По дирите на изчезналите МиГ-ове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По дирите на изчезналите МиГ-ове

По дирите на изчезналите МиГ-ове

Министерството на отбраната е открило мистериозен неизползван двигател за изтребител МиГ-29, съхраняван с години

Момчил Милев
30226 прочитания

© Велко Ангелов


Ако се заровите в мазето на баба си, вероятно ще откриете прелюбопитни предмети, някои от които с немалка антикварна стойност. Подобен, но в много по-големи мащаби, вероятно би бил резултатът, ако направите същото в държавния резерв и военновременните запаси, както и в складовете на Българската армия. Точно това се е случило преди няколко седмици и в Министерството на отбраната, което се е натъкнало на неочаквана и прелюбопитна находка...

Оказва се, че на отчет във военното ведомство се води абсолютно неизползван двигател РД-33 за изтребител МиГ-29, за който, по всичко личи, почти всички компетентни органи явно са забравили. Информацията за наличието му бе потвърдена за "Капитал" от няколко независими източници.

Фактът, че никой не се е сетил за съществуването на въпросния двигател с години, е изключително странен на фона на случващата се вече повече от година шумна драма около плачевното техническо състояние на българските Военновъздушни сили (ВВС) и в частност на ескадрилата бойни самолети МиГ-29. В момента армията ни разполага само с четири напълно функциониращи изтребителя от този тип, като летателният ресурс на два от тях най-вероятно ще изтече до средата на 2016 г. В стремежа си поне временно да реши проблема в охраната на въздушното ни пространство Министерството на отбраната сключи междудържавно споразумение с Полша, по силата на което двигателите на още три български МиГ-29 ще бъдат обслужени в заводите WZL-2 и WZL-4, като ресурсът им ще бъде удължен с по още 350 летателни часа. В цялата олелия за и против договора с Варшава обаче българската държава като че ли е забравила за някои малки скрити резерви, с които, оказва се, разполага.

Изгубени във военната реформа

Информацията за въпросния мистериозен консервиран двигател за изтребител е открита случайно при ревизия на военноремонтния холдинг "Терем" към Министерството на отбраната. От ведомството потвърдиха, че той действително се води в документацията на дружеството, считано от юни 2000 г., като е отбелязано, че е бил конфискуван от митниците. На запитване на "Капитал" от Агенция "Митници" отговориха, че всъщност най-вероятно става дума за случай от края на ноември 1993 г., когато на ГКПП Калотина е съставен акт за митническо нарушение срещу неизвестен нарушител, с предмет на нарушение двигател за самолет. "Поради данни за престъпление и на основание чл. 33, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания митническата администрация е сезирала Районна прокуратура Сливница, след което двигателят е изпратен за експертиза в ВРЗ "Г. Бенковски", гр. Пловдив", съобщават от ведомството. От митниците обаче уточняват, че нямат повече информация "или същата е унищожена поради изтеклите законно установени срокове по съхранение на документи".

Следващата стъпка от пътуването ни по следите на мистериозния двигател ни отвежда към предприятието "Авионамс". То е правоприемник на ВРЗ "Г. Бенковски", гр. Пловдив, в момента е собственост на офшорна компания и индиректно се свързва с избягалия от България банкер Цветан Василев. От фирмата потвърдиха за "Капитал", че двигателят се намира в тяхно владение, че имат документи за него и че поддръжката му е част от военновременните задължения на дружеството. Според мениджмънта на "Авионамс" в неговото обслужване е инвестирано изключително много и то се случва от годината, когато е конфискуван. Източници на "Капитал" твърдят, че от фирмата са поискали половин милион лева за поддръжката, извършвана през всичките години.

Интересното нещо в случая е, че в командването на Военновъздушните сили дори не са чували за съществуването на въпросния двигател. Оттам коментираха, че в авиоремонтния завод "Авионамс" в момента няма техника за МиГ-29, която да е собственост на армията. Което най-вероятно е точно така, защото конфискувания двигател явно по документи се води на Агенция "Митници" и е предаден за съхранение на държавния холдинг "Терем", от който Авионамс впоследствие се отделя. По-странното нещо в случая обаче е, че според неофициална информация на "Капитал" подобни двигатели, конфискувани при опит за нарушаване на югоембаргото, вече не просто са използвани от българските ВВС, но ресурсът им отдавна бил изчерпан.

И все пак откъде се взе

Всичко, разказано дотук, дава косвени индикации какъв е произходът на двигателя в "Авионамс". Ако вземем като изходна точка 1993 г., през която според митниците той е бил конфискуван, стигаме до изказване на бившия депутат от СДС и наскоро отстранен шеф на военното разузнаване Йордан Бакалов от 2004 г. Народният представител обвинява тогавашния министър на отбраната Николай Свинаров, че е узаконил контрабандно внесени двигатели за МиГ-29. Те били вкарани в България от фирмата "Елмет инженеринг" през 1993 г. Интересното е, че става дума не за един, а за два двигателя.

Историята им е странична сюжетна линия, която изскача покрай оповестяването на доклад на ЦРУ от 2004 г. за нарушаването на ембаргото на Ирак по линия на програмата "Петрол срещу храни". В документа се споменават и български компании, сред които и "Елмет инженеринг". В този контекст става ясно, че двигателите са попаднали в полезрението на контраразузнаването ни през 1999 г. при опит на фирмата да ги продаде на Министерството на отбраната за пет милиона долара. Започналото следствие показва, че двата самолетни двигателя за МиГ-29 са внесени нелегално в България пет години по-рано от "Елмет инженеринг", които не представили никакви митнически документи, нито придружаващите ги технически спецификации. През септември 2002 г. зам. военноокръжният прокурор Спас Илиев не намира виновни за незаконния внос на двигателите. Така обвинителят издава постановление те да бъдат конфискувани в полза на държавата. Двигателите заминават за авиационната база в Граф Игнатиево за диагностика. Неясно как и защо с ново постановление военноапелативната прокуратура ги връща на "Елмет инженеринг". В следваща кореспонденция между Генщаба на ВВС и министъра на отбраната се прави предложение за купуването им. По непотвърдена информация сумата е три милиона долара. Въпросният сюжет е и конкретната причина за атаката на Йордан Бакалов срещу Николай Свинаров.

Спомням си, че имаше такива двигатели в началото на мандата ми, някъде през 2002-2003 г., коментира за "Капитал" бившият военен министър Свинаров и добавя, че по въпроса действително е имало и прокурорска преписка. Свинаров обаче уточнява, че не може да си възстанови каквито и да било подробности по темата, освен че двигателите са били прехвърляни между ВВС и военноремонтните заводи "Терем".

За случая си мъгливо си спомня и бившият началник на Генералния щаб о.з. ген. Михо Михов, който в момента е депутат от партията АБВ и председател на парламентарната комисия по отбрана. Единственото, което той успя да възстанови по памет, беше, че с приемо-предаването на въпросните конфискувани двигатели се е занимавал тогавашният командващ на ВВС ген. Стефан Попов.

Въпросните двигатели и "Елмет инженеринг" се появяват като сюжетна линия и през 2000 г. Тогава Национална служба "Сигурност" изгонва от България трима руски граждани - Владимир Горшенин, Равил Хайрулин и Дмитрий Ширков. По онова време източници от специалните служби твърдят, че въпросните руснаци са вкарали нелегално двигателите в България. И по-интересното е, че се говори не за два, а за четири...

Така че може би по-интересният въпрос в момента е не откъде се е взел добре поддържания двигател за МиГ-29, съхраняван в "Авионамс", а какво се е случило с останалите, за които документите най-вероятно са... унищожени поради давност.

Ако се заровите в мазето на баба си, вероятно ще откриете прелюбопитни предмети, някои от които с немалка антикварна стойност. Подобен, но в много по-големи мащаби, вероятно би бил резултатът, ако направите същото в държавния резерв и военновременните запаси, както и в складовете на Българската армия. Точно това се е случило преди няколко седмици и в Министерството на отбраната, което се е натъкнало на неочаквана и прелюбопитна находка...

Оказва се, че на отчет във военното ведомство се води абсолютно неизползван двигател РД-33 за изтребител МиГ-29, за който, по всичко личи, почти всички компетентни органи явно са забравили. Информацията за наличието му бе потвърдена за "Капитал" от няколко независими източници.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

35 коментара
  • 1
    elandorr avatar :-|
    Pershing

    На бас, че сега някой много го е яд, че не е открил двигателя навреме да го шитне нанякъде срещу скромна комисиона!

  • 2
    miho55 avatar :-?
    miho45

    Някой "скри" двигателя.Отново следва неудобният въпрос напоследък,кой???




  • 3
    edin_balgarin avatar :-|
    Един Българин

    До коментар [#1] от "Pershing":

    Още по-интересното е защо Авионамс не го е предложила на държавата, както и фирмите "поддържащи" останалите двигатели. А може би са ги предложили, но "някой" не е искал държавата да ги купи т.к. сумата е била недостатъчна. Предположението за изчерпан ресурс и лошо състояние ми се струват най-малко вероятни, защо ли?

  • 4
    philipotel avatar :-P
    Durruti

    Някой намират 5 лева в джоба на сако, което не са обличали от миналата година, други намират забравени реактивни двигатели. Случва се.

  • 5
    mr.kiril avatar :-(
    mr.kiril

    Ехххх, ако имаше по складовете и български военни от преди 44г.......!!!!!

  • 6
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    Армията е натрупала толкова запаси от всякакъв вид през комунизма, че "комисионерите" ще им трябват още 100 години, за да разпродадат всичко.

  • 7
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев

    Рейгън и Горбачов договарят мащабно ядрено разоръжаване, при което двете страни си оставят по десет ракети. Процесът е дълъг, следват взаимни проверки и накрая е приключен. В Кремъл се събира Политбюро, за да "полеят" събитието. В този момент звъни "червеният телефон", Горбачов вдига и чува отсреща гласът на Рейгън:
    - Г-н Горбачов, предавайте се. Ние успяхме да скрием петдесет ракети, така че ние имаме 60, а вие само десет.
    Започва бурно заседание в Кремъл. Едни предлагат капитулация, други предлагат СССР да нападне пръв, пък каквото ще да става. Накрая надделява мнението да се предадат. И тъкмо Горбачов да вдигне телефона, друг телефон в залата звънва. Горбачов вдига и чува развълнуван глас:
    - Товарищ Горбачов, в колхоз "Герой комунизма" в Сибирското село Мороженное намерихме в една плевня двеста ядрени ракети...
    Горбачов вдига телефона на Рейгън и му казва:
    - Сега вие се предайте. Намерихме двеста забутани ракети в един колхоз, тъй че вие имате 60, ама ние имаме 210.
    Рейгън, който е събрал в овалния кабинет американското правителство бавно поставя слушалката на телефона и с мрачен глас се обръща към министрите:
    - Казах ли ви, че социалистическия начин на стопанисване ще ни затрие!!!:)

  • 8
    paolo51 avatar :-|
    paolo51

    Е как конфискувана от държавата стока попада в частни ръце и после се и предлага на същата държава за купуване? Къде тук е военна прокуратура?

  • 9
    danid avatar :-|
    danid

    Еха, какъв материал за прокуратурата. Ако започнат да разплитат може да стигнат и до "неизвестния извършител" и по веригата той ще е в множествено число.
    Настроение- смесено
    :):(:):(:):(:):(

  • 10
    petar_georgiev avatar :-(
    petar_georgiev

    Куче-касичка, зарче-касичка, банка-касичка, тръбопровод-касичка, атомна централа-касичка, самолет-касичка...
    Нищо ново под слънцето, другари и другарки.
    Неведоми са потайностите български.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK