Пет възможни стъпки за бърза реформа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пет възможни стъпки за бърза реформа

Пет възможни стъпки за бърза реформа

Управляващите все пак имат шанс да подобрят поне с малко съдебната реформа

10443 прочитания

© Цветелина Белутова


Въпреки липсата на перспектива за дълбоки реформи в съдебната власт управляващите все пак имат няколко полезни хода, с които могат да подобрят значително пейзажа. Те са осъществими с обикновено мнозинство в парламента, и то в рамките само на няколко месеца.

Проектът за промени в Закона за съдебната власт все още се доработва в Министерството на правосъдието и по обещанието на министър Екатерина Захариева ще влезе в парламента след месец и половина. Управляващите могат да осигурят необходимото мащабният проект да мине по бързата законодателна писта и така да задвижат някои от ключовите промени в него.

Разделението на ВСС

С промените в конституцията съдебният съвет беше разделен на две колегии - съдийска и прокурорска. Според някои юристи и членове на съвета (като Калин Калпакчиев) от приемането на текстовете в основния закон единен ВСС няма как да съществува и кадровият орган на съдебната власт трябва да се самораздели. Другото тълкуване, налагано от мнозинството в съвета, е, че разделението може да стане единствено след приемането на промените в Закона за съдебната власт, който ще уреди детайлно правомощията на двете камари.

Грубите сметки показват, че разпределението на лагерите ще бъде 7:7. Решенията обаче няма да се взимат под погледа на Цацаров, а лидер (и председателстващ) ще е председателят на ВКС Лозан Панов. При това положение на ретроградно настроените членове на съвета ще им е много по-трудно да прокарват безпринципни решения. Особено след въвеждането на явното гласуване.

Силен инспекторат с капацитетни инспектори

Промените в конституцията поставиха основите на това да се разширят правомощията на досега беззъбия Инспекторат към ВСС (създаден по ирония през 2006 г. по настояване на ЕК с тогавашните промени в основния закон), който за десет години не успя да оправдае очакванията при създаването му. Идеята е институцията да поеме проверките за конфликт на интереси, нарушение на етичния кодекс, дисциплинарни нарушения, подадените декларации и т.н.

От ключово значение е кой ще попадне в институцията. Изборът на 10 инспектори ще бъде другата седмица в парламента. Сред кандидатите има солидни юристи, но профилът на по-голямата част от магистратите оставя впечатление, че не става дума за мотивирани борци срещу корупцията, а по-скоро за юристи, търсещи тих пристан преди пенсия.

Изборът на съдебните инспектори става с квалифицирано мнозинство, т.е. всеки един кандидат трябва да получи одобрението или на ДПС или на БСП. И двете партии доказаха по време на дебатите за промените в конституцията преди месец и половина, че са част от проблема на съдебната система, а не от решението му.

Ако кандидатите не отговарят на високите изисквания, няма никаква пречка парламентът да не избере всички съдебни инспектори в тази процедура, а да отвори нова, защото компромисът с персоналния състав на овластения с куп нови правомощия инспекторат ще доведе до умножаване по десет на съществуващия проблем.

Прозрачна, децентрализирана и отчетна прокуратура

След като темата за прокуратурата (единовластието на главния прокурор) изпадна от промените в конституцията, управляващите могат да положат максимални усилия да разбият този модел с промените в закона за съдебната власт. Главният прокурор направи някои предложения за завишаване отговорността на отделния прокурор, които обаче изглеждат по-скоро козметични. В проекта, изготвен от екипа на Христо Иванов, имаше сериозни стъпки в премахване възможността за намеса в работата на отделния прокурор от началниците му.

В закона може да се развие добавеният с промените в конституцията текст, който дава възможност на парламента да изисква от главния прокурор други доклади за дейността му, както и да създаде допълнителни гаранции за отчетността на прокуратурата - например регистър на някои прокурорски актове в интернет, каквото изискване има в момента за присъдите и съдебните решения. Това ще извади от анонимност прокурорите, които до този момент умело се крият зад наложената от екипа на Сотир Цацаров политика за пълна конспирация в работата им.

Съдийско самоуправление

Идеята за прехвърляне на някои правомощия от административните ръководители към общите събрания на съдиите в различните съдилища също е сериозно застъпена в проекта за промени в закона за съдебната власт, оставен от екипа на Христо Иванов. Целта на този подход е да разбие сегашната фигура на председателите, които концентрират изключително много власт. Това пък насочва вниманието на политическите и олигархичните кръгове към тях, а оттам и към ВСС, който ги назначава. Подобни зависими назначения имат тенденцията да се клонират - нещо, което се видя много добре в Софийски градски съд. Когато правомощия, като вътрешната организация на съда, избора на зам.-председатели на отделения, командироване, съдебна администрация и т.н., се взимат от общото събрание на съдиите, те ще имат много по-голяма легитимност, а председателският пост няма да изглежда толкова апетитен.

Друга идея е някои от дейностите на ВСС да бъдат аутсорснати на редови магистрати - като атестиране, дисциплинарни състави и т.н.

В интервю за "Капитал" правосъдният министър Екатерина Захариева показа, че не е съвсем убедена в идеята: "Да, аз съм за засилване на правомощията на общото събрание, но не и до степен, че административният ръководител да е абсолютно безотговорен, казвам го най-отговорно. Все пак трябва да се носи отговорността и трябва да има правомощия, по които е ясно, че той си носи отговорността. Със сигурност трябва да се засилят правомощията, но да има баланс. И това е общото мнение, което чух от всички, включително и от хората, които са поддръжници на засилване на самоуправлението."

Наказателен процес

"Критиката само към нас би била на 100% основателна, ако поне законодателят ни беше дал на 100% необходимия инструментариум, а той е [...] съвременни средства, законодателни, разбира се, за преследване на корупцията по високите етажи", каза през седмицата главният прокурор Сотир Цацаров и по този начин постави за пореден път въпроса за реформа на наказателния процес. Констатацията за формалност на наказателния процес  до степен, че затруднява разследването, съществува и в доклада на ЕК.

Бележките по линия в доклада
Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Темата е повдигана и от премиера Борисов, но до този момент нито правителството, нито депутатите са предложили конкретни промени. Отварянето на дебата ще е ход, който ще позволи да се чуят всички аргументи за и против промените и ще отнеме възможността на правоохранителните институции да използват въпроса за извинение, както се случва в момента.

Миналата година парламентът прие с впечатляващо мнозинство текстове, предложени от главния прокурор, насочени срещу бягства на подсъдими преди влизането в сила на присъдите им. Магистрати разказаха пред "Капитал", че предложенията не само не са решили проблема, но и са довели до масово отлагане на дела, тъй като присъствието на подсъдимия в съдебната зала на втора инстанция вече е задължително.

Въпреки липсата на перспектива за дълбоки реформи в съдебната власт управляващите все пак имат няколко полезни хода, с които могат да подобрят значително пейзажа. Те са осъществими с обикновено мнозинство в парламента, и то в рамките само на няколко месеца.

Проектът за промени в Закона за съдебната власт все още се доработва в Министерството на правосъдието и по обещанието на министър Екатерина Захариева ще влезе в парламента след месец и половина. Управляващите могат да осигурят необходимото мащабният проект да мине по бързата законодателна писта и така да задвижат някои от ключовите промени в него.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    ilia1959 avatar :-P
    Ilia Iliev

    Стъпките не са 5!!
    Стъпката е една!
    Ама стъпка на кого!
    Та кой ще решава как да стъпваме!
    Кой е елита и как е избран!
    Нито е най-доброто от нацията ,нито е способен на нещо друго от кражбата!

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от "Ilia Iliev":

    Всъщност авторът говори повече за технологията: разделянето на ВСС, явното гласуване и пр.
    Основното, което ще осигури НЕзависимост на правосъдната система е промяна на механизмите за избор на членове на ВСС и на Конституционния съд. Сегашния принцип президентът и управляващата партия/коалиция да назначават определен брой от тях води до попълване на органите на съдебната власт със зависими, послушни и безпринципни хора.
    Професионалният орган трябва да се избира от легитимни сдрюжения на юристи - съдии, прокурори, адвокати, следователи.

    Енциклопедичен пример са безумствата на политическите назначения е конституционният съдия А.Анастасов, завършил право в милиционерското училище в Симеоново и заради послушанието си издигнат за замлпредседател на НС, а после и в КС. Г-нът няма една публикация по юридически проблеми.
    Същата като под индиго е схемата на стръмното издигане на районния съдия от Сандански с диплома от същото училище, който приятелството с небезизвестния политически клоун Яне Явен изпраща във ВСС.

    Отпадането на политическите квоти и една от гаранциите за независимостта на съдебната власт. Това ще отпуши и следващите стъпки на реформирането на системата.

  • 3
    ilia1959 avatar :-P
    Ilia Iliev

    До коментар [#2] от "D-r D":
    Когато става въпрос за решаване на проблеми от такъв мащаб.А тук става въпрос за едно звено ,или няколко звена на веригата ,която държи държавата.
    И проблемът е ,че няма ясна и точно определена организация , която да осигури най-добрия начин за работа на тези звена!!
    Няма определена система за подбор , подготовка и реализация на най-умните за всяко едно звено!
    Не може да очаквате , че хора без качества ще намерят най-дброто решение!
    Или просто-доктор, инженер или който и да е специалист се подбира , подготвя и реализира .
    И ако се разболееш -отиваш при доктор, не при инженер!
    А болната държава се ликува от подготвени най-умните ни българи , на които сме осигурили всички условия за работа!
    Да се вижда нещо такова!!
    Ами няма!
    Така ,че болеста ще ни убие ,защото не се ликува!
    Като държава разбира се!!

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#3] от "Ilia Iliev":

    Разбирам. Това, за което говорите, е нормалната демократична държава, която подготвя експертите, които са й нужни, за да съществува.
    Нашата държава отдавна е извън това определение. Тя се управлява ръчно от такива кукли на конци като Борисов и е превърната в нещо като халифат, където всичко е съобразено с волята на един човек.
    И тъй като приемствеността и връзките между етажите на общественото управление са унищожени, държавата се управлява "електронно" - с СМС-и...

    Не съм загубил оптимизма си, че в страната не са се свършили не само умните, но и честни и отговорни юристи, икономисти, медици, инженери, филолози, математици и пр., които - явно бавно - да започват да отвоюват държавата от мафията.

  • 5
    ilia1959 avatar :-P
    Ilia Iliev

    Аз от преди 25 години загубих надежди за България , като държава!
    И съм бил прав . Логиката ми е елементарна- работата!
    Когато иска да свърши работата човек, не търси оправдания!
    А когато краде - намира хиляди оправдания!
    Или няма държава на крадци!
    Имало е само една!!
    Но тя е подържана от църквата , като препядстие срещу ислямизма в средновековието!
    Така известните пирати на средиземноморието. А издръжката им се е правила от църковни дарения!

  • 6
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    Дали е завършило бързото, лесно и незаконно натрупване на капитала и източване на държавата? Ако още НЕ Е, то ефективна съдебна система би могла да бъде риск!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK