Държавата ще контролира повече задлъжнелите общини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата ще контролира повече задлъжнелите общини

Един от спорните моменти в предложението на ведомството на Владислав Горанов е въвеждането на изключения в ограничението от 2% бюджетен дефицит

Държавата ще контролира повече задлъжнелите общини

Финансовото министерство ще може да дава безлихвени заеми за кметовете, които приемат план за оздравяване

6692 прочитания

Един от спорните моменти в предложението на ведомството на Владислав Горанов е въвеждането на изключения в ограничението от 2% бюджетен дефицит

© Цветелина Белутова


150 млн. лв. е сумата на просрочените задължения към края на 2015 г. на общо 120 общини.

 Общините ще влизат в процедура по оздравяване, ако финансовото им състояние не е добро. Това предвиждат промени в Закона за публичните финанси, изготвени от Министерството на финансите и публикувани за обществено обсъждане. Текстовете се създават, защото към края на 2015 г. повече от половината общини имат просрочени задължения, като в някои случаи забавените плащания като дял от БВП на съответната община надхвърлят 90%. Общо просрочената сума за миналата година е над 150 млн. лв.

Сега правила липсват, затова финансовото министерство предлага нов ред - да дава безлихвени заеми на кметовете само ако има план как общината ще оздравее финансово. В проекта обаче има и няколко спорни момента.

Кои са недостатъците

Липсва информация със задна дата за това как се е стигнало до прекомерното задлъжняване и дефицитите. Т.е. дали финансовите несгоди се дължат изцяло на грешното управление на местната власт, или самата държава няма вина за лошото финансово състояние на общината - покрай одобрен гигантски европроект или недостатъчен трансфер от бюджета. Второ, планът за оздравяване е разписан подробно, но не е ясно дали ще се спазва, тъй като санкции за местната власт почти липсват, като изключим евентуалното забавяне на заплатата на кмета и председателя на общинския съвет. Съществува и политическият риск, т.е. по този начин да се притискат общини, тъй като безлихвеният заем от държавата и условията по него ще се отпускат по усмотрение на финансовия министър.

Най-спорно е отпадането на ограничението бюджетният дефицит да бъде до 2%. То беше записано в Закона за публичните финанси по искане на бившия финансов министър Симеон Дянков. Започна да действа от началото на 2013 г., но през последните две години правилото се нарушава, без за това да има някакви санкции. Сега от ведомството на Владислав Горанов искат дефицитът да може да стига 3% "при извънредни обстоятелства". А като такива са записани "провеждането на значителни структурни реформи или еквивалентни на тях инвестиционни проекти с положителен ефект върху фискалната устойчивост в дългосрочен план". Така изпълнителната власт може да трупа дефицити, като обяснява разходите с инвестиции.

Как ще работи планът

В проекта е записано, че една община ще се счита за финансово затруднена и съответно ще попадне в процедурата, когато са налице три или повече от разписаните условия (виж карето). Оценката ще се прави всяка година от кмета на общината до 10 март. След това в 7-дневен срок той ще уведомява общинския съвет, че общината е във финансово затруднение, а в 10-дневен срок съветът ще трябва да възложи на кмета да изготви за месец план за оздравяване и да проведе публично обсъждане на плана с местната общност.

Общинският съвет може да възложи на кмета да направи искане до министъра на финансите за финансово подпомагане на общината под формата на временен безлихвен заем от централния бюджет за целите на изпълнението на плана. В този случай министърът има право да дава допълнителни указания по съдържанието на мерките. Временните безлихвени заеми се отпускат при условия, определени от министъра на финансите, със срок за възстановяване, който не може да бъде по-дълъг от срока на процедурата за финансово оздравяване, определен от общинския съвет.

Кметът на общината ще докладва на тримесечие на министъра на финансите за изпълнението на плана. Ако има неизпълнение, финансовият министър ще се произнася и за нови общински заеми. Всяко тримесечие кметът ще публикува в интернет информация за изпълнението на плана, а Министерството на финансите ще го следи на същия период. При отклонение от целите на плана министърът ще може да преустанови отпускането на заема.

По предложение на министъра на финансите с акт на Министерския съвет обаче на общините може да бъде отпусната допълнителна субсидия от централния бюджет за погасяване на заемите, когато се установи, че е налице трайна тенденция за подобряване на финансовото състояние на общината, предприети са необходимите действия за изпълнение на плана, които водят до постигане на крайните фискални цели, и няма риск за изпълнението на плана. Искането за допълнителна субсидия може да се направи от кмета на общината до министъра на финансите не по-рано от 6 месеца след приемането на плана за финансово оздравяване.

По предложение на кмета на общината общинският съвет може да прекрати процедурата за финансово оздравяване преди изтичане на нейният срок, ако общината излезе от състояние на финансово затруднение. Ако има отпуснат заем от държавата, прекратяването се съгласува предварително с министъра на финансите.

 

Критерии за наличие на финансови проблеми

- бюджетът за предходната година не е балансиран

- темпът на нарастване на разходите за местни дейности надхвърля средния темп на нарастване на разходите за местни дейности за последните четири години

- плащанията по дълга надвишават 15% от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните 3 години

- общинските гаранции надвишават 5% от приходите и общата изравнителна субсидия

- задълженията надвишават 15% от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години

- поетите към края годината ангажименти за разходи надвишават 50% от средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години

- просрочените задължения към края на годината надвишават 5% от отчетените през последната година разходи на общината

- бюджетното салдо през последните 3 години е отрицателно.

 

Подготовка за политическа криза

Някои от най-интересните промени в Закона за публичните финанси са свързани с въведената възможност служебният кабинет да има повече гъвкавост при управлението на държавните финанси при липса на действащ парламент. Така например в случай че до началото на бюджетната година държавният бюджет не бъде приет от Народното събрание, Министерският съвет може да поема държавен дълг за рефинансиране на дълга в обращение до размера на годишните погашения по държавния дълг, поет до началото на съответната бюджетна година.

В сега действащия закон е записано, че когато държавният бюджет не е приет в законовия срок, Народното събрание може да позволи до три месеца, през които да се изпълнява миналогодишният бюджет. С промените вече е предвиден вариант, при който няма действащ парламент, а трите месеца започват да текат едва след избирането му. Т.е. докато няма Народно събрание, служебното правителство може да изпълнява стария бюджет неопределено време.
150 млн. лв. е сумата на просрочените задължения към края на 2015 г. на общо 120 общини.

 Общините ще влизат в процедура по оздравяване, ако финансовото им състояние не е добро. Това предвиждат промени в Закона за публичните финанси, изготвени от Министерството на финансите и публикувани за обществено обсъждане. Текстовете се създават, защото към края на 2015 г. повече от половината общини имат просрочени задължения, като в някои случаи забавените плащания като дял от БВП на съответната община надхвърлят 90%. Общо просрочената сума за миналата година е над 150 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    hm avatar :-|
    хм

    просрочените се виждат, а общите задължения на общините отнесени към БВП на страната, следи ли се изобщо статистически?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK