Изчерпва се потенциалът за по-висока събираемост на данъците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изчерпва се потенциалът за по-висока събираемост на данъците

Изчерпва се потенциалът за по-висока събираемост на данъците

Зам.-кметът на Столична община по финансите Дончо Барбалов пред "Капитал"

Мария Манолова, Георги Желязков
5976 прочитания

© Надежда Чипева


В приходната част на бюджета за 2016 г. няма почти никаква промяна спрямо 2015 г., а дори очаквате намаляване на приходите от данъци за МПС. Не би ли трябвало общината да се стреми към по-голяма събираемост?

Повишаването на събираемостта в един момент изчерпва потенциала за увеличение. Така например се оказа за моторните превозни средства. Когато е приеман бюджетът за 2015 г. още нямахме връзката с КАТ. С тях вече имаме връзка и получаваме информация за прехвърлянето на МПС, така че знаем много точно продадените и купени автомобили. Освен това през годините се въведоха доста сериозни данъчни облекчения за автомобилите с екологична категория Евро 5 и Евро 6, което е много хубаво, но тези автомобили стават все повече и приходите от тях намаляват. Като отчетем всички факториq сме доста уверени, че това е възможното събиране от данъка за МПС. Като изчистихме качеството на информацията, с която разполагаме, вече можем по-точно да определим колко данък може да очакваме.

При имотните данъци също трудно се установява дали един имот на АКТ-15 се използва или не, което затруднява събирането на налозите. Правим го, но е трудно, защото трябват проверки извън работното време на администрацията. Засега сме си поставили като задача тази година да потърсим начин да облекчим хората при подаване на декларации за недвижими имоти, например с електронен подпис.

Кои са перата, в които Столична община се справя най-добре и по които има изоставане?

Не мисля, че някъде имаме изоставане, добре се справяме във всички области на приходната част. Ако погледнем от 2012 г. до края на 2015 г. - с 50 и няколко милиона са се увеличили приходите на общината, без да са променяни данъците и такса смет, което е добър резултат.

Работим паралелно по няколко направления. Едното е да дадем на хората възможност да си плащат данъка - за тези, които искат, гледаме да ги улесняваме. Направихме електронна справка, плащания онлайн, плащания през посредници, които се актуализират вече много по-бързо, отколкото преди. В НАП дадохме възможност за плащане на данъци към общината. ПОС устройства въведохме, имаме мобилно приложение за проверка на данъци. Дадохме и възможност всеки да плаща в който иска данъчен отдел в целия град. Даваме възможност през определени периоди за хората, които по някаква причина не са си изчиствали задълженията, да ги изчистят с минимална санкция. Например имаше такава кампания за хората с недекларирани МПС. Това са меки мерки, които работят.

На какво се дължи свиването на капиталовата програма на Столична община през 2016 г.?

Не бих казал, че сме намалили капиталовата си програма. Просто толкова може да бъде през 2016 г. Основната разлика идва от размера на европейските средства. През 2016 г. няма толкова европейско финансиране, което да можем да използваме. И то не че не сме кандидатствали, просто няма открити програми, по които да кандидатстваме, за да бъде осигурено финансиране. Другата съществена разлика тази година е по линия на заемните средства. През 2015 г. имаше доста проекти, които се финансираха със заемни средства. Имаше два големи заема – единият за рехабилитация и реконструкция на пътища, а другата – за завода за отпадъци.

Капиталовата програма на Столична община има особеността да е много детайлна. Гъвкавостта ни е доста ограничена, на практика я няма. Винаги се случва така, че някой обект се забавя. При отчуждавания почти винаги има обжалвания. Обжалват се строителни разрешителни, устройствени правилници, тръжни процедури.

Какво смятате за подоходния данък, който отново е на дневен ред?

В Сдружението на общините многократно сме го дискутирали. Общото виждане е, че за нас най-добре би било да е в рамките на съществуващия размер на Данък общ доход. Доколко това е възможно от страна на Министерството на финансите не съм толкова сигурен, защото това означава да се намалят приходите към държавния бюджет. Но дори да се даде възможност да е допълнителен данък върху сегашния Данък общ доход, във всеки случай това трябва да е с решение на общинския съвет в някакъв диапазон и в никакъв случай не трябва да се започва с 2%. Ако погледнете, нашите данъци са четири - данък недвижими имоти, данък наследство (който е много малък), данък превозни средства и за възмездно придобиване. Патентият данък е със все по-малка значимост, а туристическият данък е доста малък за нашата община. Видовете данъчни източници са с доста скромно разнообразие и е хубаво да се помисли да се създадат допълнителни източници.

Ако погледнем настоящите данъци, които общините могат да събират - никой от тях не е свързан с това да даде стимул на общината да привлича повече хора на нейна територия. Ако част от подоходният данък идва към общината, тя ще има интерес повече хора да живеят тук и съответно да си плащат данъците. Докато в момента, ако погледнем данък недвижими имоти - дали те са празни или пълни, данъкът е един и същ. От тази гледна точка ще има повече стимули за общините, малки и средни, да привличат повече живеещи. Към есента изследвах данъците в големите градове и София е по средата като данъчни нива.

Какво е мнението ви за промяната на методиката за такса смет?

Всички сме съгласни, че в момента методиката не е справедлива. Говори се за "замърсителят плаща" - това е добре, но трябва да помислим да е такава, че и да е социално поносима и да не направим риск за общинските бюджети.

През последните седмици има положително развитие. МФ разработиха проект за изменение в закона, който се опитва да събере вижданията на бизнеса и на общините, който до известна степен отчита и социалния елемент. Този път всички страни изглеждаме решени да се постигне нещо, което да работи. Трябва да се отчете и че има различни специфики в различни общини и дори в рамките на СО имаме някои райони, които са преобладаващо с къщи, а други са преобладаващо с високо строителство. Това, което ще се направи, трябва да работи за всички по максимално добър начин.

Какви са вашите предложения?

Трябва да намерим баланс, така че да е по-справедливо разпределението, но да не се получат проблеми в социалните групи, които са по-уязвими. Технически е възможно таксата да се изчислява на база площ, но е хубаво да има и корекционни коефициенти за местоположението на имота, защото в някои от не толкова централните райони хората не са доволни от качеството на услугата. Ако минем на варианта площ, може да се окаже, че те ще плащат доста повече за същата услуга, което няма да бъде приемливо за тях.

Трябва да се помисли за коефициентите и как да се осъществи преходен период, а не в година първа да правим големи промени. Големите промени са голям риск, ние от опит го знаем в общината. За рязкото намаление никой няма да протестира, но рязкото увеличение ще е голям проблем, а това в никакъв случай не трябва да го допускаме.

Най-голямото увеличение на разходите през 2016 г. е в перата почистване и озеленяване. Какво точно ще получи общината срещу тези 15 милиона в повече за почистване и седем милиона повече за озеленяване?

Основните неща са, че имаме повече средства за миене, по-голяма механизация - която след новите договори, сключени през 2015 г., ще бъде използвана за почистването на града. Предвидени са и повече средства за поддържане на зелените системи на града, защото през годините много инвестиции бяха направени в парковете, но те изискват поддръжка, за да не бъде загубен ефектът. Предвидени са средства за закупуване на техника за почистване и за сметосъбиране от общината, защото поетапно договорите с почистващите фирми изтича,т и предвиждаме поне за някои зони общината да се справи със собствени средства.

Защо искате да го правите сами?

Хубаво е да има повече варианти. Опитът показва, че не е хубаво да зависиш от един доставчик на услуга за нещо, което е критично. Затова е хубаво общината да има някакъв ресурс, за да може част от нещата да ги прави сама, другите части да са с договори с различни фирми. Ако някога има проблем, да може да се компенсира от другите предоставящи услугата.

Заработи ли дирекцията за събиране на санкции и глоби и какви са първите резултати?

Да, тя всъщност е разделена на две части. Едната е за събиране на глоби, другата е за ревизии. Тя събира наложените глоби от общинска полиция, актовете за неправилно паркиране вече се подават там, със Столичния инспекторат водим диалог кога да подават и лека-полека и с районните кметове. В новата дирекция ще има хора, на които от това им зависи работата, така че очаквам подобрение.

На този етап може би не всичко, което районите налагат като санкции, ще можем да го поемем. Но поне част от инспектората, общинската полиция със сигурност, търговската ни дирекция, която също налага санкции. Идеята е да можем да осигурим събирането на влезли в сила актове. Тук е важно да се постигне дисциплиниращ ефект, защото размерът на санкцията няма никакво значение, ако тя не е събираема. Дори 20 лв. да са, ако нарушителят знае, че ще ги плати, е много по-добре, отколкото да има 200 лв., които да знае, че никога няма да плати. Така че трябва да се знае, че когато някой извършва нарушение и има в сила наказателно постановление, санкцията ще бъде платена, за да може следващия път той да се замисли.

А как ще коментирате работата на Столичния инспекторат по налагане на такива санкции?

Нямам преки наблюдения, защото само част от работата виждам. Работят хората.

А ако става с регистъра, в който човек може да провери какво дължи?

Той може да провери, но може би не всеки разполага с необходимата техника, с която да провери. Все пак трябва да имаме предвид достъпността на информацията.

Много интересни са плащанията с ПОС устройства. Почнахме с много нисък процент. А ПОС устройствата в данъчен отдел не е нещо технически суперсложно. Започнахме с доста нисък процент, сега процентът е доста добър. По-интересни са плащанията онлайн. Там започнахме с много малък размер на плащанията и имаме много голям ръст - всяка година с почти 40% се увеличава процентът на платените онлайн. Но понеже началното ниво не е много високо, все още това не е значителен процент от плащанията. Ще минат определен брой години и се надявам повечето плащания да бъдат онлайн. Но това е един процес обучителен и от двете страни.

Продължават ли общинските дружества да затормозяват общината финансово?

Не е цел на общината да получава финансови ползи от тези дружества. Нашата цел е те да са ефективни от гледна точка на това да не са на загуба. Ние не можем да търсим голяма печалба. Това, което на всички им казваме, е, че искаме някаква печалба, за да може все пак дружеството да се развива. От търговските дружества търсим да са по-отговорни, да имат добър финансов резултат, да могат да си финансират сами в максимална степен инвестиционните намерения. При здравните съвсем не искаме печалба, но искаме да не са на загуба.

Ще има ли свободно достъпен регистър на финансовите резултати на общинските дружества?

Да, сериозно говорим по въпроса. Въпрос на организация е. За тримесечните отчети най-вероятно ще направим някаква система да предоставяме публично тази информация. Ще е по-добре и за нас, когато някой потърси, да може да си я намери на някакво публично достъпно място, вместо да пита по ЗДОИ, което просто затруднява. За мен например е много важно да има повече анализи за общинския бюджет. Сега например кметът е възложил през пролетта да подготвя стратегия, свързана с данъците, което е много важно. Търся анализатори по общински данъци и много трудно се намират - някой, който да следи аналитично, да знае теорията на общинското данъчно облагане, който да го привлечем да работим заедно. Може би една от причините е, че досега не е имало толкова много информация - и като няма информация, няма кой да анализира. Столична община е много прозрачна институция от гледна точка на това, че информация има, но намирането на тази информация не е толкова лесно, колкото хора биха искали.

В приходната част на бюджета за 2016 г. няма почти никаква промяна спрямо 2015 г., а дори очаквате намаляване на приходите от данъци за МПС. Не би ли трябвало общината да се стреми към по-голяма събираемост?

Повишаването на събираемостта в един момент изчерпва потенциала за увеличение. Така например се оказа за моторните превозни средства. Когато е приеман бюджетът за 2015 г. още нямахме връзката с КАТ. С тях вече имаме връзка и получаваме информация за прехвърлянето на МПС, така че знаем много точно продадените и купени автомобили. Освен това през годините се въведоха доста сериозни данъчни облекчения за автомобилите с екологична категория Евро 5 и Евро 6, което е много хубаво, но тези автомобили стават все повече и приходите от тях намаляват. Като отчетем всички факториq сме доста уверени, че това е възможното събиране от данъка за МПС. Като изчистихме качеството на информацията, с която разполагаме, вече можем по-точно да определим колко данък може да очакваме.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Първият допълнителен източник - зелена зона до околовръстното. Градът отдавна е заприличал на автоталибанска скупщина.

  • 2
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Дончо: "Видовете данъчни източници са с доста скромно разнообразие и е хубаво да се помисли да се създадат допълнителни източници."
    Ето ви една безплатна идея - консултанстки хонорар не искам. Тръгват 200 лелки с кочаните и късат по един фиш 50 лева на всички, паркирали по тротоари и градинки. Бюджетът ще го преизпълните за нула време.
    Съгласни?

  • 3
    Access_Limited avatar :-|

    Ами като се изчерпва ти що щеш там?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK