Как робството отстреля министъра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как робството отстреля министъра

Тодор Танев нямаше подкрепата на депутатите от мнозинството в Народното събрание - дори на част от тези от Реформаторския блок

Как робството отстреля министъра

Целта на уволнението на Тодор Танев не е по-добро образование, а отвличане на вниманието от други проблеми

Люба Йорданова
14983 прочитания

Тодор Танев нямаше подкрепата на депутатите от мнозинството в Народното събрание - дори на част от тези от Реформаторския блок

© Надежда Чипева


Понеделник, 28 януари 2013 г. Централната избирателна комисия брои гласовете в проведения ден по-рано референдум за АЕЦ "Белене", а на площада през Министерския съвет отекват призивите на учените, които от месец протестират заради съмненията за злоупотреби във фонд "Научни изследвания". Четвъртък, 28 януари 2016 г. Пред парламента националисти искат оставката на правителството, а Европейската комисия (ЕК) преди дни е критикувала България в годишния си доклад за напредъка на страната в сферите правосъдие и вътрешни работи. Общото между двете дати е, че минаха под знака на оставката на министъра на образованието. Но докато през 2013 г. формалният повод за смяната в правителството бяха притеснителните констатации от проверка в научния фонд, три години по-късно същата рокада няма нищо общо с образованието.

След цяла седмица медийна истерия около предложенията на Министерството на образованието и науката (МОН) за промени в учебните програми, която избра най-лесната посока - фалшивия патриотизъм, премиерът Бойко Борисов поиска оставката на министъра Тодор Танев. Според прессъобщението на Министерския съвет причините са "системно проявяващите се проблеми в министерството и сектора". До петък на обед Танев не беше формално изпълнил искането, но заяви пред медиите, че щом премиерът му иска оставката, веднага ще я подаде. А Реформаторският блок, от чиято квота се водеше министърът, започна да обсъжда нови кандидатури за поста.

Решението на министър-председателя дойде на фона на напрежението в съдебната система, разтърсвана от месеци със скандала "Яневагейт", подменената конституционна реформа и дискредитираните Висш съдебен съвет и прокуратура - основни герои и в доклада на ЕК от сряда. Това съвпадение, както и изкуствено създаденият скандал за учебните програми, навяват усещането, че оставката на Тодор Танев в този момент е просто начин за намаляване на антиправителствените настроения и отклоняване на вниманието от проблемите, които управляващите отказват или нямат воля да решат.

Паисий остава, министърът - не

Още преди местните избори миналата година Тодор Танев попадна сред спряганите за евентуална смяна членове на правителството. Публичните му, често непремерени, изяви още от началото на мандата лесно го вкарваха в медийния дневен ред, а трудните реформи в сектора на образованието - които за разлика от съдебната система могат да развълнуват всеки, винаги са удобен повод за критика. Фитилът на смяната на министъра обаче беше запален не от реалните дупки в системата, а от напълно неадекватна истерия. Или както обобщи бившият служебен министър на околната среда и водите Юлиан Попов във Facebook профила си: "Заради доклада на ЕК, забавената съдебна реформа, убийството на моделиера Антов и тежкия сняг ще трябва да си иде министърът на образованието Танев. Така става в политиката."

Всичко започна късно миналия петък, когато МОН публикува на сайта си проекти на учебните програми по всички предмети за II, VI и VIII клас. Те са резултат от приетия през октомври Закон за предучилищното и училищното образование, който въвежда нова структура на училищните етапи и философия за учебното съдържание. На базата на този закон министерството трябва да напише 19 държавни образователни стандарта, както и да промени съществуващите учебни програми според новите предписания. Сроковете в закона предвиждат учениците, които през учебната 2017/2018 година ще постъпят във IІ, VI и в VIII клас, да се обучават по новите учебни планове и програма. МОН даде срок до 22 февруари за обществено обсъждане на идеите, след което издателствата трябва да адаптират и учебниците.

За пореден път обаче министерството пропусна навреме да обясни добре какво предлага да се промени в училищата и защо. Журналисти, родители, учители и други заинтересовани от образованието започнаха да тълкуват сложно написаните проекти и съвсем естествено това даде трибуна за всякакви интерпретации. Сред които и любимата и най-елементарна дъвка за всеки - представят ли учебните програми по литература и история достатъчно добре "славното българско минало" и ще изградят ли учениците "национално самосъзнание". Националистическата вълна мигновено заля политиците и медиите, а оттам и хората. Вместо дебат как часовете по литература да бъдат смислени за учениците основният въпрос стана кои възрожденски произведения не са включени в програмата. Опитите на експертите на МОН да се аргументират, че някои текстове, като например "История славянобългарска", се местят в по-горен клас, за да бъдат разбрани по-добре, а част от съдържанието се намалява, за да има повече време за практика и свобода на учителя, останаха нечути. "Опитваме се да мислим за програмата по литература не като набор от текстове, а като какво искаме да постигнем накрая", заяви например главният експерт в дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" Милена Иванова и допълни, че идеята е била министерството да включи в програмата най-ключовите текстове, а учителите да имат възможност да подбират допълнителни според характера на класовете си.

Темата робство ли е османското владичество и този път беше използвана, макар историците и авторите на учебници отдавна да са постигнали консенсус по този въпрос. В случая повод беше изречението от учебната програма за VI клас, според която учениците трябва да се научат да дават "примери за съжителство между традициите на християни и мюсюлмани във всекидневието: празници и обичаи, жилище, облекло, храна" - което за мислещите логично не означава, разбира се, замяна на "владичество" със "съжителство".

"Това е езикът, по който си говорят политиците и повечето медии – клишета, на които се отговаря с контраклишета. Карат ни да мислим себе си като общество през призмата на историята и геополитиката, така както те се разбират в кръчмата" - така литературоведът доц. Бойко Пенчев коментира за "Капитал" обществения дебат по повод промените в учебните програми още преди искането за оставка на министъра. Преподавателят е част от работната група, която е консултирала експертите на МОН при подготовката на програмата по литература и е убеден, че институциите, медиите и обществото могат да стигнат до истинския дебат само "когато на мястото на аранжираните истерии и откровени спекулации застанат въпросите какво всъщност искаме да постигнем и по какви пътища това може да стане". Но и при условие че имат пълната информация – за стандартите и програмите за всички класове, за формата на външното оценяване и т.н. До тези въпроси обаче общественото обсъждане не стигна.

Какво (не) направи Тодор Танев

Ако беше стигнало, може би щеше да види истински проблемни места, които от години спъват адекватното образование на българските ученици. Като например това, че в проектите на нови програми по математика и информатика двете области отново са представени без никаква връзка с реалния живот, което ги прави недостъпни за голяма част от учениците. Резултатите от международния тест PISA при всяко свое издание показват, че близо половината от 15-годишните гимназисти в България не умеят да мислят критично, логически и аналитично, а това впоследствие най-вероятно ще им попречи да взимат решения в живота, да се адаптират към промените в икономиката и да са активни и мислещи граждани. На този фон огромна част от децата нямат достъп до качествено обучение, родителите, които имат възможност, продължават да инвестират в частни уроци, а учителската професия не е атрактивна за младите хора.

За малко над едната година от своя мандат екипът на Тодор Танев се опита да адресира някои от причините за този огромен проблем, но не успя да излезе от тесните граници на бюрократичното мислене. Училищният живот остава свръхцентрализиран, но това се дължи и на предложения от ГЕРБ нов закон за училищното образование, който не намери смелост да остави повече свобода на директорите и учителите. По-категоричните идеи на МОН за реформа в системата като удължаване на учебната година и разместване в броя часове по различните предмети бързо се предадоха след отпор от родители и учители. Макар да направи заявки за смели промени, Тодор Танев бързо се отметваше след всеки по-критичен глас. "Реформа не се прави с повторение на старото", категоричен беше например той при представянето на новите учебни програми, но от визионерското му изказване малко по-късно нямаше и следа.

През последната година Танев се фокусира върху професионалното образование и така нареченото дуално обучение, за които министерството подготвя и законови промени. Идеите на министъра за нова форма на колежи, които да подобрят връзката между образованието и бизнеса, както и за възможности за учене през целия живот, съвсем не бяха лишени от смисъл. Но също се препънаха в невъзможността му да обясни на обществото, защото се предлагат тези промени и каква ще е ползата от тях. 

Може би по-видимите успехи на екипа на МОН бяха във висшето образование и науката. Парламентът вече гледа на второ четене промени в Закона за висшето образование, чиято цел е да стимулира качеството в университетите. В края на миналата година тръгнаха и първите оси на оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж", която екипът на заместник-министъра Николай Денков успя да подготви въпреки опасенията за недостатъчния капацитет в МОН да управлява европейски средства. Програмата има на разположение близо 1.4 млрд. лв. и ако до тях стигнат качествени проекти, може да постигнат истинската промяна, особено в хронично недофинансираната сфера на науката.  

Игрите отвъд образованието

Именно управлението на оперативната програма е един от ключовите въпроси, който възниква при смяната на министъра. Образователното министерство за пръв път разпределя собствени евросредства и от екипа му ще зависи дали това ще се случва по прозрачни и честни критерии според качеството на проектите. Новият човек на поста ще трябва да организира и подготовката на останалите образователни стандарти, които трябва да са готови до лятото. И тук важен момент е дали това ще се случва в партньорство с управляващите партии или както досега - по-скоро в опозиция с тях.

Още от началото на мандата на кабинета се видя, че Тодор Танев няма подкрепата на депутатите от мнозинството в Народното събрание - дори на част от тези от Реформаторския блок, откъдето дойде номинацията му. Всъщност често негови критици по време на заседанията на ресорната парламентарна комисия бяха депутатите от блока Бойка Маринска (ДБГ) и Борислав Великов (БНД). РБ рядко взима отношение по темите на образованието и не изглежда да има това министерство като приоритет. Това беше удобно и за ГЕРБ, които, въпреки че прокараха своя закон в парламента, оставиха екипа на МОН сам да защитава промените, които той предвижда. Показателен беше случаят с представянето на първите нови образователни стандарти, когато вносителите на закона начело с Милена Дамянова (ГЕРБ) влязоха в открит конфликт с министерството и вместо двете институции да действат заедно и да защитават смисъла на реформата, те минаха в полето на прехвърлянето на отговорност и нападките.

Липсата на нормална комуникация си пролича и от начина, по който беше поискана оставката на Тодор Танев. Министерският съвет изпрати прессъобщение, от което се разбира, че Бойко Борисов е разговарял с Реформаторския блок и им е дал срок до края на деня (четвъртък) да предложат нов екип за образователното министерство. Самият Танев пък заяви, че е научил от медиите за исканата му оставка. "Отдавна има преговори и знам, че някои от партиите нещо се били разбрали", коментира в петък сутринта образователният министър пред "Нова тв" по повод отстраняването му от поста. Той обвини за атаките към него "голяма партия от Реформаторския блок, която не е ДСБ" (което на практика означава формацията на Меглена Кунева ДБГ).

С кого точно е разговарял премиерът не стана ясно, а от разговори на "Капитал" с представители на блока веднага след съобщението за исканата оставка се оказа, че решението не е било дълго обмисляно. "Имал е (Бойко Борисов - бел. ред.) разговори с различните лидери на Реформаторския блок", заяви в четвъртък вечер пред БНТ членът на "Движение България на гражданите" (ДБГ) Даниел Вълчев и допълни, че не знае да е имало предварителна среща с премиера по този повод. Вълчев беше и един от спряганите за наследници на Тодор Танев заедно с депутата от партията Димитър Танев, но в крайна сметка ДБГ предложи за поста своя лидер и вицепремиер Меглена Кунева. В петък останалите партии от Реформаторския блок (без ДСБ, които в края на миналата година заявиха, че оттеглят подкрепата си от правителството) продължиха обсъждането на други кандидатури, като по неофициална информация на "Капитал" се е обмисляло те да са от Гражданския съвет на формацията, откъдето е и Тодор Танев. До редакционното приключване на броя РБ не беше излязъл с общо предложение за нов образователен министър.

Източници на "Капитал" от блока изразиха предположение, че ДБГ вече може да са съгласували издигането на Меглена Кунева с министър-председателя. В подобна ситуация РБ беше изпаднал и след оставката на бившия правосъден министър Христо Иванов. Тогава отново се лансираше името на вицепремиера, но тогава Кунева отказа да заеме поста, а след като блокът не успя да излезе с единна кандидатура, Борисов предложи Екатерина Захариева.

Oставката на Тодор Танев за пореден път поставя четирите останали партии от Реформаторския блок в сложна ситуация и показва пълната им невъзможност да вземат единно решение. Изкарва и наяве все повече задълбочаващите се противоречия между ДБГ, СДС, БЗНС и НПСД, което не е изключено да катализира процесите на разпад в блока. Всичко това умело подклаждано от коалиционния им партньор ГЕРБ.

"Ще се карат кой да бъде наследникът ми", предположи и Тодор Танев пред "Нова тв" в петък и допълни, че има възможност новият министър да е партийно обвързана фигура. Той предвиди ще, че в блока могат да започнат "процеси на гнилост", но заяви, че остава част от гражданския му съвет.

Въпросът за новия наследник на Танев ще бъде решаван от изпълнителния съвет на РБ, където обаче формациите могат взаимно да се блокират, ако не успеят да постигнат компромисен вариант. А такъв е възможен при съгласието на най-малко четири от петте партии (ДСБ все още има глас в съвета) и представителите на гражданския съвет, чийто председател е Тодор Танев. Ако обаче все пак Меглена Кунева бъде предложена за поста, това ще наруши балансите вътре в РБ и ще даде чувствително предимство на формацията й ДБГ, която и без това се опитва да води процесите в блока след излизането на ДСБ в опозиция. Нещо, което със сигурност ще предизвика недоволството на СДС, които неофциално вече недоволстват срещу опита на партията на Кунева да има основна позиция в десния съюз.

Със сигурност реформаторите са наясно и, че имат още представители в изпълнителната власт, на които Борисов може да им отреди същата роля като на Тодор Танев. Като например министърът на отбраната Николай Ненчев, срещу когото критиките засега спряха, но винаги могат да бъдат възобновени в удобния момент.

Жалкото в случая е, че в крайна сметка смяната на министъра не се прави с цел по-качествено образование за българските ученици. Не се прави, за да стимулира четенето сред децата. Не се прави, за да се подготвят по-добри учебни програми, които да са адекватни на съвременния свят. Не се прави, за да може управляващите да имат ясна визия какво искаме от образованието. С други думи, Тодор Танев може и да не е бил за този пост, но не беше и за това уволнение.

По темата работи и Велина Господинова

Понеделник, 28 януари 2013 г. Централната избирателна комисия брои гласовете в проведения ден по-рано референдум за АЕЦ "Белене", а на площада през Министерския съвет отекват призивите на учените, които от месец протестират заради съмненията за злоупотреби във фонд "Научни изследвания". Четвъртък, 28 януари 2016 г. Пред парламента националисти искат оставката на правителството, а Европейската комисия (ЕК) преди дни е критикувала България в годишния си доклад за напредъка на страната в сферите правосъдие и вътрешни работи. Общото между двете дати е, че минаха под знака на оставката на министъра на образованието. Но докато през 2013 г. формалният повод за смяната в правителството бяха притеснителните констатации от проверка в научния фонд, три години по-късно същата рокада няма нищо общо с образованието.

След цяла седмица медийна истерия около предложенията на Министерството на образованието и науката (МОН) за промени в учебните програми, която избра най-лесната посока - фалшивия патриотизъм, премиерът Бойко Борисов поиска оставката на министъра Тодор Танев. Според прессъобщението на Министерския съвет причините са "системно проявяващите се проблеми в министерството и сектора". До петък на обед Танев не беше формално изпълнил искането, но заяви пред медиите, че щом премиерът му иска оставката, веднага ще я подаде. А Реформаторският блок, от чиято квота се водеше министърът, започна да обсъжда нови кандидатури за поста.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    В мин. на образованието не става нищо по-различно от случващото се и в другите министерства.
    Да не би "Лилето" да проведе обществена дискусия преди да вдигне с 40% цените на винетките? Малко ли скандали кипнаха след като фирми на олигарсите Пеевски и Златев спечелиха поръчката за 60 км магистрала за 1 млрд лв? Защо Борисов не уволни "Лилето"?

    Да не би Бъчварова да опита по някакъв начин да противодейства на въоръжения метеж ма милиционерите, които за няколко дни блокираха живота в големите градове. Защо Борисов не уволни "Лилето"?
    Да не би Кунева да свърши нещичко по ресорите си: борба с корупцията и правосъдие? Хр.Бисеров е оправдан, Цветанов е невинен. Не осъден - разследван за корупция политик няма! Кметовете-милионери на Неделино, Хасково, Пазарджик продължават да се недосегаеми. Чудесиите във ВСС потресоха всички.
    Защо Борисов не уволни Кунева?

    Ами престъпленията на Москов? Ами глупостите на Ненчев?

    Борисов е отчайвашо слаб политик, който управлява държавата като СИК-аджийска банда.

  • 2
    bamama_mu avatar :-|
    ръмжо

    Голяма работа са бушоните от спалнята, които изгарят при късо в хола.

  • 3
    nightmare avatar :-P
    Vanio Ivanov

    Доста неадекватна статия, толкова колкото неадекватен беше и въпросният Танев.

  • 4
    misha avatar :-|
    Миша

    Одобрявам отстраняването на Тодор Танев. За конкретната причина, може наистина да не е само той виновен. Но той беше вреден като министър - никаква концепция, никакъв кураж, никакви идеи, никакви реформи. Пълна бъркотия, Видимо не му бяха ясни проблемите на образованието.
    Трябваше по-рано да бъде изритан. Този път Бойко постъпи правилно.
    Кунева по никакъв начин не я харесвам. Но дано да се справи по добре като министър, защото това е изключително важно за България.

  • 5
    lonely_ninja avatar :-|
    Georgi Velev

    "Съжителство ли е османското владичество"? Интересно ми е защо на Икономедия, определени либерални НПОнки и спонсорите им от американски фондации им е такъв НЕВЕРОЯТЕН ПРОБЛЕМ ДУМАТА РОБСТВО. Винаги съм мислил, че е да се неглижира ролята на Русия Освободителка и съответно да се манипулира отношението на подрастващите към нея. Сега мисля, че не е само това. Не давам ухо на думите на Божидар Димитров обикновено, но в случая се сещам за думите му, че обезличен народ лесно се контролира. Либералките следва да разберат, че именно заради подобни писания, партиите които ги предявяват са буквално един файтон хора

  • 6
    chichka avatar :-|
    chichka

    [quote#5:"Georgi Velev"]Русия Освободителка [/quote]
    Ето това са окопалите се в МОН партийни секретари! Мозъка на децата да бъде промит с подобни идеологеми. А защо в учебника по история не пише как българска, германска и турска войски, рамо дорамо са бранили 1916-18 г Добруджа от руските завоеватели? Как турски кораби и германски подводници са прогонили руската армада обстрелваща Варна, Балчик.....

  • 7
    lonely_ninja avatar :-|
    Georgi Velev

    До коментар [#6] от " chichka ": Защо в учебника не пише как турски кораби са се били срещу руснаците на Добруджа ли? Ми предполагам по същата причина, поради която не пише, как американци англичани и прочие англо-сакс бомбардират и спазват София по време на 2СВ. Както и не пише, че американците им направиха паметник на Бомбаджиите точно пред посолството си, което много либералки лъжат че било вътре на американска територия. Ми не, не е. Та да отговаря на въпроса ти, може би защото някои неща са толкова дребни, че не си заслужава да се пише за тях. Доволен ли си от отговора ми?

  • 8
    abv avatar :-|
    boris

    До коментар [#7] от "Georgi Velev":

    А тези американци англичани и прочие англо-сакс случайно да са съюзници с руснаците ? А да знаеш че и руснаците по същото време са бомбандирали северна България ?

  • 9
    kambanka avatar :-|
    kambanka

    Целта на уволнението на Тодор Танев не е по-добро образование, а отвличане на вниманието от други проблеми!

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Не знам какви принципи защитавате, но учителите по литература имат много свобода!
    Имат свобода да си взимат ВСИЧКИ часове по български език за да ни диктуват "какво е искал да каже автора". Вместо да се съкращава програмата, трябва да им се ограничи възможността за налагане на мнение. За да могат наистина учениците да вникнат в темата.
    Дългогодишният план да се разкарат всички текстове, които изграждат чувството за национална принадлежност от учебните програми продължават да вървят. И скоро може и да се увенчаят с успех.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.