Идва нов рунд от сваляне на цените на ток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Идва нов рунд от сваляне на цените на ток

В понеделник работодателската организация КРИБ представи на премиера 15 мерки в енергетиката, които обаче не бяха обявени. По информация на "Капитал" повечето от тях няма как да има ефект върху цените, но поне три могат да бъдат евентуално приложени и по всичко изглежда, че имат подкрепата на управляващите.

Идва нов рунд от сваляне на цените на ток

Корекциите ще се дължат както на реални спестявания в системата, така и на допълнително натоварване на енергийните предприятия с такси

7525 прочитания

В понеделник работодателската организация КРИБ представи на премиера 15 мерки в енергетиката, които обаче не бяха обявени. По информация на "Капитал" повечето от тях няма как да има ефект върху цените, но поне три могат да бъдат евентуално приложени и по всичко изглежда, че имат подкрепата на управляващите.

© Надежда Чипева


В последните няколко години основната дейност на управляващите е да търсят нови резерви за свалянето на цените на електроенергията. В понеделник се даде нов тласък, след като работодателската организация КРИБ представи на премиера 15 мерки в тази посока, които обаче не бяха обявени. По информация на "Капитал" повечето от тях няма как да има ефект върху цените, но поне три могат да бъдат евентуално приложени и по всичко изглежда, че имат подкрепата на управляващите.

Търсенето на нови източници за намаляване на цените електроенергията вероятно е свързано не само с натиска на работодателите. Предложеният през 2015 г. от министерството на енергетиката механизъм за намаление на таксата "задължение към обществото" за индустрията вероятно няма да мине във вида, в който беше разписан миналата година. Таксата се заплаща от всички потребители и се използва за покриване на преференциалните цени на ВЕИ, топлофикации и заводски когенерации и допълнителните разходи на НЕК по дългосрочните му договори. Специалната наредба на министерството на енергетиката предвиждаше големите промишлени предприятия с консумация от над 10 гигаватчаса годишно (които са около двадесетина) да получат отстъпка от 85% при плащанията им за зелената компонента на таксата задължение към обществото. След натиск от бизнеса обаче бяха включени повече предприятия, които трябва да имат минимум 2 гигаватчаса годишно потребление на електроенергия. Самите отстъпки пък бяха диференцирани.

Европейската комисия, която трябва да одобри наредбата, има сериозна критика към предложения механизъм. Първо, според Брюксел не е ясно защо различните предприятия имат различни отстъпки, след като приетият принцип от ЕК е, че намаление на разходите за зелена енергия могат да имат само индустрии с висока консумация на електроенергия. Второ, плащанията за зелена енергия вече са намалени с приходите от фонд "Енергийна сигурност" и на практика индустрията получава отъпка от над 90% от разходите за зелена енергия, което е доста над прага, приет в европейското законодателство.

Затова сега се предвижда всички компании да получат една отстъпка, без значение от годишната им консумация на електроенергия, твърдят източници от управляващото мнозинство. Това ще доведе до допълнителни разходи за НЕК, които ще трябва да бъдат компенсирани.

Откъде ще дойдат спестяванията

На първо място се предвижда разширяване на обхвата на енергийните компании, които плащат 5% такса върху приходите си. Парите от таксата са второто най-важно перо за фонда "Сигурност на електроенергийната система", който беше основан през миналата година и със средствата на който се попълва част от тарифния дефицит на НЕК (т.е. разликата между реалните разходи за електроенергия и регулираните приходи на държавната компания). Сега целите са Електроенергийния системен оператор и "Булгартрансгаз". Двете дружества са в добро финансово състояние, като последното традиционно има високи приходи. Тяхното включване към заплащащите пет процентовата такса компании беше обсъждано още миналата година и беше защитавано от бившия министър на икономиката, а сега председател на енергийната комисия в Народното събрание Делян Добрев. То обаче не мина, тъй като се прие само производителите на електроенергия да заплащат таксата. Ако сега ЕСО и "Булгартрансгаз" се включат във фонда, това ще доведе до около 50 млн. лв. допълнителни приходи в него (финансовите отчетите на двете дружества за 2015 г още не са достъпни, за да се направи по-точна сметка). Тези средства ще бъдат достатъчни, за да се покрият по-големите разходи, предизвикани от разширяването на обхвата на отстъпките за индустрията.

Второто перо, което се очаква да донесе спестявания от около 40 млн. лв., е падащата цена на газа. През второто тримесечие на тази година ще започнат да се усещат рекордно ниските цени на петрола от средната на 2015 г. Причината за забавянето е, че газовите цени се индексират спрямо петролните с девет месеца закъснение. Това ще доведе до намаляване на преференциалните цени на топлофикациите и заводските когенрации. За да се постигне подобно спестяване обаче, най-вероятно цените на топлоенергията не трябва да се пипат, като за сметка на това трябва да се намалят повече цените на електроенергията на газовите централи. В това би имало логика, тъй като ще намали субсидирането на парното за сметка на потребителите на електроенергия. Решението обаче трябва да бъде взето от Комисията по енергийни и водно регулиране през следващия месеца. Ако се приеме този подход, това би довело до сваляне на цената за задължение към обществото с около лев (в момента тя е 36.83 лв. за мегаватчас). При условие че регулаторът намери начин да използва тези спестявания само за бизнеса, таксата за него би паднала с малко над два лева. Така ефектът върху крайните цени при бизнеса би бил спад с между един и два процента.

Третото значително перо, което може да доведе до сваляне на цените на електроенергията, са приходите от продажбите на държавните въглеродни квоти. Миналата година в Закона за енергетиката беше записано, че 100% от тях трябва да влизат в енергийния фонд, но според Закона за предотвратяване на измененията в климата 21% от тях трябва да влизат в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда. В момента се обсъжда и тези средства да се прехвърлят към енергетиката, но естествено Министерството на екологията не иска да се разделя с тях. Тези 21% се равняват на около 60 млн. лв. годишно и биха довели до допълнително намаление на таксата за задължение към обществото.   

В последните няколко години основната дейност на управляващите е да търсят нови резерви за свалянето на цените на електроенергията. В понеделник се даде нов тласък, след като работодателската организация КРИБ представи на премиера 15 мерки в тази посока, които обаче не бяха обявени. По информация на "Капитал" повечето от тях няма как да има ефект върху цените, но поне три могат да бъдат евентуално приложени и по всичко изглежда, че имат подкрепата на управляващите.

Търсенето на нови източници за намаляване на цените електроенергията вероятно е свързано не само с натиска на работодателите. Предложеният през 2015 г. от министерството на енергетиката механизъм за намаление на таксата "задължение към обществото" за индустрията вероятно няма да мине във вида, в който беше разписан миналата година. Таксата се заплаща от всички потребители и се използва за покриване на преференциалните цени на ВЕИ, топлофикации и заводски когенерации и допълнителните разходи на НЕК по дългосрочните му договори. Специалната наредба на министерството на енергетиката предвиждаше големите промишлени предприятия с консумация от над 10 гигаватчаса годишно (които са около двадесетина) да получат отстъпка от 85% при плащанията им за зелената компонента на таксата задължение към обществото. След натиск от бизнеса обаче бяха включени повече предприятия, които трябва да имат минимум 2 гигаватчаса годишно потребление на електроенергия. Самите отстъпки пък бяха диференцирани.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Афив работа тази с "падащата" цена на газа и СО2 квотите..... много афив....
    Но че при сегашните условия цената на тока може да се намали това също е резоннна цел.... само че не с 5% такси от ЕСО и БУЛГАРГАЗ, щото това е все бъркане в джоба на обществото...
    Сериозно намаляване на цената на тока може да има само при национализация на ЕРП, обратно изкупуване .....
    Преди да почне приватизационната одисея на НЕК ЕАД (1998-2004) цената на тока на народа беше 6 ст/кВтч, само за периода 1998-2004 стана 17.5 ст/кВтчас към това добавиха и хамериканските ТЕЦ, ама американците са ни приятели, ще плащаме.... още 12-на години....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK