Българите са в дъното на класация за започване на свой бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българите са в дъното на класация за започване на свой бизнес

Търговията е най-предпочитаният сектор за българския предприемач

Българите са в дъното на класация за започване на свой бизнес

Едва 3.5% от активното население в страната започва или управлява нов предприемачески проект

Гергана Михайлова
12602 прочитания

Търговията е най-предпочитаният сектор за българския предприемач

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


В Европа най-активни са предприемачите в Латвия, Естония и Румъния, а в края на подреждането освен страната ни са Германия и Италия.

 

Изследването проучва средата и факторите, които влияят върху предприемачеството, а изводите могат да послужат за национални политики за стимулиране на личната бизнес активност.

Предприемачеството в България е начинание, в което малцина се впускат, макар да носи висок обществен статус и възможност за професионално израстване. Бизнес предприемат едва 3.5% от икономически активните хора. При близо половината от проектите, които пропадат, причината е, че са нерентабилни. Това показва изследването "Глобален предприемачески мониторинг" (GEM), което за пръв път обхваща и България. Неговата цел е да проучи средата и факторите, които влияят върху предприемачеството, и изводите да помогнат при изготвянето на национални политики за стимулиране на личната бизнес активност.

Особености на собствения бизнес

За да направят профил на предприемачеството в България, от българския екип по GEM са провели две изследвания. Първото обхваща над 2 хиляди души на възраст между 18 и 64 години, които дават представителност на картината за нагласите, стремежите и възможностите за бизнес инициативност в България. Второто изследване е проведено сред 45 национално признати експерти от девет области, каквито са например научноизследователската и развойната дейност, финансиране на предприемачеството, търговска и обслужваща инфраструктура. Съгласно унифицираната глобална методология на GEM получените данни служат за съставянето на индикатори, благодарение на които може да се правят съпоставки с предприемачеството в различните държави. Съдейки по основните от тях, България е в дъното на класациите с фрапираща липса на инициативност сред икономически активното население.   

Любопитно е, че бюрокрацията или трудният достъп до финансиране не са основните причини, които възпират предприемчивостта, поне в отговорите на анкетираните. Нещо повече - почти 70% от тях твърдят, че не се боят от провал, което е силна спирачка например за германците или гърците (виж таблицата). Според експертите страхът е социална и културна пречка, която обаче за България не е проблем. "Не можем да изолираме една причина, която води до слабия резултат на България, но можем да кажем, че тежат културни особености и недостатъци в образованието. От друга страна, българският предприемач е опортюнист и е смел, което също са отличителни черти", каза Искрен Кръстев, който е ръководител на екипа на GEM в България.

Изследването показва още, че българинът добре осъзнава потенциала за стартиране на бизнес, но не го използва. Около 33% от анкетираните са посочили, че имат възможност да предприемат свой проект, но едва 3.5% се впускат в такъв. За сравнение - европейските страни, в които този индикатор е с най-високи стойности, са Латвия (14.1%), Естония (13.1%) и Румъния (10.8%). Средното съотношение за Европейския съюз е 7.8%, а има страни като Ливан, където този индикатор TEA е 30.1%. В Европа освен в България в Германия и Италия под 5% от активното население започва или управлява нов бизнес.

България е интересна и с това, че основната част от предприемаческите проекти са в областта на търговията, не създават допълнителна заетост, не водят до иновации на пазара и рядко успяват да пробият на чужди пазари.

Според Искрен Кръстев има няколко ключови сфери, в които трябва да се изострят националните политики, за да може да се повиши предприемчивостта сред хората. Не само в страната, но и за Европа ключово е насочването на ресурси към изследователските дейности и трансфера на технологии. По думите му най-добрите практики в това отношение могат да се видят в Холандия, Ирландия и Швейцария. Друго предизвикателство е обучението по предприемачество, което трябва да стане още в началното и средното училище. От GEM посочват, че сравняването на индикатори винаги трябва да се прави в определен контекст, тъй като една ниска стойност сред определен кръг държави може да е нормална, но на глобално ниво да отразява по-тежка ситуация или обратното. В същото време някои от ниските стойности може да са предимство, ако се разглеждат от гледна точка на чужди предприемачи, идващи тук, например.

Как е по света

В глобален мащаб GEM показва, че 42% от работещото население в изследваните 62 държави преценява като добри възможностите за започване на собствен бизнес, като 21% от анкетираните заявяват готовност да стартират бизнес в следващите 3 години. Жените са по-склонни да се впуснат в предприемачески проект, подтикнати от необходимостта, докато при мъжете е по-скоро въпрос на желание.

В индустриализираните икономики близо половината от предприемаческите проекти са в сферата на търговията, докато в икономиките, които залагат на иновациите, преобладават комуникаците, финансите, здравето, образованието. Няколко държави в Европа (Люксембург, Швейцария, Хърватия и Словения) се открояват с предприемачи, които успяват да постигнат международни продажби.

България се включва в GEM на седемнадесетата година от старта на проучването благодарение на малък екип, който иска да осигури качествени данни за състоянието на бизнес средата. Той е подпомаган от технологичната компания Telerik и социолозите от Market Test. В средата на годината екипът ще представи детайлен анализ за предприемчивостта в България. Надеждите са, че той ще бъде ползван от хората, провеждащи държавни политики, и така ще се подобри средата и екосистемата от прездприемачески инициативи. В глобален мащаб изследването е давало насоки за облекчаване на регулаторни режими, подобряване на данъчните закони, правната уредба, реформи в образователната система.

В Европа най-активни са предприемачите в Латвия, Естония и Румъния, а в края на подреждането освен страната ни са Германия и Италия.

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    КАК?
    - В БГ има 2вида фирми ООД и АД. Други няма?? - Гъвкавост?
    - В БГ една акция/дял е минимум 1 лев. - Практичност?
    - В БГ конвертируеми инструменти не работят. - Уредба?
    - В БГ ако компанията е само на загуба те разследват данъчните. - Административен капацитет
    - В БГ ако имаш проблем със съдружник или партньор, финито - Съдебна система
    - В БГ данъците могат да ги променят и през делник и през уикенд - Предвидимост
    - В БГ има 10 разрешителни за фризьорство и козметика. - Улеснение
    - Срокове за разрешителни и работа с институции - Корупция
    - В БГ да наемеш работник и да е читав? - Образование.

    И това всичко трябва да не се взима предвид видиш ли щото данъка на за облагане на фирми е 10% (засега) Да бе... и 5% да е като горното го няма тук за да правия бизнес трябва да си мазохист.

  • 2
    petertakov avatar :-|
    Petak

    [quote#1:"gosko22"]В БГ има 2вида фирми[/quote]
    Да - "наши" и "други". Иначе, чисто юридически формите на сдружаване са повече от двете, които посочвате.

  • 3
    marij57 avatar :-|
    marij57

    Има грешка, проверете фирмите на децата на Попова, Първанов, Борисов, Вълкъ...всички те имат по десетина фирми та и отгоре, а пък са взели дипломи за една-две години, да не се откъсват от производството!

  • 4
    ergen4ev avatar :-|
    ergen4ev

    българина вече не иска да бъде мазохист сблъскващ се с бюрокрация,рушвети,връзки,заплахи..и квото друго негативно излезе само за да подкара малко бизнесче без бъдеще и да напълни гушите на всички нефункциониращи институции изнудващи за рушвети
    причините обезсърчаващи са много повече от колкото стимулиращите

  • 5
    romolus avatar :-|
    Додо

    "фрапираща липса на инициативност сред икономически активното население."

    Ето това е нещото, за което съм писал и преди в Капитал и в Дневник. И още повече, че всички неща, които се пишат по-горе от коментиращите, ги има и в Румъния, но в страната има в пъти повече инициатива. Ето това е нещо, върху което трябва да се работи в тази държава. И преди съм писал, пари в банките има много, но няма хора, които да искат кредити за бизнес-има само такива, които искат за потребление.
    Оплакването е лесно в България, но мисленето и то, практичното мислене, не е нещо, което се случва по тези ширини.

  • 6
    aha avatar :-(
    aha

    Най-сериозната преграда е уважаемата съдебна система. Следват монополите по села и паланки. Уважаемите другари също следят за твоето развитие ежеминутно и биваш принуждаван да се включиш в една от схемите (няма не искам). В държавата на мафията е така... за желаещите има Европейски съюз или поне Румъния.

  • 7
    lefkovitz avatar :-|
    lefkovitz

    Може ли да се очаква нещо друго при тази неблагоприятна икономическа и политическа среда?

  • 8
    skydiver avatar :-|
    Skydiver

    Проблемът в Бг е липста на клиенти.
    Самите българи сме със спестовен манталитет и е трудно да си продаваме взаимно, а българите способни да намерят чуждестранни клиенти са малко и или имат фирми или работят на достатъчно добри условия че да им се занимава със стартъп.
    Единственият начин да се коригира това е като повече хора почнат да пътуват по международни форуми и подобни събития.

  • 9
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    Ами добри разсъждения, но неизяснени. Защо е така?
    Българинът не е инциативен! КОЙ българин? Този КОЙто напусна държавата, точно защото бе инциативен, или този който остана?
    Този дето остана, защо да е инциативен? На бюрото по труда стои с години. Защо да се гърчи и работи, след като държавата му плаща? Най много да изчука нещо допълнително, нелегално.
    За да започнеш бизнес, колко пари ти трябват и с колко глупости трябва да се занимаеш? И не по-малко важното. От първия месец ти трябва да внасяш! ЗАЩО????
    А всичко може да е хиляди пъти по-просто!

  • 10
    proza avatar :-|
    proza

    Как да направиш рентабилен бизнес в страна, в която вътрешното потребление е направо нищожно. Особено в селата и в малките градчета хората купуват само най-необходимото. Друг проблем са капиталите. Ако нямаш капитал, трябва да вземеш пари от банка, а това става като заложиш недвижима собственост като гаранция. Ако бизнесът не потръгне, оставаш на улицата. Не са малко случаите, в които хора се самоубиха заради невъзможността да върнат заемите си. Има и други пречки, като конкуренцията на монополите, липсата на преференции за малкия бизнес и т.н. Така че, господа банкери, дръжте си парите в банките и не се надявайте на глупаци, които да пълнят бездънните ви гуши. А управляващите да продължават да се чудят защо хората не правят бизнес. Глупаците свършиха, сега е ред на тарикатите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK