🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бойко Пенчев: Учителят трябва да бъде освободен от принудата да тъпче в главата на младите ненужна информация и клишета

Обучението по литература трябва да изгражда знания и умения за четене, разбиране и себеизразяване, казва литературоведът пред "Капитал"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Профил

Доц. Бойко Пенчев е литературовед и културолог, преподавател по нова българска литература в СУ "Св. Климент Охридски". От ноември м. г. е декан на Факултета по славянски филологии на СУ. Доц. Пенчев е част от работната група експерти, която консултира Министерството на образованието и науката по повод промените в учебните програми от 1 до 12 клас. Разговаряхме с него за това защо дебатът около програмите излезе от полето на образованието, как да се върнем на него и какво трябва да дават часовете по литература на учениците. Интервюто е взето преди решението на премиера Борисов да поиска оставката на образователния министър Тодор Танев.

Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 23

    Значи първо трябва да се раздели БЕЛ на Български език и, познайте, литература. Абсолютно да се забрани на преподаватели по литература да преподават и по български език, за да обсебват важните часове от своите разсъждения на тема Хамлет. Така най-после ще може да се преподават часове по Български език, което на мен ми се случи 2 пъти за 5 години в гимназията.

    Второ, останалите не повече от 3 часа на седмица по литература трябва да се съсредоточат върху въпроси и отговори, а не безцелно диктуване на планове, от които те боли ръката, но не и мозъка. Отново говоря от личен опит.

    И трето - докато в Европа се говори за Първа и Втора Българска империя, в България е царство. Така че нека да не говорим за пропаганда и клишета. Пропагандата даже ни е малко. А тези произведения (които се мъчат да изхвърлят..отново) са в пъти по-важни и интересни от Хамлет, защото са кратки и някой ученик все пак би се прежалил да ги прочете.

    Нередност?
  • 2
    ilia1959 avatar :-P
    Ilia Iliev
    • - 8
    • + 2

    Вземали да мислят българите за бъдещето!
    ха ха ха
    До сега какво мислеха!
    Щели да образоават народъ!
    ха ха ха
    МНого напреднала нация ще ставаме!!
    Всички келнери и чистачки с висше образувание!
    А и овчарите без висше !! Как ще пасе овцете!
    ха ха ха

    Нередност?
  • 3
    headofmedusa avatar :-|
    Head of Medusa
    • + 6

    Хубаво интервю е дал Бойко с което показва,че е мислил като себе си.

    ... като комуникация, в която обогатяваш собствения си опит, съпоставяйки го с опита, преживяванията и идеите, отложени в литературния текст. Учиш се да разбираш другите и по този начин разбираш по-добре себе си.

    +

    Първо трябва да се питаме какво искаме да постигнем с тази "реформа", за да може да се формира и някакъв обществен консенсус около нуждата от промяна. Вторият, още по-важен кръг от въпроси, е как ще бъде постигнато онова, което е записано в програмите и стандартите.

    Тези неща се отнасят не само за реформата и училището и е хубаво да се прочетат отново.

    Нередност?
  • 4
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain
    • + 4

    Така е с информацията. Само че, за да стигнеш до "нужната" информация, трябва да пребродиш доста "ненужна", за да направиш разликата. Точно като с книгите - човек трябва да прочете само 1 книга през живота си, но докато я намери, трябва да прочете други 10 000...

    Нередност?
Нов коментар