Новият брой:
Първият опит за ротационен кабинет в България

Александър Шпатов: Каква оценка би получила класна работа, ако в нея пише, че Елин Пелин е скучен?

Младият писател пред "Капитал" за това каква трябва да е ролята на литературата в училище

Александър Шпатов    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Александър Шпатов е писател и юрист, инициатор на проекта "ЧитАлнЯта" в Градската градина пред Народния театър. В свой текст през 2014 г. той се включва е дебата за програмата по литература в училище и обръща внимание, че тя е фокусирана върху едни и същи автори от далечното минало. Разговаряхме с него за актуалния въпрос около програмите и ролята на литературата в училище. Интервюто е взето преди решението на премиера Борисов да поиска оставката на образователния министър Тодор Танев.  

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 109
    • + 29

    Младият автор смята, че четенето, явно, трябва да започва от неговите текстове... Няма да се чете Елин Пелин, Вазов, Каравелов, защото са стари. А Юго, Чосьр, Данте? Проблемьт не е в епохата, а в ценностите и в начина на преподаване.

    Нередност?
  • 2
    gesand avatar :-|
    gesand
    • - 11
    • + 79

    И резултатът е ясен - програмата по литература и начинът на преподаване са почти същите както по времето на нашите родители, но без лустрото на откровената идеология.

    Напълно вярно, за съжаление. Например в 7-ми клас се готвих за часовете по литература от едни анализи, по които е преподавала баба ми през 70-те. И малко ми се вярва, че в момента положението е различно.

    Нередност?
  • 3
    karik avatar :-?
    karik
    • - 7
    • + 60

    Александър Шпатов е абсолютно прав за целта. Липсва ни основната рамка - какво целим с нашето образование? Ако си отговорим на върпоса какво целим и започнем да гоним съответните цели бихме постигнали успехи. Ако просто се "балтаем" в автори, отпадания, думи и т.н. не правим нищо а поколения нечетящи израстват.

    Нередност?
  • 4
    wowbagger avatar :-P
    wowbagger
    • - 10
    • + 15

    Когато бях ученик точно по схемата цел-средство-резултат рязко вкараха в програмата потресаващо скучна книга - "Разораната Целина" на Михаил Шолохов. Дали е прав друг скучен класик, че "историята ни учи, че не се учим от историята"?

    Нередност?
  • 5
    zdravkov91 avatar :-?
    zdravkov91
    • - 4
    • + 50

    Помня как след седми клас аз бях чел половината произведения, но не разбирах и малка част от тях истински. Всички бяхме съсредоточени да четем анализите на тези същи произведения от "експертите" и да бъдем насаждани с техните мисли, които вероятно не са променени в последните 30-40 години.

    Всеки трябва сам да тълкува какво разбира от казваното от авторът - за някой ще са скучни неща, за други вълнуващи. Не трябва да оценяваме маймуната по това дали може да свири и чучулигата как се катери по дървета...В живота няма само един верен и най-правилен отговор, защо в литературата трябва да има.

    Нередност?
  • 6
    hm avatar :-P
    хм
    • - 5
    • + 18

    много ми хареса изразът, ползван от Калин Янакиев - "литературни аятоласи" :-)


    Нередност?
  • 7
    etty1 avatar :-|
    etty1
    • - 21
    • + 29

    "Каква оценка би получила класна работа, ако в нея пише, че Елин Пелин е скучен?"

    Зависи от толкова много неща. От личността на учителя, от аргументите на ученика, от отношението на първия към литературата и преподаването и от отношението на втория към четенето. За писател, при това млад, г-н Шпатов твърде много обича да поучава, да обобщава и да поставя етикети. Не всеки, който оценява родения разказвач Елин Пелин е стар и задръстен и не всеки, четящ Пруст, е интелектуалец. А ако разчитаме на училището да създаде навици за четене и мислене у децата, тежко ни!

    Нередност?
  • 8
    kakadu avatar :-|
    Mark
    • - 6
    • + 69

    Да се забрани жанрът литературно-интерпретативно съчинение/ отговор на литературен въпрос (или както там се казва сега, ако т.нар. критици не са въвели ново име, за да изтупат прахта от тази ужасия). Нищо в живота ми досега не ме е отегчавало повече от това да уча наизуст или направо да преписвам мисли на самозабравили се и увлечени от собственото си величие критици. Това уби всякакъв интерес към литературата и мен, защото го възприемах като скачен съд със самата литература. Интерсната част - произведението и неминуемо след това наказанието, за това че ти е било интересно - развиване на тема. Това е бичът в обучението по литература и произвежда функционална неграмотност, защото говори на непознат, изтъркан с клишета и претенции за висока интелектуалност език. Това е все едно да слушаш деветата симфония в час по музика и от теб да се очаква да напишеш 10 страници музиковедски анализ. Ами естествено, че ще намразиш музиката! Силно се съмнявам, че някъде в развития свят съществува подобно издевателство и честно казано ме е яд, че училището не събуди никакъв интерес у мен да чета, още по-малко пък да чета български автори. Българското школо е инкубатор на посредственост, незаинтересованост и смазване на индивидуалността, критиката и стремежът сам да търсиш пътя.

    Нередност?
  • 9
    kharms avatar :-|
    Дайте, Да Дадем, България - Таковски
    • - 33
    • + 15

    Първо, не разбирам какво има предвид младият писател с този въпрос Каква оценка би получила класна работа, ако в нея пише, че Елин Пелин е скучен? Дали има предвид селските разкази? А дали няма предвид Ян Бибиян? Или "Под манастирската лоза"? После младият, (не съм го чел, дори и няма да го потърся след подобна глупава забежка), не е лошо да вземе да се изразява малко по-точно и ясно, щото така и ще си остана само поредния млад кодкудякащ писател. Трето, има класически произведения, с които лесно от педадогическа гледна точка може да се покаже на децата какво е добро, какво е лошо, какво е красиво, кое е истинското красиво. Ако им преподаваме като основа съвремената литература, вдъхновена от модерния воистващ хедонизъм/егоизъм и консумеризъм, в какво общество ще ги превърнем след 20 години? И последно аз съм на близо 40, и "451 градуса по Фаренхайт", и "1984" за първи път ги прочетох като ученик, никой не ми е попречил да го направя, въпреки че в училищите изучавах автори, които не са снимани цветно. Това с цветното е интерсна фигура, но също и толкова несполучлива, щото Джордж Оруел също няма снимки на цветно.

    Нередност?
  • 10
    polux avatar :-|
    polux
    • - 22
    • + 22

    В повечето случаи такава класна работа би получила оценка според обосноваността на тезите и правописа вътре.

    Безсмисленото провокиране не е нищо друго освен безсмислено провокиране - това към автора.

    А оценката, че нещо е скучно, не е научна оценка, а въпрос на вкус. Затова и трудно би могла да бъде критично обоснована в съчинение.

    Затова заглавието, а и тезите на автора леко глупеят. Извинете ме!

    Нередност?
Нов коментар