България е недоразвита откъм зимен туризъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България е недоразвита откъм зимен туризъм

България е недоразвита откъм зимен туризъм

Експертът по зимен и ски туризъм Лоран Ванат пред "Капитал"

Георги Филипов
15705 прочитания

© Личен архив


Какво е състоянието на зимния туризъм в Европа?

- В зимния туризъм е трудно да се сравнява сезон със сезон заради различните снежни условия. Но ако погледнем тенденциите в рамките на няколко години, се вижда, че ръст няма, а от 2012-2013 започва постоянен спад, дори и в САЩ. Това беше повратен момент на всички големи пазари с изключение на Азия заради Китай. На традиционните пазари ски клиентите идват от застаряващи страни като Великобритания, Белгия, Холандия и дори Германия. Поколението на бейбибума, което най-много кара ски, вече се пенсионира. Новото поколение не кара ски толкова много, а освен това са и по-малко като количество. Това е проста математика - имаме по-малко клиенти.

Каква е причината младите да не карат ски, след като е забавно и здравословно занимание?

- Ските за забавни, когато знаеш да ги караш, но не и когато не знаеш. Дори бих казал, че първият път това е много тежко и неприятно занимание. Да, когато виждаш хората да карат, ти се струва приятно и интересно, но когато сам се качиш, положението е съвсем различно. Според мен подходът в обучението по ски не е адаптирано към младото поколение.

Профил

Лоран Ванат е швейцарски експерт в областта на зимния и ски туризъм, като издава всяка година доклад за състоянието на бизнеса на ски курортите. Възпитаник на Университета в Женева, кариерата му минава през консултантската компания PriceWaterhouseCoopers, индустриалното общество Kustner SA и около 200 различни фирми и организации, в които е натрупал 30-годишен опит. Бил е синдик на изпаднали в затруднение швейцарски курорти. Той изнася презентации за възможностите и предизвикателствата пред зимните курорти. В София беше лектор на конференцията за зимен туризъм, организира преди седмица.

Дори и децата в България се обучават малки, когато все още не са подвластни на разумния избор кое е забавно, дали е трудно, а и физиката им е по-подходяща. Защо това не работи повече?

- Прав сте, че децата се учат по-бързо. Обикновено се казва, че ако до навършването на 20 години не си се научил, никога няма да го направиш. Но когато си малък, трябва да отидеш с твоите родители. Те трябва да знаят да карат. Проблемът, който имаме дори и в Швейцария, е, че демографският ръст идва от емигрантите, повечето от които нямат никаква ски култура. В миналото имаше практиката децата да ходят за по една седмица на ски училища. Сега държавите имат по-ограничен бюджет и много от тях намалиха разходите за централизирани ски уроци - или ги премахнаха, или значително ги ограничиха. Децата не се обучават систематично от училище, а родителите не знаят да карат ски и не могат да те научат. Вече е прекъснат този кръговрат, който води до научаването на всеки младеж.

В Швейцария все още има зимна спортна ваканция от една седмица, която позволява на децата да бъдат в планината.

- Така е, но младото поколение вече има толкова алтернативи и различни оферти за почивката си. Преди 20, 30 или 40 години нямаше толкова много конкуриращи се възможности. Сега ако имат една седмица ваканция, хората избират друга дестинация - да отидат в топли държави, да се попекат на плажа или просто да остават у дома да играят видеоигри.

Високата цена на ски ваканцията проблем ли е, защото вече се оказва, че ски екипировката не е най-високият разход, а лифт картите?

- Най-скъпото нещо е настаняването, защото според проучванията за един франк, изхарчен за карта за лифта, се харчат шест франка в курорта за настаняване, храна и пазаруване. Цената е въпрос, който трябва да се вземе предвид, но днес вече трябва да говорим как хората избират къде да си похарчат парите. Младите хора казват, че ските са скъпи. Но когато излезе новият iPhone, си го купуват. А той не е безплатен. На практика с цената на един такъв телефон можеш да караш ски цял сезон. Както казах, е въпрос на приоритети. Хората използват интернет, за да проверят на уеб камерите дали времето е хубаво в ски курорта, и след това решават дали да тръгнат. Ако не е хубаво, просто продължават да сърфират на компютъра не отиват в планината.

Колко са важни климатичните промени?

- Мисля, че климатичните промени засега не повлияват на ски курортите. Тази зима например е с малко сняг в цяла Европа, но подобно нещо се е случвало и преди 40 години. Да, всички трябва да отчитаме, че ски бизнесът е пряко свързан с времето и с наличието на сняг. Но всички курорти са достатъчно високо в планината, за да не се притесняват. В някои страни, както и в Швейцария, преди 40 години построиха лифтове в ниските части, където вече не пада достатъчно сняг. Но това не е представително за целия ски бизнес.

Смятате ли, че точно тези по-ниски курорти ще изчезнат? Смята се, че няма ски бъдеще под 2000 метра.

- Първо, не може да се изведе общо правило. Зависи от различните страни, а дори и в една страна в различните планини ситуацията е различна. Има държави, в които курортите са между 0 и 700 метра – така е в Квебек и Норвегия. В Западна Европа тези, които са много ниско, вероятно ще затворят. Но в общия случай това са локални ски бази, построени от общината. Тяхното затваряне няма да повлияе на местната икономика, защото не са свързани с места за настаняване. Построени са отдавна и вече са се изплатили. Според мен поне в следващите 20 години няма опасност за курортите - тези, в които отиваме за по една седмица на ваканция. Те са достатъчно високо и няма да бъдат повлияни. А и прогнозите за промените в този период не са толкова ясни. Като казвам точно 20 години, имам предвид факта, че е прието амортизацията на лифта се прави за такъв срок. Т.е. ако днес си купиш лифт, трябва да сметнеш използването му поне за следващите две десетилетия.

Тогава кое е предизвикателството за ски бизнеса?

- Да намерят нови клиенти. Споменах, че Китай прави бум, но и там съществува същият проблем – как да научиш да карат ски хора, които никога не са се качвали, и то бързо. Защото може да дойдат веднъж и никога да не се върнат, ако им е скучно. Аз също търся решение и смятам, че трябва да се променят методите за обучение. Трябва да се направи така, че хората бързо да започнат да се забавляват, дори да не притежават най-добрата техника. Според мен в най-скоро време трябва да се подобри първото изживяване от качването на ски.

А понижаването на цените на лифт картите няма ли да направи ските по-достъпни?

- Трудно е да се каже заради баланса между разходи и приходи на курортите. Клиентите имат все повече изисквания. Те искат да се произвежда изкуствен сняг, всички писти да са отлично обработени, да има хубави лифтове. Преди 40 години се обработваха само пистите, където имаше навалял сняг, а машините не отъпкваха по цяла нощ. Разходите за поддържане на един ски курорт се увеличават непрекъснато и с много по-бързи темпове, отколкото цените на билетите. В момента има много курорти, чиято основна цел е да са на нулата и да не губят. Мисля, че няма място за намаляване на цените. Между другото в Европа е много по-евтино, отколкото в САЩ. Там картата за лифта е двойно е по-висока, а качеството на лифтовете е значително по-ниско.

Ако разходите за ски не са главният проблем, тогава вярна ли е посоката България да се рекламира като по-евтина алтернатива на западноевропейските курорти?

- Зависи от гледната точка. Ако се конкурирате на международния пазар, тогава по-ниските ценови нива са оправдани. Защото, ако искате да привлече британските туристи и им предлагате по-добро съотношение между цена и качество, те ще дойдат. Местните хора не сравняват цените с другите държави. Те просто искат да отидат да карат ски за един ден и да има условия.

Смятате ли, че в България има място за нови курорти, след като световната картина не е толкова добра?

- Статистиката ясно показва, че нивото на пенетрация на ски курорти е по-ниско от съседните страни - и като брой ски курорти, и като брой на новите лифтове през последните 10 години. По отношение на общия брой лифтове България е след страни като Румъния и Турция, а при новите инвестиции дори след Сърбия, Гърция и Украйна. Развитието на ски курортите не е достатъчно, дори бих казал, че България е недоразвита. Тя не е голям играч. Има три курорта, които показват, че страната може да е на международната сцена на зимния туризъм. Те успяват да привличат чуждестранни гости и предлагат необходимите стандарти. Но конкуренцията се развива и ако вие не се развивате, ще бъдете изхвърлени от пазара. Не виждам причина да не се правят нови курорти, въпреки че пазарът не е неограничено разтеглив.

Един от проблемите е непрекъснатото и непреклонно противоборство между инвеститорите и екологичните организации. Как се решава той в утвърдените ски държави?

- Изненадан съм, че строителството на нови лифтове е такъв екологичен проблем. В Швейцария имаме същия брой жители, но територията е два пъти по-малка от тази на България. Там има 2000 лифта, а тук само 100. У нас също много внимаваме за опазването на планините и природата, а тук има много и достатъчно високи планини. Лифтът е най-екологичният и най-устойчиво средство за транспорт, без вредни емисии, без шум и с добър капацитет. Това е най-екологичният начин да отидеш в планината. С колата замърсяваш повече, с нея може да убиеш животно. Кабинковият лифт не убива животни. Не всеки се качва в планината да кара ски, много хора отиват просто за разходка. Ако един лифт не ви трябва, просто го разглобявате и мястото постепенно се оформя както си е било преди. В Европа е рядкост да се разширяват курорти, защото повечето вече са изградени като инфраструктура и писти преди години. Но когато трябва да се направи нов лифт или да се смени стар, разбира се, се отрязват и дървета. Винаги има дискусии със зелените, но общото разбиране е, че развитието на зимния туризъм е нещо, от което всички печелят.

Какво е състоянието на зимния туризъм в Европа?

- В зимния туризъм е трудно да се сравнява сезон със сезон заради различните снежни условия. Но ако погледнем тенденциите в рамките на няколко години, се вижда, че ръст няма, а от 2012-2013 започва постоянен спад, дори и в САЩ. Това беше повратен момент на всички големи пазари с изключение на Азия заради Китай. На традиционните пазари ски клиентите идват от застаряващи страни като Великобритания, Белгия, Холандия и дори Германия. Поколението на бейбибума, което най-много кара ски, вече се пенсионира. Новото поколение не кара ски толкова много, а освен това са и по-малко като количество. Това е проста математика - имаме по-малко клиенти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    stan72 avatar :-|
    Станислав Генов

    Екоталибаните да мълчат. Нямат нито един аргумент срещу това.

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    "...общото разбиране е, че развитието на зимния туризъм е нещо, от което всички печелят."
    Нещо не ми е ясно как точно аз печеля от тази работа.
    "Смята се, че няма ски бъдеще под 2000 метра."
    "Има държави, в които курортите са между 0 и 700 метра – така е в Квебек и Норвегия. В Западна Европа тези, които са много ниско, вероятно ще затворят."
    А в южна Европа? Банско - 925 м н.в., Боровец - 1300 м н.в., Пампорово - 1600 м н.в.
    Не знам защо трябва да си мъчим планините със скъпия изкуствен сняг.

  • 3
    izabell avatar :-|
    izabell

    България не развива зимните спортове, за децата-каквото научат от родителите си.

  • 4
    svetlyo_nikolov avatar :-|
    Svetoslav Nikolov

    Представям си негово интервю в швейцарски вестник: "Трябва да развиваме морския туризъм. България има 100 морски курорта, а швейцария - нито един."

  • 5
    svetlyo_nikolov avatar :-|
    Svetoslav Nikolov

    Представям си негово интервю в швейцарски вестник: "Трябва да развиваме морския туризъм. България има 100 морски курорта, а швейцария - нито един."

  • 6
    svetlyo_nikolov avatar :-|
    Svetoslav Nikolov

    Представям си негово интервю в швейцарски вестник: "Трябва да развиваме морския туризъм. България има 100 морски курорта, а швейцария - нито един."

  • 7
    shtavesht avatar :-|
    shtavesht

    До коментар [#1] от "Станислав Генов":

    същото се отнася и за талибаните на добавената стойност. не е задължително всички планини на планетата да са опасани със ски писти, за да може тур операторите и подобните им да кашират повече. ти сигурно си фен и на цеко минев..

  • 8
    poluvishist avatar :-|
    полувишис

    До коментар [#1] от "Станислав Генов":

    така е. нямаме нито един аргумент срещу това.
    като искате ски, отивайте в Швейцария и Австрия.

  • 9
    poluvishist avatar :-P
    полувишис

    "Младите хора казват, че ските са скъпи. Но когато излезе новият iPhone, си го купуват. А той не е безплатен. На практика с цената на един такъв телефон можеш да караш ски цял сезон."


    и накрая какво се оказа? Епъл оставиха без хляб и цекоминевските курорти и Боровец? :)

  • 10
    dun avatar :-|
    dun

    когато говорим за "развитие" не трябва да използваме термина като мантра

    1. има различни видове развитие

    2. има видове "развитие" които са всъщност деградация

    по т.1 - например удобно беше внушено в България че развитие на зимния туризъм е равно на лифтове и ски писти - но това не е така - който истински кара ски знае че голяма част от удоволствието и спортното предизвикателство е "пантенето" нагоре! защо никой от ски инвеститорите не говори за хубави, дълги и разнообразни трасета за ски ходене и ски бягане - това е форма на ски спорта която е много по-интензивна физически (т.е. развиваш по-добра мускулатура и харчиш сланинки) без да има такъв висок риск от травми като ски спускането!!! още по-добре става като осмислим че за такива трасета можеш да ползваш съществуващи пътища и пътеки без да се налага да изсичаш гори за писти и лифтове...

    по т.2 - е Черноморието нали го "развихме" точно както инвеститорите си го искаха и никой "екоталибан" не им попречи...накрая получихме евтин и некачествен продукт който не допринася значително за икономиката! резултатът от това "развитие" е бетонни гета и лайна в морето - това ли искаме да се случи и на планините?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK