Пет съвета как фирмите да се подготвят за данък "уикенд"

Първото деклариране пред НАП на активи за лично ползване може да се измести за 14 март

Луксозните служебни автомобили са сред основните активи, които са обект на новия начин на облагане
Луксозните служебни автомобили са сред основните активи, които са обект на новия начин на облагане
Луксозните служебни автомобили са сред основните активи, които са обект на новия начин на облагане    ©  Мария Съботинова
Луксозните служебни автомобили са сред основните активи, които са обект на новия начин на облагане    ©  Мария Съботинова

Остават броени дни до крайния срок -14 февруари, в който регистрираните по ДДС компании трябва да декларират данъка, а оттам и активите и услугите, ползвани и за лични нужди. В ДДС декларациите си за януари фирмите ще трябва да посочат (след като са успели да установят) в какво съотношение – между лично и служебно – се използват компютрите, принтерите, канцеларските материали и т.н.

Седмицата до крайния срок може да се отложи с още месец. Причината е, че според Закона за ДДС крайният срок за издаване на протокола за начисляване на ДДС за личното ползване през януари е 15 февруари, което означава, че ще се включи в дневника за продажби и справката декларация за февруари, които се подават до 14 март. Така този месец съвсем законно може да бъде пропуснат, ако се нуждаете от още време за подготовка, казват данъчни консултанти.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    snower avatar :-(
    snower
    • - 1
    • + 53

    Ако използвам личния си автомобил или телефон за служебни цели, както правят хиляди българи, тогава НАП ще ми възстанови ли платеното ДДС?

    Нередност?
  • 2
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета
    • - 1
    • + 8

    "В ДДС декларациите си за януари фирмите ще трябва да посочат (след като са успели да установят) в какво съотношение – между лично и служебно – се използват компютрите, принтерите, канцеларските материали и т.н."

    Пишете глупости, предполагам нарочно. Или е просто некомпетентност. Вече не говорите как трябвало да има декларации, кое ще се ползва лично и кое служебно, което си е голям напредък. Колкото до декларирането на ДДС, то става с протокол, който се издава в 15 дневен срок от данъчното събитие. Кога е то, ще ви оставя да си отговорите сами. Само да подакажа, че няма да стане в януари, престанете с истериите.

    Нередност?
  • 3
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета
    • + 8

    До коментар [#1] от "snower":

    Декларирай с го в ДДС декларацията за възстановяване и провери сам ;)

    Нередност?
  • 4
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета
    • - 1
    • + 6

    Експертът обръща внимание, че измененията в Закона за ДДС са с пояснителен характер и реално не въвеждат сериозна промяна. "Затова трябва да се държи сметка и за миналите периоди, в които активите са били използвани и за небизнес цели", казва Райков.

    Чл. 6 и 9 са си същите от 2007 г. Това че сега "поясниха" какво означават, и че шефовете на фирми им беше хубаво години наред да не плащат ДДС за крайното си потребление на гориво, ток, наеми и т.н. е друг въпрос.

    Нередност?
  • 5
    ditter avatar :-?
    ditter
    • + 12

    Повърхностни и посредствени съвети, а някои от тях категорично неверни.
    В крайна сметка в ЗДДС не се е променило нищо съществено. Това че директорът на НАП е написал едно указание за служителите си, как да четат закона като дявола евангелието и го е разпратил на всички данъчно задължени лица, би могло да означава само много спечелени от данъкоплатците дела по ревизионни актове. Всички "данъчни експерти" тръгнаха да се упражняват върху указанието, а то не кореспондира нито със закона, нито с директивата, то е едно свободно съчинение.
    Относно инвестиционните имоти.
    "За да имате доказателство, че инвестиционният имот в актива на компанията не е апартамент или вила на собственика, задължително трябва да имате документи, че активът носи приходи, най-често от наеми. " - Категорично грешно, освен ако "експерта" няма амбицията да отмени международните счетоводни стандарти. Инвестиционният имот се държи за получаване на доходи от наеми или за увеличаване на стойността на капитала, или и за двете. При банките напр. много често инвестиционните имоти се използват именно за увеличаване на стойността на капитала. НАП да ги накара да им върнат ДДС-то :)


    Нередност?
  • 6
    prince_of_bankya avatar :-|
    Индивидуален паметник на културата
    • + 18

    Какво става с работещите в "домашен офис"? Има много специалисти, чието естество на работа позволява и които са с дистанционно работно място. Като цяло идеята на Горанов е глупава и само ще създаде затруднения на бизнеса, срещу минимална полза за фиска.

    Нередност?
  • 7
    fve avatar :-P
    Федор Езерский
    • - 1
    • + 6

    Много компетентни съвети! Възхитен съм! Например най ми харесва препоръка номер 4 - да забраня да се използва фейсбук по време на работа (дано само да не ми отперат едно дело в Страсбург за нарушаване на човешките права) и препоръка номер 5 - инвестиционната си вила в Обзор да я продам :-)

    Нередност?
  • 8
    gosho3 avatar :-|
    gosho3
    • - 1
    • + 9

    Ама нашите изтрещяли ли са ? В развития свят - например Белгия , Холандия, Дания, Великобрикания има правила и те се отнасят до големите активи - недвижими имоти и автомобили например. За недвижими имоти - ами кой спи в офис? За автомомобилите имат различни ставки. Във Великобритания (по спомен) за автомобилите например данъчно се приспадат около 30% от годишните разходи - това е бензин, застраховки, ремонти ако се ползуват и за лични цели и с това се приключва. Това се пише в данъчните декларации и толкоз. Това за лаптопи, телеком разходи и примерно за проститутки никой не го брои. Че кой простак от НАП ще ми каже че ползувам 2-та си мобилни телефона за служебни или лични цели като са регистрирани на фирмата и имам надлежно издадени фактури, които си плащам ? Или, че си ползувам Интернета - също фирмено регистриран да чета "Дневник" примерно ? Това е някаква пълна щуротия. Кой примерно ще иде на море с камион ? Ами като си е купил камион с него вози чакъл, камъни или стоки и трябва да получи възвращаемост. Или да иде на море с фадрома?
    Единственият въпрос е ползуването на лични автомобили за служебни цели. Слагаш една ставка - дали ще е 20, 30 или 40% от годишните разходи за поддръжка и въпросът приключва. Опищяха орталъка с този "данък уикенд" - пълно безумие.

    Нередност?
  • 9
    gosho3 avatar :-|
    gosho3
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#7] от "Фьодор Венедиктович Езерский":

    +++++

    Ами много сте прав. Като имате инвестиционна вила в Обзор вие: 1-во плащате данъци на общината, 2-ро плащате на фирмата, която я поддържа, която пък плаща данъци, 3-то ако я отдавате под наем отново плащате данъци върху дохода от наема. И сега какво искат повече да им плащате на тези дармоеди от НАП. Инвестирали сте в някакво начинание, което може и да е било рисково - да ама сте го направили. Защото сте имали смелостта да го направите. Защото тия от НАП си взимат заплатката, отиват за 2 седмици през лятото в лайняния Несебърски залив - примерно в Слънчев бряг и като чуят думата "фирма" започват да завиждат и да се държат грозно. И за тях закон няма. По ЗДДС подадох за регистрация за втората си фирма - всичко е изрядно и съгласно закона и ППЗДДС трябваше да ми отговорят в срок от 7 дни - да или не. И знаете ли какво стана (защото с тях не трябва да се спори, защото иначе могат да ви откажат без мотиви) ? Издадоха ми я след 50 дни скърцайки със зъби. Все едно съм им изял закуската.

    Нередност?
  • 10
    fve avatar :-P
    Федор Езерский
    • - 5
    • + 3

    До коментар [#9] от "gosho3":

    Еми, Гошо.... До миналата година преди да въведат "Данък Уикенд" плащах ДДС за нощувки на пазарна цена, щото ходих да си почивам там и да се попека.
    А сега данъчните ме карат да измислям разни процедури от типа на това, да гледам нотариалният акт на инвестиционната ми вила, там цената, да видя ДДС-то, което съм източил, това ДДС да го разделя на 20 години, после да го разделя на 365 дни, и да видя колко се полага на ден, за да го сметна точно колко трябва да платя на бирниците. И това само инвестиционната вила.
    Ама вътре има плазма, има спалня с надуваем дюшек, хладилници, вградени кухни и т.н., за които трябва да правя същата процедура, но не за 20 години, а за 5 години по 365 дни, и да гледам ДДС-то което съм източил, че да върна полагащото му се за седмица. Усложняват нещата пеерасите. Вярно, по-изгодно ми излиза от "пазарната нощувка" както беше до миналата година, обаче много бумащина бе! Много сметки! Само затрудняват бизнеса с такива глупости!
    Не можеха ли просто да ни оставят да си ги източим паричките и да си ги похарчим? Нали като ги похарчим пак ще си вземат ДДС-то от харченето по кръчмите :-) Пък пари да изкарат сервитьорите и готвачите. Не мислят тези хора за заетостта и безработицата, а само затрудняват честният частен бизнес с безумни административни процедури :-)

    Нередност?
Нов коментар