Жп линия между Бургас и Слънчев бряг ще струва поне 100 млн. лв.

До месец държавната НКЖИ ще изчисли точната цена и дали проектът е рентабилен

Според експерти от сектора курортите могат да генерират пътникопоток
Според експерти от сектора курортите могат да генерират пътникопоток
Според експерти от сектора курортите могат да генерират пътникопоток    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Според експерти от сектора курортите могат да генерират пътникопоток    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Ще има жп линия от летище Бургас до Слънчев бряг, ако се окаже рентабилна." Това заяви Христо Алексиев, зам. генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) по повод проекта за изграждане на жп връзка от летище Сарафово до натоварения южен курорт. Идеята съобщи премиерът Бойко Борисов при откриването на обновената жп гара на Бургас. Аргументите за възобновяването на този жп път, който в момента стига само до Поморие и е в много лошо състояние, е увеличаването на трафика на летището и оттам към курортите.

Дали ще бъде рентабилно да се строи там нов жп път ще стане ясно до месец, като сега се правят анализите за разходите и ползите, както и финансовите анализи за проекта. От НКЖИ обясниха още, че приоритет на компанията, отговорна за жп линиите и гарите е да се преразгледа жп мрежата в страната, тъй като тя съществува във вида, в който е обслужвала друга икономическа и демографска реалност.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
46 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chichka avatar :-|
    chichka
    • - 8
    • + 41

    Еха, голяма хапка се подготвя! Самата линия не е в състояние да е рентабилна, но строежа ще помогне да се "усвоят" близо половин милиард лева, като повечето ще бъдат откраднати. Естествено няма да са класически влакове, а нещо като шинобуси. Ако прокарат финансиране и с европари....сметката ще надхвърли милиардче.

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 9
    • + 20

    [quote#1:"chichka"]Самата линия не е в състояние да е рентабилна[/quote]По принцип повечето жп линии са нерентабилни - не само у нас, но и на Запад. Навсякъде има субсидии. Това, което е важно е да се раздават след прозрачен и конкурентен търг, а не БДЖ по подразбиране да ги вземе. Или пък някой "назначен" конкурент.

    Нередност?
  • 3
    t_ avatar :-|
    t_
    • - 9
    • + 43

    Ей, това е голяма простотия бе. Отварят един учебник и виждат в него, че всъщност на къси разстояния най - ефективен и икономичен е авто транспорта, какъвто всъщност съвсем естествено се е оформил към момента. Той е и най - гъвкав - има нужда, пращат автобуси; няма нужда - не се харчи. По линията най - вероятно би имало клиенти около 3 - 4 месеца и то не всички дни от седмицата. Не случайно линията до Поморие е напълно зарязана. Изграждането на трасе за 100 млн. не мисля, че е оправдано поне за хоризонт от 20 - 30 години. След около 20 години поне може и да е удачно да се обмисли такава инвестиция, ако ситуацията с транспорта е същата като сега(т.е. ако няма бсолютно никакви иновации и цената на горивото е много по - висока)

    Нередност?
  • 4
    100.blah_blah avatar :-|
    krummen Spiegel
    • - 5
    • + 31

    100 000 000 за 30 км.? Егати лапачката дето ще падне. Тия аутобан ли ще правят?

    Нередност?
  • 5
    t_ avatar :-|
    t_
    • - 6
    • + 19

    До коментар [#2] от " Николай Николов ": Добре де, за какво ни е линия, за която държавата не стига че ще плати първоначално, а и ще трябва да плаща постоянно? Както е твърде ясно, държавата не е била и никога няма да бъде добър стопанин. Единствен аргумент би бил тогава, че искаме да намалим емисиите, замърсяващи въздуха. Като се замисля, обаче, за 500 милиона държавата би могла да финансира безлихвено закупуването на електрически автобуси и това рязко ще намали емисиите на каквито и да е замърсители, ще помогне на АЕЦ - а да си продава тока и т.н. Че току виж сме привлекли и някое модерно производство. Всчко това почти веднага, не губеща линия след 15 години. Че те за много по - малко пари ще сложат още по едно платно на пътя и за тролейбуси ще го направят, ако искат да намалят емисиите.

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 5
    • + 10

    До коментар [#5] от "t_": Не твърдя, че жп линията е най-доброто решение. Просто посочих, че жп транспорат навсякъде е субсидиран. Дали е правилно - не знам. Но имайте предвид, че жп субсидии има дори в страни като ЮК и САЩ. Та си мисля, че сигурно някой си е направил сметката. Най-вероятно вземат под внимание някакви externalities, т.е. ползи, които не могат да се монетизират пряко. Разбира се това не значи, че линията до Сл. Бряг е обоснована. Просто мисля, че въпрсът е малко по-сложен за смятане.

    Нередност?
  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 5
    • + 7

    [quote#3:"t_"]Изграждането на трасе за 100 млн. не мисля, че е оправдано поне за хоризонт от 20 - 30 години. След около 20 години поне може и да е удачно да се обмисли такава инвестиция, ако ситуацията с транспорта е същата като сега(т.е. ако няма бсолютно никакви иновации и цената на горивото е много по - висока)[/quote]По принцип, инвестицията в жп транспорт трябва да се прави в перспектива от поне 30-тина години. Което, разбира се, е трудно защото след 30 години я камилата, я камиларя - трудно е да се каже как ще се развие регионът и нуждите му от транспорт.

    Нередност?
  • 8
    praseto avatar :-|
    Свинчуга
    • - 4
    • + 34

    Боце, оти не хванеш да го пробуташ този проект на катарците или китайците - те да си го строят, те да си му събират пари за 20-30 години занапред. Ако е толкова рентабилен, няма да ти откажат. Айде стига си пилял парите на данъкоплатците за малоумните си проекти ако обичаш.

    Нередност?
  • 9
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1
    • - 2
    • + 29

    Ха-ха - свързване на ЖП Гарата на Бургас с летището.
    Някой бая е лъгал като дърт циганин....
    Летище Бургас е натоварено сезонно - извън сезона я кацнат 5 самолета на ден, я не..
    А през сезона от тези, които кацат, 99% тръгват към курортите.
    Сарафово не е толкова голямо, че да има нужда от железница...ако имаше нужда, на първо време щяха да пуснат автобусите по линия 15 съчленени.

    Нередност?
  • 10
    dzhigarov avatar :-|
    Angel Dzhigarov
    • - 6
    • + 15

    До коментар [#3] от "t_":

    Айде покажи го този учебник!
    Точно обратното е - Пътническия ЖП транспорт е икономически най-обоснован на къси разстояния в гъсто населени райони (не твърдя че Бс-Сл бряг е такъв).

    Нередност?
Нов коментар