С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 яну 2016, 19:08, 7222 прочитания

София ще използва новите евросредства за трамваи и детски градини

Общината планира финансиране по програма "Региони в растеж" за ремонти в две от обещаните четири централни зони на града

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През следващите пет години София ще инвестира по-голямата част от средствата, които ще получи по оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР), в развитие на трамвайния транспорт и за ремонт и изграждане на детски градини и училища. Това става ясно от списъка с приоритетните проекти на Столичната община (СО), с който "Капитал Daily" разполага.

За новия програмен период всеки от градовете в страната има конкретно предварително разпределено финансиране по регионалната програма. Столичната община има право да получи общо малко над 238 млн. лв., или три пъти по-голям бюджет от следващите общини в списъка. Варна, Пловдив и Бургас ще получат по около 80 млн. лв. за проекти по "Региони в растеж", Русе, Стара Загора и Плевен - по около 50 млн. лв., а на останалите общини са разпределени по-малки бюджети.


Приоритети на хартия и приоритети на практика

Общината ще инвестира половината от разпределената й сума в проекта "Интегриран столичен транспорт - Фаза II", който беше разработен с обществена поръчка от 2014 г. Според тогавашните заявки парите трябва да отидат основно за реконструкция на трамвайни трасета и закупуване на нови мотриси, както и за въвеждане на интелигента система за управление на трафика на допълнителни 30 кръстовища. Във всяка от последните няколко години обаче общината обещава подобни ремонти - например на трасетата по бул. "Дондуков" и целия бул. "Витоша", както и изграждането на новата трамвайна линия до "Дървеница", но нито един от тях не се осъществява. Последният беше заложен в предишната програма "Регионално развитие" и трябваше да е готов най-късно през 2014 г.

Второто най-голямо перо в новите планове за еврофинансиране на СО са изграждане и ремонт на детски градини и училища, за което са разпределени 61.5 млн. лв. Бюджетът ще отиде най-вече за образователните институции в районите "Надежда" (общо 11 планирани ремонта) и "Илинден" (седем планирани ремонта). Във "Връбница", "Красна поляна" и "Средец" инвестицията ще покрие съответно четири, две и едно учебни заведения. Общината няма планове да използва средствата от тази оперативна програма за детските градини в по-невралгични точки за родителите - например кварталите "Лозенец", "Младост" или центъра.



Предвидено е обаче финансиране за две от четирите централни градски зони, за които общината подготви идейни проекти през последните две години. Близо 25 млн. лв. са определени за ремонт на зоната около площад "Народно събрание", градинката "Кристал" и площад "Александър Невски", а 21 млн. лв. - за ремонт на зоната около улиците "Граф Игнатиев" и "Шишман". В списъка за финансиране обаче не попадат "Зона 1" - около бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", както и "Зона 3" - край царския дворец.

Ще има ремонт и на театър "София" и на дома на културата "Средец". 

Резервен план

Общината е определила и "резервни" проекти, които може да финансира по ОПРР като алтернатива на основните. В тях влизат проекти за подобряване на енергийната ефективност на сгради на общината, на МВР и на Министерството на отбраната за общо 25 млн. лв., обновяването на историческата част на Борисовата градина (12 млн. лв.), както и допълнителни шест милиона лева за ремонт на училища и детски градини.

Единственият проект, с който Столичната община е готова в перото "Зони с потенциал за икономическо развитие", е изграждане на улица в местността Къро близо до "Арена Армеец" и разширение на съседния булевард.

Водач в нечестна надпревара

Разпределението на бюджетите по регионалната програма този път не стана на конкурентен принцип, а с предварително разпределение. София обаче си спечели сериозно предимство пред останалите градове, след като нарочно не беше отделена в отделен район за планиране. Повечето други нови държави в ЕС направиха това и столиците им попаднаха в раздел "средно развити европейски региони" които съфинансират с 25% вместо с 15% както слабо развитите региони.

Тъй като София не се отдели от югозападния регион обаче,  тя остана в слаборазвитите райони, което й осигури повече и по-евтино финансиране. Това без съмнение ще помогне на града, но не е особено справедливо спрямо останалите градове в страната. Така икономическото разделение между тях ще се увеличи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов: Искаме сивият сектор да излезе на светло 5 Борисов: Искаме сивият сектор да излезе на светло

Премиерът и финансовият министър увериха, че никой няма да подлага на риск валутния курс

28 яну 2020, 15168 прочитания

Прокуратурата атакува Радев с методи, които юристи определят като престъпление 4 Прокуратурата атакува Радев с методи, които юристи определят като престъпление

Президентът в момента е единственият институционален критик на сегашния модел на държавното обвинение

28 яну 2020, 13533 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бойко Борисов поиска оставката на министъра на образованието

Реформаторският блок се събира тази вечер, за да обсъди евентуални кандидатури за наследник на Тодор Танев

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10