Жп линия между Бургас и Слънчев бряг ще струва поне 100 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жп линия между Бургас и Слънчев бряг ще струва поне 100 млн. лв.

Според експерти от сектора курортите могат да генерират пътникопоток

Жп линия между Бургас и Слънчев бряг ще струва поне 100 млн. лв.

До месец държавната НКЖИ ще изчисли точната цена и дали проектът е рентабилен

Калина Горанова
27371 прочитания

Според експерти от сектора курортите могат да генерират пътникопоток

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


"Ще има жп линия от летище Бургас до Слънчев бряг, ако се окаже рентабилна." Това заяви Христо Алексиев, зам. генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) по повод проекта за изграждане на жп връзка от летище Сарафово до натоварения южен курорт. Идеята съобщи премиерът Бойко Борисов при откриването на обновената жп гара на Бургас. Аргументите за възобновяването на този жп път, който в момента стига само до Поморие и е в много лошо състояние, е увеличаването на трафика на летището и оттам към курортите.

Дали ще бъде рентабилно да се строи там нов жп път ще стане ясно до месец, като сега се правят анализите за разходите и ползите, както и финансовите анализи за проекта. От НКЖИ обясниха още, че приоритет на компанията, отговорна за жп линиите и гарите е да се преразгледа жп мрежата в страната, тъй като тя съществува във вида, в който е обслужвала друга икономическа и демографска реалност.

Трудностите идват оттам, че това обикновено са доста бавни и скъпи проекти, като строителството на 1 км жп път струва 4-5 млн. лева. Все още основни жп трасета се намират в много лошо състояние, а самата НКЖИ има проблеми с дофинансирането на проектите, които ръководи по оперативна програма "Транспорт", като през изминалата година получи безлихвен заем от държавата за 110 млн. лв., за да може компанията да се разплати по договорите със строителите.

От гара до летище и към курорта

В момента е в ход свързването на жп гарата на града с летището, т.е. изграждането на градска железница в морския град. Идейният проект за тази част е готов. Той всъщност е част от втората ваза на трасето Пловдив - Бургас и ще се финансира по оперативна програма "Транспорт" до 2020 г. Предварителната му цена е около 50 млн. лв.

За връзката от летището към Слънчев бряг обаче няма предвидени пари по оперативната програма. Линията съществува до Поморие, но е в много лошо състояние и може да се ползва само следата, обясниха от НКЖИ. Отделно тя трябва да бъде и електрифицирана. Разстоянието от летище Сарафово до Слънчев бряг е 25 км и линията би струвала около 100 млн. лв. или отгоре. Друг проблем на инвестицията е, че ще се ползва сезонно. Според НКЖИ пътуващи по жп линията ще има от май до октомври. Едновременно с това обаче хотелиери и туроператори традиционно се оплакват от късия летен сезон.

Кой иска да кара влака

Интересното около този проект е дали наистина би представлявал интерес за частните инвеститори и може ли да се развие като първия опит за публично-частно партньорство в жп строителството. Това би означавало, че частната компания може да стане и оператор на линията. Така тя ще отговаря за самите превози и ще бъде елиминиран монополът на БДЖ при транспортирането на пътници.

 

Трите ремонтирани гари

Железопътната гара на Бургас заедно със софийската и тази в Пазарджик попаднаха сред обектите, за които беше предвидено финансиране по оперативната програма "Транспорт". Първа беше обновена гарата в Пазарджик. Ремонтът на жп гарата в Бургас струваше почти 8 млн. лв. без ДДС, след като е имало 10% увеличаване на първоначалната цена заради непредвидени разходи. Изпълнител е обединението "Железопътна инфраструктура Бургас", в което влизат  "Техно строй България" с 50%, "Билдникс" с 30% и "Сънником" с 20%. Проектът се движеше с известно закъснение заради обжалвания и заради спецификата на сградата. Тя съществува от 1929 г. и е паметник на културата и поради това техническото задание е трябвало да се съгласува с Националния институт за недвижимо културно наследство. От министерството на транспорта съобщиха, че завършването на жп гара София трябва да стане до март. 

"Ще има жп линия от летище Бургас до Слънчев бряг, ако се окаже рентабилна." Това заяви Христо Алексиев, зам. генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) по повод проекта за изграждане на жп връзка от летище Сарафово до натоварения южен курорт. Идеята съобщи премиерът Бойко Борисов при откриването на обновената жп гара на Бургас. Аргументите за възобновяването на този жп път, който в момента стига само до Поморие и е в много лошо състояние, е увеличаването на трафика на летището и оттам към курортите.

Дали ще бъде рентабилно да се строи там нов жп път ще стане ясно до месец, като сега се правят анализите за разходите и ползите, както и финансовите анализи за проекта. От НКЖИ обясниха още, че приоритет на компанията, отговорна за жп линиите и гарите е да се преразгледа жп мрежата в страната, тъй като тя съществува във вида, в който е обслужвала друга икономическа и демографска реалност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

46 коментара
  • 1
    chichka avatar :-|
    chichka

    Еха, голяма хапка се подготвя! Самата линия не е в състояние да е рентабилна, но строежа ще помогне да се "усвоят" близо половин милиард лева, като повечето ще бъдат откраднати. Естествено няма да са класически влакове, а нещо като шинобуси. Ако прокарат финансиране и с европари....сметката ще надхвърли милиардче.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#1:"chichka"]Самата линия не е в състояние да е рентабилна[/quote]По принцип повечето жп линии са нерентабилни - не само у нас, но и на Запад. Навсякъде има субсидии. Това, което е важно е да се раздават след прозрачен и конкурентен търг, а не БДЖ по подразбиране да ги вземе. Или пък някой "назначен" конкурент.

  • 3
    t_ avatar :-|
    t_

    Ей, това е голяма простотия бе. Отварят един учебник и виждат в него, че всъщност на къси разстояния най - ефективен и икономичен е авто транспорта, какъвто всъщност съвсем естествено се е оформил към момента. Той е и най - гъвкав - има нужда, пращат автобуси; няма нужда - не се харчи. По линията най - вероятно би имало клиенти около 3 - 4 месеца и то не всички дни от седмицата. Не случайно линията до Поморие е напълно зарязана. Изграждането на трасе за 100 млн. не мисля, че е оправдано поне за хоризонт от 20 - 30 години. След около 20 години поне може и да е удачно да се обмисли такава инвестиция, ако ситуацията с транспорта е същата като сега(т.е. ако няма бсолютно никакви иновации и цената на горивото е много по - висока)

  • 4
    100.blah_blah avatar :-|
    krummen Spiegel

    100 000 000 за 30 км.? Егати лапачката дето ще падне. Тия аутобан ли ще правят?

  • 5
    t_ avatar :-|
    t_

    До коментар [#2] от " Николай Николов ": Добре де, за какво ни е линия, за която държавата не стига че ще плати първоначално, а и ще трябва да плаща постоянно? Както е твърде ясно, държавата не е била и никога няма да бъде добър стопанин. Единствен аргумент би бил тогава, че искаме да намалим емисиите, замърсяващи въздуха. Като се замисля, обаче, за 500 милиона държавата би могла да финансира безлихвено закупуването на електрически автобуси и това рязко ще намали емисиите на каквито и да е замърсители, ще помогне на АЕЦ - а да си продава тока и т.н. Че току виж сме привлекли и някое модерно производство. Всчко това почти веднага, не губеща линия след 15 години. Че те за много по - малко пари ще сложат още по едно платно на пътя и за тролейбуси ще го направят, ако искат да намалят емисиите.

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#5] от "t_": Не твърдя, че жп линията е най-доброто решение. Просто посочих, че жп транспорат навсякъде е субсидиран. Дали е правилно - не знам. Но имайте предвид, че жп субсидии има дори в страни като ЮК и САЩ. Та си мисля, че сигурно някой си е направил сметката. Най-вероятно вземат под внимание някакви externalities, т.е. ползи, които не могат да се монетизират пряко. Разбира се това не значи, че линията до Сл. Бряг е обоснована. Просто мисля, че въпрсът е малко по-сложен за смятане.

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"t_"]Изграждането на трасе за 100 млн. не мисля, че е оправдано поне за хоризонт от 20 - 30 години. След около 20 години поне може и да е удачно да се обмисли такава инвестиция, ако ситуацията с транспорта е същата като сега(т.е. ако няма бсолютно никакви иновации и цената на горивото е много по - висока)[/quote]По принцип, инвестицията в жп транспорт трябва да се прави в перспектива от поне 30-тина години. Което, разбира се, е трудно защото след 30 години я камилата, я камиларя - трудно е да се каже как ще се развие регионът и нуждите му от транспорт.

  • 8
    praseto avatar :-|
    Свинчуга

    Боце, оти не хванеш да го пробуташ този проект на катарците или китайците - те да си го строят, те да си му събират пари за 20-30 години занапред. Ако е толкова рентабилен, няма да ти откажат. Айде стига си пилял парите на данъкоплатците за малоумните си проекти ако обичаш.

  • 9
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Ха-ха - свързване на ЖП Гарата на Бургас с летището.
    Някой бая е лъгал като дърт циганин....
    Летище Бургас е натоварено сезонно - извън сезона я кацнат 5 самолета на ден, я не..
    А през сезона от тези, които кацат, 99% тръгват към курортите.
    Сарафово не е толкова голямо, че да има нужда от железница...ако имаше нужда, на първо време щяха да пуснат автобусите по линия 15 съчленени.

  • 10
    dzhigarov avatar :-|
    Angel Dzhigarov

    До коментар [#3] от "t_":

    Айде покажи го този учебник!
    Точно обратното е - Пътническия ЖП транспорт е икономически най-обоснован на къси разстояния в гъсто населени райони (не твърдя че Бс-Сл бряг е такъв).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK