Защо Витоша убива
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо Витоша убива

Защо Витоша убива

Десетилетия лифтовете и влековете в планината не се ремонтират, за да се използват за натиск в спора за разширяването на ски зоната

Георги Филипов
32627 прочитания

© Надежда Чипева


Едно от първите неща, които ще чуете от лекторите по туризъм и алпинизъм, е, че Витоша е най-опасната планина в България. Бързо променящите се условия могат да изненадат дори и опитните туристи, ако не са подготвени за капризите на времето. Но не това беше причината двама младежи да загинат над хижа "Алеко" под паднала снежна козирка. Нито пък едно дете да се размине със сериозни последствия миналата неделя след падане през отворила се врата на кабинка на лифта "Симеоново". Времето не е причината преди няколко седмици десетки пътници да висят във въздуха заради авария на същия лифт. Причината е, че Витоша е запусната планина. Почти десет години след последния опит за получаване на домакинство на зимни олимпийски игри планината убива от десетки нерешени проблеми.

Въпреки че е най-естественият парк за целогодишна почивка на над 1.5 милиона столичани, той е толкова негостоприемен през зимата, че само най-заклетите туристи се възползват от даденостите й. След инцидентите от последния месец вероятно и те ще се замислят дали да пътуват с лифт. Скиорите са предимно деца от детските градини и тук-таме в училищна възраст. А възможностите за каране на ски са ограничени до единствената лицензирана писта "Витошко лале" и прилежащият и единствен работещ триседалков лифт.

И тук, както в казуса с Банско, развитието е спряно заради непреодолимите различия между инвеститора "Витоша ски" АД (отново свързан с председателя на ски федерацията и акционер в Първа инвестиционна банка Цеко Минев) и екологичните организации. Повечето лифтове не работят, защото са остарели морално и технически или просто не са поддържани добре. Инвеститорът не ги подменя, защото намира оправдание в нормативната уредба. Той не просто иска да смени съществуващите лифтове и влекове, а да изгради изцяло нова ски зона с преминаването през нови трасета и оформянето на нови писти. Настоящият план за управление на парка Витоша не му позволява да се разпростре в тази посока, а приемането на новия е стопирано заради спорове от различен характер, най-вече по отношение на възможностите за строителство на нови обекти и съоръжения. А и вероятно поради опасенията, че веднъж отвори ли се вратата за изграждането им, ще се стигне до масово и безконтролно застрояване на планината. И в момента има редица примери, при които държавните органи се оказват безсилни да намерят решение на един или друг казус на Витоша, като например елементарното - да установи чии са багерите, които изкорениха дръвчета през есента точно в зоната, където би могло да се оформи идеален ръкав на писта "Витошко лале".

"По целия свят се изграждат ски зони в паркове, само тук не ни се разрешава. Не се строи в резервати, но ние там не стъпваме. Въпрос на желание от държавата е да се случи нещо, но има страх от няколко души. Страх е точната дума", заяви Цеко Минев след последния инцидент с падналото дете, което отново насочи вниманието върху състоянието на лифтовете.

По-добре да не работят 

"Витоша ски" е най-големият оператор на съоръжения на Витоша, но реално твърде малко от тях функционират. От фирмата обясняват, че не могат да ги поддържат поради естествената амортизация с времето и липсата на резервни части. "Лифтът Драгалевци тази година ще навърши 60 години, а Ветровала - 50 години. Никъде няма такива стари лифтове. Много ни е трудно, а понякога невъзможно да намираме части за поддръжката им, защото не се произвеждат. Наскоро едва намерихме хващачи за драгалевския лифт за по 1000 евро", заяви ръководителят на съоръженията и пистите във "Витоша ски" АД Радослав Пеев, който от известно време е новото лице на фирмата.

От всички свои лифтове "Витоша ски" поддържа и пуска в експлоатация само кабинковия от Симеоново, двуседалковия от Драгалевци (през зимата само през уикенда) и триседалковия на "Витошко лале" (виж инфографиката). Продължението на "Лалето" (т.нар. Лале 2) се пуска рядко, защото изисква наличие на специфични условия, основното от които е достатъчно сняг и обработено трасе. Влекът под Черни връх се пуска само когато работи "Лале 2", защото иначе няма как по друг начин да се стигне дотам. Влековете на запад от хижа "Алеко", известни като "Спас" и "Боби" не работят, защото според Радослав Пеев не работи "Заека" - лифтът непосредствено до хижата. "Без да работи "Заека", няма как да се стигне до другите два влека. Не можем да накараме децата да ходят пеша дотам", заяви Пеев пред "Капитал". Той настоя на тази теза и при въпроса защо не работят за възрастните скиори: "Практиката показва, че в последните години на Витоша се качват предимно родители с деца." Но вярно е и друго - качват се деца, защото няма условия за възрастните скиори. ( Иначе по-старите скиори си спомнят, че обикновено до "Спас" се ходеше пеша от "Алеко", а оттам се стига и до влека на "Боби", така че този аргумент на "Витоша ски" изглежда по-скоро измислен.)

Така на планината единствените работещи (когато има сняг) са ски училищата. Годишно по груби изчислени през обучение на "Алеко" от една страна, и "Ветровала" и "Офелиите" от друга по около 10 хиляди деца.

Въпросният лифт "Заека" не работи от 2010 г., защото са повредени два стълба и никой не ги ремонтира. Съоръжението е собственост на Министерството на младежта и спорта. Официалната теза на ММС е, че "бъдещето на лифта е свързано с развитието му чрез публично-частно партньорство". В последните години нито едно ръководство на министерството не се зае да го възстанови и по този начин да реши една част от блокирането на ски зоната. Само по времето на Мариана Георгиева е направен козметичен ремонт на долната станция за близо 280 хиляди лева, но не и на самия лифт, който беше даден под наем на "Витоша ски". След аварията (която очевидно е предизвикана умишлено, но не е ясно от кого) договорът изтече. По времето на служебния министър Петър Стойчев бяха прекратени процедурите за отдаване под наем на всички съоръжения на спортното министерство, сред които и инсталацията за изкуствен сняг на "Витошко лале".

Писти, ала не съвсем

"Заека" нашумя наскоро покрай смъртта на двамата младежи, които след опит за нощни снимки попаднаха под лавина. Една от основните критики беше, че ако трасето на писта "Заека" е било обработено от "Витоша ски", нямало да се стигне до този инцидент с падане на снежна дъска (за каквато става въпрос в случая, а не точно лавина). "Съгласно Закона за туризма чл. 154 и 157 собственикът на ски съоръженията трябва да осигури и поддръжка на пистите или терените, където се карат ски, както и безопасността на лифтовете. Когато теренът се отъпква от машините за обработка на писти, вероятността да тръгне лавина се намалява значително", заявиха по този повод от коалиция "За да остане природа в България".

Ако трябва да бъде обвиняван някой, това е ММС като собственик на лифта. Но пък поради това, че не работи, там не се карат ски. А отделно единствената лицензирана писта на Витоша е "Витошко лале". Всичко останало са терени, върху които исторически се карат ски, но не отговарят на законодателството. Пистите на "Стената" при влековете "Спас" и "Боби" имат хомологация пред Международната федерация по ски до 2017 г., но не и категоризация според българското законодателство. Отделно – за да се оформят като писти, трасетата трябва да бъдат разширени и почистени от камъни. От дълги години един от споровете между "Витоша ски" и екологичните организации при едно подобно почистване е дали са били разрушени морени, или просто са отстранени няколко камъка. "Имаме огромна нужда от нови писти, особено такива, на които да направим прехода между начинаещото обучение и напредналите. Трябва ни зелено трасе, което съществуваше преди години, но сега няма как да се стигне до началото му", казва Иво Рангелов, който управлява ски училището "Мотен". Подобна теза изразява като цяло и Сдружението на витошките ски училища, което се обявява за разрешаване на въпроса с осъвременяването на ски зоната.

Една от причините да не могат скиорите са стигнат до по-високите части на планината, в подножието на Черни връх, е и неработещият от дълги години лифт "Романски". Той е толкова стар, че според Пеев е имало повече неработещи седалки, отколкото работещи. И тук спорещите страни не могат да се разберат кой е по-виновен. Според коалицията "Да остане природа в България" старите лифтове и влекове могат да бъдат ремонтирани и сменени в същите просеки (според действащия план за управление на природен парк "Витоша" и Закона за горите). "Така вече осем години смяната не се прави от собственика, като за това се обвиняват природозащитниците", твърдят от коалицията. Според "Витоша ски" новият лифт трябва да се построи на нови стъпки (бетоновите постаменти за стълбовете), но законово няма как да се случи. "Според промените от 2012 г. в Закона за горите подмяната на съществуващите лифтове започва с промяна на статута на територията под тях, която в момента се води горски терени. Същевременно сега действащият план за управление забранява изключването на всяка земя от горския фонд", се казва в становище на "Витоша ски". Освен това според инвеститора подмяната на стъпките е строителство, а това "съгласно плана за управление е забранено".

Но дори "Романски" да се подмени изцяло с ново съоръжение по същата просека през гората и трасе, за скиорите остава следващото препятствие – как да стигнат до долната станция. Тя е една от най-ниските части от цялата ски зона и в исторически план от хижа "Алеко" до нея трасето е било покрито или с лед, или с дращещи ските камъни, или си е просто една гола наклонена поляна. "Неприемливо е да се говори въобще за ски зона без възможността да се направи технически сняг. Ако се прави някога нещо, то трябва освен лифтовете и пистите да се изгради изцяло нова система за технически сняг, за да може да се използва и времето, когато просто няма естествен. Не може Пампорово, който е по-ниско от Витоша, да отвори врати през декември, а ние да чакаме да навали сняг", коментира Иво Рангелов.

Тази година беше типичен пример за проблема, за който говори Рангелов. Поради топлото време и липсата на естествен снеговалеж ски училищата на Витоша пропуснаха цялата коледна ваканция и заработиха едва в средата на януари. Сегашната система за технически сняг (иначе популярен като изкуствен) е само на "Витошко лале" и е с ограничен капацитет поради липсата на водоем за черпене на вода. Тя може да прави сняг конкретно за тази писта при наличие на ниски температури, но решава само малка част от нуждите на ски зоната.

Отделен въпрос е как се поддържат и малкото останали работещи съоръжения. Инцидентът с падналото  кабинката дете донесе поредната порция въпроси и много малко отговори. Лифтът е един от най-новите в историята на витошките съоръжения и единственият подходящ за зимни условия след спирането на Копитото. Само преди седмици заради повреда стотици пътници се прибираха с часове. Тогава повреденият елемент беше сменен. След това дойде инцидентът с падналото дете заради отворила се врата. Според "Витоша ски" проверката на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор е показала, че лифтът е в "пълна техническа изправност". Цеко Минев твърди, че има "много странни обстоятелства и въпроси" около случката. "Разговаряхме с производители на лифтове и такова нещо никъде не се е случвало", каза той. Но според опонентите на "Витоша ски" причината е в нежеланието на инвеститора да подмени и поддържа в добро състояние лифтовете, за да се облагодетелстват Банско (отново свързан с Цеко Минев) и Боровец, чиито активи са заложени в ПИБ.

"Около 300-400 хиляди българи са в планината и карат ски. В момента съоръженията на всички курорти пряко сили могат да извозват по 22 хиляди души на час. Без да броим множеството туристи от чужбина, настоящите съоръжения трудно обслужват дори и българските скиори. Потенциалът за ски зони е много по-голям от наличното", твърди Георги Бобев, вицепрезидент на федерацията по ски. В последните години обаче част от най-опитните лифтаджии са напуснали фирмата поради ниското заплащане. Най-добрите шофьори на снегоутъпкващите машини са преминали на работа в Пампорово и са заменени от шофьори на трактори и багери. Ски училището на "Витоша ски" се изхранва предимно от финансираната от държавата програма "Научи се да караш ски".

Не искаме Банско на Витоша

"Ако имаме разрешение, още утре започваме да подменяме лифтовете с нови", коментира и Радослав Пеев. Но от екологичните организации се опасяват да не се повтори историята с Банско: "Нова ски зона и трасета обаче биха дали на собственика възможност да има пълен монопол, като държи лифтовете, ски училищата, заведенията за хранене и отдих."

Подобно усещане за упражняване на монопол имаше през зимата на 2012 г., когато "Витоша ски" едностранно реши да спре лифтовете и да затвори по този начин най-лесния подстъп до планината. Условно това беше заради спор с Агенцията по горите за почистването на просеките под лифтовете. Според приватизационния договор обаче се оказа, че дружеството е задължено да осигурява транспортирането на гражданите. Неспазването на това условия според юристи можеше да даде основание за прекратяването на сключения през 2007 г. договор.

Моделът на  фирма "Юлен" (отново свързвана с Цеко Минев) в Банско не е съвсем приложим, защото на Витоша няма да бъде създадена концесия. Там има редица съществуващи обекти, като хижи, чайни и други, които разрушават монопола на фирмата, собственик на лифтовете. Един от хората, които работят на Витоша всеки ден, но не пожела да бъде цитиран, коментира за "Капитал", че един от основните проблеми на мисленето във "Витоша ски" е в разглеждането на планината само като възможност за каране на ски. Според различни изчисления едва 11-15 процента от клиентите на лифтовете са ски туристи. Основната част от приходите идва от туристите в останалата част от годината и желанието на софиянци и околните села и градове да се разхождат в планината.

В крайна сметка заради ината и на фирмата "Витоша ски", които искат да наложат своите идеи за развитието на планината, и заради фундаменталисткото поведение на природозащитниците, планината става неизползваема за туристи и скиори. Което не удовлетворява никого. Нужното е всички институции, които имат отношение към планината, фирми, ски училища и природозащитници да седнат на една маса и да намерят възможния компромис, за да може Витоша отново да стане обект на желание, а не на страх.

Едно от първите неща, които ще чуете от лекторите по туризъм и алпинизъм, е, че Витоша е най-опасната планина в България. Бързо променящите се условия могат да изненадат дори и опитните туристи, ако не са подготвени за капризите на времето. Но не това беше причината двама младежи да загинат над хижа "Алеко" под паднала снежна козирка. Нито пък едно дете да се размине със сериозни последствия миналата неделя след падане през отворила се врата на кабинка на лифта "Симеоново". Времето не е причината преди няколко седмици десетки пътници да висят във въздуха заради авария на същия лифт. Причината е, че Витоша е запусната планина. Почти десет години след последния опит за получаване на домакинство на зимни олимпийски игри планината убива от десетки нерешени проблеми.

Въпреки че е най-естественият парк за целогодишна почивка на над 1.5 милиона столичани, той е толкова негостоприемен през зимата, че само най-заклетите туристи се възползват от даденостите й. След инцидентите от последния месец вероятно и те ще се замислят дали да пътуват с лифт. Скиорите са предимно деца от детските градини и тук-таме в училищна възраст. А възможностите за каране на ски са ограничени до единствената лицензирана писта "Витошко лале" и прилежащият и единствен работещ триседалков лифт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Хубава планина Витоша, ама българска работа....... някои от завист ще пукнат, ама няма да дадт да се използва планината ..... а правителството няма и идея какво да прави.....

  • 2
    _dan_ avatar :-?
    _dan_

    Основният въпрос е КОЙ даде на Цеко ски съоръженията и лифтовете на Витоша за без пари? КОЙ беше кмет на София 2007 г.?

  • 3
    d11111 avatar :-|
    d11111

    Много добра статия. С това обаче не съм съгласна - "В крайна сметка заради ината и на фирмата "Витоша ски", които искат да наложат своите идеи за развитието на планината, и заради фундаменталисткото поведение на природозащитниците, планината става неизползваема за туристи и скиори." Бих го редактирала така: "В крайна сметка заради ината и на фирмата "Витоша ски", които искат да наложат своите идеи за развитието на планината, планината става неизползваема за туристи и скиори." А по въпроса за фундаменталния проблем на Витоша, ще си позволя да припомня една от най-добрите статии, които съм чела по темата (цитат): "Знам, че сега има кабинков лифт, с който може да се стигне от града до планината. Той е бил приватизиран преди години. Въпросът е малко деликатен, но ми се струва, че това е било грешка. Ако искаме хората лесно да се качват горе, дори и лифтът да е частен, трябва да има договорка с общината за условията и цените. ... Във френската система има две възможности за управление: общината инвестира или отдава съоръженията на концесия. Частната компания експлоатира или финансира изграждането на нови линии, но собствеността остава публична. Има договор между общината и фирмата, който определя каква ще бъде цената. Фирмата не може сама да промени условията, без да се допита до общината. Това са две решения - едното е по-либерално, другото - по-консервативно, но и двете са под контрола на общината." http://www.capital.bg/biznes/stoki_i_prodajbi/2010/02/26/865208_fransis_amp_i_jan-ljuk_trankar_nikoi_chujdenec_niama/

  • 4
    d11111 avatar :-|
  • 5
    zumz avatar :-|
    zumz

    Планината не убива - Витоша или Хималаите или която и да е. Убива човешкото неблагоразумие и самонадеяност. Казал го е Райнхолд Меснер, а той разбира малко от планини :)

  • 6
    zumz avatar :-|
    zumz

    "Капитал", хакнали са ви сайта, проверете. Три коментара, които публикувах преди 2-3 часа са получили точно по 22 минуса. Това за минусите не ми прави впечатление, но еднаквото количество оценки и то за изключително кратко време - в културни статии, примерно, 20 и повече оценки на парче идват в рамите на дни-седмица, а тук - да около 2 часа - е индикация, че или е вкарано приложение, което автоматично слага оценки на определени коментиращи, в случая - мен, но забелязах и други коментатори, където също май нещо подобно се е случило. Значи - или автоматично хакван и внедрен на сайта ви софтуер си върши работата или, което е по-малко вероятно - някой с 22 и повече различни акаунта влиза с отделни ай-ди и парола и "оценява". И в двата случая е резил за "Капитал" ако са ви хакнали.

  • 7
    stefanov_3 avatar :-|
    stefanov_3

    До коментар [#6] от "zumz":

    Мой коментар след статията ми "Да избомбиш съда" (Коментар № 21) получи 37 минуса за два часа, при положение, че това е последният коментар и статията вече бе изчетена от 14 000 души. С други думи, няма как за два часа при вече извъртян "оборот" от четящи, на идам 37 минуса.

    Още повече, че пиша с един и същи ник и всичките ми предходни коментари са оценени явно положително.

    Така, че, напълно съм съгласен с написаното. И, ако е възможно, е добре Капитал наистина да вземе мерки срещу подобни омаскаряващи вестника и читателите му практики.

    Стефан Стефанов

  • 8
    zumz avatar :-|
    zumz

    Точно така - хакнали ви са ви! Засякохме със секундомер времето след публикацията на горния коментар (№6) и точно в рамките на 50 секунди се появиха 5 минуса - през 10 секунди всеки. Успоредно с това по същото време - абсолютно същото по секунди - наблюдавахме появяването на 5 минуса в рамките на 50 секунди на току-що публикуван коментар по абсолютно несвързана тема - за фотографката Ани Лейбовиц. Гледахме на два отделни екрана - за да е по-точно наблюдението. Значи някой ви е влязъл в системката и си прави каквото иска. Ако е само за "оценки" - здраве да е. Обаче знае ли се? :)))))))

  • 9
    zumz avatar :-|
    zumz

    До коментар [#7] от "stefanov_3":

    Виж коментар №8, сега провеждам и други кръстосани проверки, има си начини и е адски интересно :))))

  • 10
    zumz avatar :-|
    zumz

    Я сега да видим колко минусчета ще получим и за колко време? :) Нещо ми подшушва, че ще са 22 за около един час :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK