Новите инвалидни пенсии ще зависят и от социална комисия
Степента на увреждане ще се определя от квалифицирани лекари, изцяло по критерии на Световната здравна организация


Георги Желязков

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Лекарските комисии, които в момента издават удостоверенията за неработоспособност, ще изчезнат в сегашния си вид. На мястото на трудово-експертната лекарска комисия (ТЕЛК) ще се появят две отделни комисии – здравна и трудова. Около тази идея са се обединили всички участници в работната група, която има за цел да изготви правилата, по които ще определят степента на увреждане и съответно степента на работоспособност. По време на кръгла маса по темата, организирана от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) и КНСБ, стана ясно, че министърът на труда и социалната политика Ивайло Калфин ще представи цялостната концепция до края на тази седмица. Всички детайли трябва да са изчистени до средата на годината и преди лятната ваканция на Народното събрание необходимите законодателни промени трябва да са внесени в парламента. Трябва да бъдат приети до края на годината и да влязат в сила от 2017 г.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
7 коментара
Определено има някаква корупция ,но истинските болни трябва да се отделят от "мнимите"болни"...
Здравейте!
Много интересно е как трудовата комисия ще определи работоспособността на един 95% инвалид - онкоболен, когато нито инвалидизираният, нито лекарите са наясно как ще протече заболяването по-нататък във времето, защото в ПОВЕЧЕТО случаи разсейки и рецидиви се получават за 3-6 месеца. Знаем много добре, че това само един Господ го знае!!!
МОЛЯ ПОЯСНЕТЕ НА ХОРАТА КАКВА ЩЕ Е ТАЗИ "БОЖЕСТВЕНА" МЕТОДИКА И КАК ЩЕ ГАРАНТИРА Г-Н КАЛФИН РАБОТОСПОСОБНОСТТА НА ТОЧНО ТЕЗИ ХОРА И КАК ЩЕ ИМ ОТНЕМЕ ИЗКОННОТО ПРАВО НА ТРУД, КОЙТО ГО ГАРАНТИРА КОНСТИТУЦИЯТА.
Здравейте!
Мисля , че това е поредната глупост.
Да , аз работя , но съм болна и лекарствата ми месечно са 150,00 лв.
Ако спра да получавам инвалидна пенсия ка ще се оправям , като имам и два деца , за които да мисля ?
Разделянето на медицинската експертиза от социалната и професионалната, както и промяната в терминологията е в центъра на предложената „реформа”, като това се дефинира, едва ли не като „златен ключ”, който ще реши всички проблеми на хората с увреждания. От думите на управляващите излиза, че хората с увреждания, след като преминат през бъдещите социални комисии, няма да имат потребност от инвалидна пенсия защото държавата ще се погрижи да си намерят работа и да се интегрират в обществото. Интеграцията обаче означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Отнемането на инвалидните пенсии, преди да бъдат изпълнени тези условия, може да се нарече само с една дума ГЕНОЦИД !!!
Отнемането на инвалидни пенсии на хората с увреждания, които работят е противоконституционно!
В реформата, предложена от управляващите в системата на ТЕЛК се прекарва идеята за ограничаване или отнемане на правото на пенсия в случаите, когато хората с увреждания получават доходи от трудова дейност. В Конституцията на РБ България обаче, правото на пенсия, при възникване на определени обстоятелства, предвидени в Закона за пенсиите, е гарантирано като вид осигурително право, без упражняването му да е поставено в зависимост от упражняването на друго основно право, каквото е правото на труд. При настъпване на определени условия, правото на пенсия възниква в цялото свое съдържание, вкл. от гледище на размера на дължимата пенсия. В Конституцията не се съдържа никакво основание, което да оправдава каквото и да било ограничение на правото да получаване на пенсия при възникване на условията ,определени в Закона за пенсиите. Правото на обществено осигуряване е отделно конституционно право и се гарантира и защитава от Конституцията самостоятелно, както и правото на труд. УПРАЖНЯВАНЕТО НА ВСЯКО ОТ ТЕЗИ ПРАВА НЕ Е ПОСТАВЕНО В ЗАВИСИМОСТ ОТ УПРАЖНЯВАНЕТО НА ДРУГОТО. Подобен казус е разглеждан от Конституционния съд през 1997г. и решението е обнародвано в ДВ бр.89 от 07.10.1997.
Безумна е идеята социални работници без медицинско образование и лекари по трудова медицина без клинична специалност и клиничен стаж за определят специфичните нужди на хората с увреждания. Никой социален работник не знае какво е болест на Чандлър ,болест на Крон, болест на Пертес и т.н. Как тогава ще решава от какво се нуждае пациента. Към момента в ТЕЛК работят шестима лекари с различни клинични специалности и по 10 години клиничен стаж и всеки се изказва в своята област относно противопоказаните условия на труд за съответното увреждане.
На 29.02.2016 г. зала „София, Гранд Хотел София, бе проведена кръгла маса на тема „Катаклизмите в реформата на системата на ТЕЛК и пагубните ефекти, до които ще доведе тя върху хората с увреждания и специалистите, работещи в нея”. На срещата присъстваха представители на Национално представените организации на хората с увреждания, членове на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания и на лекарите, работещи в системата на експертизата на работоспособността. След изказвания на представителите на различните организации, присъстващите на срещата се обединиха около следните идеи:
-С предложените ”Основни насоки за усъвършенстване на експертизата на работоспособността” се прави поредния опит за административно регулиране на броя на хората с увреждания според финансовите възможности на НОИ. -Разделянето на медицинската експертиза от социалната и професионалната, както и промяната в терминологията е в центъра на т.нар. „реформа”, като това се дефинира, едва ли не като „златен ключ”, който ще реши всички проблеми на хората с увреждания. От думите на управляващите излиза, че хората с увреждания, след като преминат през бъдещите комисии, няма да имат потребност от инвалидна пенсия защото държавата ще се погрижи да си намерят работа и да се интегрират в обществото. В предложената реформа няма и дума за всички останали сериозни проблеми, съпътстващи тези процеси.
-Съгласни сме, че вместо да се отпускат минимални пенсии за хората с увреждания, те трябва да бъдат интегрирани в обществото. Интеграцията обаче означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Отнемането на инвалидните пенсии, преди да бъдат изпълнени тези условия, може да се нарече само с една дума ГЕНОЦИД !!!
-Пенсията за инвалидност не е социална помощ, а покритие на осигурителен риск от държавното обществено осигуряване. В този смисъл социалната оценка не би могла да остави без пенсия лицето защото продължава да работи или има други доходи, след като се е осигурявало за инвалидност поради общо заболяване. Правото на труд на всеки български гражданин е гарантирано от Конституцията на РБ и никакви медицински, социални или други комисии не могат да го отменят. Медицинската експертиза на работоспособността може само да посочи противопоказаните условия на труд за съответното заболяване.
-Голямото бързане за провеждане на реформа в областта на експертизата на работоспособността буди основателна тревога, че се цели само отнемане на права, а не комплексното решаване на проблема за социалното включване на хората с увреждания.С оглед големия обем на налагащата се дискусия нашето мнение е, че поставените срокове са крайно нереалистични и ще доведат до поредното влошаване качеството на живот на хората с увреждания.
-Недопустимо е социални работници без медицинско образование и лекари по трудова медицина, без клинична специалност да решават по документи съдбата на хората с увреждания.
Реформата в експертизата трябва да се проведе в синхрон със здравната реформа като се вземат предвид следните предложения:
-ускоряване на въвеждането на единна електронна система за нуждите на ТЕЛК, която ще облекчи достъпа на болните до ТЕЛК и ще даде възможност на контролиращите органи във всеки момент да имат поглед върху работата на ТЕЛК.
-ускоряване на въвеждането на електронна здравна карта, която ще дава най-ясна представа за здравословното състояние на пациента.
-преразглеждане функциите на картотеките за медицински експертни досиета в посока работещите там лекари, със стаж и опит в експертизата, да оказват допълнителен контрол и да имат право да обжалват експертните решения на ТЕЛК.
-преразглеждане на Наредбата за медицинска експертиза на работоспособността, включително сроковете на инвалидизиране.
-включване в състава на ТЕЛК на кариерни консултанти, познаващи добре пазара на труда за насочване на хората с намалена неработоспособност към конкретно работно място, съобразено със специфичните им потребности, посочени от лекарите и съдействие за назначаване на работа.
-създаване на Наредба за експертиза на вид и степен на увреждане при деца съобразена със спецификата на заболяванията и протичането им в детска възраст.
-въвеждане на задължителни разумни срокове за освидетелстване както от ТЕЛК така и от НЕЛК.
-включване в състава на ТЕЛК на лекари-представители на НОИ на ротационен принцип, така че да имат пряк контакт с пациентите и да имат право да подписват решенията на ТЕЛК „с особено мнение”, което автоматично да ги насочва за преразглеждане от НЕЛК.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.