типове – мобилни, стационарни и пр. Вече разрешението ще е единно, което ще улесни обработването им от администрациите както на регулатора, така и на операторите.

Последната промяна е свързана с позволяването на операторите да предоставят кратки номера от три до пет цифри, които започват с "1" на държавни органи и учреждения, както и на юридически лица. Единственото условие е те да не съвпадат с вече съществуващите такива за спешни случаи (като 112 например) и с хармонизираните европейски такива.

Без промяна за потребителите и бизнеса

От телекомите принципно обявиха, че промените са чисто административни, които ще засегнат повече работата на регулатора и няма да засегнат по никакъв начин крайните потребители – граждани или компании. Те са изпратили становища единствено с цел да се прецизират текстовете, за да се избегнат пропуски или неясноти.

Телеком регулаторът въвежда промени в нормативната уредба за разпределяне на телефонните номера, които трябва да запълнят досегашни дупки, които се появяват при определен тип казуси. Една от тях е възможността на потребителите и бизнеса да могат да запазят номерата си, след като техният доставчик на телефонна услуга е прекратил дейността си. Според доскоро действащата нормативна уредба тогава те се връщат обратно в Комисията  за регулиране на съобщенията (КРС). На практика потребителите се опитват да ги прехвърлят към друг действащ оператор и де факто го правят, макар че де юре ситуацията е различна. Промените имат за цел именно да внесат яснота по подобен тип проблеми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kevt avatar :-?
    kevt

    Цялата тази конспирация си има своята желязна логика. И си струва поредния скандал. Но... Безумният търг за 60 км от автомагистрала Хемус за близо 1 милиард е изплащането на сделката БТК към ВТБанк... Този безскрупулен грабеж с пари от бюджета (парите за пътища по европейските програми се одитират) е продължение на сериала КТБ, само че с нови играчи?
    1. Кои физически лица и кои компании са били на търга, организиран от ВТБ за контролния пакет?
    2. Откъде фирмата на Спас Русев и при какви условия осигури нужните 330 милиона евро за придобиване на дяловете на БТК?
    3. Кои са акционерите? Пълният списък на акционерите, залогодатели?
    4. Имало ли е участник на Асет Банк?

    Цялата тази гротеска е печално логична за хора, започнати с историята - Бойко Борисов, Вальо Златев, Младен Михалев, както и с грабежа КТБ.

    В далечното минало фирмата Ипон е охранявала пристанище Росенец и тръбите на Лукойл в страната. През тях и до ден днешен минава контрабандата на Лукойл. Количествата гориво се изпират през фирмите на Интерпетролиум (Младен Михалев и Стоян Славов). Парите се изнасят през Първа източна международна банка , сега Асет банк към банката на Лукойл в Швейцария (Лукойл има оторизирана банка там).

    Друга важна причина за новите стари играчи е че Валентин Златев е обърнал подкрепата на Кремъл срещу Малофеев. А Младен Михалев трябва да изпере парите и да защити от атентати групата на предателите. Друга любопитна подробност е кои лица са били на 50-годишнината на 8 Декември 2015 г. на Валентин Златев в двореца му в Правец. САМО ЛЕВСКИ!

    Близо 1,8 млрд лв са получили фирми, считани за близки до депутата от ДПС Делян Пеевски за пет години. Колосалната сума е минала през обществени поръчки, които тези фирми печелели без никакви проблеми.

    Другите кандидати или са били отхърляни или принуждавани да се откажат. Това пише в сигнал до Европейската комисия, съобщи за Фрог нюз източник от Брюксел, пожелал анонимност. Информацията бе потвърдена и от наш евродепутат.

    Чашата на търпението преляла с последните новини за спечеления търг за строителството на 60 км от автомагистрала "Хемус" за близо 1 млрд лв. Коледния подарък се паднал на две съвсем неслучайни фирми. Според публикуваното от Национална компания “Стратегически инфраструктурни проекти” (НКСИП) крайно класиране става ясно, че 500 млн. лв. отиват в консорцум на “ПСТ груп”, свързвана с Делян Пеевски, а 300 млн. лв. – в “Джи Пи груп”, сочена за близка до генералния директор на “Лукойл България” Валентин Златев. Като се добави ДДС сумата стига почти 1 млрд. лева, което прави отсечката от 60 км най-скъпата в света. Става ясно също, че тази сума надвишава два пъти прогнозната стойност, а победителите - предизвестени.

    В сигнала се казва, че Делян Пеевски и Валентин Златев са от близкото обкръжение на премиера Бойко Борисов и това е било решаващо да бъдат предпочетени пред други кандидати. Възможно било също да са ползвали поверителна информация от източници в МС за търговете и така са "победили" конкуренцията.

    Любимата фирма на властта "Водстрой 98, считана за собственост на Пеевски само за 12 месеца е спечелила 18 обществени поръчки за други 57 млн лева.

    Осноен източник на средства за "Водстрой 98" е Българската банка за развитие. В бизнес средите тя е наричана "банката на Пеевски". В такава се превръща след умишления срив на КТБ. Принципал на ББР е министърът на фиансите Владислав Горанов.

    Банката е основен кредитор на „Водстрой 98“. През август 2014 г именно ББР спасява „Водстрой 98“ като покрива задълженията на дружеството към КТБ. Данните в Търговския регистър показват, че експозицията на ББР към Пеевски продължава да се увеличава. През октомври същата година ББР е отпуснала нов кредит на „Водстрой 98“ и вече общата експозиция надхвърля 50 млн. лв.

    800 млн към ДПС чрез Пеевски от обществени поръчки
    Считаните за близки до депутата Делян Пеевски и ДПС фирми "Водстрой 98" АД, "Промишлено строителство холдинг" ЕАД и "Техноекспортстрой" ЕАД са спечелили обществени поръчки за около 800 млн лв. Това е станало за периода 2011 г до юни 2014 г. Част от поръчките са от времето на коалиционния кабинет "Орешарски" на ДПС и БСП.

    Дванайсет от договорите са подписани по времето на първото управление на ГЕРБ. Само в трите дни преди националния протест срещу назначаването на Пеевски за шеф на ДАНС на 14 юни 2013 г. приближените му фирми са спечелили поръчки за 53 млн лв.

    През лятото на 2013 г. кръгът същите фирми са ощастливени с три поръчки, които им носят 154 милиона.

    В сигнала се описва и търга, обявен от агенция "Пътна инфраструктура" за Северната скороства тангента край София. Отсечката е 16 км, които са оценени на 149 999 999 лв или около 180 млн с ДДС. Договорът е подписан през февруари 2014 г., но строителството започва чак една година по-късно. В консорциума водеща е „Водстрой 98“ АД. 1 км от този проект излиза по 11 250 000 лв. За сравнение в Германия 1 км магистрала с 8 ленти и шумопоглъщащ асфалт струва средно 2,75 млн евро.

    В сигнала пише също, че голяма част от милионите по тези поръчки са привеждани авансово. Някои от обектите не са завършени в срок, други са били с лошо качество. Въпреки това към тези фири не са предядявани претенции.

    На вниманието на председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер са предоставени доказателства, че толерирайки фирми, близки до Пеевски и ДПС, правителствата са нарушили принципите на равнопоставенос, прозрачност и конкуренция. Тези факти поставят под съмнение въобще съществунането на пазарна икономика в България и будят основателни съмнения за корупционни практики. Съмнеията се засилват още повече от факта, че прокуратурата и съответните органи - Министерство на финансите, НАП, ДАНС, финансово разузнаване, ГДБОП и икономическа полиция отказват да разслеват сигнали за съмнителни сделки и търгове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.