С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 5 фев 2016, 17:15, 22713 прочитания

Пет идеи за новия министър на образованието

Мотивираните учители, обективните критерии за оценка и фокусът върху уменията на учениците са ключови фактори за промяната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

Накъде може да тръгне образованието след избора на Меглена Кунева

Накъде Кунева ще поведе образованието

Пред новата министърка има два пътя - политическите схеми или качествените промени за училището

Меглена Кунева е новият министър на образованието и науката

Вицепремиерът и лидер на ДБГ беше избрана благодарение на депутатите около Лютви Местан и с процедурна помощ от ДПС и "Атака"

Какъв трябва да е министърът на образованието

Макар смяната на Тодор Танев да не е свързана с проблемите на сектора, ето някои идеи за качествата на идеалния му бъдещ заместник



"Дължим на учениците си да ги направим мислещи и реализирани хора и отговорни граждани, за да можем всички да живеем по-добре." Мнението на учителя от СОУ "Любен Каравелов", Копривщица, Ивелина Пашова ясно илюстрира целта, която би трябвало да води политиките в образованието. А според изследване за икономическите ползи от образованието, ако реформата се случи в тази посока, т.е. ако се затвори пропастта в постиженията и се наблегне на уменията, това би добавило 1% към БВП на страната на година. "Какво по-хубаво за икономическия растеж от това", пита Ивелина Пашова.

За да се стигне дотам обаче, има много път, по който нито едно правителство през последните години не е направило реална заявка, че иска и може да тръгне. Промените в сектора се правят на парче, вторачени в дребни детайли и далеч от голямата картина. Смяната на образователния министър тази седмица - макар и несвързана с проблемите на образованието, е нов шанс да се тръгне смело по този път. Ето няколко идеи за спирки по него.


1. Инвестиции в мотивирани учители

Колкото и прогресивна реформа да заложат политиците, учителите са тези, които ще трябва да я реализират. Както във всяка гилдия, и сред преподавателите има няколко групи - активните и търсещи новото, застиналите в удобния навик и тези по средата, на които им трябва просто побутване. Това побутване могат да бъдат различни стимули (съвсем не само финансови), но най-вече навременна и ефективна подкрепа. Тя започва със самата квалификация на учителите, която трябва да развие у тях способности да обучават учениците на новите изисквания от образованието - а те са не просто знания, но и умения за справяне в живота, за общуване, за това да си активен гражданин. Продължава и по време на работата на учителите в училище - както с допълнителни обучения, така и през свободата да избират методи на преподаване, адекватни методически насоки и съдействие при трудни казуси с ученици или родители.

Заместник-деканът на педагогическия факултет на Пловдивския университет проф. Галин Цоков обръща внимание на факта, че за подготовката на един учител се инвестират два пъти по-малко средства отколкото е стандартът за издръжка на един ученик. От тези пари трябва да се отдели за практиката на бъдещите учители, която е изключителна недостатъчна. "Учителите влизат в системата с много малко практика - едва 9-11% от обучението им е практическо, което води до шок и несправяне в момента, в който - сами! - трябва да се справят с реалността", коментира Нели Колева, ръководител подготовка и подкрепа на учителите в "Заедно в час". И допълва, че училищата имат пари за продължаваща квалификация, но те се разходват безотговорно и нецелесъобразно, защото няма процес, по който да се установяват конкретните нужди и да се работи целенасочено за тях.    



"Система, която не се възпроизвежда, е обречена на гибел", предупреждава д-р Георги Тренчев, директор на начално училище "Яне Сандански" в Разлог, и напомня, че в образователната система на България не постъпват млади учители. Според него престижът на професията трябва да бъде повишен и да се обърне особено внимание на преподавателите в малките и отдалечените населени места.

Важна е и подготовката на директорите, които имат ключова роля като лидери на училищата. В момента например не се изисква от тях да имат специална квалификация за управление на образованието, а най-малкото с въвеждането на делегираните бюджети тези качества са от огромно значение.

2. Можене вместо знаене

Ако научихме нещо от изкуствения скандал с учебните програми, който доведе до оставката на предишния министър Тодор Танев, то е, че мнозинството от хората разбират образованието като зубрене на някакви задължителни неща, а не като мислене и решаване на проблеми. Въпроси като какво отпада от програмата, колко български автори ще се учат по литература и какви термини да се използват по история се оказаха по-важни от смисъла на прекараното в училище време въобще. А както казва учителката Ивелина Пашова, "учебното съдържание е съвсем малка част от световното познание и дали ще учим точно тази или друга част не води до по-добри умения на учениците или до по-добра реализация".

"Дебатът в образованието не трябва да е кой да влезе и кой да излезе от канона - просто не трябва да има канон", смята родителят Тодор Ялъмов. Той е категоричен, че секторът в момента е свръхрегулиран до степен, че е определено как, да речем, "в петия час от втори срок по изобразително изкуство се рисува динозавър". А в държавите с добри образователни системи важните стандарти са не за съдържание, а за процесите и за качеството. "Трябва да се откажем да организираме училището като казарма или класически оркестър, а да прилича повече на джазов оркестър или седянка", добавя Ялъмов. И дава пример - да можеш да учиш математика и физика на двора, икономически умения – в час по литература, а литература - по математика, да разбереш за ново откритие в науката още днес, а не след като е написан, напечатан и одобрен новият учебник. А това не е никак трудно в съвременния свят, в който средствата за учене са навсякъде. "Свърхрегулацията и суперлуксозната полиграфия помага на издателите да правят пари, но не и на учениците и учителите да постигат резултати. Но са удобно алиби за несвършената работа", коментира Тодор Ялъмов.

А дори и да имаме за цел "ученикът да се научи", въпросното научаване също става много по-лесно през дискусии, провокиране на мислене и самостоятелност отколкото през запаметяване и възпроизвеждане.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 2049 прочитания

Трудните книжки 3 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1341 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Защо строим "фабрика за паспорти"

Поради 484 милиона причини (без ДДС)

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10