// К1: Средата / Политика
Защо Витоша убива
Десетилетия лифтовете и влековете в планината не се ремонтират, за да се използват за натиск в спора за разширяването на ски зоната
Едно от първите неща, които ще чуете от лекторите по туризъм и алпинизъм, е, че Витоша е най-опасната планина в България. Бързо променящите се условия могат да изненадат дори и опитните туристи, ако не са подготвени за капризите на времето. Но не това беше причината двама младежи да загинат над хижа "Алеко" под паднала снежна козирка. Нито пък едно дете да се размине със сериозни последствия миналата неделя след падане през отворила се врата на кабинка на лифта "Симеоново". Времето не е причината преди няколко седмици десетки пътници да висят във въздуха заради авария на същия лифт. Причината е, че Витоша е запусната планина. Почти десет години след последния опит за получаване на домакинство на зимни олимпийски игри планината убива от десетки нерешени проблеми.
Въпреки че е най-естественият парк за целогодишна почивка на над 1.5 милиона столичани, той е толкова негостоприемен през зимата, че само най-заклетите туристи се възползват от даденостите й. След инцидентите от последния месец вероятно и те ще се замислят дали да пътуват с лифт. Скиорите са предимно деца от детските градини и тук-таме в училищна възраст. А възможностите за каране на ски са ограничени до единствената лицензирана писта "Витошко лале" и прилежащият и единствен работещ триседалков лифт.
"По целия свят се изграждат ски зони в паркове, само тук не ни се разрешава. Не се строи в резервати, но ние там не стъпваме. Въпрос на желание от държавата е да се случи нещо, но има страх от няколко души. Страх е точната дума", заяви Цеко Минев след последния инцидент с падналото дете, което отново насочи вниманието върху състоянието на лифтовете.
По-добре да не работят
"Витоша ски" е най-големият оператор на съоръжения на Витоша, но реално твърде малко от тях функционират. От фирмата обясняват, че не могат да ги поддържат поради естествената амортизация с времето и липсата на резервни части. "Лифтът Драгалевци тази година ще навърши 60 години, а Ветровала - 50 години. Никъде няма такива стари лифтове. Много ни е трудно, а понякога невъзможно да намираме части за поддръжката им, защото не се произвеждат. Наскоро едва намерихме хващачи за драгалевския лифт за по 1000 евро", заяви ръководителят на съоръженията и пистите във "Витоша ски" АД Радослав Пеев, който от известно време е новото лице на фирмата.
Илюстрация |
От всички свои лифтове "Витоша ски" поддържа и пуска в експлоатация само кабинковия от Симеоново, двуседалковия от Драгалевци (през зимата само през уикенда) и триседалковия на "Витошко лале" (виж инфографиката). Продължението на "Лалето" (т.нар. Лале 2) се пуска рядко, защото изисква наличие на специфични условия, основното от които е достатъчно сняг и обработено трасе. Влекът под Черни връх се пуска само когато работи "Лале 2", защото иначе няма как по друг начин да се стигне дотам. Влековете на запад от хижа "Алеко", известни като "Спас" и "Боби" не работят, защото според Радослав Пеев не работи "Заека" - лифтът непосредствено до хижата. "Без да работи "Заека", няма как да се стигне до другите два влека. Не можем да накараме децата да ходят пеша дотам", заяви Пеев пред "Капитал". Той настоя на тази теза и при въпроса защо не работят за възрастните скиори: "Практиката показва, че в последните години на Витоша се качват предимно родители с деца." Но вярно е и друго - качват се деца, защото няма условия за възрастните скиори. ( Иначе по-старите скиори си спомнят, че обикновено до "Спас" се ходеше пеша от "Алеко", а оттам се стига и до влека на "Боби", така че този аргумент на "Витоша ски" изглежда по-скоро измислен.)
Инфографика |
Така на планината единствените работещи (когато има сняг) са ски училищата. Годишно по груби изчислени през обучение на "Алеко" от една страна, и "Ветровала" и "Офелиите" от друга по около 10 хиляди деца.
Въпросният лифт "Заека" не работи от 2010 г., защото са повредени два стълба и никой не ги ремонтира. Съоръжението е собственост на Министерството на младежта и спорта. Официалната теза на ММС е, че "бъдещето на лифта е свързано с развитието му чрез публично-частно партньорство". В последните години нито едно ръководство на министерството не се зае да го възстанови и по този начин да реши една част от блокирането на ски зоната. Само по времето на Мариана Георгиева е направен козметичен ремонт на долната станция за близо 280 хиляди лева, но не и на самия лифт, който беше даден под наем на "Витоша ски". След аварията (която очевидно е предизвикана умишлено, но не е ясно от кого) договорът изтече. По времето на служебния министър Петър Стойчев бяха прекратени процедурите за отдаване под наем на всички съоръжения на спортното министерство, сред които и инсталацията за изкуствен сняг на "Витошко лале".
Още по темата
Ако Столична община наистина иска да защити интересите на гражданите, пътят е лесен
12 яну 2018Несъстоялата се промяна в договора за ски зона Банско изостри споровете около втората кабинка
26 фев 2016България е недоразвита откъм зимен туризъм
Експертът по зимен и ски туризъм Лоран Ванат пред "Капитал"
20 фев 2016Ивелина Василева: Сегашният план за управление на Витоша позволява подмяна на ски съоръженията
Проектът за нов план беше върнат, тъй като допускал на 40% от територията да има ски съоръжения
18 фев 2016Витоша е близо, но дебне ли спасение отнякъде?
Макар и хипотетична, намесата на Столичната община или нов инвеститор не е невъзможна
29 яну 2016Няколко въпроса за лавината на Витоша
21 яну 2016Първа оставка заради скандала в парк "Витоша"
Чакат се обясненията на директора на защитената територия
12 ное 2015Витоша в очакване на новите лифтове
Новият план за управление на природния парк ще позволи строителство на спортни и туристически съоръжения в планината
7 авг 2015Как ще се развива туризмът в Пирин и чии интереси защитава новият план за управление на националния парк
13 мар 2015Промените, които Витоша заслужава
От закъснялата дискусия за бъдещето на планината излязоха само проблемите, не и решенията
29 мар 2013Ски сезонът отново е с проблеми, екозащитници отново спасяват планински терени
12 дек 2012
И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна
9 дек 2019, 1650 прочитания

Радев обсъди проблемите на проведените избори с институции и експерти и призова за по-тежки наказания
9 дек 2019, 1149 прочитания
9 дек 2019, 6725 прочитания
9 дек 2019, 4376 прочитания
9 дек 2019, 2772 прочитания
9 дек 2019, 2599 прочитания
9 дек 2019, 2584 прочитания
Няколко практики и примери за изграждане на силна работодателска марка