Само чужди компании обжалват търга за "Хемус"
Лятото ще има и търг за следващите 85 км от магистралата - до Велико Търново, обяви регионалният министър
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Класирането в търга за дострояване на две отсечки от магистрала "Хемус" с дължина 59 км и на цена от почти 1 млрд. лв. се обжалва от две чужди компании. Това става ясно от справка в регистъра на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Първата позиция – за участъка Ябланица – Угърчин, се оспорва от класираната на трето място италианска компания "Серенисима конструциони". Втората - за отсечката между Угърчин и Плевен, се обжалва от отстранената турска компания "Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет".
Нито един от българските участници в търга не е възразил срещу избирането на обединение "АМ Хемус лот 1" ("Джи Пи груп", испанските "Конструксионес Табоада и Рамос","МР сивил уъркс" и проектантската "Трансконсулт-22") и обединение "ПСТ Хемус 2" (свързваната с депутата Делян Пеевски "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели"). Това съвпада с тенденцията от последните години големите български строители да не обжалват мащабни обществени поръчки.
Двете жалби са с дати 23 и 28 декември, а антимонополната комисия има 45-дневен препоръчителен срок да се произнесе, който най-вероятно ще бъде спазен, коментираха от КЗК. Жалбоподателите не са поискали спиране на процедурата, така че държавата може да сключи договори с избраните изпълнители, ако реши.
Регионалният министър Лиляна Павлова коментира пред bTV, че първо ще се изчака произнасяне на КЗК и евентуално на съда и едва тогава ще се пристъпи към сключване на договори. Чуждестранните компании не бяха открити за коментар.
"Обжалванията отнемат между 3 и 6 месеца и най-късно след 6 месеца ще има възможност да бъде потвърден изборът на фирмите изпълнители. Това са договори за инженеринг и фирмите ще имат между 6 и 9 месеца да допроектират. Успоредно с това може да се извършва и отчуждаването на терените, а реално строителство може да започне през 2017 г.", коментира Павлова. По договор проектирането и изграждането трябва да приключат за 32 месеца, т.е. до края на 2019 г. отсечката трябва да е готова.
Златната магистрала
Италианската и турската компания, обжалващи класирането, дадоха едни от най-ниските цени за изпълнение. Всъщност офертата на отстранената "Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет" за 36 км отсечка от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч е с 50 млн. по-ниска от класираната на първо място на свързваната с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка строителна компания "ПСТ груп" и партньорите й. "ПСТ Хемус 2" предложи минимална цена от 479.3 млн. лева за строежа и максимална 499.9 млн. лв. Цената на обединението на "Джи Пи груп" е 277.4 млн. лв., но не повече от 297.9 млн. лева без ДДС. Така двата участъка излизат в най-добрия случай 756.7 млн. лева без ДДС. Прогнозната цена в обявлението на конкурса беше двойно по-ниска.
"Цените са по-високи от индикативната стойност, защото тя беше обявена през 2013 г. без реален проект как ще е преминаването по трасето, по което има над 3 км тунели и над 10 км виадукти, които са скъпи съоръжения. Реалните проекти бяха налице лятото на 2015 г.", обясни отново министър Павлова пред bTV. Запитана дали са верни медийните твърдения, че избраните изпълнители са фирми, свързани с генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев и с депутата от ДПС Делян Пеевски, Павлова избегна отговор и посочи, че това са консорциуми от фирми, в които влизат както български, така и международни компании. "Те са подали надлежно необходимите документи и са доказали, че имат изпълнени проекти от аналогичен размер", каза министърът на регионалното развитие.
"Стойността на "Хемус" е над 2.5 млрд. лв. за цялото направление от Ябланица до Шумен", обяви Павлова, въпреки че през 2014 г. се говореше за цена от около 1.5 млрд. лева за разстоянието от 255 км. Само първите 60 км обаче ще струват почти милиард, т.е. и новото изчисление изглежда консервативно.
Не е ясно откъде ще дойдат парите, тъй като европейското финансиране за пътища е ограничено, както и възможностите на държавния бюджет. Най-вероятно държавата ще изтегли заем. Министър Павлова посочи още веднъж, че въпросът за финансирането на "Хемус" трябва да бъде обсъден и в Народното събрание, тъй като строителството като период на време и като финансов ресурс минава мандата на правителството. "Това е сериозен ангажимент с дългосрочно бюджетиране и се изискват солидни средства", обясни тя.
Лятото - търг за "Хемус" до Търново
Павлова съобщи, че има готовност да се обяви тръжната процедура и за следващия етап от строителството на магистралата – от разклона за Плевен и Ловеч до Велико Търново, през лятото.
Участъкът е с дължина от 85 км. Това е т.нар. втори етап от магистралата, който е разделен на три лота - 3, 4 и 5. Той започва след разклона за Ловеч и Плевен и достига до път I-5 (Русе - Кърджали – Подкова).
На този етап няма яснота каква ще е прогнозната цена на участъка, но според коментари от пътния бранш вторият етап на магистралата ще е по-лесен за изграждане от първия, който преминава през тежък планински терен с много мостове и тунели. Но това са предположения до отварянето на офертите.

11 коментара
Дано доживеем да я видим !
.[quote#0:"медиапул, Офертите за "Хемус" надхвърлиха с 250 млн. лв. определения бюджет,Лили Границка | 19:23 | 07 декември 2015"] Според публикации в турската преса "Ташяпъ" се свързва с турския премиер Реджеп Тайип Ердоган, а босът й Емрула Туранлъ беше сред задържаните преди година по мегаразследването за корупция по високите етажи на властта в южната ни съседка [/quote]
Хемус излиза толкова скъпо защото са избрали подбалкански маршрут. Ако трасето минаваше с 20-тина километра по на север (т.е. близко до Плевен) то цената щеше да бъде значително по-ниска. Освен по-ниската цена това има смисъл и защото магистралата не би трябвало да има за цел да свърже само крайните точки, но и тези между тях. А като изключим крайните точки Плевен е най-големият град в близост до Хемус.
"Стойността на "Хемус" е над 2.5 млрд. лв. за цялото направление от Ябланица до Шумен"
Жалкото е, че тази магистрала нито ще я построят, нито ще е обявената сума по-горе ако някога в необозримото бъдеще е готова,
До коментар [#4] от "kras4o":
като се има в пред вид че от Каспичан до сегашния пътен възел им трябваха 30 години ,ще стане след 2 поколения ,когато внуците ни ще фъркат и няма да има нужда от магистрали
85 км. ги смятам къмто 1,5 млрд.
Минимум. Тоя път дано са по равно между Вальо и Делянчо, че сега Вальо пак е малко обиден и не иска да играе карти в Банкя.
"Нито един от българските участници в търга не е възразил срещу избирането на обединение "АМ Хемус лот 1" ("Джи Пи груп", испанските "Конструксионес Табоада и Рамос","МР сивил уъркс" и проектантската "Трансконсулт-22") и обединение "ПСТ Хемус 2" (свързваната с депутата Делян Пеевски "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели"). Това съвпада с тенденцията от последните години големите български строители да не обжалват мащабни обществени поръчки."
Поредното олигополно съглашение! За съжаление нямаме работеща антимонополна комисия и ще им пълним гушите :(
Живейте здравословно! Някъде към 2030-а може и да успеем да видим завършена започнатата през 1974-а магистрала.
Сърбите опаткаха магистралата от НИШ до Калотина за 2-3 години, без да са в ЕС и без да им трябва кой знае колко. Нашите още се кумят.
Сърбия, която премина през истинска война, има магистрали да я пресечеш от край до край. От Унгария до Македония и от България до Хърватска. Хърватите също имат през цялата си територия до Словения. За словенците няма нужда да говорим. Македонците имат от Гевгеля на границата с Гърция през Скопие до Сърбия. Босненците си построиха магистрали.
А ние се хвалим с какво? С довършената "Тракия". Северът ни е тотално изоставен и през следващите години нищо съществено няма да се случи. И това докато сме член на ЕС и разчитаме на финансиране, каквото досега не сме имали.
[quote#8:"b_d_s"]Сърбия, която премина през истинска война, има магистрали да я пресечеш от край до край.[/quote]Първо, Сърбия като територия е малко по-малка. И, второ, тя още преди 30 години имаше доста по-голяма магистрална мрежа от БГ. Ако се гледат последните 5 години БГ е построила повече магистрали.
Да не дава господ да спре финансирането от европа, че тогава пеша ще ходим по магистралите. Икономиката ни се превърна в работа на ишлеме и крадене на европари. Ишлемето върви докато има кой да работи за 5 пъти по-малко пари, а краденето не може да е до безкрай.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.