Една митница си отива
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една митница си отива

Оптимизацията на персонала бе изтъкната като основна причина за закриване на митница Свиленград и от финансовия министър Владислав Горанов

Една митница си отива

Основният мотив за затварянето на "Свиленград" е съкращаване на служителите и разместването им

11889 прочитания

Оптимизацията на персонала бе изтъкната като основна причина за закриване на митница Свиленград и от финансовия министър Владислав Горанов

© Цветелина Белутова


Ротацията на митничарите все още е проблем въпреки промените в закона.

"Ние ги хващаме, те ги пускат." Помните ли това оправдание на Борисов от времето, когато още беше главен секретар на МВР, но вече беше започнал да критикува съда. Десетилетие по-късно силите за сигурност продължават да "хващат" някакви корумпирани групи, за които впоследствие се оказва, че не може да се състави дело или няма как да бъдат осъдени. Митничарите например. Миналата седмица, когато в съвместна акция на прокуратурата, ДАНС и МВР бяха задържани 33-ма митничари в Свиленград, прокуратурата повдигна обвинения на 22-ма от тях, а за 14 беше поискано постоянно задържане. В крайна сметка съдът отхвърли искането на държавното обвинение и наложи парични гаранции на всички, без нито един обвиняем да остане в ареста. А ако съдим по развитието на делата при предходните няколко акции, при които също имаше арести на цели смени, можем да очакваме оправдателни присъди и връщане на хванатите митничари на работните места. И така до следващата медийна акция...

След очевидната невъзможност на ДАНС, МВР и прокуратурата да съставят качествено разследване, което да доведе до ефективни присъди, явно е мотивирала  правителството да предприеме по-радикални мерки и директно да закрие митница Свиленград. Такова предложение се появи на сайта на Министерството на финансите два дни след операцията, като мотивите към предложението си Министерския съвет се изтъква "необходимостта от оптимизиране работата на Агенция "Митници" и предприемане на ефективни мерки за предотвратяване на бъдещи корупционни практики". Тъй като граничният пункт Капитан Андреево, където всъщност са най-големите проблеми, ще продължи да съществува в сегашния си вид, това надали ще доведе до съществено намаляване на корупцията. По-скоро става въпрос за завoaлиран опит на митниците да се разделят с част от служителите си, без това да предизвика отпор в съда и реакция на синдикатите.

Защо се прави

При закриване на териториалното митническо управление (ТМУ) в Свиленград служителите там могат лесно да бъдат освободени или преместени на други позиции. В новия устройствен правилник на Агенция "Митници", представен за обществено обсъждане, е предвидено числеността на агенцията да не се променя. По думите на финансовия министър Владислав Горанов е "предвидено 40 души да не бъдат уволнявани" от общо няколкостотин в свиленградската митница. Те ще бъдат преместени в Централното митническо управление и би трябвало да получат контролни функции. Какво ще се случи с останалите не е ясно.

Според запознати с процесите на мястото на митницата ще остане само митническо бюро, в което ще работят ограничен брой хора. Това е необходимо, тъй като по закон жалбите се разглеждат първо от началника на административната структура и той не може да бъде в Бургас или Пловдив например. Там може да бъде специализираната администрация, която обаче се явява втора инстанция при разглеждане на жалбите. По неофициална информация документообработката на пунктовете на българско-турската граница ще се поеме от ТМУ Бургас, а пунктовете на гръцката граница – от Пловдив.

Оптимизацията на персонала бе изтъкната като основна причина за закриване на митница Свиленград и от финансовия министър Владислав Горанов. "Поводът може да се обвърже със случилото се на граничния пункт и корупционните практики, които службите установиха. Но основната причина е осъществяването на структурни промени, които ще дадат възможност по-добре да се управляват човешките ресурси в Агенция "Митници", коментира Горанов пред журналисти. Той дори обяви, че идеята за закриването на митницата не е нова и се е мислило в тази посока още през януари. По неговите думи процесът е забавен, "за да не се използва предизборно по време на местните избори в Свиленград".

"Ако в момента тръгнат да уволняват хора, профсъюзите веднага ще скочат. Но ако направиш нова структура, можеш да разместваш хората, без това да създаде проблеми и обжалвания в съда", коментира пред БНР Емил Димитров, депутат от Патриотичния фронт и бивш директор на Агенция "Митници".

Ефект

Митница Свиленград не е от големите митници, каквито са тези, които обслужват големите акцизни складове. Според запознати ролята й е по-скоро свързана със сигурността на границата, особено във връзка с бежанската вълна. Сходно е положението с Видин. Там различни правителства откриваха и закриваха митницата, а сега е само бюро. Съпоставката между двете може да се направи по две линии – сравнително малките обороти, които правят тези две административни структури, но в същото време значителната им роля в сигурността на страната.

Запознати споделят, че бежанският натиск във Видин е бил много голям още преди проблемът да ескалира в цяла Европа. На служителите там им се е налагало да се справят с този проблем, използвайки ограничения ресурс, с който разполагат като митническо бюро. "Там основният ресурс е контролът, не толкова финансовите постъпления", коментира източник.

Провалената ротация

Едно от решенията според експертите е ротация на митничарите, или по-точно командироването им на различни места в страната. И въпреки че през лятото в закона за митниците бе прието, че служителите може да бъдат премествани да изпълняват временно друга или същата служба в рамките на митническата администрация за срок от 6 месеца през една календарна година, това все още се оказва трудно. В закона е записано, че трябва да има "служебна необходимост" и всеки опит за преместване се атакува в съда. "Всяко споменаване за местене на хора се атакува от адвокатите", сподели пред "Капитал" запознат със ситуацията източник.

За Емил Димитров ротацията на хора е едно от най-ефективните решения на проблема с корупцията, но служителите не желаят да пътуват и в момента правото е на тяхна страна. "Хората трябва да бъдат въртени, за да не се изграждат контакти между проверяващите на границата и превозвачите", смята той. Според него има изградени канали, които се обслужват от определени митничари, и всеки, който иска да превози нелегален товар, си чака своите хора. "Трябва да има постоянно смени, за да бъдат объркани схемите", добавя той.

Процесът обаче е свързан с няколко проблема. Единият е необходимостта от допълнителен финансов ресурс, който трябва да се задели. Когато депутатите добавиха в закона възможността за принудително местене на служители, те добавиха и задължителното условие да се плащат командировъчни, както и да се осигурява квартира. В същото време служителят продължава да получава заплатата, която е взимал преди преместването.

"Ротацията е доказала своите възможности, но тя е свързана и с огромен човешки ресурс", добавя Емил Димитров. Според него няма как митничарите от аерогарите да работят ефективно на сухопътната граница или на пристанището. "Трябва да са специалисти от сухопътните граници, например Русе, Лесово или Калотина", смята той.

Големият проблем

"Не е тайна, че органите по приходите са подложени на тежък корупционен натиск заради функциите, които изпълняват. Имали сме многократно сигнали в различни периоди, че има нерегламентирани практики", коментира лаконично финансовият министър.

Според Димитров огромната корупция се дължи основно на две неща – липса на контрол и на организирани схеми на по-високо ниво. "Никой не контролира митничарите на място и те заработват за себе си. В другия случай на тях им се казва, че ще могат да отидат на пункта, но само ако събират пари и ги отчитат по веригата в София", обясни депутатът.

Оказва се обаче, че въпреки множеството сигнали, въпреки известните схеми и акциите проблемът с корумпираните митничари не може да се реши. Запознати със случващото се в митниците коментираха пред "Капитал", че и в момента в структурата работят хора, които са хващани по няколко пъти в нарушения, но съдът (основно хасковския) издава оправдателни присъди и те се връщат на работа.

Един от показателните примери как се развиват случаите, в които службите се задействат срещу митничари, е от началото на ноември 2014 г. Тогава ГКПП Лесово е затворен за 15 часа, докато трае акцията, в която бяха задържани 21 митнически служители. Впоследствие прокуратурата повдига обвинения на 7 от тях за участие в организирана престъпна група с цел получаване на подкупи. За ръководител на групата е определен тогавашният началник Димитър Колев. Обискирани са над 40 жилища на служители, а откритите суми бяха на обща стойност над 220 хил. лв. Най-голямата сума – 80 хил. лв., е открита именно в дома на Колев. Разпределението на парите по схемата е било в зависимост от "оборота" на митницата и се е случвало веднъж или максимум два пъти месечно вместо в края на всяка смяна. В началото на януари 2015 г. задържаните митничари са пуснати под гаранция. В мотивите си съдът посочва, че от ареста им прокуратурата на практика не е разследвала нищо. След първоначалните разпити на свидетели са били извършени единствено маргинални следствени действия и делото така и не стига до съд.

Източници на "Капитал", запознати с разследването, разказаха, че при този тип акции винаги се случва едно и също - тъй като корупционната схема достига много високо във веригата, на практика излиза, че няма глава, която може да бъде жертвана, защото това би поставило под опасност омертата. А едва ли има участник в управлението през последните 20 години, който би искал това.

Ротацията на митничарите все още е проблем въпреки промените в закона.

"Ние ги хващаме, те ги пускат." Помните ли това оправдание на Борисов от времето, когато още беше главен секретар на МВР, но вече беше започнал да критикува съда. Десетилетие по-късно силите за сигурност продължават да "хващат" някакви корумпирани групи, за които впоследствие се оказва, че не може да се състави дело или няма как да бъдат осъдени. Митничарите например. Миналата седмица, когато в съвместна акция на прокуратурата, ДАНС и МВР бяха задържани 33-ма митничари в Свиленград, прокуратурата повдигна обвинения на 22-ма от тях, а за 14 беше поискано постоянно задържане. В крайна сметка съдът отхвърли искането на държавното обвинение и наложи парични гаранции на всички, без нито един обвиняем да остане в ареста. А ако съдим по развитието на делата при предходните няколко акции, при които също имаше арести на цели смени, можем да очакваме оправдателни присъди и връщане на хванатите митничари на работните места. И така до следващата медийна акция...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-(
    evpetra

    Безнадеждно!

  • 2
    legolas76 avatar :-|
    legolas76

    Добре бе,a някой зaмисли се че 80% от тия нa К.Aндреево сa с 540 лв.нетнa зaплaтa и при положение, че можеш дa зaрaботиш тия пaри зa еднa смянa изкушението е просто неустоимо.Нaзнaчете млaди хорa дaйте им по 2000 лв. зaплaтa и готово.Те и немските митничари aко взимaт по 300 евро ще сa корумпирaни.

  • 3
    inspektora avatar :-|
    inspektora

    Все се чудя как за толкова години прокуратура и полиция не се научиха да работят. Сигурно има и други причини, но основната да не могат да осъдят ни един митничар според мен е проста - некадърност! Толкова много акции са минали пред очите ми последните години и всички завършват катастрофално в съда. И тази ми изглежда такава, щом пак основните им доказателства са намерените в митничарите пари. Всеки път го обявяват тържествуващо, но никой не казва, че това не е нарушение на никой закон. Парите могат да бъдат допълнителна улика, но сами по себе си не доказват нищо, макар и всички да се досещат откъде са.

  • 4
    v_v avatar :-|
    v_v

    Много амбициозен план.
    Мисля, че принципа "няма човек, няма проблем" не е от теорията на мениджмънта.
    Проекта отдалечава управлението на 200 км., вместо да насочи ресурси от София на място, които да контролират процесите и съответно да носят отговорност за резултатите.

  • 5
    z_zafirov avatar :-|
    The_Curious

    Са, хора, земете малко да помислите, а? Боцко каза, че са си правили "фунийки" с пари и ги делкали, а службите ги снимали няколко месеца, преди да ги арестуват. То хубави, ама ако имаха снимки, нямаше нужда толкова показно и неадекватно да правят акция - най-малко можеше да не затварят границата, както и да правят шоу на преминаващите. Освен това, ако имаха снимки, обвиненията щяха да издържат без проблем в специализиран или нормален съд, а практиката е показала до сега, включително и в случая, че доказателства явно няма. Т.е. боцко излЪгА. А голямата хваната сума, дето била толкова голяма, че чак кашони с пари, е описана при обиски на 30 къщи, където се оказали 100 000 Евро - по 3000 средно на къща... ВТФ? Това си е чиста подигравка с интелигентността на мат'ряла. И май идеята е била да се прехвърли митницата към Бургас, да се разкарат неудобните, без да водят деля, и бургазлии да имат ново кранче. Кой ли добре облечен бизнесмен има интереси в Бургас, свръзани с митница и контакти там, но не и в Пловдив? Аз се сещам за оня, дето има единствената рафинерия в света, разботеща на загуба, дето цака карти с баце и ще строи магистрали на двойни цени. Честито на мат'ряла.

  • 6
    z_zafirov avatar :-|
    The_Curious

    До коментар [#3] от "inspektora":

    Колега, не си прав. Прокуратурата и полицията си работят - справка КТБ и Костинброд, просто целта не е тази, която обикновенния човек си представя. Винаги сценария им протича така - вдигат шум по медиите, който създава "обществено настроение" спрямо "лошите и корумпирани митничари, полицаи, доктори, учители" и т.н., но крайната цел остава в страни и всеки път я постигат с подкрепата на създадените в медиите настроения.
    ПП Мисля си, а главния прокурор не би ли трябвало да носи някаква отговорност за множество неадекватни обвинения, или от независимоста му следва и персонална безотговорност?

  • 7
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Те навремето хубаво бяха почнали да проверяват камионите и докато се движеха през държавата, но явно всяко чудо е за три дни. Просто твърде много хора са заинтересувани парите от контрабанда да не спират. Вдигането на заплатите само по себе си няма да е достатъчно

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Да, ама като научиш някой, че няма наказание, няма пречка пред него да убеждава другите в "успеха на схемата"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK