С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 14 яну 2016, 19:23, 16056 прочитания

София ще развива система за велосипеди под наем чрез концесия

Общината предвижда срокът на концесията да бъде между 8 и 12 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Концесионерът ще получи допълнителен стимул - 150 рекламни елемента от типа "ситилайт" по протежението на 14 улици, булеварди и площади в центъра на града. 
"При такива условия освен Красимир Гергов и неговите сателитни структури никой няма да участва и не мога да разбера защо си затваряме очите."
Стоян Александров, общински съветник от "Движение 21"
Много е вероятно през 2016 г. София да се сдобие със система за отдаване на колела под наем. След двучасов дебат в четвъртък Столичният общински съвет (СОС) направи първата сериозна стъпка в тази посока, като прие предложението за концесия за отдаване под наем на велосипеди и управление на рекламни площи.

Общинските съветници дълго спориха относно конкретните условия на бъдещия договор и много от тях поискаха допълнителни промени, но в крайна сметка одобриха проекта. В следващите месеци предстои общината да обяви процедурата и да стане ясно кои ще бъдат кандидатите за участие в нея.


Условията

Според гласуваните в четвъртък условия бъдещият концесионер ще трябва да постави т.нар. велогардероби на 33 предварително определени от общината локации, повечето от които в центъра на града. В замяна на това фирмата изпълнител ще трябва да плаща концесионна такса от най-малко 93 хил. лв. на година без първата година на договора, когато ще направи инвестицията. Концесионерът сам ще определя цените, на които гражданите ще могат да наемат велосипеди. Договорът обаче предвижда използването им в първите 30 минути да бъде безплатно, в резултат на което СОС дава и допълнителен стимул на концесионера - 150 рекламни елемента от типа "ситилайт" по протежението на 14 улици, булеварди и площади в центъра на града. 

Според общинските съветници договорът за концесия трябва да е с период между осем и 12 години. Бъдещият концесионер трябва да инвестира не по-малко от 1.6 млн. лв., които да отидат както за оборудването на велосипедни станции, така и за поставянето на рекламни елементи. Основна роля при избора на фирма ще играят предложената концесионна такса (40%), по-краткият срок на концесията (40%), а инвестиционното и техническото предложение ще имат тежест от по 10% в оценката на кандидатите.



Голям спор и бързо гласуване

Концесията за велосипеди под наем е труден въпрос за Столичната община, защото обединява две проблемни теми - нерешеният с години казус със стопанисването на рекламните съоръжения в града и изграждането на велосипедна инфраструктура, което в София се случва изключително трудно. Неизненадващо тази точка предизвика напрежение в общинския съвет. Основният спор беше около това колко и от какво би печелил концесионерът и справедлива или надвишена е предложената от общината компенсация във вид на рекламни елементи.

Най-гласовити противници на концесията във вида, в който тя беше гласувана на заседанието, бяха съветниците от БСП и "Движение 21". Причина за критики бяха най-вече финансовите условия в концесията. Според Милка Христова от БСП "концесията в София е уникална, защото съчетание между реклама и велосипеди по такъв начин на друго място няма". Тя постави и въпроса защо рекламните елементи са само в централната част на града, а не са изнесени в периферията. Други съмнения бяха свързани с подценяване на приходите и надценяване на разходите на концесионера - според критиците фирмата ще печели повече от реклама, отколкото твърди докладът, а разходите за поддръжка ще бъдат по-ниски от предвидените.

Изчисленията за икономическия модел са правени на база информация от 2013 г., когато лихвените проценти бяха много по-високи, отбеляза и Стоян Александров от "Движение 21". По неговите думи условията на концесията трябва да бъдат "изпилени", така че частната компания да има по-голям стимул велосипедите наистина да се използват. Като странична дейност концесионерът ще може да отдава 150 рекламни елемента, а в момента подобен тип съоръжения при пълна заетост носят по около 800 - 1000 евро на месец. "При такива условия освен Красимир Гергов и неговите сателитни структури никой няма да участва и не мога да разбера защо си затваряме очите", коментира още Александров.

Общината до момента има печален опит с дългосрочните договори, както личи от споразуменията с "Карат-С", каза и Борис Цветков от БСП. Много дълго време това ни блокираше в промените на маршрути, цените на билетите и т.н. Имаме проблем с контрола на подобни концесии и горчив опит с това колко трудно се предоговарят условия, както е видно от примера на "Софийска вода", допълни той аргумента си против толкова дългосрочно обвързване и за велосипедите.

Заради тези критики към детайлите няколко общински съветници предложиха точката да бъде отложена, докато текстът не бъде изчистен. В крайна сметка тази идея не беше приета, а съветниците се обединиха около една-единствена промяна. Първоначално в текста на доклада беше записано, че работното време на велогардеробите ще е минимум седем месеца в годината - от 1 април до 31 октомври, с работно време от 7 до 19 часа. Според новото решение на СОС обаче то трябва да е денонощно и целогодишно.

Концесията беше одобрена от СОС с 42 гласа "за" и нито един против с подкрепата на ГЕРБ, Реформаторския блок и "Група 5", докато БСП и националистическите партии се въздържаха.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 84 прочитания

Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември

Близо 14 млн. лв. отиват в частни ръце, а предвидените 215 млн. лв. от тол-такси ги няма

19 сеп 2019, 1131 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Предстои безплатен демо ден на обученията Business Essentials

На 20 януари можете да се запознаете с преподавателите в модул "Стратегия и маркетинг"

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател