Старите номера на МВР
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Старите номера на МВР

Старите номера на МВР

Силовото министерство върна в играта с регистрационните табели бившата си фирма донор БМВ, като й даде договор за 24.1 млн. лв.

Калина Горанова
20175 прочитания

© Надежда Чипева


Всеки нов номер е добре позабравен стар номер. Максимата важи с пълна сила за конкурса за доставчик на регистрационните табели за моторни превозни средства и ремаркета, организиран от Министерството на вътрешните работи, който най-накрая достигна до очакваната си развръзка. 

Неразборията започна преди година, когато МВР обяви голям търг за 24.3 млн. лв. с ДДС. В последните месеци на 2015 г. стана ясно, че след множество обжалвания конкурсът е блокиран, табелите са на привършване и това може да доведе до проблеми с регистрацията, от което се оплакаха и превозвачи. Накрая, след като създаде хаоса, МВР върна в играта позабравената си фирма "Безконтактни мултиплексорни вериги" БМВ, като й вля нов живот под формата на договор за табели за 24.1 млн. лв.

На 19 януари директорът на Дирекция "Управление на собствеността и социални дейности" Иван Пейков подписва решение, че победител в крайна сметка е избран и това е държавната БМВ. Някои медии представиха избора на държавната компания като край на проблемите с табелките. Конкурентите й и тези, помнещи недалечното битие на въпросната компания, обаче видяха един умишлено създаден и дирижиран хаос с една-единствена крайна цел - този бизнес отново да се върне в ръцете на държавното дружество, а то самото да премине от контрола на транспортното министерство обратно под шапката на МВР, което пък планира мащабно преструктуриране и обособяване на неполицейските комерсиални функции в отделно държавно предприятие "Център за предоставяне на услуги". Процесът е в ход: на същия 19 януари с разпореждане на министър-председателя, влизащо в сила от 1 февруари, се казва, че управлението на държавното участие в компанията преминава към вътрешния министър Румяна Бъчварова.

Ако изключим това, че МВР дава голям договор на фирма, която съвсем скоро официално ще е под

контрола на министерството, остават още два сериозни проблема. Първо, поради странното елиминиране на конкуренцията на финалната права БМВ печели на почти максималната индикативна цена на поръчката, като на предишни по-малки и конкурентни процедури е представяла по-ниски оферти (виж карето). И второ, в играта се връща държавна компания, чиято задача беше да е  донор на силовото министерство, като произвежда табели на висока цена за гражданите и дарява част от приходите си на МВР, като заобикаля Закона за обществените поръчки. 

БМВ. Начин на употреба

БМВ се създава в зората на демокрацията, като става удобно място за пенсионирани офицери от МВР и спецслужбите. Основна дейност на компанията е производството на регистрационни табели. Дълги години тя е монополист в тази дейност, като табелите за леки автомобили се продаваха за 17.50 лв. Освен ролята на производител БМВ имаше още една съществена функция. Компанията беше превърната в донор на МВР, като тази й роля беше най-ясно изразена по време на бившия вътрешен министър Цветан Цветанов.  Отчетите на компанията показват, че за периода 2009 - 2013 г. компанията е дарила близо 20 млн. лв., като през някои от въпросните години, БМВ завършва на загуба. Рекордна за периода е сумата от 6.6 млн. лв., която компанията отчита в графа "дарения" през 2011 г. През същата година загубата на дружеството е 2 млн. лв. Приходите му от табели назад във времето са около 10-11 млн. лв. на година (а общите приходи средно между 15-17 млн. лв. годишно). Ако компанията не дава парите под формата на дарение, то печалбата й трябва да постъпва с общия бюджет на МВР и да се разходва според Закона за обществените поръчки, докато дарението позволява неговото легално заобикаляне и води до непрозрачния избор на доставчици, като се явява и форма на скрито финансиране на МВР. По време на управлението на Цветан Цветанов разследване на mediapool.bg показа, че при единично дарение за МВР от БМВ през 2011 г. са "подарените" 236 автомобила "Опел Астра" за 2 млн. лв. Другите големи дарения на фирмата през 2011 г. са софтуер за близо 2 млн. лв., компютри, фрези, климатици, метални каси и дори кетерингът за 34 000 за коледния банкет на дирекция "Миграция", съобщи тогава сайтът.

След разкритията в Mediapool и в dnevnik.bg, че сред дарителите на МВР има и разследвани, осъждани и издирвани бизнесмени от 1 септември 2011 г. Цветанов забрани на частни лица и частни фирми да даряват на МВР, но опцията остана за даренията от държавата, общините и техните фирми. През есента на 2013 г. тогавашният министър Цветлин Йовчев обяви намеренията си да ликвидира БМВ и да премахне държавния монопол, като за пръв път беше обявен конкурс за автомобилните табели. Тогава на търга се явиха БМВ, заедно с още три кандидата - словенската KIG и консорциумите "Джи Ел Ем системс - Ерих юч", където чуждото участие е на немската Erih Utsch, и "Български регистрационни табели". Високите цени на БМВ станаха явни с високата индикативна стойност на поръчката от 12 млн. лв. с ДДС за над 1.13 млн. табели. За победител беше избрано обединението "Джи Ел Ем системс - Ерих юч" с цена на половината - 6.6 млн. лв. с ДДС. БМВ обжалва процедурата, като "Джи Ел Ем системс - Ерих юч"  започна работа чак през септември 2014 г. Междувременно държавната компания е прехвърлена към Министерството на транспорта. В началото на миналата година опитите на БМВ да се върне в играта започват отново и при доста по-голям залог.  

Голямата битка 

Борбата за въпросните 24.3 млн. започва през февруари 2015 г. Поръчката е обявена от Дирекция "Управление на собствеността и социални дейности" към МВР. Тя е за 4.107 млн. табели за срок от 48 месеца. Въпросната голяма поръчка, която трябва да вдъхне нов живот на БМВ, започва повече от проблемно. В началото на април КЗК спира процедурата след искане от страна на "Джи Ел Ем системс". Причината е, че компанията е пожелала разясняване на изискванията към участниците, като е изпратила 12 въпроса, на които възложителят е отговорил със "същите неясни текстове", което компанията приема като възпрепятстващо участието й в търга, тъй като се създават предпоставки за нейното декласиране впоследствие. Възложителят пък отбелязва, че участникът е изпълнител на действащия в момента договор за доставка на табели и е спечелил при идентични условия и аргументите му за спиране на процедурата произтичат по-скоро от собствените му икономически интереси. На 22 април КЗК връща процедурата на етап даване на нови разяснения. Срокът за подаване на оферти е удължен (първи път) от 6 април на 24 юни 2015 г. В началото на юни обаче "Джи Ел Ем системс" подава нова жалба в КЗК отново заради неясни разяснения на МВР и пак иска спиране на процедурата. КЗК оставя искането този път без уважение. Случаят се пренася във Върховния административен съд, който на 9 юли потвърждава позицията на регулатора. На 15 юли срокът за подаване на офертите е удължен (втори път) до 24 юли 2015 г. На 20 юли в КЗК обаче пристига нова жалба, този път от регистрираната в Пещера "Хромакс - трафик" заради последното решение за удължаване на процедурата, като твърди, че срокът за подаване на оферти и мостри е недостатъчен и дискриминационен, тъй като потенциалните участници са изчакали да приключи процедурата по обжалване, преди да ги изготвят окончателно. През септември жалбата е оставена без уважение от страна на КЗК, а на 23 октомври това е потвърдено и от ВАС.  На 6 ноември е пуснат нов срок за подаване на офертите (трети път) - 16 ноември, като офертите трябва да се отворят ден по-късно на 17 ноември. От документацията на сайта на МВР става ясно, че постъпва нова жалба в КЗК срещу последното решение от 6 ноември.

На финалната права

На 19 ноември КЗК издава разпореждане, с което се отказва да бъде образувано производство по жалбата и процедурата продължава. На 7 декември става нещо странно. Тогава е поредното решение за промяна на процедурата (четвърти път). В него обаче се променя само датата за отваряне на офертите, но не и датата за подаване на офертите, както в предишните три случая. Датата за отварянето на офертите е променена от 17 ноември на 8 декември, т.е. буквално на другия ден след промяната на датата.

На 8 декември за разглеждане има две оферти - тази на БМВ и тази на "Визекс - Еха". От протокола става ясно, че БМВ е подала офертата си на 6 ноември, а "Визекс - Еха" на 9 ноември 2015 г. В последното участие има германската EHA Hoffmann International, а от българска страна участникът е "Визекс Тех" с предмет на дейност технически системи за сигурност. Видно от отчета й, компанията реално не е осъществявала стопанска дейност. Учредена е в края на 2014 г. от Кирил Георгиев Георгиев, а през март 2015 г. дружествените дялове са прехвърлени на Милко Георгиев, свързан от тази пролет с футболен клуб ЦСКА. Надпреварата минава повече от леко за БМВ. Комисията установява, че липсват документи от офертата на "Визекс - Еха". Компанията не ги предоставя допълнително в определения срок. Вместо това оттегля подадената си оферта. Отварянето на ценовите оферти се случва на 14 януари при отварянето на единствената възможна цена - тази на "БМВ". 

На 19 януари комисията избира държавната фирма за победител. Цената логично е на горната граница - 24.1 млн. лв. с ДДС при цена на табела 4.89 лв. без ДДС. Или повече от офертите на държавната компания и на конкурентите й при другите малки търгове (виж карето), които проведе МВР по места. Малките търгове започнаха, след като блокира голямата процедура и се създаде реална опасност от липса на нови номера. Или дали на финала МВР успя да договори най-добрите условия за доставка на регистрационни табели е доста спорен въпрос.  

По-добрите цени

Междувременно с блокирането на големия търг изтича договорът с "Джи Ел еМ системс - Ерих юч", а табелите са на привършване. На 28 октомри Дирекция "Управление на собствеността и социални дейности" към МВР пуска нова поръчка за 4.9 млн. лв. за регистрационни табели, като те ще се представят при възникване на необходимост в рамките на договора. Поръчката е по договаряне без обявление, тъй като вече е "възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия". Поканени са пет фирми: Това са държавната БМВ, сегашният производител "Джи Ел Ем системс - Ерих юч",  консорциум "Български регистрационни табели", словенската KIG и обединението "Визекс - Еха". При тази поръчка "Джи Ел Ем системс - Ерих юч" предлага цена на табела за лек автомобил 3.90 лв. без ДДС при цена на БМВ 4.44 лв. 

През ноември областните дирекции на МВР и СДВР пускат и малки поръчки за табели за 66 хил. лв., които са за срок от 6 месеца от сключването на договора или до изчерпването на финансовия ресурс. Тези процедури по закон не търпят обжалване. Един от любопитните сюжети се разиграва в Кърджали. Там комисията решава да прекрати поръчката, обявена на 17 ноември, тъй като на 27 ноември при отварянето на офертите няма такава от БМВ, тъй като "по вина на куриерската фирма "Спийди" офертата на БМВ не е пристигнала в зададения срок, а ден по-късно, като това е "станало по вина на куриера", като така БМВ е било лишено от възможност да участва в процедурата. Въпреки че всяка компания сама отговаря за подаването на офертата си при обществени поръчки, комисията решава тя да се прекрати и да се стартира нова.  Най-любопитното при тези успоредни малки процедури обаче са цените, предлагани от кандидатите и БМВ. Както вече стана ясно, при поръчката на Дирекция "Управление на собствеността и социални дейности" към МВР победителят печели с единична цена 3.9  лв., при цена на БМВ от 4.44 лв. без ДДС. При малката поръчка на СДВР от 66 хил. лв. "Джи ел ем системс" предлага още по-ниска цена - 3.7 лв без ДДС, а БМВ - отново 4.44 лв. Все цени, по-ниски от тези, с които БМВ спечели големия конкурс за 24.1 млн. лв. Там цената на БМВ за една табелка е 4.89 лв. без ДДС.  

Всеки нов номер е добре позабравен стар номер. Максимата важи с пълна сила за конкурса за доставчик на регистрационните табели за моторни превозни средства и ремаркета, организиран от Министерството на вътрешните работи, който най-накрая достигна до очакваната си развръзка. 

Неразборията започна преди година, когато МВР обяви голям търг за 24.3 млн. лв. с ДДС. В последните месеци на 2015 г. стана ясно, че след множество обжалвания конкурсът е блокиран, табелите са на привършване и това може да доведе до проблеми с регистрацията, от което се оплакаха и превозвачи. Накрая, след като създаде хаоса, МВР върна в играта позабравената си фирма "Безконтактни мултиплексорни вериги" БМВ, като й вля нов живот под формата на договор за табели за 24.1 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    poptcheva avatar :-|
    Free person

    Надали има очудени от тази симбиоза -пари-власт-пари плюс-кане!

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Това си е класика: нагнетява се паника, че не можеш да си регистрираш колата/камиона и с "леко" сгазване на закона нещата се идват на мястото. Сега БМВ ще има да си дарява...

    Апрото, модераторите , вземете регулирайте пробива в системата на сигурност на сайта на Капитал, в резултат на което се получават десетките повсеместни несъгласия по коментарите.
    Нищо не ми гарантира, че хакерът не ми тегли личните данни...

  • 3
    irv1424242340390894 avatar :-|
    MARKET BMD

    В белите държави номер ти дава местния КАТ а самата табела си я поръчваш в почти всеки голям супермаркет ( те са нещо подобно като ключарските ателиета) и след точно 5 минути номера ти е готов и ти го монтират ( като плащаш за монтаж) или си го монтираш сам. Чисто и просто! Няма опашки и нерви за хората, няма "далавери" за играчи и политици.

  • 4
    bat_sali avatar :-|
    bat_sali

    До коментар [#3] от "MARKET BMD":

    Първо - ние не сме бяла държава.
    Второ - КАТ е държава в държавата.
    Трето - кой си ти че осветляваш гражданите и селяните за решения на проблема?
    Четвърто - мисля че и ти искаш да ти се дари нещо от баницата ама.......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK