С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 12 яну 2016, 20:39, 13114 прочитания

Армията иска да купи шест нови двигателя за МиГ-29

Държавата обмисля да национализира военния авиоремонтен завод "Авионамс" в Пловдив

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Министерството на отбраната планира да обяви търг за закупуване на още шест нови двигателя за изтребители МиГ-29. Това обяви днес военният министър Николай Ненчев в авиобаза Граф Игнатиево край Пловдив, по време на демонстрационен тестов полет на първия самолет на българската бойна авиация, възстановен по силата на подписаното през миналата година споразумение за военнотехническа помощ с Полша.

Властите във Варшава вече предоставиха на страната ни два двигателя за МиГ-29 под наем, докато тече удължаването на ресурса на други шест в полските авиоремонтни заводи WZL-2 и WZL-4. Ако всичко се случи по план, три български бойни самолета трябва да бъдат върнати "в строя" на Военно-въздушните сили (ВВС) до средата на годината по силата на въпросната междудържавна спогодба. За да демонстрира увереността си в надежността на полските технологии, Ненчев днес лично летя в кабината на двуместния ремонтиран изтребител, управляван от полк. Димитър Петков, зам.-командир на авиобаза Граф Игнатиево.


Поръчка с въпроси

Обявяването на обществената поръчка за купуването на нови двигатели трябва да се случи в най-кратки срокове, вероятно до края на януари, стана още ясно от изявлението на военния министър. Този ход обаче е малко странен на фона на досегашните изявления на българските политици, че страната ни си поставя за цел намаляване на военно-техническата зависимост от Русия. В случая с българската бойна авиация тази зависимост в момента клони към 100%. Важният детайл около бъдещата обществена поръчка е, че според изявлението на Ненчев става дума за купуване на шест нови двигателя за МиГ-29, а такива, съвсем логично, се произвеждат единствено от руската корпорация РСК МиГ. Дали в случая можем да говорим за отстъпление от принципите за пренасочване към натовско въоръжение ще можем евентуално да разберем от тръжната документация. Там трябва да пише дали става дума за шест двигателя с пълен експлоатационен ресурс (т.е. неизползвани), или за новопроизведени такива. Във втория случай поръчката би била абсолютен фарс и директен реверанс към Москва, който със сигурност ще вбеси западните ни съюзници. Не е ясно също така как би се случило нещо подобно при положение, че Европейският съюз е наложил оръжейно ембарго спрямо Русия.

Настоящият ход също така е малко странен по отношение на полските партньори на България, които със сигурност са разчитали сегашното споразумение за ремонт на шест двигателя на стойност около 12 млн. лв. да прерасне в по-мащабно военно-техническо сътрудничество. Вероятно затова днес военният министър каза и че все пак продължават разговорите за сключването на втори договор с Полша, на базата на който да се осигури цялостна логистична поддръжка и модернизация на българските изтребители МиГ-29 от полска страна. Посланикът на Полша у нас Кшищоф Краевски, който също присъства на демонстрацията, дипломатично заяви, че случващото се е резултат от доброто сътрудничество между България и Полша.



Включването на Борисов

Премиерът Бойко Борисов, който също дойде на демонстрационния полет на изтребителя с полски двигатели, обаче анонсира днес друга евентуална странна инициатива по отношение на бойната авиация и поддръжката й. Министър-председателят изненадващо обяви, че държавата ще направи всичко възможно да изкупи обратно пловдивския авиоремонтен завод "Георги Бенковски". Борисов намекна, че ремонтът на българските МиГ-29, а и на друга армейска техника, би могъл да започне да се прави там. През последните години военният завод беше поетапно приватизирани и сега се нарича "Авионамс". Въпросното предприятие в момента е офшорна собственост и последно попадаше в кръга на фирмите, контролирани от бившия собственик на фалирала КТБ Цветан Василев. В момента не е много ясно в чия сфера на влияние е останал "Авионамс" след "развода" между Василев и депутата от ДПС Делян Пеевски. Преди коледните празници стана ясно, че във въпросното частно предприятие с години се поддържа неизползван конфискуван двигател за МиГ-29, за чието съществуване държавата явно като че ли е забравила.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор 1 Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор

Националният съвет на левицата насрочи дата за изборите на председателя на партията в края на април

14 дек 2019, 1581 прочитания

Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци 5 Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци

Гражданите имат право на здравословна околна среда, както и право да получават информация за нея, се казва в решението на Административен съд - София-град

14 дек 2019, 11805 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Главният мюфтия: "Ислямска държава" фалшифицира исляма

Четири важни послания от лекцията на д-р Мустафа Хаджи, в която той опровергава идеологията на терористичната групировка

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10