По 150 евро на ден губи всеки собственик на камион при блокада
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По 150 евро на ден губи всеки собственик на камион при блокада

Протестите на гръцките фермери, придружени със затваряне на границата, не са новост

По 150 евро на ден губи всеки собственик на камион при блокада

Превозвачи съобщиха, че гръцките фериботи няма да работят до събота

Калина Горанова
11897 прочитания

Протестите на гръцките фермери, придружени със затваряне на границата, не са новост

© Капитал


Загубите за превозвачите от блокадите по границите са по около 150 евро на камион на ден. Това са само преките разходи при превоза - за възнаграждение на шофьора, за пътни такси, лизинг на камиона, амортизация. Така, ако във вторник от двете страни на българско-гръцката граница заради протестите на гръцките фермери чакащите камиони са били 1000, това прави загуби за бизнеса от 150 хил. евро.

Това изчисли Илиян Филипов, един от двамата собственици на пловдивската автомобилна компания ПИМК. През вчерашния ден Филипов е имал 43 блокирани на гръцката граница камиона, превозващи стоки през България и Гърция и оттам по море с фериботи за Италия и Испания. Част от камионите са успели да минат, след като за няколко часа вчера движението е било освободено. В сряда обаче нещата изглеждат още по-сериозни, тъй като стачката се очакваше да стане обща, блокадите да са в цяла Гърция, като това означава и спиране на фериботите, които няма да работят до събота. Вариант за него остава смяната на маршрута за Италия и Испания, вместо през Гърция - през Сърбия, Хърватия и Словения. Пътят по море и използването на смесен тип транспорт обаче е предпочитан.

Отново на бариерата

Стотици гръцки земеделци и животновъди блокираха "Кулата" в знак на недоволство от орязването на социалните им придобивки. Протестите на гръцките фермери, придружени със затваряне на границата, не са новост. Този път периодичното затваряне на границата започна от 25 януари, блокадата беше най-силна до вторник вечерта, когато в 20.30 часа протестиращите са освободили платното за товарните автомобили и голяма част от тях са успели да преминат.

Вчера премиерът Бойко Борисов настоя пред гръцкия си колега Алексис Ципрас да се осигури коридор за транзитните превози, като е подчертал още, че вътрешни проблеми не бива да се превръщат в повод за нарушаване на правото за свободно движение на стоки и услуги. Вчера външният министър Даниел Митов съобщи, че страната се е обърнала и към Брюксел по въпроса със затварянето на една от вътрешните граници на съюза, като допълни, че още в петък българският посланик в Атина се е срещнал с министъра на обществения ред на Гърция. 

Нови пътища

Блокадите на фермерите продължават, но превозвачи коментираха, че техни гръцки клиенти договарят без притеснения износ за България и при тези пътни условия. В повечето договори превозвачите все пак могат да разчитат на клаузи за форсмажорни обстоятелства. От Българската търговско-промишлена палата напомниха на превозвачите, че във връзка с блокирането на гранични пунктове и съгласно международната практика в подобни случаи фирмите могат да се обръщат към нея за издаване на сертификати, удостоверяващи настъпилото събитие, които да представят пред партньорите си за освобождаване от отговорност при забава в изпълнението на тези договори. Вариант за компаниите, разбира се, остава и промяната на трасето.

Загубите за превозвачите от блокадите по границите са по около 150 евро на камион на ден. Това са само преките разходи при превоза - за възнаграждение на шофьора, за пътни такси, лизинг на камиона, амортизация. Така, ако във вторник от двете страни на българско-гръцката граница заради протестите на гръцките фермери чакащите камиони са били 1000, това прави загуби за бизнеса от 150 хил. евро.

Това изчисли Илиян Филипов, един от двамата собственици на пловдивската автомобилна компания ПИМК. През вчерашния ден Филипов е имал 43 блокирани на гръцката граница камиона, превозващи стоки през България и Гърция и оттам по море с фериботи за Италия и Испания. Част от камионите са успели да минат, след като за няколко часа вчера движението е било освободено. В сряда обаче нещата изглеждат още по-сериозни, тъй като стачката се очакваше да стане обща, блокадите да са в цяла Гърция, като това означава и спиране на фериботите, които няма да работят до събота. Вариант за него остава смяната на маршрута за Италия и Испания, вместо през Гърция - през Сърбия, Хърватия и Словения. Пътят по море и използването на смесен тип транспорт обаче е предпочитан.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bgmusquetaire avatar :-|
    bgmusquetaire

    Без да се нагнетява напрежение между РБългария и РГърция, нека се направи журналистически анализ колко са загубите за българската икономика - от експорта и транзита на стоки и услуги до зимния ни туризъм за последната десетилетка от т. нар "фермерска стачка" през зимата, която вероятно е гръцка държавна постановка с цел отслабване и притискане на българския бизнес? Мерси.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK