Данък "уикенд" за автомобилите става 50% от догодина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Данък "уикенд" за автомобилите става 50% от догодина

Засега не е ясно дали в обхватът ще попаднат абсолютно всички автомобили или само тези, за които може да се ползва ДДС кредит

Данък "уикенд" за автомобилите става 50% от догодина

Разходите по автомобила ще се облагат с корпоративен данък, вместо с данък върху доходите и осигуровки на служителя

26660 прочитания

Засега не е ясно дали в обхватът ще попаднат абсолютно всички автомобили или само тези, за които може да се ползва ДДС кредит

© Мария Съботинова


Три промени, свързани с данък "уикенд" ще направят управляващите. Около тази идея са се обединили председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова, министърът на финансите Владислав Горанов, изпълнителният директор на НАП Бойко Атанасов, изпълнителният директор на КРИБ Евгений Иванов и данъчни експерти.

Фиксиране при автомобилите

Първото е, че ще има нов режим при автомобилите - при лично ползване ще се връща само половината ДДС.

Решението след срещата е да се изпрати искане до Европейската комисия за ограничаване на правото за приспадане на 50% от данъчния кредит за пътни превозни средства. В официалното съобщение на Министерството на финансите се посочва, че "в близките седмици предстоят допълнителни консултации за определянето на точния обхват на исканата дерогация".

От НАП обясниха за "Капитал", че засега не е ясно дали в обхватът ще попаднат абсолютно всички автомобили или само тези, за които може да се ползва ДДС кредит. Според друг източник в разговорите е станало въпрос, че правилото за половината кредит ще е точно за тази група автомобили - с над 6 места за сядане и тези, които се водят товарни по талон.

Каквото и да се реши да бъде запитването до Брюксел, то ще отнеме месеци и е ясно, че новото правило ще заработи най-рано от догодина.

Вътрешно правило да не се издребнява

На срещата не са присъствали представители на другите три бизнес организации – БСК, АИКБ и БТТП. Присъстващите представители на бизнеса са изразили притеснението си, че със сега действащото законодателство има огромен риск от произвол от страна на данъчните. В тази връзка от Националната агенция за приходите (НАП) са поели ангажимент да въведат вътрешни правила, които да гарантират обективността при извършването на проверки и ревизии в контекста на контрола при личната употреба на служебно имущество.

Една от възможностите да се избегне произвола е служителите на НАП да не проверяват най-дребните активи и разходите за услуги. В обсъжданите варианти е била спомената сума от порядъка на 1000 лв.. От приходната агенция казаха пред "Капитал", че праг няма да бъде определян с вътрешните правила, но ще се търсят начини да се намали до минимум възможността за произвол.

Фирмата ще плаща още, не служителят

На срещата е взето решение да се направят промени в Закона за корпоративното подоходно облагане. Причината е, че при сегашните норми, ако например служител ползва кола и за лични цели, то разходите по автомобила трябваше частично да се добавят към дохода на лицето и да се обложат с данък върху доходите и осигуровки. Сега се предлага да се удържа корпоративен данък. Предложението за този по-улеснен метод беше на четирите бизнес организации и две счетоводни и одиторски сдружения.

"Общо беше становището, че това може да стане с облагане на разходите на фирмите, а не на доходите на физическите лица, което едновременно ще отговори на фискалните очаквания на държавата и няма да е допълнително затруднение за бизнеса, пише в официалното съобщени на МФ.

Обсъжданата ставка е била 15%, но все още няма окончателно решение.

Друго дискутирано предложение е било част от указанието на НАП да бъде преместено в правилника за прилагане на Закона за ДДС.

Три промени, свързани с данък "уикенд" ще направят управляващите. Около тази идея са се обединили председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова, министърът на финансите Владислав Горанов, изпълнителният директор на НАП Бойко Атанасов, изпълнителният директор на КРИБ Евгений Иванов и данъчни експерти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    ditter avatar :-|
    ditter

    "Друго дискутирано предложение е било част от указанието на НАП да бъде преместено в правилника за прилагане на Закона за ДДС." - Пази Боже! Тази глупост, ако я закрепят с нормативен акт, ще се нагледаме на данъчен произвол.
    Не се спряха! Членовете на цитираните бизнес организации дали са наясно за какво лобират представителите им и "експертите".

  • 2
    tulup avatar :-|
    tulup

    От приходната агенция казаха пред "Капитал", че праг няма да бъде определян с вътрешните правила, но ще се търсят начини да се намали до минимум възможността за произвол.

    Хахаха, да, няма да има определен праг, а ще е според зависи. Аман от търсене на начини за произвол.

  • 3
    kolisti avatar :-|
    бай кольо

    Как сме се съхранили като държава толкова векове, да се чуди човек! Може би не е имало такива идиоти начело на държавата. Обаче май вървим на приключване. Дано не е така.

  • 4
    bawarec avatar :-|
    bawarec

    Немците начисляват 1% от цената на колата като месечен доход на този, който я ползва за лични цели. Пък бил той собственик или служител. А върху дохода се плаща данък общ доход. ДДС се връща, ако колата е собственост на фирмата. И така е логично. Щом купувачът е фирма регистрирана по ДДС трябва да и се върне ДДС-то. Поради простата причина, че утре фирмата може да забрани на работника си да ползва колата или да го уволни или той да напусне. Освен това, ако колата бъде продадена, цената и е също с ДДС. У нас как ще е? Наш Горанов май пак иска да измисли топлата вода. Що не се поучи от по-умните?
    А дали няма да го дадат на европейски съд? Щото нашият за нищо не ги бива.

  • 5
    bgbebe avatar :-?
    Стършел

    Аз като регистрирано по ДДС ЕООД ползвам личния си автомобил за служебни нужди, НАП ще ми възстанови ли част от ДДС за автомобила?

  • 6
    wanderer avatar :-?
    wanderer

    [quote#4:"bawarec"]Немците начисляват 1% от цената на колата като месечен доход [/quote]
    Цената на колата след първата година как се определя? Или в Германия колите не овехтяват?
    А върху този доход начисляват ли всички социални осигуровки, включително отчислението за църквата?
    [quote#4:"bawarec"]Освен това, ако колата бъде продадена, цената и е също с ДДС. У нас как ще е?[/quote]
    Ако бъде продадена, се начислява ДДС върху остатъчната стойност. След петата година, при пълна амортизация, активът се отписва като му се прави "веща оценка" (разбирай, занижаване на стойността) и се обявява търг, където ДДС се дължи върху "вещната оценка" или достигната стойност при търга. Някои фирми си спестяват разходите по тръжната процедура като прехвърлят собствеността по застрахователна оценка на служителите си - не се дължи ДДС (за втора употреба стоки не се дължи ДДС), но се плащат 2% местен данък и нотариални такси. Другият вариант е, да се бракува за скрап след оценка на застрахователя, че автомобилът няма застрахователна стойност (след безумна катастрофа, или е ползван повече от 10 години) и отписване от КАТ.

  • 7
    v_stefanov avatar :-|
    v_stefanov

    Нещо, напоследък се наблегна най-вече на данъците! Не виждам някакви закони или нормативни актове за подобряване на бизнес средата и икономиката като цяло. Даже напротив - само глупости слушам по цял ден. Ако този "данък" ни беше последния кусур - ок, но не е. Икономика - силно зависима от европейски средства и всеки трети лев от държавна поръчка, здравеопазване - миш-маш , пълна мъгла без ясен хоризонт, социална политика - клони към 0 (нула), съдебна система - " но комент" ... и т.н. и т.н. няма да ми стигне време да обиша батака в който се намираме.
    И още нещо. Няма на кой приятел да се обадя по телефона вече! Всички се "евакуираха" в нормални държави.

  • 8
    chris_vicom avatar :-|
    White Rhino

    И откъде накъде ще плащат фирмите? Крайният ползувател трябва да плаща!
    Също трябва да се помисли и за държавните чиновници, които ползват, като лични автомобилите, лаптопите и служебните апартаменти. Също трябва много внимателно да се изчислят на пазарен принцип цените в почивните бази на различните държавни ведомства и да се обложат ползувателите им - чиновници.

  • 9
    jordani avatar :-|
    jordani

    До коментар [#6] от "wanderer":

    Стойността на колата се определя (дори и на първата година) като сбор от препоръчителната цена на дребно към датата на регистрацията + стойността на специалното оборудване (ако има такова) + ДДС. Използва се Шваке. За всяка година от експлоатацията, независимо от амортизацията, преизчисление на остатъчна стойност и т.н. Т.е. колата може да купена за 45000 поради отсъпка от дилъра, обаче по Шваке да е 55000 - изполва се Шваке.
    От тук насетне в Германия имаш два избора:
    1. Популярно нареченото "плоско облагане" - 1% от стойноста на колата по-горе се добавя към месечната ти заплата (или 12% годишно) и увеличава облагаемата база. Разстоянието от дома (по адресна регистрация) до който и да офис на компанията се умножава по 2 (отиване и връщане) и след това по 0.03% от стойността на колата. Това увеличава облагаемата основа на служителя.
    Това е. Всички разходи за автомобила са за сметка на компанията. Право на ДДС кредит се признава в/у всички разходи свързани с автомобила и в/у покупката му.

    2. Плащаш данъци съгласно т.1, но поддържаш пътна книжка и можеш да докажеш колко точно си използвал автомобила за лични цели. Принципа на облагане е същият като т.1, но ако личните км са по-малко от обложените, служителя може да възстанови надвнесен данък общ доход на края на годината.
    В т.2 се включват и фирмени автомобили, които нямат лично ползване - в този случай компанията доказва чрез вътрешна заповед това + пътна книжка.

    Както виждате в Германия не е толкова просто, но и не е сложно. Този процес през годините е търпял изменения, вкл и Конституционен съд. Т.е. немеца не е много по-склонен да плаща тези данъци.
    Честа практика е фирмите да удържат от служителите си цялата или част от сумата по месечните разходи по автомобила (вкл и лизинговата вноска).
    Има една голяма разлика обаче- в Германия с право на ДК са ВСИЧКИ автомобили, не само баничарки и 6+1 както е тук.

  • 10
    ditter avatar :-|
    ditter

    До коментар [#7] от "v_stefanov":
    Именно защото икономиката ни е зависима от европейските пари, а те тепърва ще намаляват, акцента все повече ще се премества върху данъците. Вече започват първите подмятания от страна на МФ за увеличаване на данъка върху разходите от 10 на 15 процента.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK