С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 15 дек 2015, 14:21, 32122 прочитания

"Хемус" ще се строи скъпо от фирми, свързвани с Делян Пеевски и Валентин Златев

Участниците с най-ниски цени за двата лота на магистралата бяха отстранени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Строителите на новия най-голям проект на втория кабинет "Борисов" бяха избрани учудващо бързо. Офертите бяха отворени преди седмица и само седем дни по-късно Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) публикува крайното класиране на строителите на 60 км от магистрала "Хемус". От него стана ясно очакваното: 500 млн. лв. отиват в консорцум на "ПСТ груп", свързвана с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка, а 300 млн. лв. - в "Джи Пи груп", сочена за близка до генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Така предколедно управляващите разпределиха почти 1 млрд. лева (ако се добави ДДС) на две групи, които редовно печелят държавни поръчки.

Офертите на победителите надвишаваха почти два пъти прогнозната стойност, а и изборът им беше очакван - те получиха най-много точки за техническа оферта. От класирането сега става ясно, че държавата е елиминирала от конкурса кандидатите с най-ниските цени. Отстранени са офертите на Сдружение "Хемус БГ" ("ИСА 2000" и "ОРС Инфраструктура") за отсечката Ябланица – Угърчин и на турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют" за пътя между Угърчин и разклона за Ловеч и Плевен. Цената на "Хемус БГ" е с 23.41 млн. лв. по-ниска от тази на класирания на първо място участник, а тази на турската компания – с 50 млн. лв. по-евтина. Ако двата кандидата не бяха елиминирани, "Хемус" можеше да струва с над 70 млн. лева по-евтино.


Държавата: Няма начин да е евтино

Кандидатите с най-ниски цени трябваше да представят обосновка, с която да докажат, че могат да изградят обекта за посочената стойност. Тръжната комисия обаче е отхвърлила и двете обосновки. Според НКСИП аргументите на "Хемус БГ" нямат отношение към формирането на крайната цена.

"Посочената методика за образуване на цените по настоящата поръчка съдържа общо изложени механизми за ценообразуване без наличие на каквато и да било конкретика как тя се отразява на предложената цена. Приложената информация за добри търговски взаимоотношения с няколко доставчика на строителни материали също е без посочено конкретно влияние върху ценообразуването. Не са представени разходни норми и/или ценоразпис на машиносмените на пътностроителната техника, механизацията, оборудването и автотранспорта, които ще бъдат използвани от участника, поради което не може да се прецени тяхното отражение върху крайната предложена цена", пише в решението за отхвърлената обосновка на обединението на "ИСА 2000" и "ОРС инфраструктура".



"Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет" (една от големите турски компании в сектора) са мотивирали ниската си цена с оптимизиране на трасето на магистралата, но от НКСИП са категорични, че това противоречи на предварително обявените условия. "Несъстоятелни са и доводите на участника относно предложеното от него техническо решение, което е довело до ниската цена, тъй като не са представени каквито и да е доказателства как оптимизацията на част от дейностите се отразява при ценообразуването", пише в решението на НКСИП.

Турската компания е представила и доказателства за наличие на държавна помощ от турското Министерство на икономиката – факт, който според НКСИП е самостоятелно основание за отстраняване. Не може да се установи законовото основание за тази държавна помощ, както и дали е в съответствие със законодателството на ЕС, казват от инфраструктурната компания. Комисията е констатирала редица несъответствия между техническата, ценовата оферта и обосновката на участника с предварително поставените изисквания, което е основание за отстраняване, пише НКСИП.

Няма смисъл от жалби

"Освен да се присъединим към протеста, друго не ни остава", коментира пред "Капитал" Юлиян Инджов, собственик на "ИСА 2000". Той каза, че нещата са решени набързо и не вижда никакъв смисъл да подава жалба пред Комисията за защита на конкуренцията за отстраняването им. "Не защото не искам, а защото ще се убедим за пореден път, че е безсмислено", каза предприемачът. "Моят коментар е, че пращаме ДАНС да залови 30 митничари и 150 хиляди лева, а ние тук даваме 73 млн. лева", допълни Инджов.

Решението на НКСИП може да бъде обжалвано в 10-дневен срок след получаването му от страните. Таксата за обжалване е 2% от прогнозната цена на договора, но не повече от 15 хиляди лева.

Турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют" не беше открита за коментар. Тя се представлява от юриста Десислава Стефанова, която се ангажира да предаде въпросите на шефовете на фирмата.

От решението на НКСИП става ясно, че три от допуснатите до втория етап на процедурата кандидати въобще са се отказали да подават оферти. Това са турското обединение "Гюлермак – Йсе ЖВ", австрийската "Страбаг" и италианската "Чи Ем Чи Ди Равенна". "Гюлермак" (също много голяма строителна компания) е позната от търга за новия лъч на софийското метро. Тя даде с 40 млн. лв. по-ниска цена за най-скъпата позиция в конкурса (200 млн. лв.), но обосновката й също беше отхвърлена. Поръчката отиде при втория в класирането - обединение на турската "Доуш" (която отдавна работи по софийското метро) и българските "Виа конструкт груп" и "Ултрастрой".
 
Кои са победителите

Изграждането на два лота от "Хемус" ще струва минимум 756.8 млн. лева, но не повече от 797.93 млн. лв. За лот 1 печелившото обединение е "АМ Хемус лот 1", включващо"Джи Пи груп", испанските "Конструксионес Табоада и Рамос","МР сивил уъркс" и проектантската "Трансконсулт-22" (минимална цена 277.4 млн. лева без ДДС; максимална 297.97 млн. лв. без ДДС). Лот 2 ще се строи от обединение с водещ партньор "ПСТ груп", включващо още "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели" (минимална цена 479.39 млн. лева без ДДС; максимална 499.96 млн. лв.).

Право на отговор

В публикуван материал по повод търговете за строителство на магистрала "Хемус" се твърди, че компанията "Джи Пи груп" е "сочена за близка" и "свързвана в сектора" с генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев.
При отсъствието на каквито и да било споменати факти или източници в подкрепа на горните твърдения, остават напълно неясни основанията, поради които "Капитал Daily" е сметнало за необходимо да ги изкаже.
За ваша информация, "Джи Пи груп" е една от над стоте фирми, банки, застрахователни дружества, производители и доставчици - контрагенти на "Лукойл България", избирани чрез открити процедури за извършване на различни обслужващи дейности. Ако това е основанието фирмата да бъде "сочена за близка" до генералния директор на дружеството, със същото основание може да посочите за близки" и "свързване" в своите сектори с него почти всички водещи компании в българския бизнес. Ако пък основанието са приятелските отношения между един от собствениците на "Джи Пи груп" и господин Златев, със същото основание вестниците "Капитал Daily" и "Капитал" и сайтовете dnevnik.bg и capital.bg могат също да бъдат "сочени за близки" и "свързвани" в медийния сектор с него.

Пресслужба на "Лукойл България"


Редакционно уточнение
Първият мащабен проект на компанията "Джи Пи груп" беше строителството на бензиностанциите на "Лукойл България", а дружеството после се нанесе и в старата сграда на компанията на бул. "Черни връх". Един от двамата собственици на компанията - Владимир Житенски, е много близък до шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Поне пет запознати източници от строителния сектор посочват връзка между "Джи Пи груп" и Златев като фактор, който влияе при политиката на компанията и спечелването на поръчки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно? 1 Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

20 окт 2019, 1357 прочитания

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово 1 Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 3477 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Прехвърлянето от частни фондове в НОИ е пълно с неуредици

Институтът отказва да преизчислява предварително с колко би се увеличила при преминаване към изцяло държавно осигуряване

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10