С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
24 15 фев 2016, 17:28, 27985 прочитания

Борисов спря скъпата поръчка за "Хемус" (обновена)

Макар и закъсняло действието ще спре пилеенето на пари на данъкоплатците към компания от орбитата на Пеевски

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

КЗК подкрепи премиера за спирането на търга за "Хемус"

Комисията прие мотивите за липса на финансиране и отхвърли жалбите срещу решението за прекратяване на процедурата

10 мар 2016

Поръчките за "Струма", жп проект и метрото с нарушения поне за 6 млн. лв.

Одитният доклад за 2015 г. показва отново слабости в програма "Транспорт"

7 мар 2016

Консорциумът, свързван с Пеевски, обжалва спирането на поръчката за "Хемус"

Освен "ПСТ Хемус 2" жалба е подал и отхвърленият турски кандидат "Ташяпъ"

25 фев 2016

И търгът за тунела на "Струма" за 250 млн. лева спря

Жалба на неизвестна компания от Приморско послужи за мотив за замразяването на най-голямата открита строителна поръчка

24 фев 2016

Война или цирк?

Обявената офанзива срещу Делян Пеевски няма да е ефективна, ако спре само с няколко обществени поръчки

19 фев 2016

Защо премиерът ударно спира поръчки

Официалният мотив е прозрачност, но възможното обяснение е натиск от Брюксел

17 фев 2016

Борисов прекрати търг за 95 млн. лв. с участник "Водстрой 98"

Свързаното с Пеевски дружество е искало да строи горски пътища за Южноцентралното предприятие

17 фев 2016

Мнения Daily - Ясно е #КОЙ е стрес тестът за този мандат

И още: И в новия сезон героите ще са си старите; Как Румъния дръпна напред

16 фев 2016

Обърни се с гняв назад

Премиерът внезапно спря скъпата поръчка за "Хемус"

15 фев 2016

КЗК ще гледа жалбата срещу класирането за строежа на "Хемус"

Преписката е разпределена на члена на комисията, която гледа над половината дела на свързваните с Пеевски "Водстрой 98", "Булгартабак", "Лафка", БТК и т.н.

10 фев 2016

Само чужди компании обжалват търга за "Хемус"

Лятото ще има и търг за следващите 85 км от магистралата - до Велико Търново, обяви регионалният министър

5 яну 2016

Властелините на асфалта

Секторът на строителите на инфраструктура в България е все по-затворен и има сериозни съмнения за картел

18 дек 2015

Стабилност на подаръците за олигархията

Предколедно дадената на Пеевски най-скъпа поръчка за магистрала обяснява и защо няма да има съдебна реформа

15 дек 2015

"Хемус" ще се строи скъпо от фирми, свързвани с Делян Пеевски и Валентин Златев

Участниците с най-ниски цени за двата лота на магистралата бяха отстранени

15 дек 2015

Как се осребрява екология

Строежът на магистрала "Хемус"

11 дек 2015

"Хемус" ще се строи въпреки високата цена

Парламентът трябва да одобри поетапното финансиране на магистралата

9 дек 2015

"Хемус" се превръща в най-скъпата магистрала

Кандидатите да строят нови 60 км от магистралата искат около 800 млн. лв. без ДДС

7 дек 2015
Премиерът Бойко Борисов спря скъпия търг за магистрала "Хемус". Формално мотивът е липса на европейско финансиране, а по думите му причината е съмненията в обществото. Реално най-големият порок на търга беше високата цена. В съмнително състезание избраните победители, единият - свързван с Делян Пеевски, поискаха 1 млрд. лв. с ДДС за 60-километровата отсечка, което беше почти двойно повече от прогнозата на държавата. Въпросът е защо премиерът забеляза проблема с търга два месеца по-късно. Иначе новината е добра, защото парите на данъкоплатците няма да потънат в тази поръчка.

В същия ден финансовият министър поиска да се разсекрети докладът на AlixPartners за КТБ, където вероятно ще се види как тогавашният тандем Цветан Василев - Пеевски е ползвал пари на депозанти, за да купува имущество за себе си.

Хипотезата е, че зад двете действия може да стои и желание на Борисов да се дистанцира от депутата от ДПС или поне да покаже кой е по-влиятелен. Дали е вярна ще проличи чрез следващите нови големи строителни поръчки - първата е на 25-ти февруари и е за тунел за 250 млн. лв. Друга промъквана версия е, че Европа е дала знак на Борисов, че правителството повече не може да продължава с нечестното разпределение на евросредства.

Мотивите

"Разпоредих на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) да се прекрати незабавно процедурата за избор на изпълнители за строителството на два лота на АМ "Хемус". Предприетите действия са по отношение на Лот 1 и Лот 2", обяви премиерът в социалните мрежи малко преди обед. След няколко часа регионалното министерство публикува мотиви: "невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането им по линия на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". От ведомството посочват, че бюджетът на програмата за пътни проекти е 673 млн. евро и средствата вече са разпределени: за "Струма" от Благоевград до Крупник - 83.5 млн. евро, за тунела при с. Железница – очаквани 120 млн. евро, за участъка Крупник – Кресна, който е с неясна, но висока стойност, за Кресна - Сандански – 128 млн. евро, както и за Западната дъга на Софийския околовръстен път – 64 млн. евро. Предварителните разчети сочат, че с изброените проекти наличният ресурс ще бъде напълно изчерпан", пише в мотивите.



Всъщност за липсата на европейско финансиране за "Хемус" се знае отдавна - тя е в списъка с резервни проекти, но правителството беше наясно, че "Струма" ще глътне всички пари от програма "Транспорт". От самото начало на управлението на втория кабинет Борисов се коментира, че дострояването на северната магистрала ще се случи със заем. Сега еврофинансирането се ползва за формален повод, защото поръчката трябва да се спре законно. А там в изброените основания е липсата на средства.

По-късно премиерът обясни мотива си пред журналисти: "Официално или неофициално върху тази процедура имаше съмнения, че не е така както трябва. Искам да кажа, че тя е абсолютно извършена законосъобразно. Но когато витаят в общественото пространство съмнения върху сделка, която е около 800 млн. лева държавни пари, никога не бих си позволил да остане в обществото какъвто и да е оттенък, че нещо неправилно съм извършил. Затова я затворих и разпоредих веднага да се проведе нов търг, да бъде направен пред очите на всички медии." А на въпроса, слухове за определени персони ли го притесняват, той отговори: "Витае, че от едната страна, макар че повтарям за вашите зрители и слушатели, нито имат участие, нито имената им са в тези фирми, но витае, че зад едната (фирма) стои Златев, зад другата стои Пеевски."

Търг със съмнения

Търгът за дострояването на две отсечки от "Хемус" с дължина близо 60 км и прогнозна цена 434 млн. лева без ДДС беше обявен в началото на 2015 г. Използва се двуфазна процедура като до финалния етап стигнаха основно български строителни компании с чуждестранни партньори.  Цените на финалистите бяха отворени на 7 декември. Тогава се оказа, че оредялата група от строители искат двойно повече от държавата и магистралата ще струва около 800 млн. лева без ДДС.

Вместо малко над седем милиона лева за километър, магистралата щеше да струва между 12 и 14 млн. лв/км, което я прави една от най-скъпите в историята на България. Тогава управляващите не забелязаха проблем. И регионалният министър Лиляна Павлова обясни, че причина е сложният терен и множеството пътни съоръжения - тунели, мостове и виадукти, предвидвени в проекта. Прогнозната цена от 2013 г. била изчислена без детайлно проектиране и затова не била точна. И Павлова, и НКСИП заявиха, че няма причина да отменят търга заради високите цени и за магистралата ще се търси финансиране.

Въпреки големите амплитуди в цените на 11-те участника в двете процедури за рекордно кратък срок от шест дни НКСИП обяви класирането: строителството на лот 1 (Ябланица - Угърчин) да се възложи на обединение "АМ Хемус лот 1" с водещ партньор българската "Джи Пи груп" с партньори испанските "Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР сивил уъркс", както и проектантската "Трансконсулт-22", а на лот 2 (Угърчин - разклона за Ловеч и Плевен) - на обединение "ПСТ Хемус 2", включващо "ПСТ груп" (свързвано с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка), "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели".

Офертите на класираните на първо място обединения надвишаваха почти два пъти прогнозната стойност за "Хемус", а и изборът им беше очакван - те бяха предварително наградени с най-много точки за техническа оферта. После държавата елиминира от конкурса кандидатите с най-ниските цени. Тръжната комисия отстрани офертите на Сдружение "Хемус БГ" ("ИСА 2000" и "ОРС Инфраструктура") за отсечката Ябланица – Угърчин и на турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют" за пътя между Угърчин и разклона за Ловеч и Плевен. Цената на "Хемус БГ" е с 23.41 млн. лв. по-ниска от тази на класирания на първо място участник, а тази на турската компания – с 50 млн. лв. по-евтина. Както в много предишни търгове само чуждите кандидати се осмелиха да обжалват търговете - турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют" и италианска компания "Серенисима конструциони".

След като мотивите за прекратяване на процедурата вече са известни и има официално решение на изпълнителния директор на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) инж. Асен Антов участниците в процедурата имат право да обжалват. "Знаете ли колко нерви, време и пари струва това?", попита адв. Диана Михайлова, която представлява компаниите "МР Сивил Уъркс" (българско подразделение на испанската "Конструксионес Леонардо Мигелес") и "Конструксионес Табоада и Рамос" (голяма испанска компания с 50-годишен опит). Тя каза, че управителите на компаниите все още не са запознати с мотивите и тепърва ще обмислят дали да обжалват прекратяването на процедурата. По думите на адв. Михайлова това е третият поред търг с участието на "МР Сивил Уъркс", който се прекратява по вина на възложителя. "Имаше коментари, че търгът е претупан. Това не е вярно, той е проведен под контрола на Европейската комисия", каза още юристът.

Сега класираните участници имат три дни да се запознаят с мотивите, след което имат право на жалба пред Комисията за защита на конкуренцията. Ако няма недоволни - решението влиза в сила. Едва след това държавата може да организира ново състезание. Този път обаче то трябва да е прозрачно - без да се отстраняват масово кандидати, за да се разчиства територия, и без да се оценяват високо техническите идеи на любими кандидати. Така "Хемус" може и да падне отново на половин милиард. А за забавяне е трудно да се говори, защото отчуждаването още не е започнало, а планът на правителството беше строителството да започне догодина.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Разходите за труд на бизнеса се увеличават с 6.8% през първото тримесечие Разходите за труд на бизнеса се увеличават с 6.8% през първото тримесечие

Ръстът в България е девети в ЕС. Най-бърз отново е в Румъния - 12.7%, следвана от Латвия и Унгария

24 юни 2018, 350 прочитания

Застраховките "Автокаско" и за имущество ще поскъпват с 5% заради градушките Застраховките "Автокаско" и за имущество ще поскъпват с 5% заради градушките

Законопроект на земеделското министерство налага необоснован косвен данък върху клиентите, смятат застрахователите

24 юни 2018, 353 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Горанов иска от AlixPartners да разсекрети доклада за КТБ

Финансовият министър иска това да стане, въпреки че би могло да навреди на събирането на суми от банката

Шестият фонд за рискови инвестиции

"БрайтКап венчърс" ще подкрепи с 25 млн. евро млади технологични компании

Те ги спират, ние ги пускаме

Очакваните мерки срещу стари дизелови автомобили в европейски градове ще доведат до по-голям внос на стари коли в България

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фрида: бит и душевност

След "Мастабата" на Кристо изложбата, посветена на живота на Фрида Кало, е достатъчна причина да планирате пътуване до Лондон в следващите месеци

Славянска беседа

Журналистът и писател Мариуш Шчигел за днешна Полша, демокрацията като трудова злополука и лекарството против популизъм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 23.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 23.06.2018 Прочетете