"Хемус": Презареждане

Трасето, цената и съмнителният търг заминават в историята

Най-вероятно новата процедура за доизграждане на магистрала "Хемус" ще е открит търг, а не двуетапна ограничена, която отнема много време
Най-вероятно новата процедура за доизграждане на магистрала "Хемус" ще е открит търг, а не двуетапна ограничена, която отнема много време    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Най-вероятно новата процедура за доизграждане на магистрала "Хемус" ще е открит търг, а не двуетапна ограничена, която отнема много време
Най-вероятно новата процедура за доизграждане на магистрала "Хемус" ще е открит търг, а не двуетапна ограничена, която отнема много време    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

От обявяването на търга за лотове 1 и 2 на магистрала "Хемус" до прекратяването му по нареждане на премиера Бойко Борисов минаха 13 месеца - изненадващо дълъг период предвид възраженията срещу условията на конкурса, изказани още в началото на процедурата, последвалата неприятна изненада с удвояването на цената и съмненията около класирането. През цялото това време регионалният министър Лиляна Павлова и подчинената й Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) настояваха, че конкурсът е законосъобразен, с условията и класирането няма никакъв проблем. Резките и категорични ходове на Бойко Борисов от миналата седмица ги опровергаха - трасето и проектът ще бъдат променени, цената ще се свие, а търгът ще бъде проведен по нови правила. "Изчаках Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе, че е законосъобразно (прекратената процедура - бел. ред.). Ако не беше, щях да я дам на прокуратурата. След това проявих политическата си воля, говорих, има действително по-добри възможности с друго трасе или с намаляване на габарити, така че да стане по-добре за хората", обяви Борисов от Брюксел. Много преди демонстрацията на политическа воля от страна на премиера обаче имаше ясни и категорични признаци, че нещо в процедурата за магистрала "Хемус" не е наред.

Можело значи


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


23 коментара
  • 1
    znayko84 avatar :-?
    znayko84

    Интересно, но изключително необективна статия. От нея не стана ясно прекратяването на процедурата законосъобразно ли е? Запознати юристи твърдят, че е правен абсурд. Второ, КЗК, по времето на интервюто на Борисов, е излизала с решение по жалбата на турската и другата чужда фирма. Трето, никой до сега не каза защо избраният за изпълнител е лош. По моя информация това е фирма с 500 служители и множество качествено изградени обекти. Питане, ако акционер в такава фирма е неудобен на властта, това означава ли, че ББ може да спре коя да е поръчка ей така.
    Капитал и редколегията трябва да дадат и отговори на въпроса дали според тях ББ може да нарежда коя поръчка да се пусне и коя не? Това ли е смисъла на съществуващия правов ред или е груба злоупотреба?
    Ако горните въпроси не получат еднозначен отговор излиза, че Капитал е просто огледалото на Пик, Блиц и т.н.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Трасето е скъпо и защото теренът е предпланински, а не равнинен. Така и не ми стана ясно защо трасето следва да минава толкова близо до Стара Планина и толкова далече от най-големите градове по трасето (Плевен и Русе)?

    Ако АМ Хемус мине по трасето на Е83, то това би опростило всичко - теренът е равнинен, просто разширяваме Е83 и готово! Това би спестило стотици милиони.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Проблемът не в това "че конкурсът не е законосъобразен, с условията и класирането има никакъв проблем" а в това че ще масрафът струва на бюджета едни 800 000 000 лева дължими за 3-4 години, което си е много за един проект с "непряка" възвращаемост и не съвсем остра нужда от него.
    Къте по "живиотоопасен" е пътят Дунав Мост - Бяла - Велико Търново с огромен трафик и постоянни жертви от катастрофи....
    Още повече че спирането на проекта лично от ББ предезвика Световната банка да си предложи услугите за кредитиране.... което си е ачик успех за ББ за този род инфраструктурни проекти .... :-)

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "Николай Николов":


    [quote#2:"Николай Николов"] Така и не ми стана ясно защо трасето следва да минава толкова близо до Стара Планина и толкова далече от най-големите градове по трасето (Плевен и Русе)[/quote]
    Ами много просто, близо до
    [quote#2:"Николай Николов"]трасето (Плевен и Русе)[/quote] си има пътища построени още в 50-те от Народната власт, които при това и не са много натоварени..... от Стрелките до отклонението за Бяла трудно се среща "трафик" .......

  • 5
    variomatic avatar :-|
    variomatic

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Прав си, но нали идеята е магистралата да обслужва Плевен и Ловеч едновременно, та затова решиха да минава между тях...

  • 6
    rambo3 avatar :-|
    rambo3

    "ако махнем тази голяма лента по средата между двете платна и я направим от 30 на 25, ако намалим скоростта на 120 км, тогава радиусите на завоите (при 140 км скорост радиусът на завоите е 5 км), при по-ниска скорост радиусът намалява и съответно поевтинява"

    Жив популизъм и огромна глупост ако вместо класическа автомагистрала изградят нещо друго. Трасето се прокарва и пробива един път, после ще остане така за векове, само има да се преасфалтира периодично. Дори двойна да излезе цената, това е инвестиция за десетилетия и векове напред.
    Ако е за 120 км/ч по-добре да не правят нищо, то тогава от София до Варна ще се стига по-бързо по магистрала Тракия със 140 км/ч, като се направи и АМ Черно Море.

  • 7
    rambo3 avatar :-|
    rambo3

    До коментар [#5] от "1К0Й":

    Голема глупост е и това. Много ми е интересно къде точно жителите на Ловеч ще се включват в АМ Хемус на път за София. Или жителите на В.Търново. Пътят им ще се удължава безумно много. Трасето си е недомислица откъдето и да го погледнеш. От зор да се угоди на всички, накрая нема да я ползва никой.
    За мен най-важно е да се свърже София с Плевен, Русе и Букурещ, както и Русе-В.Търново и Русе-Варна, а жителите на Ловеч, Севлиево, В.Търново и пр. могат да си ползват сегашния път, минаващ от там, който съответно може да се разшири и обнови изцяло. От София до Варна пък може да се пътува по Тракия, като се изгради АМ Черно Море.

  • 8
    nikolavj avatar :-(
    Никола Йорданов

    Аз пък се чудя защо никой не поставя въпроса ЗАЩО въобще трябва да се строи магистрала. Всички са съгласни, че голям трафик няма - затова и няма пари от ЕС.
    Елементарно е да се сметне, че бърз път (две ленти, четири платна, без огради и канавки) струва няколко пъти по-евтино за строене и многократно по-малко за поддържане.
    Въобще някой смята ли как ще се плаща поддържането на магистрала, по която едва ли ще има повече от 10000 МПС на денонощие средногодишно. Сега и толкова няма.

  • 9
    kamendc avatar :-|
    Камен

    [quote#6:"rambo3"]Ако е за 120 км/ч по-добре да не правят нищо, то тогава от София до Варна ще се стига по-бързо по магистрала Тракия със 140 км/ч, като се направи и АМ Черно Море.[/quote]
    Е магистралата да не е само за Варна - ами Плевен, Ловеч, Търново, Търговище, Шумен, те с 90 ли да карат по сегашния път? То 90 да беше добре, ами през 3-4 км. има разклон, село, кръчма, и съответно ограничение 60.
    А и магистрала Черно Море хич не съм оптимист, че скоро ще има, така че и за Варна ще се кара оттам.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-?
    Николов

    [quote#5:"1К0Й"]но нали идеята е магистралата да обслужва Плевен и Ловеч едновременно[/quote]Аз мисля, че магистралата е за да обслужва цяла Северна България, а не само тези 2 града. Плевен е 100 хиляди души, Русе 160 хиляди. Ловеч е 40 хиляди. Близо до кои градове следва да минава магистралата - до Плевен и Русе (общо 260 хиляди души) или до Ловеч (40 хиляди)?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход