Витоша е близо, но дебне ли спасение отнякъде?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Витоша е близо, но дебне ли спасение отнякъде?

Витоша е близо, но дебне ли спасение отнякъде?

Макар и хипотетична, намесата на Столичната община или нов инвеститор не е невъзможна

Мария Манолова
7007 прочитания

© Надежда Чипева


Язвата от нерешени проблеми на ски зоната на Витоша зее едва няколкостотин метра встрани от София. Затова не е лишено от логика Столичната община да вземе позиция по проблемите там. Една от причините за сегашното състояние на планината се корени в действията на общината от 2007 г., с които тя позволи на "Витоша ски" да приватизира 100% от капитала на общинското дружество "Въжени линии" срещу 8.3 млн. лв. с единствените условия да инвестира половин милион лева, да запази работните места на служителите и да не сменя предмета на неговата дейност. Десет години по-късно е видимо, че тази сделка е била най-неизгодна за 1.5 милиона граждани на София, които не могат да използват планината удобно и безопасно.

Липсата на решение на проблема от години е заключена в спора между "Витоша ски" и екологичните организации. Държавните институции също не могат да заемат активна и категорична позиция. Изходът обаче не е само еколозите да прокарат абсолютна забрана за строежи или промени в планината или пък собственикът на съоръженията да си издейства пълно разрешение да променя терена както прецени. Ако погледнем ситуацията отстрани, има поне два други варианта - общината да изкупи обратно съоръженията или да се намери нов инвеститор, който да ги поеме. В момента те изглеждат нереалистични, защото никой не говори за това. На практика обаче не са невъзможни. 

Логиката Столичната община отново да вземе лифтовете на Витоша е проста - да осигури нормален достъп до планината на жителите на града. София пое ангажимента през 2018 г. да е европейска столица на спорта. Близостта на планината и възможностите за ски и летен туризъм бяха аргументите за избора й. Но при сегашните условия на Витоша едва ли може да се случи качествено спортно събитие.

През цялото си управление обаче кметът Йорданка Фандъкова страни от завещания й от Бойко Борисов проблем с приватизацията на "Въжени линии". "Моята позиция винаги е била ясна и аз съм я заявявала неведнъж - Витоша трябва да се развива като дестинация за летен и зимен туризъм, защото това е едно богатство за града ни, без да е собственост на града. Трябва да се осигури максимално достъпът по екологичен начин, а лифтовете са най-екологичният транспорт. Вместо непрекъснато да увеличаваме автобусите до Витоша, е по-добре да има надеждни, здрави и добри лифтове, разбира се, без да се застроява с допълнителни хотели, хижи и всичко останало, но лифтовете да бъдат достатъчно надеждни, за да може децата ни да карат ски там", заяви тя през миналата седмица на въпроса дали общината трябва да вземе отношение и да се намеси в отношенията с "Витоша ски". Само че по виждането на Фандъкова управляваната от нея институция няма място в тази дискусия, защото територията е държавна. "Неведнъж съм канила ресорните министри, те не са един и двама - Министерството на земеделието, Министерството на околната среда и водите, Министерството на туризма е активно по тази тема в последната година, Министерството на спорта и, разбира се, и Столичната община със своите структури. Надявам се час по-скоро след обсъжданията да се приеме новият план за управление на Витоша и да стане ясно по какъв начин трябва да се модернизират тези съоръжения", е позицията на кмета.

Различното в този мандат на Фандъкова е това, че ГЕРБ нямат мнозинство в общинския съвет, а сред останалите партии се надигат гласове, че трябва да се търси промяна за Витоша. След двата инцидента в рамките на седмица темата влезе и в дневния ред на общинския съвет. "Реформаторският блок" и Зелените поискаха създаване на работна група, която да обследва възможностите за "връщане на планината на софиянци". Откупуването на инвестицията ще е изключително трудно решение в община, която се отнася предпазливо към разходите си и не разполага с излишни средства.

Намирането на напълно нов инвеститор също няма да е лесна работа, особено ако става въпрос за чуждестранна компания. След драмите с поправките в Закона за горите, които трябваше да улеснят строежите в планината, но доведоха до масови протести в центъра на София, и последвалите неуспешни опити на "Витоша ски" да извива ръцете на властта, като спря лифтовете, инвеститорът дори заговори за продажба на дружеството. Според изпълнителния директор на "Витоша ски" Радослав Пеев компанията е инвестирала 35 млн. лева в ски зона "Алеко" - в покупка и поддръжка на съоръженията. Плановете предвиждат да се инвестират между 50 и 70 милиона евро в подмяна на стари лифтове, система за изкуствен сняг, водоем за захранването му и т.н. Може и да звучи невероятно, но сред общинските съветници има индикации, че се мисли и в тази посока. Инициативата, както и до момента, не е в редиците на ГЕРБ, но задължително ще трябва да спечели тяхната подкрепа, за да има поне някакъв шанс да се случи.

Язвата от нерешени проблеми на ски зоната на Витоша зее едва няколкостотин метра встрани от София. Затова не е лишено от логика Столичната община да вземе позиция по проблемите там. Една от причините за сегашното състояние на планината се корени в действията на общината от 2007 г., с които тя позволи на "Витоша ски" да приватизира 100% от капитала на общинското дружество "Въжени линии" срещу 8.3 млн. лв. с единствените условия да инвестира половин милион лева, да запази работните места на служителите и да не сменя предмета на неговата дейност. Десет години по-късно е видимо, че тази сделка е била най-неизгодна за 1.5 милиона граждани на София, които не могат да използват планината удобно и безопасно.

Липсата на решение на проблема от години е заключена в спора между "Витоша ски" и екологичните организации. Държавните институции също не могат да заемат активна и категорична позиция. Изходът обаче не е само еколозите да прокарат абсолютна забрана за строежи или промени в планината или пък собственикът на съоръженията да си издейства пълно разрешение да променя терена както прецени. Ако погледнем ситуацията отстрани, има поне два други варианта - общината да изкупи обратно съоръженията или да се намери нов инвеститор, който да ги поеме. В момента те изглеждат нереалистични, защото никой не говори за това. На практика обаче не са невъзможни. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Витоша ски е част от офшорния въртоп около ПИБанка и Цеко. Инвестираните за 10 г. 35 млн. лв е смешна сума, която говори за чисто печалбарски интерес.
    През 2012 г. Витоша ски се опитаха да продакат изменения в Закона за горите, които щяха да им развържат ръцете да разорат планината и та не само за ски писти, лифт трасета, а и за съсипване на морените, за прокарване на трасета за АТВ плацове по платото и пр.

    Пречи ли нещо на Витоша ски по съществуващото трасе на лифта Романски, който помня от дете, да се направи съвременно съоръжение?

    Бойковите чиновници по ангажираните с въпроса министерства не предприемат нищо, защото обвързаността на това правителство и стоящите зад него олигархични структури имат общи интереси с ПИБанда.
    Може би след като тя повтори казуса КТБ, възелът около Витоша ще се разсече.

  • 2
    k__ avatar :-|
    K.

    Еколозите съвсем не искат блокиране на развитието в планината, а само спиране на всякакви планове на Цеко, които не отговарят на закона. Ето мнението им от миналата седмица:
    http://forthenature.org/news/3530

  • 3
    ee3si avatar :-|
    ee3Si

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Съществуващото трасе на Романски в горната част минава по най ветровития участък на Малкия резен и е безсмислено да се подновява без корекция на трасето. Една от идеите на Витоша ски беше Романски да стига до подножието на Резена - където се пресича със синята писта, а Заека да се замени с лифт който да ходи по нагоре до подножието на Черни връх за да прави връзка с влека там и евентуално някакво съоръжение до Големия резен. Това до тук е много разумно и добро предложение, защото до голяма степен се спазват старите трасета и няма нужда от нови просеки в гористата част а само нови стъпки на стълбовете извън гората. Проблема с новите предложения беше изместването на ски центъра на Витоша от Алеко към Голи връх. Това включваше нова просека от Долно Лале до Голи връх (и нов лифт и писта), най вероятно доста застрояване с горна станция на няколко лифта на Голи връх и т.н. само и само да се убие конкуренцията на съществуващите около Алеко ски училища - до там не се предвиждаше да се стига директно с лифт от София. Та тази втората част на проекта трябваше да се отхвърли от еко-талибаните и да накарат Цеко да я преработи като недопустима, а не да реват как щял да бетонира планината.... Проблема е че тези последните не милеят за природата, планина са виждали само на картинка и като Цеко и тях само парите ги интересуват.

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#3] от "ee3Si":

    Благодаря, много аргументирано.

  • 5
    ohv1454532018487620 avatar :-|
    Milena Deneva

    Браво [#3] "ee3Si"! Вярно, конкретно и правилно!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK