Образованието не се подобрява, само поскъпва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Образованието не се подобрява, само поскъпва

Образованието не се подобрява, само поскъпва

България е на трето място в ЕС по брой млади хора, които не учат и не работят

Александра Козбунарова
3317 прочитания

© Валентина Петрова


25%

от младите хора в България не учат и не работят
23 хил.

български студенти следват в чужбина

За десет години разходите за образование в България са скочили почти двойно, докато качеството не се подобрява. Това личи както по спадащия брой на учебните заведения - с една четвърт, така и на броя учители и завършилите образование въобще - и двете с 16% по-малко.

Това са част от констатациите на Българската стопанска камара (БСК), базирани върху анали на данни за образователния сектор. 

От камарата припомнят изводите на проучването за международно оценяване PISA за общообразователната степен в България: връзката между изучаваните предмети е нарушена и това пречи на изучаването на цялостни процеси; системата за оценяване е фокусирана върху фактологично заучаване, а не разбиране; в голяма степен при българските ученици се наблюдава неспособност да решават проблеми; средно българският ученик научава 1.2 чужди езици при 1.6 за ЕС.

При висшето образование интересна тенденция е, че въпреки засиленото търсене на технологични и инженерни кадри в световен мащаб в България студентите се насочват повече към специалности като здравеопазване и педагогика.

Информатиката също е атрактивна, но студентите по математика и архитектура са намалели със съответно  40% и 15%. Над 23 хил. български студенти предпочитат учебни заведения извън страната. Една четвърт от младите хора (между 15 и 34 г.) нито учат, нито работят, а заетостта в тази група е много по-ниска от средната за ЕС (5% спрямо 18%).

Данните показват още, че нивото на заетост в огромна степен се определя от нивото на квалификация (80% заетост на висококвалифицираното население срещу 30% за нискоквалифицираното), но въпреки това квалификационната структура на населението не се подобрява: нараства делът на младите висшисти, но и на хората с начално и по-ниско образование. 

25%

от младите хора в България не учат и не работят
23 хил.

български студенти следват в чужбина

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    alex.p.ivanov avatar :-P
    alex.p.ivanov

    Като увеличаваш годишните разходи за образование с инфлационния индекс за сектора така става

  • 2
    gunner_pz avatar :-|
    gunner_pz

    Спадащият брой учебни заведение, учители и завършили образование индикира, че качеството на образование не се подобрява? А намаляващият брой на пчелите в световен мащаб какво индикира за качеството на наличните?

    Анализаторите от Стопанската камара май са продукт на нискокачествено образование....

  • 3
    vloti avatar :-|
    vloti

    В училище не може да има качествено образование, ако няма ред и дисциплина. Колко случаи има само на бити учители. Въпросът не е да преподаваш качествено, а да внимаваш да не те дърварят ученици или родители. Некви гаменчета ходят на даскало основно , за да пречат на другите да учат и да провокират учителя. Не се повтаря , не се изключва, не се санкционира... В някои училища , ама не само цигански , не може да се проведе един смислен час. Колкото и да расте бюджетът работата е като в казармата... кипи безсмислен труд. В университетите студентите пишат докради(свалят или преписват от Интернет) и така получават диплома. Неслучайно частните занимални и уроци са толкова популярни.

  • 4
    ahc1455866401489423 avatar :-(
    Валентин Младенов

    Който е гледал тези дни новини е видял как се купуват изпити в УНСС и как ръководството на университета не желае да даде дори коментар. Това какви мисли Ви навява на Вас? Кой печели...? :)

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Само да добавя, че в тази група неучещи и неработещи, както и в спада на студентите, изучаващи информатика има един огромен пропуск: Хората които изучават тази дисциплина отдавна са признали тоталната неспособност на Техническия и другите подобни университети да те научат на информатика чрез масирано нашествие на висши математики в учебния план. Като резултат от това посещават частни и същевременно по-евтини нелицензирани учебни заведения и се реализират за чувствително по-кратко време.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "Валентин Младенов":

    Управлението е некадърно, но кадрите се реализират. Аз съм жив пример. Който не иска и същевременно може, не му се налага да купи и един изпит. Има и няколко преподаватели, които бих отличил като много съвестни и качествени от личен опит.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.