Защо строим "фабрика за паспорти"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо строим "фабрика за паспорти"

Защо строим "фабрика за паспорти"

Поради 484 милиона причини (без ДДС)

32981 прочитания

© Надежда Чипева


Ако сте следили новините от МВР през изминалата седмица, може би сте останали с впечатлението, че държавата внезапно е решила да изхарчи близо половин милиард лева (без ДДС) за изграждане на нова "фабрика" за лични документи. Сигурно ще останете още по-изненадани, ако научите, че и в момента вътрешното ведомство разполага не с едно, а с... 30 подобни своеобразни "предприятия за паспорти". На практика дейността по отпечатването и персонализацията на документите за самоличност е разпръсната между 28-те областни дирекции на МВР. И намерението сега е тя да бъде концентрирана на едно място с цел "икономия от мащаба".

Зад бомбастичните новинарски заглавия, гарнирани с астрономически цифри, всъщност се крие намерението на МВР да преструктурира из основи системата, по която се издават българските паспорти, лични карти и шофьорски книжки. И покрай това да се опита да интегрира в картите технология, която да направи възможно масовото използване на електронни услуги от обикновените българи, без да е необходимо те да полагат твърде много специални усилия за това.

Конкретната причина всичко това да се случва точно сега е, че в средата на април 2016 г. изтича 7-годишният договор с българското подразделение на "Сименс", натоварено с поддръжката и изпълнението на целия технологичен процес по издаването на карти и паспорти досега. И ако МВР не иска процесът по издаване и преиздаване на лични документи да изпадне в ступор през пролетта, вариантите в общи линии са два: продължаване на настоящия контракт със "Сименс" чрез анекс за следгаранционно обслужване или обявяване на нова обществена поръчка. Вътрешното ведомство очевидно е предпочело втората възможност, като паралелно се опита да поправи недъзите на сега действащата система и да поднесе наготово на българите един от най-важните компоненти за функциониране на електронното управление – е-идентификацията.

Основното опасение на властта е, че търгът за избор на нов изпълнител всъщност е много вероятно да не финишира до 12 април, когато договорните отношения със "Сименс" би трябвало да приключат. А по информация на "Капитал" има доста голяма вероятност германската компания да не участва в предстоящата надпревара. Има обаче и друго смущаващо. Много смущаващо. Ужасно много.

Това, което наистина шокира, е прогнозната стойност на обществената поръчка – според зам.-вътрешния министър Красимир Ципов тя ще е 484 млн. лв. без ДДС. На пръв поглед тя изглежда астрономическа на фона на договора със "Сименс", който беше за 116 млн. евро, или около 230 млн. лв. Двете суми обаче в голяма степен са несъотносими. Освен това става дума за разходи, разпределени в дълъг период от време. Основната видима разликата в случая е във времетраенето на двата контракта – при досегашния то е 7 години, а при новия – 11 години и 2 месеца. Също така сумата по договора със "Сименс" включва ДДС, а тази по новата обществена поръчка - не. Освен това в настоящото задание МВР иска да прехвърли почти всички дейности на изпълнителя, докато до момента Siemens е основно доставчик, интегратор и поддържа системата, но реално не оперира с машините. Голямата част от консумативите също така са доставяни с отделни поръчки, както има и нови търгове за следгаранционно обслужване на оборудването. Според източници на "Капитал" например в гореспоменатите 116 млн. евро са влизали само част от бланките за документи ("празните" паспорти и заготовки за пластики), които са били изразходвани за около три години в пиковия период на преиздаване между 2010 и 2011 г. Така че парите, които "Сименс" е получил, на практика са били много повече от публично записаните в първоначалния рамков договор.

При всички положения вътрешното ведомство дължи много по-детайлно и разбито по пера обяснение на обществото, когато се кани да похарчи над половин милиард лева. И когато се кани да даде на една фирма отпечатването на 23 млн. бройки лични документи, при което разлика от няколко стотинки в различните дейности по производството на един екземпляр може да означава ощетяване на данъкоплатците с милиони.

Централизация и икономия от мащаба

"В настоящия момент министерството е страна по договор, който изтича за т.нар. децентрализирана система за персонализация. Затова след задълбочен анализ и изследване на всички добри европейски практики предприехме действия за сформиране на експертен съвет, който да подготви документация във връзка с откриването на нова поръчка", обяви зам.-министърът на вътрешните работи Красимир Ципов в понеделник. На практика той е човекът във вътрешното ведомство, който ще е пряко натоварен с придвижването на тръжната процедура по избор на нова компания, която да поеме издаването на лични документи след "Сименс". Източници от ГЕРБ твърдят, че в политически план Ципов по-скоро е близък на бившия вътрешен министър и зам.-председател на партията Цветан Цветанов, отколкото на настоящия ръководител на МВР Румяна Бъчварова.

Според зам.-министъра на вътрешните работи решението за преминаването към централизирана система за персонализация е взето от Министерския съвет още през ноември. "Смятаме, че съсредоточавайки на едно място производството, ще могат да бъдат приложени всички мерки за сигурност и надеждност за един най-висок клас производствен процес. Смятаме, че ще бъдат редуцирани средствата за самото производство, като ще има един по-евтин ресурс по отношение на изграждането, пускането в експлоатация, оперирането и поддръжката на тази система", коментира Ципов. Според него основният стремеж е да не се стигне до повишаване на цената на отделния документ за гражданите. Въпреки че производството се централизира, хората ще продължат да подават и получават паспортите и личните си карти по места в РПУ-тата и областните дирекции на МВР. Единствената негативна промяна, която може да настъпи евентуално, е при времетраенето на експресното издаване, което в момента трябва да става за 8 часа. Според Ципов за изграждането на централизираната система ще отидат около 95 млн. лв., което е около 20% от стойността на обществената поръчка. Останалите средства ще са за нейната експлоатация в рамките на 11 години като основният разход ще е за бланки за лични документи.

Ако за момент се върнем към началото на този текст, определянето на съществуващите 30 центъра за персонализация на документи като "фабрики за паспорти" е леко пресилено и метафорично. По-точното название за тях би било "манифактури", защото са с малък капацитет и се оперират ръчно от малка армия от около 300 МВР чиновници. Издръжката на въпросните полицаи зад бюра се движи някъде около 65-70 млн. лв. за целия период на договора. След като регионалните центрове бъдат заменени с напълно автоматизирана "фабрика за паспорти" в столицата, персоналът ще бъде сведен до около 15 души. Отделно от това в момента вътрешното ведомство е принудено да плаща за дежурни ремонтни екипи на "Сименс" във всички 28 областни центъра, които работят в режим 24/7. А по информация от МВР след седем години интензивна експлоатация повредите в техниката са ежедневни. Което може да се усети още по-болезнено, след като договорът със "Сименс" изтече през април.

Според източник на "Капитал" и сегашните машини могат да печатат всякакви документи с вградени чипове с биометрични данни. Така че теоретично те могат да пуснат и лични карти с подобна функционалност, така че те вършат работа и като електронен идентификатор. Причината да не се използват след преходния период е, че са, първо, морално остарели и, второ – гаранционната им поддръжка вече е изтекла, а последващата им най-вероятно ще излезе по-скъпа, отколкото ако се вземат нови. Теоретично и с настоящата техника може да се направи пълно централизиране на системата и прехвърлянето й в една сграда. Но това означава струпване на много малки машини от 30 обекта, вместо да се закупят по-малко на брой нови, които обаче са по-мощни и с по-голям капацитет. "Теоретично и сега може да се централизира, но не се знае дали техниката ще издържи", коментира нашият източник. И добавя: "Доброто в новата поръчка е, че целият риск се прехвърля на изпълнителя". Следващият пиков период по смяна на документи се очаква да е 2020-2021 г., когато изтича 10-годишният срок на личните карти, издадени при предишната масирана офанзива.

Смяна на чипа

От гледна точка на гражданите основната фундаментална разлика при новите документи за самоличност е, че в личните карти ще се добави електронен носител. В момента такъв има само в международните паспорти и разрешенията за пребиваване на чужденци. Чипът ще съдържа на първо място биометрични данни, които ще позволяват преминаване през електронните гейтове на всички летища в ЕС. Много по-важното нещо обаче е, че се предвижда като опция в носителя да се въведе електронна идентификация, с която хората да имат достъп до правителствените онлайн-услуги. Зам.-министър Ципов не уточни дали гражданите ще бъдат карани да доплащат за въпросния електронен идентификатор, както и за четец за карти, който да включат към своите компютри.

Всъщност изборът на типа чип, който да се вложи в личната карта, вероятно ще играе изключително сериозна роля за бъдещия евентуален успех или маргинализация на електронното управление. В зависимост от това дали той е контактен или безконтактен, цената на четеца за карти скача от около 6 на над 100 евро. И ако обикновените хора трябва да заплатят от джоба си допълнителни 200 лв., за да използват услугите на електронното управление, доста вероятно е масата от тях да предпочетат да си останат в каменната ера на офлайна и да висят по опашките в държавните ведомства. В политически план пък това може да откаже масата потенциални участници в бъдещи електронни избори, които в голямата си част биха били наши сънародници, живеещи в чужбина.

Кой вариант ще се появи в крайна сметка в личните карти на хората зависи от два фактора. В момента поръчката изисква производството на "безконтактни" чипове. Това обаче може да е въпрос на тълкувание по-късно в процедурата. По-важно е какво ще бъде записано в бъдещия Закон за електронната идентификация (ЗЕИ), който вече премина експресното първо четене в Народното събрание, но тепърва ще търпи кръпки и поправки, преди да влезе за втори път в пленарна зала. В поръчката на МВР изрично е записано, че системата за електронна идентификация е "опция" и зависи именно от приемането на този закон. В първоначалния си вариант ЗЕИ се стремеше към "технологична неутралност" - т.е. да не задължава използването на единия или другия вид чипове. Според два независими източника на "Капитал" обаче в момента се готвят поправки, с които безконтактните чипове да бъдат записани като единствен законен вариант на е-идентификация. Инициаторът зад тази идея е Цветан Цветанов.

Задължението за интегриране на безконтактен чип в личните карти вероятно ще стесни сериозно и кръга на потенциалните участници в настоящата обществена поръчка. Според заданието на МВР ведомството ще покани за участие във втората фаза на надпреварата (предоставяне на ценови оферти) само първите три компании, класирани по технически параметри. Най-голяма тежест ще има критерият за максимален брой документи, които могат да бъдат произведени за една година. Според източник на "Капитал" императивното изискване за безконтактен чип практически ще сведе избора до гиганти в сферата на личните документи от калибъра на Morpho, Gemalto и Veridos, елиминирайки служебно по-малките играчи.

В историята с тази поръчка има два момента, които предизвикват силни подозрения за подготвяна мащабна злоупотреба с държавни средства. Първото е, че тя се обявява дори не в последния момент, а практически след него. Толкова малко време преди изтичането на сегашния договор за изработване на документи дава много добър аргумент за организаторите на тази схема да бързат, като се надяват да не се обръща внимание на детайлите. Проблемът е обаче, че детайлите в случая са няколкостотин милиона и този вълчи апетит трудно може да мине под радара. Липсата на точна обосновка за какво ще са необходими тези огромни суми и малкият срок за подготвяне на оферти също сипват бензин в огъня на подозренията, че няколко човека са си пожелали 100-200 милиона от нашите пари. Въпросът е има ли кой да ги спре, или през следващите месеци само ще трупаме злоба като безпомощно гледаме как на пробитата държава се монтира поредното кранче, от което се източва публичен ресурс.

По темата работиха

Момчил МИЛЕВ Мария МАНОЛОВА
Юлиян АРНАУДОВ

Предистория с гафове

Изработването на българските лични документи в най-новата ни история почти винаги е белязано от проблеми и скандали. Първата голяма поръчка беше дадена на австрийската JWCappelen с подизпълнител Hewlett-Packard през 1998 г., когато се въведе и новият формат на личните карти и международните документи. Тя беше на стойност от 74.7 млн. германски марки и срок за изпълнение от девет години. Стартът на проекта не минава гладко - възникват проблеми с компютърната система още през 2000 и 2001 г., когато хората са задължени да подменят старите зелени паспорти с новите лични карти. По това време българите масово започват да подават заявления, което води след себе си огромни опашки и претоварване на системата.

Още преди обявяването на първата поръчка за лични документи е имало идея в тях да се интегрира чип с биометричните данни. След остра реакция на правозащитните организации обаче силовото ведомство се отказва от това намерение. По това време документите за самоличност с подобни възможности не са особено разпространени по света. Западните държави започват да обмислят такива мерки едва след атентатите от 11 септември 2001 г. в САЩ, когато на дневен ред излиза тероризмът и опасенията от лесно фалшифициране на документи. Така през 2005 г. някои от тези държави, като Норвегия, САЩ и Германия, започват да интегрират биометрика в международните си паспорти. По това време излизат и аналогични препоръки на Международната организация за гражданска авиация (ICAO). В България идеята отново се връща на дневен ред през 2004 г., като инициативата е на JWCappelen и Hewlett-Packard, но и този път не се реализира.

През 2007 г. вече е обявена нова поръчка за паспорти от тогавашния вътрешен министър Румен Петков. Тя обаче не се реализира заради неподадени оферти и нередности в документацията. Поръчката е пусната наново през април 2008 г., отново съпътствана с проблеми и скандали. Кандидатите са шестима – френските Sagem и Gemalto, германската държавна печатница Bundesdruckerei, унгарската Allami Nuomda Nurt, гръцката Printec и германският гигант Siemens. На финала остават последните две, а останалите четири са отстранени заради нередовни документи. За победител е избран Siemens заради посочена по-ниска цена от гръцката фирма. Отпадналите Sagem и Bundesdruckerei обжалват до последно решението на МВР. Затова и договорът е подписан от вътрешния министър Михаил Миков чак през април 2009 г. за срок от седем години, а окончателната стойност е 116 млн. евро.

Интересно е, че още от 2007 г. Румен Петков обещава да има паспорти с биометрични данни, което реално не се случва. Доставените машини могат да печатат пластики и паспорти с вградени чипове, но това започва да се прилага единствено за международните документи едва от 2010 г. Тогава се случва и първите сериозни гафове. Поради масово изтичане на международните паспорти без биометрични данни отново има криза с преиздаването и се образуват опашки.

Според източници на "Капитал", запознати с изпълнението на поръчката, тя е съпътствана с няколко проблема. Първият е неясният модел на плащане на възложителя към изпълнителя. Твърди се, че първите преводи са направени след като системата заработва и се печатат първите документи. Всъщност така рекламираните от страна на Siemens намаления на цената в размер на около 14 млн. евро не са резултат от договорено обезщетение за проблемите с издаването на паспортите и опашките през 2010 г., а всъщност са авансови плащания на МВР, при които компанията прави отстъпки на възложителя.

Вторият проблем е лошата организация особено от страна на МВР. По данни на наш източник силовото ведомство е трябвало спешно да ремонтира всичките 30 центъра за отпечатване на новите документи, за да могат помещенията да бъдат пригодени за новата техника. Получава се голямо забавяне, като изпълнителят реално започва да оборудва тези центрове едва два месеца преди официалното откриване на системата. Това оставя почти никакво време за обучение и подготовка на хората от МВР, както и никаква възможност за подходящо тестване на хардуера и софтуера. Което е и една от причините за причинения хаос с документите през 2010 г. Siemens също носят отговорност за ситуацията от тогава – липсата на тестове и високото натоварване води до софтуерни проблеми по време на пика от подадени заявления.

Макар и машините теоретично да могат да печатат лични карти с биометрични данни, това не означава, че системата е оптимизирана за подобен тип информация. Впоследствие МВР се опитва да я надгради с нова поръчка, в която тя да отговаря на изискванията на ICAO и българските паспорти с чип да могат да се ползват в целия свят, а не само в рамките на ЕС. Първият търг на стойност 1.2 млн. лева се провали, а офертите на втория на стойност 4.16 млн. лева бяха върнати от Комисията за защита на конкуренцията за преразглеждане.

 

Фотограф: Надежда Чипева

Ако сте следили новините от МВР през изминалата седмица, може би сте останали с впечатлението, че държавата внезапно е решила да изхарчи близо половин милиард лева (без ДДС) за изграждане на нова "фабрика" за лични документи. Сигурно ще останете още по-изненадани, ако научите, че и в момента вътрешното ведомство разполага не с едно, а с... 30 подобни своеобразни "предприятия за паспорти". На практика дейността по отпечатването и персонализацията на документите за самоличност е разпръсната между 28-те областни дирекции на МВР. И намерението сега е тя да бъде концентрирана на едно място с цел "икономия от мащаба".

Зад бомбастичните новинарски заглавия, гарнирани с астрономически цифри, всъщност се крие намерението на МВР да преструктурира из основи системата, по която се издават българските паспорти, лични карти и шофьорски книжки. И покрай това да се опита да интегрира в картите технология, която да направи възможно масовото използване на електронни услуги от обикновените българи, без да е необходимо те да полагат твърде много специални усилия за това.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

40 коментара
  • 1
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Горе-доле, секи дека е завършил некъф вуз знае - прави се един мн прост анализ - хач пара?
    580 милиона лева с ДДС.
    Срока е 11 години - нека да си го представиме, че цялата държава ще си смени личните карти (даже бебешоците) - 7 милиона; 3 милиона ще си сменят книжки (10 милиона до тук) и 2 милиона ще си изкарат паспорти.
    12 милион общо взето.
    Идва по 50 кинта на парче.
    И сега да прибавиме паричките, дето се плащат като такса за издаване на документи. Използвам цифрите за (до) 3 дни, понеже услуга, която чакаш 30 дни не е много услуга.
    Та - паспорт - 80 кинта; лична карта - 36 кинта; кинжка - 50 кинта;

    Значи за всичко от държавата 150 кинта + от гражданина 166 кинта. Тея документи излизат на 316 лева.

    Каруцарска и кръчмарска сметка, но така се прави икономически анализ. Започваш от кръчмарската сметка, после добавяш слой, след слой, докато стигнеш до цялата дълбочина на проблема.

    В случая ситуацията е, както пее дон фики стораро - бум келе леле - сладка си :) 316 лева за 2 пластики и 1 хартишка.

    Секс на артишоци, и който е балък да седи, нормалните да емигрират.

  • 2
    sherekhan avatar :-P
    sherekhan

    До коментар [#1] от "realismisthename":

    Верно е кръчмарска сметката ти. Понеже в Канада и Англия ти издават паспорти без пари.

    Ходи да береш ягоди или да си шофьор, като не си се реализирал в родината си, а не давай акъл.

  • 3
    guentertreitel avatar :-|
    guentertreitel

    До коментар [#1] от "realismisthename":

    Ако видиш в Закона за българските лични документи и ще видиш, че изброените от теб документи далеч не са всички, които ще се издават. Достатъчно е да добавим картите, които се издават на лицата, временно пребиваващи в България, които са със срок от валидност от една година (т.е. за целият период ще се сменят 11 пъти). И още - бежанците и т.н.

  • 4
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#2] от "sherekhan":

    Типична логика на балканджия йово.
    1 - Всички българи, които емигрират са нереализирани в родината си.
    2 - Ягоди се берат само в чужбина, чинии се мият само в чужбина, в българия чиниите се мият сами; камиони се карат само в чужбина, в българия шофьори няма.
    3 - В България, всички са директори, вярно, че средната заплата е 400€, ама поне всички са в някое седалище, ведомство, дирекция и т.н.

    Както пее дон фики - бум келе леле; ходи малко да си развиеш логичното и аналитично мислене, преди да даваш идеи за емиграция.

  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#3] от "guentertreitel":

    Възможно е, аз се ръководех от статията " Зад бомбастичните новинарски заглавия, гарнирани с астрономически цифри, всъщност се крие намерението на МВР да преструктурира из основи системата, по която се издават българските паспорти, лични карти и шофьорски книжки"

    Конкретизирали са само тези три. Но дори и да прибавим тези, със срок от една година - най-много милион са (по 100 000 на година); Така сумата от обществената поръчка пада от 50 лева на парче, до 45 лева; което е същото, но все пак различно, ама все пак същото..

  • 6
    sherekhan avatar :-P
    sherekhan

    До коментар [#4] от "realismisthename":

    Явно аз съм балканджи Йово, защото бачкам и се мъча да правя бизнес в България, да допринасям за положителните промени тук, да давам хляб на млади български хора. И на мен ми е лесно да си хвана куфарите и да ида в чужбина (говоря 3 езика), да се хвана за 2-3 хил. евро или паунда да плюя колко е лошо в България. Еми ок, не си успял, не си положил достатъчно усилие, на тоя етап ни е скапана и държавата и законите и всичко, но ти какво си направил за да го промениш приятелю?

  • 7
    ijj avatar :-|
    ijj

    "В момента поръчката изисква производството на "безконтактни" чипове."

    Те са безспорно по-модерните чипове, но при тях има и известен риск за копиране от разстояние.

  • 8
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#6] от "sherekhan":

    Внасям в българската икономика повече пари от трима средно-статистически българи /според данни на НСИ/; въпреки, че не съм физически в държавата. Тея средства се мултиплицират и като цяло съм много по-полезен, като вкарвам по 1200-1300 € месечно в икономиката /чисти пари/ от разстояние, отколкото да работя за робовладелци със заплата от сорта на 600-700€. Това е финансовото;

    Другото е, че се опитвам да образовам малко хората в един или друг форум, или под някоя или друга статия, фейсбук и т.н. Не е много, ама е от сърце. Все някой, все нещо - дано е научил и да се е замислил. Например тая идиотщина - по-добре да съм директор в седалището на МВР в горно-долно, да принтирам 2-3 карти седмично, и да се чудя защо заплатата ми е 450€, отколкото да МИЯ ЧИНИИ!?!?! Те чинии се мият само в чужбина, в родината са автоматици.

    Вземам го толкова навътре, понеже докато следвах карах мотокар. Не е готина работа, но е начин да се издържаш. Обаче в на ганьо очите - всичко по-ниско от директор на седалище /за 350€ месечно/ е долно и гнусно.

  • 9
    sherekhan avatar :-|
    sherekhan

    До коментар [#8] от "realismisthename":

    Нямам нищо против теб, но тези агитации от неуспели в България хора, които под всяка статия призовават да се емигрира не са ок за мен.
    Аз не искам моето дете да емигрира, искам да си построим хубава, подредена и законова държава - тук и сега. Искам да получи хубаво образование - тук, да се труди - тук, да е щастлив - тук. И съм сигурен, че ще успее да го постигне - тук!
    Много е лесно да виниш държавата/системата и т.н. за лисата на реализация в страната ти. Аз пък твърдя, че тук е лесно да се прави бизнес в много сфери. Има ниски данъци, има страхотен потенциал и в туризма и в земеделието и в други отрасли, стига да ти се бачка, а не да обвиняваш държавата, за това, че нямаш хъса, желанието и предприемчивостта да бачкаш.
    Аз нямам и 30 години, но правя успешен и доходоносен бизнес, без да имам политически или каквито и да е било връзки. Не укривам данъци и подкупи не плащам.

  • 10
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#9] от "sherekhan":

    Разбирам напълно. Но каквото и да правиш - това не променя факта, че данъците ти отиват за нищото. Тук гледаме 600 милиона лева за поредната идиотия. На никого не му пука, че цената е завишена десетки пъти и сега се ядосваме под някаква статия. Аз пиша за емиграция, ти за оставане - и резултата ще е същия. 600 милиона ще отидат за един "проект', който може да бъде реализиран с максимум 200.

    Но какво от това - на никого не му дреме, ние ще си напишем още 10-20-300 коментара и нищо няма да се промени. Данъците ти ще отидат в бездънната яма, 600 милиона само за пластики и това е. Да не говорим, че за период от 15 години - за 4-ти път ще се сменя шаблона на тея лични карти - пълна глупост, след глупост.

    И не е проблема само политиците, ако гледаш срещата на Бойко с българите в лондон - ще видиш тумба дебили, селяндури и нещастници, дето подвикват като падари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK