Дискретните лупинги на военната реформа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дискретните лупинги на военната реформа

МиГ-29 ще продължат да са на въоръжение в авиацията ни, докато бъде купен нов тип изтребител. Според военния министър това може да се случи най-рано след три години и половина.

Дискретните лупинги на военната реформа

Планът за развитие на въоръжените сили до 2020 г. крие любопитни детайли, но отново показва липса на визия как да модернизираме армията си

Момчил Милев
9177 прочитания

МиГ-29 ще продължат да са на въоръжение в авиацията ни, докато бъде купен нов тип изтребител. Според военния министър това може да се случи най-рано след три години и половина.

© Надежда Чипева


Седмицата между Коледа и Нова година е един много специфичен период за управлението на страната ни. В него държавното ръководство обикновено взима голяма част от онези решения, които има желание да скрие от вниманието на интензивно празнуващите по това време граждани. В повечето случаи става дума за инициативи, свързани с безшумно преразпределение на големи обществени ресурси. Или такива, които имат потенциал да провокират обществено недоволство.

Точно във въпросната седмица, в последния работен ден на миналата година, българското правителство без много шум прие нов план за развитие на въоръжените сили, чийто стратегически хоризонт е до 2020 г. Внасянето за разглеждането му и неговото одобрение се случиха без какъвто и да било публичен анонс както от страна на Министерския съвет, така и от ресорното отбранително ведомство. Всичко това е изключително странно, тъй като въпросният документ конкретизира как точно ще се преструктурира българската армия през следващите пет години. А предвид натрупалите се във времето недостатъчно финансиране, ескалиращи проблеми и изключително динамична геостратегическа среда около България, въпросните промени във въоръжените сили има шанс да се окажат доста радикални и драматични. И ще са свързани с ударно харчене на много, много пари просто защото инвестициите в реални бойни способности на войската ни са отлагани не просто с години, а вече с десетилетия.

Игра на криеница с НАТО

Както може да се предположи, планът за развитие на въоръжените сили до 2020 г. е съставен от две части – публична и секретна. Дори само явната му част обаче съдържа някои любопитни детайли. На теория планът е разчетен при драстично увеличаване на средствата, които страната ни отделя за отбрана. Целта е да се достигне препоръчваното от Северноатлантическия алианс ниво от 2% от брутния вътрешен продукт, при положение че дори след тазгодишното увеличение на военния бюджет страната ни отделя за армия само 1.35%, или около 1.187 млрд. лв. "При извършването на прегледа бяха отчетени: динамичният и бързо променящ се характер на стратегическата среда на сигурност, както и приближаването на зони на нестабилност до нашите граници; поетият политически ангажимент на срещата на върха на НАТО в Уелс за постепенно увеличаване на разходите за отбрана и достигане на 2 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП); необходимите способности за гарантиране на суверенитета, сигурността и независимостта на страната в рамките на колективната отбрана на НАТО, изпълнение на ангажиментите към НАТО и ЕС и принос към националната сигурност в мирно време; националните ангажименти по изпълнение на Плана за готовност за действие на НАТО (Readiness Action Plan – RAP)", се казва в новоприетия стратегически документ.

Всичко това обаче са по-скоро пожелателни разсъждения, а реалността е малко по-различна. На практика истински големите харчове за завършването на модернизационните проекти са изнесени за времето след края на мандата на настоящото правителство. Според документа "развитието и реорганизацията на въоръжените сили ще се извърши на два основни етапа – от 2016 г. до 31 декември 2018 г. и от 2019 г. до 31 декември 2020 г.". Тоест само първата фаза обхваща управлението на кабинета "Борисов", и то в случай че през този период има политическа стабилност и не се стигне до предсрочни парламентарни избори. Дори обаче в този първи етап настоящото управление прави отстъпление и тихомълком поорязва разходите за отбрана. На теория сегашното правителство обеща пред централата на НАТО в Брюксел, че ще отделя по 1.35% от БВП за армия, колкото е бил бюджетът на страната ни през 2014 г. Това обаче, изглежда, важи само за настоящата година. Още през 2017 г. Министерството на финансите намалява парите за армия на 1.172 млрд. лв., или 1.28% от прогнозния БВП, което според плана ще е с 55 млн. по-малко от обещаното. През 2018 г. пък военният бюджет е предвиден да е 1.214 млрд. лв., с което хазната ще ореже разходите за отбрана с 64 млн. лв. спрямо уж поетия политически ангажимент. Чак за втората фаза на плана (2019-2020 г.) вече е предвидено парите за армията да достигнат 1.5 на сто от БВП. Ангажиментът към НАТО за 2 на сто трябва пък трябва да бъде достигнат чак през 2024 г., тоест много отвъд полезрението на настоящия стратегически документ.

Въпреки цялото това шикалкавене армията ще получи нелоша финансова инжекция. Просто тя няма е да толкова голяма, колкото вероятно му се иска на генералитета и колкото ни препоръчва НАТО, за да приведем армията си поне в общи линии в приемлива бойна готовност. Грубо казано, през всяка от следващите три години военното министерство най-вероятно ще има на разположение по около 200 млн. лв. допълнително спрямо финансирането, с което трябваше да се оправя през миналата година. Така при разумно бюджетиране, управление на проектите и постепенно освобождаване от несвойствени дейности отбранителното ведомство най-накрая ще може да направи първите си реални инвестиции в модерни бойни способности от години насам.

Самолети, модулни кораби, командоси и планинска пехота

Планът предвижда, че още през тази година трябва да стартират първите големи инвестиционни проекти в трите вида въоръжени сили. В областта на бойната авиация това е придобиването на нов тип многоцелеви изтребител. Флотът планира да започне строежа на два модулни патрулни кораба, които поетапно да бъдат оборудвани с модерно въоръжение и техника. Сухопътни войски пък разчитат да започнат доставките на първите нови бронирани машини.

От всички инвестиционни проекти най-видима форма в момента има този на Военновъздушните сили (ВВС). Според военния министър Николай Ненчев комисията, която селектира потенциалните оферти за придобиване на нов тип боен самолет, работи интензивно и трябва да бъде готова със заключението си до март. До момента основните кандидати да доставят изтребители на България бяха Lockheed Martin с F-16, шведската Saab с Gripen и международният консорциум, произвеждащ Eurofighter. Министърът на отбраната твърди, че преминаването към нов тип боен самолет може да стане в рамките на три години и половина. Дотогава армията ни ще продължи да поддържа сега използваните руски МиГ-29. За тази цел страната ни сключи договор за ремонт на шест двигателя за въпросните изтребители в Полша. В момента София и Варшава водят преговори и за сключване на втори договор за цялостна логистична поддръжка и модернизация на българските МиГ-29 в полските авиоремонтни заводи. Освен това през седмицата военният министър обяви, че ще пусне търг за закупуване на още шест нови двигателя и за други резервни части. По неофициална информация стойността на обществената поръчка ще бъде около 50 млн. лв. Ден по-късно Ненчев се поправи, че става дума не за нови, а за неизползвани двигатели, тъй като моторите за МиГ-29 се произвеждат само в Русия, която е под оръжейно ембарго от страна на ЕС.

Граничарите се завръщат

Всъщност може би най-интересните промени, за които за пръв път се говори в настоящия стратегически документ, са свързани с реформите в Сухопътни войски. Планът доразвива на концептуално ниво това, което настоящото правителство срамежливо започна да прави, без да има законово основание, а именно да използва армията за охрана на сухоземната държавна граница. По закон в момента това трябва да се извършва от Гранична полиция. При ескалацията на миграционния натиск обаче правителство обяви, че има готовност да изпрати до 1000 военнослужещи за съвместни патрули.

В настоящия документ вече за пръв път се говори, че армията трябва да започне да се подготвя по нов начин и вече и официално да участва в пресичането на миграционния натиск. А също така и че Сухопътни войски трябва да започнат да се обучават като планинска пехота предвид особеностите на българския релеф. В момента армията има само един алпийски батальон, който е базиран в Смолян. Негов бивш командир е ген. Андрей Боцев, който в момента оглавява Сухопътни (СВ) войски. "Развитието на способностите на СВ е свързано с оптимизиране на организационната им структура. Новите предизвикателства в стратегическата среда за сигурност, миграционната вълна и трафикът на хора и фактът, че 68 на сто от релефа на Република България е планински и полупланински тип, в това число по протежение на почти цялата южна и западна граница на страната, обуславят необходимостта от нарастване на способностите на СВ за изпълнение на задачи в тежки теренни и климатични условия и при съдействие на органите на Гранична полиция при охрана на държавната граница и в борбата с незаконната миграция", пише в плана за развитието на въоръжените сили. Бъдещо участие на военните в охраната на държавната граница обаче е свързано с евентуално разширяване на техните законови правомощия, тъй като става дума за изпълнение на полицейски функции под една или друга форма. Което от своя страна е доста дискусионен въпрос от демократична гледна точка.

Другата голяма промяна, свързана със Сухопътни войски, е обособяването на специалните части като отделен компонент. Те ще бъдат извадени от състава на пехотата и ще бъдат подчинени директно на Съвместното командване на силите, което е натоварено с управлението на реалните бойни операции във военно време, а в момента се занимава с мисиите ни зад граница. Специалните сили ще се състоят от сегашната 68-ма бригада и морския разузнавателен отряд от поделението "Тихина". Правителство също така се отказва от досегашните планове да редуцира спецчастите до размерите на полк, вероятно давайки си сметка, че те са най-доброто средство за бърза реакция при нестандартни заплахи. "Бригада специални сили е предназначена за провеждане на специални операции в изпълнение на определени стратегически и ясно дефинирани оперативни цели. Бригада специални сили поддържа способности, които допълват съществуващите способности на въоръжените сили, с ефективен инструмент за реагиране на асиметрични и хибридни заплахи и допринася за повишаване общите военни способности, за гарантиране на националната сигурност и отбрана на страната и пълноценно участие в системата на колективна сигурност на НАТО и ЕС", пише в плана. Именно Съвместното командване на силите, под чиято шапка ще са спецчастите, е натоварено с "планиране и водене на съвместна операция с пряко подчинените му военни формирования и оперативно подчинени формирования от видовете въоръжени сили за прикритие на застрашения участък от държавната граница съгласно сценариите с цел създаване на условия за приемане и развръщане на съюзни войски за провеждане на операция по чл. 5 от Вашингтонския договор". Или казано по-просто - специалните части трябва да спрат евентуален противник при внезапно нападение, докато дойдат новосформираните натовски сили за бързо реагиране VJTF.

Седмицата между Коледа и Нова година е един много специфичен период за управлението на страната ни. В него държавното ръководство обикновено взима голяма част от онези решения, които има желание да скрие от вниманието на интензивно празнуващите по това време граждани. В повечето случаи става дума за инициативи, свързани с безшумно преразпределение на големи обществени ресурси. Или такива, които имат потенциал да провокират обществено недоволство.

Точно във въпросната седмица, в последния работен ден на миналата година, българското правителство без много шум прие нов план за развитие на въоръжените сили, чийто стратегически хоризонт е до 2020 г. Внасянето за разглеждането му и неговото одобрение се случиха без какъвто и да било публичен анонс както от страна на Министерския съвет, така и от ресорното отбранително ведомство. Всичко това е изключително странно, тъй като въпросният документ конкретизира как точно ще се преструктурира българската армия през следващите пет години. А предвид натрупалите се във времето недостатъчно финансиране, ескалиращи проблеми и изключително динамична геостратегическа среда около България, въпросните промени във въоръжените сили има шанс да се окажат доста радикални и драматични. И ще са свързани с ударно харчене на много, много пари просто защото инвестициите в реални бойни способности на войската ни са отлагани не просто с години, а вече с десетилетия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    nuw32485210 avatar :-|
    nuw32485210
  • 2
    lefkovitz avatar :-|
    lefkovitz

    Мисия, визия и цели от Ненчев? Забравете!

  • 3
    b.manchev avatar :-P
    b.manchev

    Май от "Капитал" се мъчите дискретно да ни "омайвате" за най-горещата новина в периода между празниците. В крайна сметка ще купуваме двигатели за МиГ-29 от Путин!

    „Двамата обаче си траят, мълчат и феновете на демонстративната им русофобия. А тя, разбира се, ще се окаже доста фалшива, щом сделката е на път да бъде направена в условията на продължаващи европейски санкции спрямо Русия, влизайки в ярко противоречие с ангажимента ни да придобием натовски изтребители.“...

  • 4
    antipa avatar :-P
    D-r D

    Тези врътки на МС са дежа вю - Борисов чука коляно на Путин. Ще му купува самолетни двигатели - е, не от него, от трети страни...- ама той да налее газ в хъба...

  • 5
    ssmart avatar :-|
    SSmart

    Нов тип изтребител ли? Нов за България май ще е ..............
    За пореден път ще препоръчам и на автора , и на всеки българин да прочете Северноатлантическия договор! Особено чл.4 защото както сме я подкарали чл. 5 може да излезе неприложим по наша вина....

  • 6
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    И военен борд! Най-сетне!

  • 7
    antipa avatar :-P
    D-r D

    И в резултат на "реформата" самолети на историческия ни поробител - Турция, ще ни пазят от самолети на историческия ни освободител - Русия...
    Ех, Ненчев, ех, реформиран земеделецо...

  • 8
    ssmart avatar :-|
    SSmart

    До коментар [#7] от "D-r D":

    .....или на историчèския ни заличител...............

  • 9
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#8] от "SSmart":

    Историческият ни заличител е отвъд океана...

  • 10
    ssmart avatar :-|
    SSmart

    До коментар [#9] от "D-r D":

    Не, отвъд Странджа е !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK