С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 29 яну 2016, 23:35, 6874 прочитания

Радеви вълнения

В стремежа си да защити интереса на бойната авиация командирът й ген. Румен Радев продължава да подклажда политическа интрига на тема ер полисинг

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един призрак за кой ли път броди из коридорите на военното министерство – призракът на закриването на изтребителната авиация. Този път конкретният повод е промяната в Закона за отбраната и въоръжените сили, която ще позволи български бойни самолети да извършват съвместни мирновременни патрули с натовските си колеги във въздушното пространство на страната ни. През тази седмица проектът за нормативен акт мина през военната комисия на парламента и трябва да бъде окончателно гласуван от депутатите в близките седмици. Напрежението и параноята по темата обаче продължават да ескалират, удобно подклаждани от опозицията и антинатовски настроените кръгове в обществото. За жалост военният министър Николай Ненчев не е особено активен и убедителен в обясненията си защо съвместният ер полисинг е важен точно сега, какво точно представлява и защо никой не се кани да закрива нищо.

"Да, логично е, нормално е да има съвместен ер полисинг. И ние като лоялен член на НАТО сме за и създаваме всички необходими условия да има такъв ер полисинг. Но нашето виждане е, че български самолети трябва непременно да участват. В това отношение представихме нашето виждане по предложените промени", обяви в четвъртък командващият Военновъздушните сили (ВВС) ген. Румен Радев, който представи годишния отчет на бойната авиация. "Нашите виждания са много прости и ясни. Ние се стремим към повече способности заедно с нашите съюзници, но в никакъв случай да не се създават предпоставки за отказ от участие на наша изтребителна авиация в този съвместен ер полисинг", продължава генералът.


По същото време, когато ген. Радев биеше тревога как 2016-а отново може да се окаже критична за изтребителната авиация и как договорът за ремонт на двигатели за МиГ-29 не решава като с магическа пръчка всичките проблеми, депутатите от комисията по отбрана на парламента също се упражняваха в красноречие на тема ер полисинг. В крайна сметка управляващите подкрепиха варианта на вносителя с минимални редакции и без да влизат в особени обяснения и аргументации. Което е изключително погрешно на фона на раздухваната манипулативна кампания срещу съвместните патрули в рамките на алианса. Основната контратеза на опозицията и на АБВ по време на дебата беше, че в крайна сметка ще се стигне до ситуация, в която съюзниците ни от НАТО ще осигуряват самолетите, а българската армия – само наземното оборудване. "Според мен трябва да се изясни какво е съвместен ер полисинг. Такъв тип закони трябва да бъдат подготвени с наредбите и инструкциите на подзаконово ниво, за да не сгрешим с текстовете. В това число какво е съвместимост и на какво ниво – във въздуха, на земята, в радара и прочее неща", коментира в четвъртък председателят на военната комисия о.з. Ген. Михо Михов, който е бивш командващ ВВС.

"Това, което предлагам, е да бъде ясно записано, че съвместно патрулиране или изпълнение на задачите по ер полисинг означава изпълнение с водеща роля на техника, въоръжение и екипажи от Българската армия. И после давам допълнително тълкувание какво означава водеща роля – преимущественото използване на екипажи и въздухоплавателни средства на Българската армия", казва и бившият военен министър от БСП Ангел Найденов. И продължава: "Това е едно предложение, което разсейва опасенията, че в един момент съвместното изпълнение на задачите ще означава участие на България само с наземни системи – за наблюдение, контрол, управление и командване. Второто опасение е, че зад това предложение, което прави министерството, на практика може да се крие прекратяване на дейността на българската бойна авиация."

Ще имаме ли нови изтребители



О.з. ген. Михов път артикулира това, което наследникът му във ВВС ген. Радев не може да си позволи да изрече на глас, защото трябва да го направи в комплект с поредната си оставка. И което всъщност най-вероятно е основната интрига в случая. А именно, че политиците от управляващата коалиция в крайна сметка може да не изпълнят поетите ангажименти към бойната авиация и да използват натовския ер полисинг като алиби за това. "Моето опасение е, че успокоението, което може да настъпи в Министерството на отбраната и в Щаба по отбрана, че ние вече сме гарантирали ер полисинга по линията на съвместимостта, може да отложи закупуването на нов самолет. Това е безпокойството ми. Винаги, когато си гарантиран с интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО, може да настъпи това успокоение. Зависи от нрава, от амбициите на министъра и на неговите хора, които са на висше командно ниво", коментира Михо Михов.

На теория настоящото правителство е поело ангажимент най-накрая да задвижи процедурата по придобиване на нов тип изтребител. Специална комисия в Министерството на отбраната трябва да излезе с предложение по темата до края на март. Проблемът е дали премиерът Бойко Борисов за пореден път няма да се отметне от обещанието си да задвижи най-мащабния и многомилионен инвестиционен проект на въоръжените сили с аргумента, че пари няма, а НАТО ще ни пази. Любопитно в случая е, че в комисията за новия изтребител не участва настоящият командир на авиацията ген. Радев. За сметка на това обаче тя е оглавявана от ген. Константин Попов, който е бивш шеф на ВВС и настояща номинация за началник на отбраната. Обществена тайна е, че двамата не са в особено хармонични отношения.

Като се абстрахираме от непредвидимостта на премиера Борисов обаче, тезата, че съвместното патрулиране е равносилно на закриване на изтребителната авиация, е тотално подвеждаща. На външнополитическо ниво страната ни никога не е подавала подобни сигнали, нито пък централата на НАТО в Брюксел е изисквала нещо подобно от нас. Дори напротив – след срещата на лидерите на държавите от алианса в Уелс през есента на 2014 г. се взима решение за усилване и надграждане на способностите по охрана на въздушното пространство по източния и южния фланг. И какво по-логично нещо от това да се създадат правни възможности за съвместни действия в мирно време заедно с изтребителната авиация на съседите ни и съюзническите самолети, разположени в региона. Всъщност комуникацията между България и щабквартирата на НАТО на тема съвместен ер полисинг датира още от края на 2014 г. По-важното нещо в случая е, че страната ни е направила това искане едновременно с Румъния и Унгария, които разполагат с напълно функциониращи ВВС (Букурещ закупи от Португалия ескадрила F-16, а Будапеща използва шведски изтребители Grippen). Така че съвместният ер полисинг е нещо коренно различно от патрулирането над трите прибалтийски републики, които нямат свои бойни самолети. В този смисъл твърдението, че става дума за целенасочено узурпиране на въздушния ни суверенитет от страна на алианса, е абсолютно несъстоятелна.

Освен всичко друго мирновременният ер полисинг и в момента е мисия, която е подчинена не на националните командвания, а на алианса. Заповедите за прехващане на потенциален нарушител, който се е насочил към българското въздушно пространство, и сега идват от Обединения център за въздушни операции в Торехон, Испания, който покрива целия южен фланг на НАТО. И това е така от години, още от времето, когато България е приета за пълноправен член. В този контекст няма как да има водеща роля на българската армия, а ексминистър Ангел Найденов и о.з. ген. Михо Михов много добре знаят това. По-сериозният проблем в момента е, че ако случайно нашите ВВС нямат техническа възможност хипотетично да реагират на засилена активност например на руската военна авиация, съюзниците ни в съседните държави нямат законово право да навлязат в нашето небе и да ни помогнат. И всякакви ограничителни клаузи в закона по-скоро ще отслабят, отколкото ще надградят способностите за гарантиране на въздушния ни суверенитет.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ си осигури мнозинство в новия Столичния общински съвет ГЕРБ си осигури мнозинство в новия Столичния общински съвет

Предложения от партията Елен Герджиков бе избран с 33 гласа, въпреки отсъствието на Волен Сидеров

12 ное 2019, 1 прочитания

Натискът срещу съдия Калпакчиев разширява обхвата си Натискът срещу съдия Калпакчиев разширява обхвата си

Институционалните и медийни атаки срещу председателя на Съюза на съдиите включиха и писмен "разпит" на председателя на БХК

12 ное 2019, 417 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бойко Пенчев: Учителят трябва да бъде освободен от принудата да тъпче в главата на младите ненужна информация и клишета

Обучението по литература трябва да изгражда знания и умения за четене, разбиране и себеизразяване, казва литературоведът пред "Капитал"

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10