Накъде Кунева ще поведе образованието

Пред новата министърка има два пътя - политическите схеми или качествените промени за училището

Макар Тодор Танев да беше сменен от Меглена Кунева единствено от политически подбуди, рокадата е повод да си припомним реалните проблеми на образованието
Макар Тодор Танев да беше сменен от Меглена Кунева единствено от политически подбуди, рокадата е повод да си припомним реалните проблеми на образованието
Макар Тодор Танев да беше сменен от Меглена Кунева единствено от политически подбуди, рокадата е повод да си припомним реалните проблеми на образованието    ©  Надежда Чипева
Макар Тодор Танев да беше сменен от Меглена Кунева единствено от политически подбуди, рокадата е повод да си припомним реалните проблеми на образованието    ©  Надежда Чипева

Три и половина по шестобалната система - това беше оценката, която хората поставиха на училищното образование в социологическо проучване за предаването "Референдум" по БНТ тази седмица. С всички условности на социологията и факта, че навярно има разминаване между външното усещане за системата и реалната картина, мнението на извадката от населението е притеснително. То говори за липса на доверие към образованието, недоволство от качеството на обучението и училищната среда и съмнение, че политиците имат воля да променят нещо. Дупките в системата личат и от видими ефекти като ниските резултати на българските ученици на международни тестове, големите инвестиции в частни уроци и нежеланието на мотивирани млади хора да станат учители.

Това е състоянието на сектора, който тази седмица вицепремиерът и лидер на "Движение България на гражданите" Меглена Кунева пое да ръководи. Макар смяната на министъра на образованието да имаше единствено политически подбуди (Тодор Танев беше отстранен след изкуствено създаден скандал в седмицата на доклада на Европейската комисия), рокадата поне е повод да си припомним реалните проблеми, които са прекалено фатални, за да продължават да се замитат под килима. Решенията на тези проблеми са свързани с непопулярни мерки, които няма как да се харесат на всички. И тук ще проличи какъв път е избрала Меглена Кунева - на страха и политическите игри или на смелите действия и освобождаването от зависимости. Изборът й ще се отрази не просто на образователната система, а на икономиката и обществото въобще - защото ако училището и университетът не възпитават активни и компетентни граждани, няма кой да движи страната после напред.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yori756 avatar :-|
    16bit
    • - 28
    • + 17

    Наникаде... Тоест натам, нъкъдето я водеше и Танев. Отдавна образованието не е приоритет в тази държава.

    Нередност?
  • 2
    georgigv avatar :-?
    georgigv
    • - 37
    • + 13

    Ми как къде - на Кукуво Лято...

    Нередност?
  • 3
    georgievp avatar :-|
    georgievp
    • - 33
    • + 12

    Няма никакво значение кой ще бъде министър - Кунева, Танев, Вълчев, Гери-Никол или бабаГица от Големо Малово.
    Всички документи - стандарти, програми и пр., се подготвят от експертите от ниските нива. След това се гледат от началниците на отдели, директорите, заместник-министъра и министъра. Но колкото по-високо е в йерархията съответния управленец, толкова по-малко има представа за какво точно става дума. И могат да бъдат убедени, че това, което им се предлага, е най-доброто.
    И за да се направи някаква истинска реформа Авгиевите обори трябва да се изчистят. Само че експертите са защитени - почти без изключение те са държавни служители.
    Така че в обозримото бъдеще можем да очакваме едно НИЩО. Вярно - от сърще, и все пак нищо.

    Нередност?
  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 32
    • + 4

    Посоката се очертава като кръгово движение. Жалко за системата.

    Нередност?
  • 5
    sow29372525 avatar :-|
    sow29372525
    • - 63
    • + 2

    На времето имах един шеф, който знаеше точно къде се намира четвъртото измерение, даже го беше виждал - право напред и леко в лево...

    Нередност?
  • 6
    voklev avatar :-|
    voklev
    • - 167
    • + 4

    А, има една схема - да се обеси , сама , ами ДНК на комунистите е вредно до девето поколение и да го направи в МС , да не се плашат децата :)

    Нередност?
  • 7
    rde32513083 avatar :-|
    rde32513083
    • - 141
    • + 5

    Предполагам - на никъде. В най-добрият случай - към извисяване на самата Кукувелова в собстения и поглед. Е, разбира се и към опит за измисяване на имиджа и.

    Нередност?
  • 8
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte
    • - 2
    • + 41

    По-добре да не прави нищо! По пътя на еволюцията ще стане каквото трябва. Рано или късно по-голяма част от сегашните учители ще се пенсионират. Част от училищата ще се закрият порад илипса на учители и ученици. Родителите вече масово емигрират, полека-лека и децата им ще ги последват. Конкуренцията между останалите държавни и частни училища ще вдигне стандарта, а инспекторатът и съответният министър ще се хвалят с поредните успехи. - Ако тръгне да прави нещо, със сигурност ще се намерят защитници и на Паисий,

    Нередност?
  • 9
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte
    • - 2
    • + 38

    ... и на Робинзин Крузо - в разделено общество като българското винаги има "за" и "против", два отбора, които играят за да прецакат другия. Най-странно е, че в България няма дух на национално разбирателство за основни въпроси като образование, национална сигурност, солидарност. Всяка коза за свой крак. Така че каквото и да направиш, все е погрешно!

    Нередност?
  • 10
    knb avatar :-|
    Кнб
    • - 2
    • + 1

    Поставянето на непрофесионалист за министър е голяма грешка. Промените в образованието се вижда дали са правилни, когато завършилите ученици започнат да работят. И ако се направят реформи навсякъде на "юруш", грешките от това са пагубни, защото никога не се улучва във всичко. Времето за да видим един първолак работещ е 15 г., така че ще видим грешките след 15 г. и ще може да ги оправим за още 15 г. Ако не се направи нищо за демографската катастрофа ще ги видим, когато вече е прекалено късно.

    Слагайки непрофесионалист, обвързан с Европа и изкуствени европейски искания като например малцинства, ще е фатално. Кунева не е специалист. Все едно химик специалист по храни да го сложим на мястото на главния готвач или обратното.

    Относно тестовете Пица -- вредно е да се смята че е критерий. Приемайки го като нещо, което трябва да се постигне прави учениците единствено способни да решат теста и нищо повече.

    Много ученици напускат -- не е трагедия. Важно е добрите да могат да продължават, защото те носят печалбата. Колко са хората, които са измислили грамофона? Важно е системата да е такава, че този, който може да измисли грамофон да може да учи. Освен това не трябва да се забравя че всички не могат да бъдат вишисти. За да се запази качеството на висшето образование филтъра трябва да с епостави на IQ 120--130, което означава че само 10% могат да са вишисти и ако се допуснат повече качеството на висшето образование ще падне. Затова трябва да се работи по-усилено в леглото. За да има повече хора, способни да ни издърпат от батака.

    Изобщо в САЩ се формитра модел, който разходите, кредитите за учене и нивото на заплатите стимулира и прави възможно две части от населението да имат поколение: бедните, които са завършили средно образование, които могат само да изпълняват инструкции и тези с университетско образование, които имат мастер. Всички останали -- незавършили средно, техникуми приравняващи се към университетски степени (grade), докторати, са в положение при което ако искат да имат деца не могат да плащат или кредитите, които са взели или самата издръжка за семейство с деца. Там разбира се е особено, могат да си внесат научни работници.

    Очаквам много тъжни решения от Кунева. Обвързване с европейски, съседски и не дотам съседски договори, които ще ни донесат контрол, който ще е фатален и поставяне на цели който ще ни поставят в пълно подчинение на цели, които не са национални.

    Нередност?
Нов коментар