Новите пътни такси ще погълнат 200 млн. лева

Държавата търси изпълнител на системата за тол-плащания от камиони и електронни винетки за автомобили. Тя трябва да заработи в началото на 2018 г.

Увеличението на приходите за държавата от пътни такси ще е основно за сметка на камионите
Увеличението на приходите за държавата от пътни такси ще е основно за сметка на камионите
Увеличението на приходите за държавата от пътни такси ще е основно за сметка на камионите    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Увеличението на приходите за държавата от пътни такси ще е основно за сметка на камионите    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

480

до 745 млн. лв. беше предварителната оценка на Световната банка за нужните средства за изграждане на електронната тол-система в България. Промяната сега е, че моделът няма да е публично-частно партньорство, а победителят в поръчката ще създаде системата, а държавата ще я оперира.
Изминатото от камионите разстояние ще се засича чрез бордово устройство и сателит.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 9

    Това е 4 пъти намаление спрямо "индикативната стойност" от 800 милиона, за която от 1 година насам написах около 100 пъти тук във форума, че местните марки на корупцията постепенно отстъпват място на международните брандове в този занаят. Дори и 200 млн. ми се струва много за един мобилен телефон в кабината, но да видим какви са условията на търга. Ако вътре присъстват условия "да е пуснал 5 подобни мрежи на 2 различни континента", значи работата е ясна.

    Обещаваните приходи от 0,6 до 1,4 милиарда годишни приходи също ми се струват невероятни на фона на сегашните 200 милиона и то заедно с леките коли. Това значи буквално браншът да бъде взривен. Тировете (български и чужди) по памет са 3000 дневно, 1 млн. годишно. Да пресичат 400 км, това са 80 лева. 80 милиона лева , пр 20 ст/км ще станат 160 милиона.

    Всичките останали средства до 0,6 съотв 1,4 млрд. ако почнат да бъдат изпомпани от местната логистика, един-единствен бранш, няма да мине без сътресения и то сериозни.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 4

    Грешка в сметките. 1 млн. тира х 400 км от граница до граница х 12 ст/км = прибл. 50 млн. годишно, при 26 ст/км - малко над 100 млн. и делтата ще я чакаме от местния транспортен сектор явно, сетете се какво следва....

    Нередност?
  • 3
    marshalov avatar :-|
    Маршалов
    • - 2

    Където се е крало, пак ще се краде.

    Нередност?
  • 4
    wanderer avatar :-|
    wanderer
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#2] от "cinik": Досега, за 2015 г. са отчетени 94 млн. лв приходи от винетки за 6.6 млн. коли. Дори приходите да достигнат мечтаните от Пътната агенция 140 млн. лв., то те са крайно недостъчни за подсигуряването на такава инвестиция от 479 -745 млн. лв. Най-малкото, на петата година устройствата за контрол и наблюдение ще са напълно амортизирани. А новите, каквато е практиката до момента, ще са несъвместими със "стария" софтуер. Сиреч не всеки пет години ще трябва да се правят нови "инвестиции" от един годишен приход, което си 20% поскъпване минимум.

    Нередност?
  • 5
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#2] от "cinik":

    Ако сметките ви са дори наполовина верни, то можем да очакваме протести на превозвачите в национален мащаб, а май няма само те да са недоволните. А иначе съм съгласен с начина на таксуване - който руши най-много, справедливо е той да плаща и най-много... И най-вече ще се изкефя на това да отпаднат стикерите по джамовете отпред...

    Нередност?
  • 6
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor
    • + 1

    И за самите шофьори е много по-удобна електронна винетка.

    В унгария, например, просто ти дават една касова бележка и това е целият разход при продажбата. Няма нужда от специални защитени от фалшификация лепенки, няма нужда от специалния им транспорт...

    Годишните винетки биха могли да се купуват и онлайн и няма да има нужда от комисионни за посредници.

    Нередност?
  • 7
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    До коментар [#6] от "tie_interceptor":

    разходът по продажбата е едно, разходът по оперирането е друг :)
    Австрийците са с лепенки и денем лепенките се следят от софтуер по вишките на магистралите. Нощем, на определени места вишките осветятват пътя така, че преминаващите коли да мога да бъдат проверявани автоматично за винетка (записва се и номерът на колата).
    Отделно, фирмата поддържата магистралите в Австрия прави нощни хайки, при които отбива цялото движение през паркинг, където на око се проверява всеки автомобил. Понякога отбиват само тировете.
    Отбиването става много лесно с пускане на знаците за движение в определени ленти, докато те вкарат в паркинга.
    Унгарците имат коли по магистралите, които седят паркирани някъде до пътя и непрекъснато снимат колите.
    В Румъния такива неща не съм видял, въпреки че винетката е електронна. В Румъния неприятното е, че не се продава на всяка бензиностанция, а само на една верига.

    Нередност?
  • 8
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    А истината е, че тол система или винетки за колите не са нужни. Защо? В момента събират 200млн с тях. От акциза върху горивата държавата събира 1,5млрд.лв, ДДС-то е отделно. Отиваха към 2млрд.лв. приходи от горивата. Срещу това седи сумата от 700млн. лв. за поддържане на пътищата. Натоварване на камионите да плащат някакъв тол, останалото от горивата. Разбира се, акцизът се използва не по предназначение.
    Може би някой се пита за в Германия няма винетки - просто, акцизът върху горивата (50млрд. евро годишно) отива за поддръжка на пътищата. Сумата събрана от данък автомобил, който не е местен, е в пъти по-малка. При нови автомобили данъкът в Германия е по-нисък от данъка в България. В България се отчитат конете, докато в Германия е важно колко въглероден диоксид се отделя (малко при дизелите) и малко при по-новите коли, независимо от конете. Изчислявал съм го за джип 150 коня, производство 2012-та (120 евро срещу 480лв в София).

    Нередност?
  • 9
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Каквито и сметки да правите има няколко важни неща:
    1- Толл таксата ще се плаща от всички граждани чрез калкулирането й в цените на дребно;
    2- Парите от Винетки и Толл пак няма да стигнат, защото няма прозрачност в харченето им;
    3- Вече 2 пъти се създаваше Фонд Пътища в който постъпваше % от акциза върху горивата. Постъпленията хич не бяха лоши. Точно затова два пъти и го закриха и прибраха парите.
    4- Платено преминаване по пътища се прави когато има път за който си заслужава да се плаща! Не знам да има друга държава в ЕС където да се събират такси за ОБЕЩАНИЯ, че може би някога ще оправят пътищата.

    Нередност?
  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#2:"cinik"]и делтата ще я чакаме от местния транспортен сектор явно, сетете се какво следва....[/quote]Тези явно държат да настъпят всички възможни мотики. В Русия замисляха същото преджобване на транспортния сектор, но Путин се видя в чудо защото за първи път срещна организирана съпротива - хиляди ТИР-ове блокираха важни възли: http://bit.ly/1LFSUWY. И това в Русия, където всичко - от медиите до социалните мрежи е следено или контролирано. А у нас не искам да се представя какво ще стане. Защо всеки път трябва да настъпват мотиката? Ама като не могат интелигентно да крадат явно ще гледаме пак епизод от сериала "Добрият Бойко отменя поредния недобре обмислен грабеж"

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал