С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 29 яну 2016, 14:18, 31102 прочитания

Защо Витоша убива

Десетилетия лифтовете и влековете в планината не се ремонтират, за да се използват за натиск в спора за разширяването на ски зоната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Едно от първите неща, които ще чуете от лекторите по туризъм и алпинизъм, е, че Витоша е най-опасната планина в България. Бързо променящите се условия могат да изненадат дори и опитните туристи, ако не са подготвени за капризите на времето. Но не това беше причината двама младежи да загинат над хижа "Алеко" под паднала снежна козирка. Нито пък едно дете да се размине със сериозни последствия миналата неделя след падане през отворила се врата на кабинка на лифта "Симеоново". Времето не е причината преди няколко седмици десетки пътници да висят във въздуха заради авария на същия лифт. Причината е, че Витоша е запусната планина. Почти десет години след последния опит за получаване на домакинство на зимни олимпийски игри планината убива от десетки нерешени проблеми.

Въпреки че е най-естественият парк за целогодишна почивка на над 1.5 милиона столичани, той е толкова негостоприемен през зимата, че само най-заклетите туристи се възползват от даденостите й. След инцидентите от последния месец вероятно и те ще се замислят дали да пътуват с лифт. Скиорите са предимно деца от детските градини и тук-таме в училищна възраст. А възможностите за каране на ски са ограничени до единствената лицензирана писта "Витошко лале" и прилежащият и единствен работещ триседалков лифт.


И тук, както в казуса с Банско, развитието е спряно заради непреодолимите различия между инвеститора "Витоша ски" АД (отново свързан с председателя на ски федерацията и акционер в Първа инвестиционна банка Цеко Минев) и екологичните организации. Повечето лифтове не работят, защото са остарели морално и технически или просто не са поддържани добре. Инвеститорът не ги подменя, защото намира оправдание в нормативната уредба. Той не просто иска да смени съществуващите лифтове и влекове, а да изгради изцяло нова ски зона с преминаването през нови трасета и оформянето на нови писти. Настоящият план за управление на парка Витоша не му позволява да се разпростре в тази посока, а приемането на новия е стопирано заради спорове от различен характер, най-вече по отношение на възможностите за строителство на нови обекти и съоръжения. А и вероятно поради опасенията, че веднъж отвори ли се вратата за изграждането им, ще се стигне до масово и безконтролно застрояване на планината. И в момента има редица примери, при които държавните органи се оказват безсилни да намерят решение на един или друг казус на Витоша, като например елементарното - да установи чии са багерите, които изкорениха дръвчета през есента точно в зоната, където би могло да се оформи идеален ръкав на писта "Витошко лале".

"По целия свят се изграждат ски зони в паркове, само тук не ни се разрешава. Не се строи в резервати, но ние там не стъпваме. Въпрос на желание от държавата е да се случи нещо, но има страх от няколко души. Страх е точната дума", заяви Цеко Минев след последния инцидент с падналото дете, което отново насочи вниманието върху състоянието на лифтовете.

По-добре да не работят 



"Витоша ски" е най-големият оператор на съоръжения на Витоша, но реално твърде малко от тях функционират. От фирмата обясняват, че не могат да ги поддържат поради естествената амортизация с времето и липсата на резервни части. "Лифтът Драгалевци тази година ще навърши 60 години, а Ветровала - 50 години. Никъде няма такива стари лифтове. Много ни е трудно, а понякога невъзможно да намираме части за поддръжката им, защото не се произвеждат. Наскоро едва намерихме хващачи за драгалевския лифт за по 1000 евро", заяви ръководителят на съоръженията и пистите във "Витоша ски" АД Радослав Пеев, който от известно време е новото лице на фирмата.


От всички свои лифтове "Витоша ски" поддържа и пуска в експлоатация само кабинковия от Симеоново, двуседалковия от Драгалевци (през зимата само през уикенда) и триседалковия на "Витошко лале" (виж инфографиката). Продължението на "Лалето" (т.нар. Лале 2) се пуска рядко, защото изисква наличие на специфични условия, основното от които е достатъчно сняг и обработено трасе. Влекът под Черни връх се пуска само когато работи "Лале 2", защото иначе няма как по друг начин да се стигне дотам. Влековете на запад от хижа "Алеко", известни като "Спас" и "Боби" не работят, защото според Радослав Пеев не работи "Заека" - лифтът непосредствено до хижата. "Без да работи "Заека", няма как да се стигне до другите два влека. Не можем да накараме децата да ходят пеша дотам", заяви Пеев пред "Капитал". Той настоя на тази теза и при въпроса защо не работят за възрастните скиори: "Практиката показва, че в последните години на Витоша се качват предимно родители с деца." Но вярно е и друго - качват се деца, защото няма условия за възрастните скиори. ( Иначе по-старите скиори си спомнят, че обикновено до "Спас" се ходеше пеша от "Алеко", а оттам се стига и до влека на "Боби", така че този аргумент на "Витоша ски" изглежда по-скоро измислен.)

Така на планината единствените работещи (когато има сняг) са ски училищата. Годишно по груби изчислени през обучение на "Алеко" от една страна, и "Ветровала" и "Офелиите" от друга по около 10 хиляди деца.

Въпросният лифт "Заека" не работи от 2010 г., защото са повредени два стълба и никой не ги ремонтира. Съоръжението е собственост на Министерството на младежта и спорта. Официалната теза на ММС е, че "бъдещето на лифта е свързано с развитието му чрез публично-частно партньорство". В последните години нито едно ръководство на министерството не се зае да го възстанови и по този начин да реши една част от блокирането на ски зоната. Само по времето на Мариана Георгиева е направен козметичен ремонт на долната станция за близо 280 хиляди лева, но не и на самия лифт, който беше даден под наем на "Витоша ски". След аварията (която очевидно е предизвикана умишлено, но не е ясно от кого) договорът изтече. По времето на служебния министър Петър Стойчев бяха прекратени процедурите за отдаване под наем на всички съоръжения на спортното министерство, сред които и инсталацията за изкуствен сняг на "Витошко лале".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: България пита ОАЕ дали Божков е бил освободен; Трети ден спад на ръста на случаите от коронавирус в Китай 1 Уикенд новини: България пита ОАЕ дали Божков е бил освободен; Трети ден спад на ръста на случаите от коронавирус в Китай

И още: Слави Трифонов учреди нова партия; Ремонтът на "Витиня" струва 72 млн. лв.

16 фев 2020, 1908 прочитания

Седем оферти за първата детска градина в "Манастирски ливади-изток" 1 Седем оферти за първата детска градина в "Манастирски ливади-изток"

Обществената поръчка е на стойност 5.25 млн. лв., а в капиталовата програма на София за обекта са отпуснати 3 млн. лв.

15 фев 2020, 4296 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Марката ми е по-добра от марката ти

Няколко практики и примери за изграждане на силна работодателска марка

Още от Капитал
Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Зараза за 300 млрд. долара

Китай и страните от региона ще пострадат най-много от вируса, но ако разпространението продължи по-дълго, западните икономики също ще понесат сериозни щети

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10