С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 21 фев 2016, 17:32, 8451 прочитания

"Хемус": Презареждане

Трасето, цената и съмнителният търг заминават в историята

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От обявяването на търга за лотове 1 и 2 на магистрала "Хемус" до прекратяването му по нареждане на премиера Бойко Борисов минаха 13 месеца - изненадващо дълъг период предвид възраженията срещу условията на конкурса, изказани още в началото на процедурата, последвалата неприятна изненада с удвояването на цената и съмненията около класирането. През цялото това време регионалният министър Лиляна Павлова и подчинената й Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) настояваха, че конкурсът е законосъобразен, с условията и класирането няма никакъв проблем. Резките и категорични ходове на Бойко Борисов от миналата седмица ги опровергаха - трасето и проектът ще бъдат променени, цената ще се свие, а търгът ще бъде проведен по нови правила. "Изчаках Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе, че е законосъобразно (прекратената процедура - бел. ред.). Ако не беше, щях да я дам на прокуратурата. След това проявих политическата си воля, говорих, има действително по-добри възможности с друго трасе или с намаляване на габарити, така че да стане по-добре за хората", обяви Борисов от Брюксел. Много преди демонстрацията на политическа воля от страна на премиера обаче имаше ясни и категорични признаци, че нещо в процедурата за магистрала "Хемус" не е наред.

Можело значи


Малко преди изказването на Борисов от Брюксел от регионалното министерство отговориха на запитване на "Капитал", че имат готовност да обявят нов търг за лотове Ябланица - Угърчин (23 км) и Угърчин - разклонът за Плевен (36 км). Най-вероятно процедурата ще е открит търг, а не двуетапна ограничена, която отнема много време. При същото трасе, брой и вид на съоръженията обаче цената ще остане същата. "Видяхме, че цените на участниците са в близък диапазон, така че можем да считаме че са реалистични", посочват от МРРБ. Прекратената процедура поднесе неприятна изненада с цената, която от планираните 434 млн. лв. за двете отсечки скочи на близо 800 млн. лв. На въпрос планира ли се промяна на трасето с цел по-лесно преминаване на пътното платно и съответно - по-ниска цена, от МРРБ отговарят отрицателно. "Проектирането на цялото трасе за доизграждане на АМ "Хемус" отне близо две години. Освен разработване на трасето бяха изработени и парцеларни планове, въз основа на които се извършват отчуждения за лот 1 и лот 2. Стартирането наново на дейности по проектиране за тези два участъка, съответно изготвяне на нови планове за отчуждения, процедирането им и провеждането на търг за избор на изпълнители биха отместили стартирането на строителните дейности с около 3 години."

Два часа по-късно позицията им беше опровергана от Брюксел, където Борисов реши да отговаря напоително на журналистически въпроси след редовната среща на лидерите на ЕС. "Сега препроектираме. Сега мисля, че ако минем през едно друго трасе, дал съм до утре на г-жа Павлова да ми подготвят варианти, ако махнем тази голяма лента по средата между двете платна и я направим от 30 на 25, ако намалим скоростта на 120 км, тогава радиусите на завоите (при 140 км скорост радиусът на завоите е 5 км), при по-ниска скорост радиусът намалява и съответно поевтинява", заяви Борисов. Самото регионално министерство признава, че при стесняване на габаритите и обхвата на пътя може да се постигне намаляване на цената. Това е обвързано с одобряване на нови парцеларни планове и нови отчуждителни процедури, но оказва се - това не е толкова фатално. Отчужденията за двата лота на "Хемус" дори не са започнали, става ясно от отговори на МРРБ до "Капитал". Парцеларните планове, с които МРРБ и НКСИП оправдаваха високата цена на магистралата, са обявени на засегнатите общини, но дори не са утвърдени със заповед на министър Павлова.

Готовност за работа



Освен промяна на трасето Борисов е наредил строителството на северната магистрала да започне в тези участъци, за които има готовност. От изказването му става ясно, че това ще е в началото на лот 1 - след Ябланица. Колко е дълга отсечката и на какъв етап е готовността ще се разбере в следващите дни. Освен за лотове 1 и 2 от НКСИП съобщиха, че върви препроектиране за 15-километрова отсечка от магистралата в района на Велико Търново. Причината е първоначално предвиденото сложно преминаване над р. Янтра, както и осигуряване на транспортна връзка с летището в Горна Оряховица. Как ще се променят параметрите на магистралата - като цена и трасе, също ще се разбере в следващите дни и най-вече след обявяване на нови търгове за изпълнители. "Казал съм, че за такива големи суми е добре не да е сто - хиляда процента да е прозрачна всяка една процедура, пред очите на медиите да става, на неправителствените организации, всички са добре дошли. И не на последно място - имаме сега Закон за обществените поръчки, който ние трябва да го направим", обясни Борисов. Новият ЗОП ще влезе в сила на 15 април тази година. Той предвижда типизиране на поръчките за строителство, така че да не могат възложителите да си измислят ограничителни условия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет организации получиха по чек за 8000 лв. за най-добър бизнес план на НПО

За осма година Български център за нестопанско право организира базар на социалните предприятия

16 фев 2019, 168 прочитания

Цената на тока в България през последните дни е с 20% по-ниска е тази в региона Цената на тока в България през последните дни е с 20% по-ниска е тази в региона

От началото на февруари средната стойност на сделките на борсовия сегмент "Ден напред" е 76.47 лв./МВтч, което почти 50% под нивото от януари

16 фев 2019, 632 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Четири пъти е разликата в офертите за софтуера за пръстови отпечатъци в здравеопазването

Търгът продължава, въпреки че идентификаторът не фигурира в закон или наредба и съсловието не го приема

Пионерът в събирането на дългове

Райна Миткова-Тодорова, управляващ директор на "ЕОС Матрикс", пред "Капитал"

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за цената

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете