Новият брой: Накъде след вота
Close

Бензин за левче?

Въпреки срива на петрола, цените на горивата на дребно са по-високи, отколкото са били в други подобни периоди

Когато чуете прогнозите на Morgan Stanley и Goldman Sachs, че цента на петрола ще падне до 20 долара за барел, вероятно потривате ръце. Ако сега петролът е около 32 долара за барел и се срути с още 30-40%, аха и цената на бензина да падне до лев, лев и нещо за литър. Защо не? През декември 2001 г. литър бензин беше 1.05 лв. при 18 долара за барел.

За жалост това няма да се случи. За това не е виновен само предполагаемият картел у нас, нито министърът на икономиката Божидар Лукарски, който обясни пред БНТ, че "ако петролът на световните пазари задържи цената си или падне на по-ниска, не виждам причина за повишаване цената на горивата до края на годината." Има друга проста причина. Сега само акцизът и ДДС-то върху бензина формират 51% или 1.03 лв. от цената, която виждате на бензиноколонката. През 2001 г. данъците в крайната цена са били едва 44 стотинки или 38%.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
26 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zaza avatar :-|
    zaza
    • - 6
    • + 73

    Само Марешки и вносът ще ни оправят :-)

    Нередност?
  • 2
    id_1 avatar :-|
    Виктор Флоров
    • - 5
    • + 55


    Подобна изчисления са силно спекулативни, тъй като преди 16 години нямаше изискване търговците на едро да поддържат задължителни резерви, нямаше био добавки в бензина и т.н. Т.е. сега разходите им са по-високи и маржът между цените на петрола и цените на бензина сега би трябвало да е по-висок.

    Накой писал недомислил... но както и да е ! Цената трябва да е по-ниска !
    Само стойте и гледайте като започне покачване на петрола,при качване с 5 $/за барел ведна корекция на дребно с 10ст./за литър.
    Само гледайте,ааа... и плащайте!

    Нередност?
  • 3
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011
    • + 54

    До коментар [#1] от "zaza":

    Така е. Но явно няма смелчаци за внос. Пък и пари трябват, защото акцизът и ДДС трябва да бъдат платени веднага за да не влиза стоката в складовете монополизирани от Лукойл.
    А междувременно нашенската рафинерия за пореден път е рекордьор в цената на горивата в целия ЕС. Уж инсталираха ново оборудване, което съм сигурен ще е оправдание за счетоводна загуба за 2015, и цената на дизела е със 140 Евро/т по-висока от средната за ЕС! От Марс ли го карат този нефт!

    Нередност?
  • 4
    scoffer avatar :-|
    scoffer
    • - 2
    • + 45

    Мда, дай боже по-една бензиностаниця Марешки във всеки голям град до края на годината, а по късно и в цялата страна. Иначе ще си ни рекитират както си искат.

    Нередност?
  • 5
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011
    • + 36

    Че даже и внос не били горивата на Марешки:
    http://www.vlastta.com/displaynews/99919

    А държавата вместо да ходи да пита другите защо така, май ще му извадят душицата за да не развали масрафа на белотаджиите.

    Нередност?
  • 6
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51
    • - 1
    • + 6

    За мен не е коректно даденото в статията, защото 2000 година акциза е бил друг, но излиза, че цената днес е по-ниска?, което ще е наистина странно, като вземем предвид монопола на Лукойл върху производството данъчните складове.

    Нередност?
  • 7
    krastitel avatar :-?
    krastitel
    • - 3
    • + 34

    Марешки не е решението, решението е независим склад на горива с достатъчен капацитет, с отворен достъп от всички бензиностанции, където нито една верига бензиностанции (съответно свързани бензиностанции) няма право да държи повече от 25% от обема, таксите са еднакви за всички. да кажем нещо като независимо складово хъбче за гориво, ако ползваме изказа на ББ. Складовото Хъбче трябва да е с улеснен и отворен достъп до гориво с произход рафинериите в гърция, сърбия, румъния, българия и други. това ще позволи конкуренция и по-адекватни цени спрямо монопола на Лукойл.
    Лукарски обаче е на друга планета ...
    Проблемът е че и финансовият ни министър - заради приходите от акциз и ДДС толкова нужни да финансират държавните поръчки към приятелски фирми - е силно зависим да поддържа високи цени на горивата в наш ущърб.

    Нередност?
  • 8
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011
    • - 2
    • + 15

    До коментар [#7] от " krastitel ": За да сме коректни - само ДДС. Дали ще е внос или родно производство, горивото има фиксиран акциз на тон, не зависи от доставната или продажната цена. Ако паднат цените на нормалните около 1.60 в момента, финансовият ще трябва да мисли какъв нов данък да сътвори.

    Нередност?
  • 9
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185
    • - 1
    • + 24

    [quote#8:"gogo2011"]Ако паднат цените на нормалните около 1.60 в момента, финансовият ще трябва да мисли какъв нов данък да сътвори.[/quote]

    Може аз да съм в грешка, но тази зависимост така и не мога да я разбера. Според мен няма как загубата на ДДС да е толкова голяма понеже разликата в цената за литър се компенсира с по - голяма консумация на горива. Т.е. ако досега си имал бюджет 200 лв за бензин и си зареждал 100л. сега ще заредиш 118л., или пак 100 л. и ще си прибереш 30лв в джоба (които ще изхарчиш в лидъл барабар с ДДС). И пак не мога да разбера къде се губи ДДСто в общия бюджет ?

    Нередност?
  • 10
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011
    • - 6
    • + 4

    До коментар [#9] от " zxp53317185 ": Може и да ги похарчиш, а може и да ги дадеш за контрабандни цигари или в близката кръчма - държавата няма да вземе нищо.

    Нередност?
Нов коментар