Снегът блокира и онлайн информацията за пътищата

Снегът блокира и онлайн информацията за пътищата

След обилния валеж интернет страницата на АПИ в неделя беше недостъпен, а мобилното приложение LIMA работеше, без да дава най-актуални данни

Юлиян Арнаудов
7696 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Силният снеговалеж през уикенда постави на изпитание не само способността на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да координира почистване на пътищата, но и тества възможностите на интернет страницата й. В неделя, когато всички шофьори се оказаха без информация от първоизточника за пътната обстановка. Сайтът на АПИ беше недостъпен от сутринта през почти целия ден, а мобилното приложение LIMA, за което агенцията даде 750 хил. лева европейски средства, работеше от време на време, а актуалността на информацията беше с няколко часа назад. По обед в неделя за кратко сайтът на агенцията беше достъпен, но данните в него бяха не бяха обновявани от рано сутринта. Интернет страницата възобнови дейността си в ранния следобед. Първоначално данните не бяха обновявани от 7 ч. сутринта, но към 15:30 часа, започна да се актуализира информацията за пътната обстановка.

По този начин водачите на автомобили се оказаха без никакви данни за състоянието на пътищата в рамките на половин ден, като те не знаеха кои участъци са затворени и къде има пътни инциденти. Което предвид падналия сняг прави задачата на шофьорите още по-трудна.

Естествен подбор

Най-вероятната причина за падането на сайта на АПИ са големият брой заявки, които са отправени към него от потребители, а инфраструктурата, на която е базиран, да не може да ги поеме всичките. Така се получава естествен ефект, подобен на DDoS атака – когато даден сайт се "бомбардира" с много заявки наведнъж, които не може да обработи, и така става недостъпен за всички. В случая обаче това се получава по естествен начин поради обстоятелствата, че потребителите искат да получат актуална информация за пътя, но го правят едновременно, докато инфраструктурата на АПИ не може да обработи всички заявки. За да не се получава така при пиков трафик, обикновено компании, които предлагат интернет услуги, разполагат с резервни сървъри, които да поемат допълнителното натоварване.

Въпрос на актуалност

Шофьорите, които разполагат със смартфони, могат да намерят частична утеха в мобилното приложение LIMA, за което АПИ плати 750 хил. лева на софтуерния разработчик "Декарт". Средствата бяха осигурени по европейската програма "Техническа помощ". Приложението работеше в неделя, макар че за кратки периоди връзката се губеше. Една от възможностите то да запази функционалността си, за разлика от сайта на агенцията, е, че заедно с разработването в поръчката за него бяха доставени допълнителни сървъри. Въпреки това то се явява като частично решение за шофьорите, тъй като информацията за затворените пътища и проходи например беше с няколко часа закъснение, а друга липсва или не се знае дали е напълно актуална. Данните за трафика пък идват изцяло от Google Maps (или iOS Maps, зависи какъв смартфон ползвате).

Така освен дефицита на снегорини, които са краен брой, липсваше и адекватна информация.

Проблеми с ток, пътища и влакове

Силният снеговалеж блокира влакове, проходи и остави стотици селища без ток в цялата страна. Без електричество във Великотърновска област към обед бяха над 100, в Пловдивско - 70, и по над 30 във всяка от общините Разград, Габрово, Търговище, Старозагорска и в Шуменска област. Най-тежко е положението в област Враца, съобщават от електроразпределителното дружество ЧЕЗ. Над 400 техни екипа работят за възстановяване на електрозахранването в Западна България, съобщават от електроразпределителното дружество. Заради дълбокия сняг бяха спрени влаковете в осем железопътни участъка. Причините са повреди по мрежата, паднали скали и дървета под тежестта на обилния сняг. Заради лошата метеорологична обстановка е обявен червен код в Смолян, Хасково и Кърджали, а оранжев в 13 области от Централна България. Към обед беше възстановено движението на тежкотоварни автомобили по всички магистрали освен "Хемус" в участъка от Варна до Шумен. Нямаше обаче осветление в тунела "Витиня", където електроразпределителното дружество работи по възстановяването му.

 

Силният снеговалеж през уикенда постави на изпитание не само способността на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да координира почистване на пътищата, но и тества възможностите на интернет страницата й. В неделя, когато всички шофьори се оказаха без информация от първоизточника за пътната обстановка. Сайтът на АПИ беше недостъпен от сутринта през почти целия ден, а мобилното приложение LIMA, за което агенцията даде 750 хил. лева европейски средства, работеше от време на време, а актуалността на информацията беше с няколко часа назад. По обед в неделя за кратко сайтът на агенцията беше достъпен, но данните в него бяха не бяха обновявани от рано сутринта. Интернет страницата възобнови дейността си в ранния следобед. Първоначално данните не бяха обновявани от 7 ч. сутринта, но към 15:30 часа, започна да се актуализира информацията за пътната обстановка.

По този начин водачите на автомобили се оказаха без никакви данни за състоянието на пътищата в рамките на половин ден, като те не знаеха кои участъци са затворени и къде има пътни инциденти. Което предвид падналия сняг прави задачата на шофьорите още по-трудна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    tademan avatar :-?
    Tademan

    За "само" 750 000 - толкова, а месечната поддръжка колко ли ни струва?

  • 2
    x__com avatar :-|
    x__com

    И телефона на Апи даваше постоянно:Всички линии са заети...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход