Менда Стоянова предлага закриване вместо оздравяване на общини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Менда Стоянова предлага закриване вместо оздравяване на общини

Според председателя на бюджетната комисия няма как малките общини да си погасяват заемите, ако 95% от приходите им са от централния бюджет по делегирани дейности.

Менда Стоянова предлага закриване вместо оздравяване на общини

Според Емил Савов от сдружението на общините по-вероятно е да няма законодателни промени в тази посока, защото това не е начинът

13539 прочитания

Според председателя на бюджетната комисия няма как малките общини да си погасяват заемите, ако 95% от приходите им са от централния бюджет по делегирани дейности.

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Общините с големи финансови проблеми и почти изцяло зависещи от централния бюджет е по-добре да се закриват, отколкото да се прави опит за финансовото им оздравяване. Това става ясно от думите на председателя на комисията по бюджет и финанси Менда Стоянова от ГЕРБ по време на заседанието в четвъртък. Тогава депутатите обсъждаха промените в Закона за публичните финанси, които създават възможност закъсалите общини да влизат в процедура за оздравяване, включваща изготвянето на план за действие, както и отпускането на безлихвен заем от страна на правителството.

"Сега е моментът с народните представители да помислим за това. Каква финансова програма за оздравяване може да има една малка община, в която 95% от бюджета са държавно делегирани дейности", попита риторично Стоянова. Според нея в много малки общини собствените приходи са толкова малко, че няма как да бъда източник за погасяване на задължения. "Тези задължения най-вероятно са натрупани по оперативни програми, защото тя е достатъчно малка, за да няма друга възможност да ги натрупа", каза Стоянова.

Законодателни промени

Засега не е ясно дали промени в този смисъл ще бъдат направени между първо и второ четене на законопроекта. "Този дебат, който сега се опитваме да водим, може би ще водим и по-нататък, задължително трябва да включи елемента колко от тези общини отговарят на условието да бъдат общини", каза Стоянова.

Пред "Капитал" зам. изпълнителният директор по финансовата част на Националното сдружение на общините в република България Емил Савов каза, че е по-вероятно да няма законодателни промени в тази посока. "Това не е начин за справяне, защото най-малките общини са в много добро финансово състояние", каза той.

В момента в Закона за административно-териториалното устройство на Република България не присъства възможност за автоматично закриване на община и сливането й с друга, ако не изпълнява някакви финансови критерии. Съществуват текстове обаче, които казват при какви параметри може да бъде създадена нова община. И те предвиждат минимум половината от разходите на общината да могат да се финансират чрез собствени приходи.

"При 170 общини от 265 трансферите от държавата представляват между 85 и 90% от целия бюджет", каза Савов и допълни, че между 20 и 30 общини са в изключително тежко финансово състояние. В началото на февруари финансовият министър Владислав Горанов обяви, че община Велинград е със запорирани сметки и не могат да финансират нито детски градини, нито училища.

Оздравяване на общини

С приетите на първо четене в бюджетната комисия поправки в закона в процедурата по оздравяване ще могат да влизат общини "с риск от наличие на необезпечени задължения, които са свързани с увеличение на дефицита по техните бюджети". Има пет критерия, които определят една община като "финансово затруднена". Ако три от тях са налице, тогава местната власт може да поиска да влезе в процедурата. Тя освен план за оздравяване предвижда и отпускането на безлихвен заем от централното правителство, който трябва да се върне до края на определения в плана за оздравяване срок.

По време на обсъждането депутатът от БСП Румен Гечев заяви, че всяка община ще иска да влезе в процедурата, , защото ще получи заем, а впоследствие дори може да й бъде опростен от правителството. "Всеки разумен човек ще го направи. Ще стимулираме общините, които не си гледат работата, уж са изпаднали, някои обективно, други субективно, във финансови проблеми, и ще имат достъп до този безлихвен заем", смята депутатът, цитиран от БНР.

Зам.-министърът Кирил Ананиев подчерта, че безлихвеният заем не е задължителен. "Оздравителният план в първия му оригинален вариант си е оздравителен план на общината, която трябва да създаде необходимите условия, за да излезе от тази ситуация. Никъде не е казано, че задължително общината трябва да получи временен безлихвен заем", каза още той.

Общините с големи финансови проблеми и почти изцяло зависещи от централния бюджет е по-добре да се закриват, отколкото да се прави опит за финансовото им оздравяване. Това става ясно от думите на председателя на комисията по бюджет и финанси Менда Стоянова от ГЕРБ по време на заседанието в четвъртък. Тогава депутатите обсъждаха промените в Закона за публичните финанси, които създават възможност закъсалите общини да влизат в процедура за оздравяване, включваща изготвянето на план за действие, както и отпускането на безлихвен заем от страна на правителството.

"Сега е моментът с народните представители да помислим за това. Каква финансова програма за оздравяване може да има една малка община, в която 95% от бюджета са държавно делегирани дейности", попита риторично Стоянова. Според нея в много малки общини собствените приходи са толкова малко, че няма как да бъда източник за погасяване на задължения. "Тези задължения най-вероятно са натрупани по оперативни програми, защото тя е достатъчно малка, за да няма друга възможност да ги натрупа", каза Стоянова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Сега е моментът с народните представители да помислим за това. Каква финансова програма за оздравяване може да има една малка община, в която 95% от бюджета са държавно делегирани дейности",

    >>> Това звучи логично, полезно и справедливо. Само че като се сещам как завърши закриването на пощенски клонове в безлюдни села и спирането на влакове, с които 300-тонни композиции развозват 5 пътника, не давам особени шаносве за закриване на цяла община, била тя отдавна фалирала и обезлюдена едновременно. Емпириката показва, че когато става въпрос за популизъм, няма ляв и няма десен - всички владеят еднакво добре изкуството на истерията с невротични припадъци, достатъчно е да има зрители и слушатели наоколо.

  • 4
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    Най-накрая открихте топлата вода, спрете се с финансовото интубиране на икономически колабирали общини без никакъв потенциал и възможности за развитие.

  • 5
    subaru avatar :-|
    subaru

    "Менда Стоянова предлага закриване вместо оздравяване на общини"
    Чиновничката от пловдивския НАП се е взела много насериозно. Закривай.......!

  • 6
    twelve avatar :-|
    Коки

    Аз предлагам да се закрият всички общини и кметства и да преминат към столична община! Така комунетата ще си образуват мечтания град-държава и ще могат да крадат спокойно и методично.....

  • 7
    moon744 avatar :-|
    moon744

    Това важи повече за банките, отколкото за общините. Защо ще се теглят още милиарди евро заеми за преструктуриране на закъсали банки или такива, които евентуално няма да издържат стрес-тестовете? Всички банки за частни търговски дружества, от какъв зор държавата ще ги спасява? Пък и фалитът е много по-здравословен, отколкото държавната помощ - болката изчезва поради смърт на субекта.

  • 8
    rambo3 avatar :-|
    rambo3

    Не само общини, но и области требва да се закриват и да се намали това тегло върху българския гражданин да храни знайни и незнайни служби, агенции и администрации. Например какво оправдава съществуването на област Кюстендил, която спокойно може да мине към Благоевград. Че то за половината й жители е по-бързо и удобно да стигнат до Благоевград, отколкото до областния си център. Или област Пазарджик, намираща се до Пловдив? Примери могат да се дадат поне 10.

  • 9
    soa1414769569380920 avatar :-P
    Krasimir Bambalov

    Другарите от БСП пак с десни идеи

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#8:"rambo3"]Например какво оправдава съществуването на област Кюстендил,[/quote]

    Ако искаш да слушаш аргументи 3 дена и 3 нощи, друг е въпросът колко ще чинят, тогава може да просто да опиташ да внесеш решение за закриването. Единствено Цецка трябва да подсили бройката квестори, че ще падне як кеч между леви и "десни" депутати, кой пръв да се дореди до катедрата, да "избаца мощно" една яка и дълга реч против, с много клетви пяна на устата, под влияние на погълнати шарени дражета.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK