Новият брой:
Образованието: Лунната мисия на България

Властелините на асфалта

Секторът на строителите на инфраструктура в България е все по-затворен и има сериозни съмнения за картел

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Годината е 2009, на власт е тройната коалиция, България все още няма завършена магистрала. Европейските пари тъкмо влизат в страната, провежда се първи голям търг - за нова отсечка на "Тракия". Гръмва огромен скандал, след като всички чуждестранни участници са отстранени от оценителната комисия. Търгът е прекратен след натиск от Европейската комисия - очевидно признание, че въпреки "напълно спазената" законова процедура, нещо не е наред.

Правителството се сменя, а на власт идва ГЕРБ с обещанието да изчисти корупцията. Министър на регионалното развитие е бъдещият президент Росен Плевнелиев. Търгът за отсечката на "Тракия" е обявен повторно, документи купуват над 50 фирми от цяла Европа. Постигнатата цена е много по-ниска от прогнозната. Офертите се преглеждат в присъствието на представител на "Прозрачност без граници", а пликовете с цените се прибират в сейф в Министерството на отбраната, поставен под 24-часово видеонаблюдение. Прилича повече на избор на държавен глава, а не на строител на пътища.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mavricii.plovdiv avatar :-|
    mavricii.plovdiv
    • - 1
    • + 48

    Всичко,което обобщава статията е абсолютно точно.Всички големи строителни възлагания са разпределени между големите и способни да се справят със задачите фирми,с леки изключения(фирмите-разпределители на корупционни схеми),грешката е в начина на разпределяне-уговорка(т.нар.картел),което се превръща в абсолютна кражба ,без контрол на качеството,тъй като когато има уговорка,не може да има контрол и резултатът е наличен вече!Добре е,че се работи,за всички има работа и са доволни,но Възложителят,по-точно субектът,който плаща,е ощетен,а фирмите и техните работници и служители са обречени на липса на усъвършенстване и развитие,тови води само до едно-катастрофа!

    Нередност?
  • 2
    aman avatar :-|
    aman
    • - 8
    • + 29

    Плячкосването на държавата (по В. Ганев). А кога ли ще коментираме реалните разходи и ползи на всичкия този асфалт, който се излива с години. Някой да е видял реална оценка дали Хемус е въобще изгодна - например икономически и при каква цена?! Някой да задава въпроса какво губим като разрушим дефилето в Кресна (след като тунелът се саботира от държавата), за да пренасочим пари към нечий джобове под претекст спестяване на средства?! И къде е ЕК като пазителка на европейското право и парите на данъкоплатците?!

    Нередност?
  • ПАВЛА
    • - 3
    • + 66

    Грухтенето направо кънти из държавата!

    Нередност?
  • 4
    krastitel avatar :-|
    krastitel
    • - 2
    • + 19

    Точно тук е най-голямата корупция на Дядо Коледа и престъпна немърливост на министър Снежанка и тази кражба се гътви да мине и през парламента - за индулгенция За всеки случай, не че удобната прокуратура ще направи нещо по същество ... (нали я балсамираха със "съдебната реформа ☺) За нас остава - весели празници 🎅

    Нередност?
  • 5
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси
    • - 3
    • + 28

    "има сериозни съмнения за картел"
    Съмнения? Много меко казано.

    Нередност?
  • 6
    dias avatar :-|
    dias
    • + 14

    Всичко е ясно!За две години цената на Хемус нараства 100%.Другарката Павлова даде обяснение като дете в 3-ти клас,"има да се изграждат сложни съоръжения като тези на Витиня".Когато навлизаш в Дунавската равнина съоръжения като на "Витиня"е трудно да направиш освен ,ако за последните две години от времето на проектиране до времето за изпълнение не е имала земетресение от 8-а или 9-а по скалата на Рихтер,само тогава е възможна промяна на релефа на мястото на изпълнение на пътя ,или ако не си решил ,че пътя ще върви на колони няколко километра.Всеки инженер с достатъчно опит ,който се занимава с правене на количествено -стойностни сметки му е ясно колко е себестойността и колко е печалбата.Видно е ,че в Норвегия 1км. тунел струва 8 млн. евро , а в България 125 млн. евро.!?!. и т.н.Без да си специалист по строителство става ясно че КРАЖБАТА Е ОГРОМНА.Пътища трябва да се правят ,така е ,но не по тази мутро- олигархична система,защото във "Капитал" имаше снимки на прелез на участъка Сандански-Кулата които ,ако ги види строител който не е участвал в строителството би го съборил моментално ,защото като качество и визия направеното и просто един голям боклук..

    Нередност?
  • 7
    kevt avatar :-?
    kevt
    • - 1
    • + 3

    Цялата тази конспирация си има своята желязна логика. И си струва поредния скандал. Но... Безумният търг за 60 км от автомагистрала Хемус за близо 1 милиард е изплащането на сделката БТК към ВТБанк... Този безскрупулен грабеж с пари от бюджета (парите за пътища по европейските програми се одитират) е продължение на сериала КТБ, само че с нови играчи?
    1. Кои физически лица и кои компании са били на търга, организиран от ВТБ за контролния пакет?
    2. Откъде фирмата на Спас Русев и при какви условия осигури нужните 330 милиона евро за придобиване на дяловете на БТК?
    3. Кои са акционерите? Пълният списък на акционерите, залогодатели?
    4. Имало ли е участник на Асет Банк?

    Цялата тази гротеска е печално логична за хора, започнати с историята - Бойко Борисов, Вальо Златев, Младен Михалев, както и с грабежа КТБ.

    В далечното минало фирмата Ипон е охранявала пристанище Росенец и тръбите на Лукойл в страната. През тях и до ден днешен минава контрабандата на Лукойл. Количествата гориво се изпират през фирмите на Интерпетролиум (Младен Михалев и Стоян Славов). Парите се изнасят през Първа източна международна банка , сега Асет банк към банката на Лукойл в Швейцария (Лукойл има оторизирана банка там).

    Друга важна причина за новите стари играчи е че Валентин Златев е обърнал подкрепата на Кремъл срещу Малофеев. А Младен Михалев трябва да изпере парите и да защити от атентати групата на предателите. Друга любопитна подробност е кои лица са били на 50-годишнината на 8 Декември 2015 г. на Валентин Златев в двореца му в Правец. САМО ЛЕВСКИ!

    Близо 1,8 млрд лв са получили фирми, считани за близки до депутата от ДПС Делян Пеевски за пет години. Колосалната сума е минала през обществени поръчки, които тези фирми печелели без никакви проблеми.

    Другите кандидати или са били отхърляни или принуждавани да се откажат. Това пише в сигнал до Европейската комисия, съобщи за Фрог нюз източник от Брюксел, пожелал анонимност. Информацията бе потвърдена и от наш евродепутат.

    Чашата на търпението преляла с последните новини за спечеления търг за строителството на 60 км от автомагистрала "Хемус" за близо 1 млрд лв. Коледния подарък се паднал на две съвсем неслучайни фирми. Според публикуваното от Национална компания “Стратегически инфраструктурни проекти” (НКСИП) крайно класиране става ясно, че 500 млн. лв. отиват в консорцум на “ПСТ груп”, свързвана с Делян Пеевски, а 300 млн. лв. – в “Джи Пи груп”, сочена за близка до генералния директор на “Лукойл България” Валентин Златев. Като се добави ДДС сумата стига почти 1 млрд. лева, което прави отсечката от 60 км най-скъпата в света. Става ясно също, че тази сума надвишава два пъти прогнозната стойност, а победителите - предизвестени.

    В сигнала се казва, че Делян Пеевски и Валентин Златев са от близкото обкръжение на премиера Бойко Борисов и това е било решаващо да бъдат предпочетени пред други кандидати. Възможно било също да са ползвали поверителна информация от източници в МС за търговете и така са "победили" конкуренцията.

    Любимата фирма на властта "Водстрой 98, считана за собственост на Пеевски само за 12 месеца е спечелила 18 обществени поръчки за други 57 млн лева.

    Осноен източник на средства за "Водстрой 98" е Българската банка за развитие. В бизнес средите тя е наричана "банката на Пеевски". В такава се превръща след умишления срив на КТБ. Принципал на ББР е министърът на фиансите Владислав Горанов.

    Банката е основен кредитор на „Водстрой 98“. През август 2014 г именно ББР спасява „Водстрой 98“ като покрива задълженията на дружеството към КТБ. Данните в Търговския регистър показват, че експозицията на ББР към Пеевски продължава да се увеличава. През октомври същата година ББР е отпуснала нов кредит на „Водстрой 98“ и вече общата експозиция надхвърля 50 млн. лв.

    800 млн към ДПС чрез Пеевски от обществени поръчки
    Считаните за близки до депутата Делян Пеевски и ДПС фирми "Водстрой 98" АД, "Промишлено строителство холдинг" ЕАД и "Техноекспортстрой" ЕАД са спечелили обществени поръчки за около 800 млн лв. Това е станало за периода 2011 г до юни 2014 г. Част от поръчките са от времето на коалиционния кабинет "Орешарски" на ДПС и БСП.

    Дванайсет от договорите са подписани по времето на първото управление на ГЕРБ. Само в трите дни преди националния протест срещу назначаването на Пеевски за шеф на ДАНС на 14 юни 2013 г. приближените му фирми са спечелили поръчки за 53 млн лв.

    През лятото на 2013 г. кръгът същите фирми са ощастливени с три поръчки, които им носят 154 милиона.

    В сигнала се описва и търга, обявен от агенция "Пътна инфраструктура" за Северната скороства тангента край София. Отсечката е 16 км, които са оценени на 149 999 999 лв или около 180 млн с ДДС. Договорът е подписан през февруари 2014 г., но строителството започва чак една година по-късно. В консорциума водеща е „Водстрой 98“ АД. 1 км от този проект излиза по 11 250 000 лв. За сравнение в Германия 1 км магистрала с 8 ленти и шумопоглъщащ асфалт струва средно 2,75 млн евро.

    В сигнала пише също, че голяма част от милионите по тези поръчки са привеждани авансово. Някои от обектите не са завършени в срок, други са били с лошо качество. Въпреки това към тези фири не са предядявани претенции.

    На вниманието на председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер са предоставени доказателства, че толерирайки фирми, близки до Пеевски и ДПС, правителствата са нарушили принципите на равнопоставенос, прозрачност и конкуренция. Тези факти поставят под съмнение въобще съществунането на пазарна икономика в България и будят основателни съмнения за корупционни практики. Съмнеията се засилват още повече от факта, че прокуратурата и съответните органи - Министерство на финансите, НАП, ДАНС, финансово разузнаване, ГДБОП и икономическа полиция отказват да разслеват сигнали за съмнителни сделки и търгове.

    Нередност?
  • 8
    gogo1212 avatar :-?
    gogo1212
    • + 2

    Вижте, проблемът не е толкова, че се правят инфраструктурни проекти. Ок всеки се радва на магистралите. Има 2 съществени проблема:
    1. Чрез тези проекти се източват милиарди, които по друг начин никога нямаше да може да потънат така безпрепядствено.
    2. ГЕРБ са едни полицайчета, без никаква идея как се управляват качествено ресурски, лошото е че загрибиха и всички възможни опозиции. За това всички ще платим.
    Има 2-3 чеовека, достойни да сменят Боко (не говоря за продънения Костов). Трябва да се действа преди да сме ударили незнам си кое дъно. За мен ГЕРБ са пътници и им давам не повече от 3 месеца на власт. До падането на следващата голяма банка :)

    Нередност?
  • 9
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 2

    “ПСТ Груп” е спечелила 88% от търговете: 534 млн. лв. от 604 млн. поръчки. Хидрострой с 93,97% успеваемост, а Главболгарстрой с 99,3%.
    "А като абсолютна сума “Водстрой-98” има голям късмет – от 982 милиона възможни, тя се е включила в договори за 965 милиона. Това прави успеваемост от 98,2%."
    https://bivol.bg/op.html

    Нередност?
  • chatski
    • + 1

    Ако си направите проучване за проектите при депата за отпадъци, ще видите, че и там е абсолютно същата ситуация, с абсолютно същите фирми.

    Нередност?
Нов коментар