С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
35 18 дек 2015, 21:05, 29654 прочитания

По дирите на изчезналите МиГ-ове

Министерството на отбраната е открило мистериозен неизползван двигател за изтребител МиГ-29, съхраняван с години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако се заровите в мазето на баба си, вероятно ще откриете прелюбопитни предмети, някои от които с немалка антикварна стойност. Подобен, но в много по-големи мащаби, вероятно би бил резултатът, ако направите същото в държавния резерв и военновременните запаси, както и в складовете на Българската армия. Точно това се е случило преди няколко седмици и в Министерството на отбраната, което се е натъкнало на неочаквана и прелюбопитна находка...

Оказва се, че на отчет във военното ведомство се води абсолютно неизползван двигател РД-33 за изтребител МиГ-29, за който, по всичко личи, почти всички компетентни органи явно са забравили. Информацията за наличието му бе потвърдена за "Капитал" от няколко независими източници.


Фактът, че никой не се е сетил за съществуването на въпросния двигател с години, е изключително странен на фона на случващата се вече повече от година шумна драма около плачевното техническо състояние на българските Военновъздушни сили (ВВС) и в частност на ескадрилата бойни самолети МиГ-29. В момента армията ни разполага само с четири напълно функциониращи изтребителя от този тип, като летателният ресурс на два от тях най-вероятно ще изтече до средата на 2016 г. В стремежа си поне временно да реши проблема в охраната на въздушното ни пространство Министерството на отбраната сключи междудържавно споразумение с Полша, по силата на което двигателите на още три български МиГ-29 ще бъдат обслужени в заводите WZL-2 и WZL-4, като ресурсът им ще бъде удължен с по още 350 летателни часа. В цялата олелия за и против договора с Варшава обаче българската държава като че ли е забравила за някои малки скрити резерви, с които, оказва се, разполага.

Изгубени във военната реформа

Информацията за въпросния мистериозен консервиран двигател за изтребител е открита случайно при ревизия на военноремонтния холдинг "Терем" към Министерството на отбраната. От ведомството потвърдиха, че той действително се води в документацията на дружеството, считано от юни 2000 г., като е отбелязано, че е бил конфискуван от митниците. На запитване на "Капитал" от Агенция "Митници" отговориха, че всъщност най-вероятно става дума за случай от края на ноември 1993 г., когато на ГКПП Калотина е съставен акт за митническо нарушение срещу неизвестен нарушител, с предмет на нарушение двигател за самолет. "Поради данни за престъпление и на основание чл. 33, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания митническата администрация е сезирала Районна прокуратура Сливница, след което двигателят е изпратен за експертиза в ВРЗ "Г. Бенковски", гр. Пловдив", съобщават от ведомството. От митниците обаче уточняват, че нямат повече информация "или същата е унищожена поради изтеклите законно установени срокове по съхранение на документи".



Следващата стъпка от пътуването ни по следите на мистериозния двигател ни отвежда към предприятието "Авионамс". То е правоприемник на ВРЗ "Г. Бенковски", гр. Пловдив, в момента е собственост на офшорна компания и индиректно се свързва с избягалия от България банкер Цветан Василев. От фирмата потвърдиха за "Капитал", че двигателят се намира в тяхно владение, че имат документи за него и че поддръжката му е част от военновременните задължения на дружеството. Според мениджмънта на "Авионамс" в неговото обслужване е инвестирано изключително много и то се случва от годината, когато е конфискуван. Източници на "Капитал" твърдят, че от фирмата са поискали половин милион лева за поддръжката, извършвана през всичките години.

Интересното нещо в случая е, че в командването на Военновъздушните сили дори не са чували за съществуването на въпросния двигател. Оттам коментираха, че в авиоремонтния завод "Авионамс" в момента няма техника за МиГ-29, която да е собственост на армията. Което най-вероятно е точно така, защото конфискувания двигател явно по документи се води на Агенция "Митници" и е предаден за съхранение на държавния холдинг "Терем", от който Авионамс впоследствие се отделя. По-странното нещо в случая обаче е, че според неофициална информация на "Капитал" подобни двигатели, конфискувани при опит за нарушаване на югоембаргото, вече не просто са използвани от българските ВВС, но ресурсът им отдавна бил изчерпан.

И все пак откъде се взе

Всичко, разказано дотук, дава косвени индикации какъв е произходът на двигателя в "Авионамс". Ако вземем като изходна точка 1993 г., през която според митниците той е бил конфискуван, стигаме до изказване на бившия депутат от СДС и наскоро отстранен шеф на военното разузнаване Йордан Бакалов от 2004 г. Народният представител обвинява тогавашния министър на отбраната Николай Свинаров, че е узаконил контрабандно внесени двигатели за МиГ-29. Те били вкарани в България от фирмата "Елмет инженеринг" през 1993 г. Интересното е, че става дума не за един, а за два двигателя.

Историята им е странична сюжетна линия, която изскача покрай оповестяването на доклад на ЦРУ от 2004 г. за нарушаването на ембаргото на Ирак по линия на програмата "Петрол срещу храни". В документа се споменават и български компании, сред които и "Елмет инженеринг". В този контекст става ясно, че двигателите са попаднали в полезрението на контраразузнаването ни през 1999 г. при опит на фирмата да ги продаде на Министерството на отбраната за пет милиона долара. Започналото следствие показва, че двата самолетни двигателя за МиГ-29 са внесени нелегално в България пет години по-рано от "Елмет инженеринг", които не представили никакви митнически документи, нито придружаващите ги технически спецификации. През септември 2002 г. зам. военноокръжният прокурор Спас Илиев не намира виновни за незаконния внос на двигателите. Така обвинителят издава постановление те да бъдат конфискувани в полза на държавата. Двигателите заминават за авиационната база в Граф Игнатиево за диагностика. Неясно как и защо с ново постановление военноапелативната прокуратура ги връща на "Елмет инженеринг". В следваща кореспонденция между Генщаба на ВВС и министъра на отбраната се прави предложение за купуването им. По непотвърдена информация сумата е три милиона долара. Въпросният сюжет е и конкретната причина за атаката на Йордан Бакалов срещу Николай Свинаров.

Спомням си, че имаше такива двигатели в началото на мандата ми, някъде през 2002-2003 г., коментира за "Капитал" бившият военен министър Свинаров и добавя, че по въпроса действително е имало и прокурорска преписка. Свинаров обаче уточнява, че не може да си възстанови каквито и да било подробности по темата, освен че двигателите са били прехвърляни между ВВС и военноремонтните заводи "Терем".

За случая си мъгливо си спомня и бившият началник на Генералния щаб о.з. ген. Михо Михов, който в момента е депутат от партията АБВ и председател на парламентарната комисия по отбрана. Единственото, което той успя да възстанови по памет, беше, че с приемо-предаването на въпросните конфискувани двигатели се е занимавал тогавашният командващ на ВВС ген. Стефан Попов.

Въпросните двигатели и "Елмет инженеринг" се появяват като сюжетна линия и през 2000 г. Тогава Национална служба "Сигурност" изгонва от България трима руски граждани - Владимир Горшенин, Равил Хайрулин и Дмитрий Ширков. По онова време източници от специалните служби твърдят, че въпросните руснаци са вкарали нелегално двигателите в България. И по-интересното е, че се говори не за два, а за четири...

Така че може би по-интересният въпрос в момента е не откъде се е взел добре поддържания двигател за МиГ-29, съхраняван в "Авионамс", а какво се е случило с останалите, за които документите най-вероятно са... унищожени поради давност.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията 3 Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията

Частно обвинение и съдебен контрол ще решат голяма част от проблемите

13 дек 2019, 1183 прочитания

Накъде след Венеция 1 Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

13 дек 2019, 931 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Реформаторският пациент

Турбуленциите след провала на съдебната реформа не успяха да разклатят сериозно правителството, но показаха политическата смърт на дясната коалиция

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10