Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-вероятно новата процедура за доизграждане на магистрала "Хемус" ще е открит търг, а не двуетапна ограничена, която отнема много време

"Хемус": Презареждане

Трасето, цената и съмнителният търг заминават в историята

Десислава Лещарска
8817 прочитания

Най-вероятно новата процедура за доизграждане на магистрала "Хемус" ще е открит търг, а не двуетапна ограничена, която отнема много време

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


От обявяването на търга за лотове 1 и 2 на магистрала "Хемус" до прекратяването му по нареждане на премиера Бойко Борисов минаха 13 месеца - изненадващо дълъг период предвид възраженията срещу условията на конкурса, изказани още в началото на процедурата, последвалата неприятна изненада с удвояването на цената и съмненията около класирането. През цялото това време регионалният министър Лиляна Павлова и подчинената й Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) настояваха, че конкурсът е законосъобразен, с условията и класирането няма никакъв проблем. Резките и категорични ходове на Бойко Борисов от миналата седмица ги опровергаха - трасето и проектът ще бъдат променени, цената ще се свие, а търгът ще бъде проведен по нови правила. "Изчаках Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе, че е законосъобразно (прекратената процедура - бел. ред.). Ако не беше, щях да я дам на прокуратурата. След това проявих политическата си воля, говорих, има действително по-добри възможности с друго трасе или с намаляване на габарити, така че да стане по-добре за хората", обяви Борисов от Брюксел. Много преди демонстрацията на политическа воля от страна на премиера обаче имаше ясни и категорични признаци, че нещо в процедурата за магистрала "Хемус" не е наред.

Можело значи

Малко преди изказването на Борисов от Брюксел от регионалното министерство отговориха на запитване на "Капитал", че имат готовност да обявят нов търг за лотове Ябланица - Угърчин (23 км) и Угърчин - разклонът за Плевен (36 км). Най-вероятно процедурата ще е открит търг, а не двуетапна ограничена, която отнема много време. При същото трасе, брой и вид на съоръженията обаче цената ще остане същата. "Видяхме, че цените на участниците са в близък диапазон, така че можем да считаме че са реалистични", посочват от МРРБ. Прекратената процедура поднесе неприятна изненада с цената, която от планираните 434 млн. лв. за двете отсечки скочи на близо 800 млн. лв. На въпрос планира ли се промяна на трасето с цел по-лесно преминаване на пътното платно и съответно - по-ниска цена, от МРРБ отговарят отрицателно. "Проектирането на цялото трасе за доизграждане на АМ "Хемус" отне близо две години. Освен разработване на трасето бяха изработени и парцеларни планове, въз основа на които се извършват отчуждения за лот 1 и лот 2. Стартирането наново на дейности по проектиране за тези два участъка, съответно изготвяне на нови планове за отчуждения, процедирането им и провеждането на търг за избор на изпълнители биха отместили стартирането на строителните дейности с около 3 години."

Два часа по-късно позицията им беше опровергана от Брюксел, където Борисов реши да отговаря напоително на журналистически въпроси след редовната среща на лидерите на ЕС. "Сега препроектираме. Сега мисля, че ако минем през едно друго трасе, дал съм до утре на г-жа Павлова да ми подготвят варианти, ако махнем тази голяма лента по средата между двете платна и я направим от 30 на 25, ако намалим скоростта на 120 км, тогава радиусите на завоите (при 140 км скорост радиусът на завоите е 5 км), при по-ниска скорост радиусът намалява и съответно поевтинява", заяви Борисов. Самото регионално министерство признава, че при стесняване на габаритите и обхвата на пътя може да се постигне намаляване на цената. Това е обвързано с одобряване на нови парцеларни планове и нови отчуждителни процедури, но оказва се - това не е толкова фатално. Отчужденията за двата лота на "Хемус" дори не са започнали, става ясно от отговори на МРРБ до "Капитал". Парцеларните планове, с които МРРБ и НКСИП оправдаваха високата цена на магистралата, са обявени на засегнатите общини, но дори не са утвърдени със заповед на министър Павлова.

Готовност за работа

Освен промяна на трасето Борисов е наредил строителството на северната магистрала да започне в тези участъци, за които има готовност. От изказването му става ясно, че това ще е в началото на лот 1 - след Ябланица. Колко е дълга отсечката и на какъв етап е готовността ще се разбере в следващите дни. Освен за лотове 1 и 2 от НКСИП съобщиха, че върви препроектиране за 15-километрова отсечка от магистралата в района на Велико Търново. Причината е първоначално предвиденото сложно преминаване над р. Янтра, както и осигуряване на транспортна връзка с летището в Горна Оряховица. Как ще се променят параметрите на магистралата - като цена и трасе, също ще се разбере в следващите дни и най-вече след обявяване на нови търгове за изпълнители. "Казал съм, че за такива големи суми е добре не да е сто - хиляда процента да е прозрачна всяка една процедура, пред очите на медиите да става, на неправителствените организации, всички са добре дошли. И не на последно място - имаме сега Закон за обществените поръчки, който ние трябва да го направим", обясни Борисов. Новият ЗОП ще влезе в сила на 15 април тази година. Той предвижда типизиране на поръчките за строителство, така че да не могат възложителите да си измислят ограничителни условия.


23 коментара
  • 1
    znayko84 avatar :-?
    znayko84

    Интересно, но изключително необективна статия. От нея не стана ясно прекратяването на процедурата законосъобразно ли е? Запознати юристи твърдят, че е правен абсурд. Второ, КЗК, по времето на интервюто на Борисов, е излизала с решение по жалбата на турската и другата чужда фирма. Трето, никой до сега не каза защо избраният за изпълнител е лош. По моя информация това е фирма с 500 служители и множество качествено изградени обекти. Питане, ако акционер в такава фирма е неудобен на властта, това означава ли, че ББ може да спре коя да е поръчка ей така.
    Капитал и редколегията трябва да дадат и отговори на въпроса дали според тях ББ може да нарежда коя поръчка да се пусне и коя не? Това ли е смисъла на съществуващия правов ред или е груба злоупотреба?
    Ако горните въпроси не получат еднозначен отговор излиза, че Капитал е просто огледалото на Пик, Блиц и т.н.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Трасето е скъпо и защото теренът е предпланински, а не равнинен. Така и не ми стана ясно защо трасето следва да минава толкова близо до Стара Планина и толкова далече от най-големите градове по трасето (Плевен и Русе)?

    Ако АМ Хемус мине по трасето на Е83, то това би опростило всичко - теренът е равнинен, просто разширяваме Е83 и готово! Това би спестило стотици милиони.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Проблемът не в това "че конкурсът не е законосъобразен, с условията и класирането има никакъв проблем" а в това че ще масрафът струва на бюджета едни 800 000 000 лева дължими за 3-4 години, което си е много за един проект с "непряка" възвращаемост и не съвсем остра нужда от него.
    Къте по "живиотоопасен" е пътят Дунав Мост - Бяла - Велико Търново с огромен трафик и постоянни жертви от катастрофи....
    Още повече че спирането на проекта лично от ББ предезвика Световната банка да си предложи услугите за кредитиране.... което си е ачик успех за ББ за този род инфраструктурни проекти .... :-)

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "Николай Николов":


    [quote#2:"Николай Николов"] Така и не ми стана ясно защо трасето следва да минава толкова близо до Стара Планина и толкова далече от най-големите градове по трасето (Плевен и Русе)[/quote]
    Ами много просто, близо до
    [quote#2:"Николай Николов"]трасето (Плевен и Русе)[/quote] си има пътища построени още в 50-те от Народната власт, които при това и не са много натоварени..... от Стрелките до отклонението за Бяла трудно се среща "трафик" .......

  • 5
    variomatic avatar :-|
    variomatic

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Прав си, но нали идеята е магистралата да обслужва Плевен и Ловеч едновременно, та затова решиха да минава между тях...

  • 6
    rambo3 avatar :-|
    rambo3

    "ако махнем тази голяма лента по средата между двете платна и я направим от 30 на 25, ако намалим скоростта на 120 км, тогава радиусите на завоите (при 140 км скорост радиусът на завоите е 5 км), при по-ниска скорост радиусът намалява и съответно поевтинява"

    Жив популизъм и огромна глупост ако вместо класическа автомагистрала изградят нещо друго. Трасето се прокарва и пробива един път, после ще остане така за векове, само има да се преасфалтира периодично. Дори двойна да излезе цената, това е инвестиция за десетилетия и векове напред.
    Ако е за 120 км/ч по-добре да не правят нищо, то тогава от София до Варна ще се стига по-бързо по магистрала Тракия със 140 км/ч, като се направи и АМ Черно Море.

  • 7
    rambo3 avatar :-|
    rambo3

    До коментар [#5] от "1К0Й":

    Голема глупост е и това. Много ми е интересно къде точно жителите на Ловеч ще се включват в АМ Хемус на път за София. Или жителите на В.Търново. Пътят им ще се удължава безумно много. Трасето си е недомислица откъдето и да го погледнеш. От зор да се угоди на всички, накрая нема да я ползва никой.
    За мен най-важно е да се свърже София с Плевен, Русе и Букурещ, както и Русе-В.Търново и Русе-Варна, а жителите на Ловеч, Севлиево, В.Търново и пр. могат да си ползват сегашния път, минаващ от там, който съответно може да се разшири и обнови изцяло. От София до Варна пък може да се пътува по Тракия, като се изгради АМ Черно Море.

  • 8
    nikolavj avatar :-(
    Никола Йорданов

    Аз пък се чудя защо никой не поставя въпроса ЗАЩО въобще трябва да се строи магистрала. Всички са съгласни, че голям трафик няма - затова и няма пари от ЕС.
    Елементарно е да се сметне, че бърз път (две ленти, четири платна, без огради и канавки) струва няколко пъти по-евтино за строене и многократно по-малко за поддържане.
    Въобще някой смята ли как ще се плаща поддържането на магистрала, по която едва ли ще има повече от 10000 МПС на денонощие средногодишно. Сега и толкова няма.

  • 9
    kamendc avatar :-|
    Камен

    [quote#6:"rambo3"]Ако е за 120 км/ч по-добре да не правят нищо, то тогава от София до Варна ще се стига по-бързо по магистрала Тракия със 140 км/ч, като се направи и АМ Черно Море.[/quote]
    Е магистралата да не е само за Варна - ами Плевен, Ловеч, Търново, Търговище, Шумен, те с 90 ли да карат по сегашния път? То 90 да беше добре, ами през 3-4 км. има разклон, село, кръчма, и съответно ограничение 60.
    А и магистрала Черно Море хич не съм оптимист, че скоро ще има, така че и за Варна ще се кара оттам.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-?
    Николов

    [quote#5:"1К0Й"]но нали идеята е магистралата да обслужва Плевен и Ловеч едновременно[/quote]Аз мисля, че магистралата е за да обслужва цяла Северна България, а не само тези 2 града. Плевен е 100 хиляди души, Русе 160 хиляди. Ловеч е 40 хиляди. Близо до кои градове следва да минава магистралата - до Плевен и Русе (общо 260 хиляди души) или до Ловеч (40 хиляди)?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK