Новите пътни такси ще погълнат 200 млн. лева
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите пътни такси ще погълнат 200 млн. лева

Увеличението на приходите за държавата от пътни такси ще е основно за сметка на камионите

Новите пътни такси ще погълнат 200 млн. лева

Държавата търси изпълнител на системата за тол-плащания от камиони и електронни винетки за автомобили. Тя трябва да заработи в началото на 2018 г.

Десислава Лещарска
14683 прочитания

Увеличението на приходите за държавата от пътни такси ще е основно за сметка на камионите

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


480

до 745 млн. лв. беше предварителната оценка на Световната банка за нужните средства за изграждане на електронната тол-система в България. Промяната сега е, че моделът няма да е публично-частно партньорство, а победителят в поръчката ще създаде системата, а държавата ще я оперира.
Изминатото от камионите разстояние ще се засича чрез бордово устройство и сателит.

Държавата е готова с нова мегапоръчка - за 200 млн. лв. без ДДС. Търси се компания, която да измисли и изгради системата, която да удържа тол-такса от камионите и суми за електронни винетки за автомобилите. Стойността се вижда от предварителното обявление на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), като самата поръчка ще бъде отпусната през април. Целта е новите пътни такси да влязат в сила най-късно в началото на 2018 г.

Вариантът на тол-система беше представен през ноември 2015 г. и е изготвен по модел на Световната банка. Той предвижда леките автомобили да останат с винетките, като разликата спрямо сегашното положение е само че те ще са електронни. Това би трябвало да намали разходите за отпечатване, съхранение и разпространение на стикерите, както и да свие възможността за злоупотреби, например от фалшиви или откраднати лепенки.

Камионите с тегло над 3.5 тона ще плащат такса за изминато разстояние. Те ще трябва да имат на борда си специално устройство, което ще се проследява чрез сателит. Функцията на такова устройство могат да изпълняват т.нар. системи за управление на автопарка - софтуер, който се използва от превозваческите фирми, или смартфони. Камионите без бордови устройства ще могат да купуват т.нар. маршрутен талон - онлайн или от пункт за продажба, когато пътуват по конкретен маршрут в определен момент. Чуждестранните камиони без бордови устройства пък ще си купуват или наемат бордово устройство или ще ползват маршрутни талони.

Експертите на Световната банка бяха разгледали няколко сценария със ставки на тол-таксата на километър - 0.12, 0.20 и 0.26 лв. Решението кой от тях (или някой друг) ще бъде възприет зависи от правителството и то трябва да бъде взето преди началото на 2018 г. Годишните приходи - в зависимост от предпочетения от държавата сценарий за тарифа и обхват на пътищата - биха варирали между 661 млн. и 1.483 млрд. лева от 2018 г. нататък. Засега държавата се е спряла на варианта тол-системата да обхване цялата републиканска пътна мрежа - автомагистралите и пътищата от първи, втори и трети клас.

Държавата плаща и получава

Поръчката и прогнозната й стойност са интересни, тъй като според разчети на Световната банка първоначалната инвестиция в изграждането на електронната тол-система в България би трябвало да е между 479 млн. и 745 млн. лв. в зависимост от обхванатите пътища.

Регионалният министър Лиляна Павлова обяви няколко пъти, че системите за толинг и за е-винетка ще се изградят на принципа на публично-частното партньорство - от частен оператор и за негова сметка. Той трябваше да получава определен процент от събраните средства, уреден в договора. В крайна сметка държавата се е отказала от този вариант и решила да инвестира сама в системата. Така ще излезе по-евтино, това беше правилното решение, коментира източник от пътната агенция. После системата ще бъде оперирана и поддържана отново от държавата, допълни източникът.

Пътният Биг брадър

Избраният изпълнител трябва да достави софтуер и апаратура за новата система: камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане: онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС терминал и др. Тя трябва да е съвместима с чуждестранни устройства. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.

Ще се изградят специални помещения за съхранение на сървърите и за обработка на данните. Двата операционни центъра трябва да са раздалечени на повече от 150 км един от друг. Системата трябва да е в състояние да води на отчет минимум 10 млн. активно регистрирани превозни средства.

На всички гранични пунктове ще се изградят мобилни офиси за проверка и плащане на такси и глоби. Освен стационарни постове за проверка ще има и мобилни, затова изпълнителят трябва да достави не по-малко от 50 превозни средства (мобилни контролни единици), които да са подготвени, оборудвани, в режим на готовност за проверка на таксите. Те ще се ползват от АПИ. Други 50 служебни автомобила ще се ползват от МВР като мобилни глобяващи единици. Те ще имат право да отклоняват и да глобяват на място нарушители за неплатена тол-такса или е-винетка.

По-големи детайли за включените в поръчката дейности и за сроковете ще има след обявяване на самият търг. Според източник от АПИ той ще е на европейско ниво и най-вероятно ще има интерес от чуждестранни компании. Имало и български с капацитет да изградят системата, твърди той.

480

до 745 млн. лв. беше предварителната оценка на Световната банка за нужните средства за изграждане на електронната тол-система в България. Промяната сега е, че моделът няма да е публично-частно партньорство, а победителят в поръчката ще създаде системата, а държавата ще я оперира.
Изминатото от камионите разстояние ще се засича чрез бордово устройство и сателит.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Това е 4 пъти намаление спрямо "индикативната стойност" от 800 милиона, за която от 1 година насам написах около 100 пъти тук във форума, че местните марки на корупцията постепенно отстъпват място на международните брандове в този занаят. Дори и 200 млн. ми се струва много за един мобилен телефон в кабината, но да видим какви са условията на търга. Ако вътре присъстват условия "да е пуснал 5 подобни мрежи на 2 различни континента", значи работата е ясна.

    Обещаваните приходи от 0,6 до 1,4 милиарда годишни приходи също ми се струват невероятни на фона на сегашните 200 милиона и то заедно с леките коли. Това значи буквално браншът да бъде взривен. Тировете (български и чужди) по памет са 3000 дневно, 1 млн. годишно. Да пресичат 400 км, това са 80 лева. 80 милиона лева , пр 20 ст/км ще станат 160 милиона.

    Всичките останали средства до 0,6 съотв 1,4 млрд. ако почнат да бъдат изпомпани от местната логистика, един-единствен бранш, няма да мине без сътресения и то сериозни.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Грешка в сметките. 1 млн. тира х 400 км от граница до граница х 12 ст/км = прибл. 50 млн. годишно, при 26 ст/км - малко над 100 млн. и делтата ще я чакаме от местния транспортен сектор явно, сетете се какво следва....

  • 3
    marshalov avatar :-|
    Маршалов

    Където се е крало, пак ще се краде.

  • 4
    wanderer avatar :-|
    wanderer

    До коментар [#2] от "cinik": Досега, за 2015 г. са отчетени 94 млн. лв приходи от винетки за 6.6 млн. коли. Дори приходите да достигнат мечтаните от Пътната агенция 140 млн. лв., то те са крайно недостъчни за подсигуряването на такава инвестиция от 479 -745 млн. лв. Най-малкото, на петата година устройствата за контрол и наблюдение ще са напълно амортизирани. А новите, каквато е практиката до момента, ще са несъвместими със "стария" софтуер. Сиреч не всеки пет години ще трябва да се правят нови "инвестиции" от един годишен приход, което си 20% поскъпване минимум.

  • 5
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    До коментар [#2] от "cinik":

    Ако сметките ви са дори наполовина верни, то можем да очакваме протести на превозвачите в национален мащаб, а май няма само те да са недоволните. А иначе съм съгласен с начина на таксуване - който руши най-много, справедливо е той да плаща и най-много... И най-вече ще се изкефя на това да отпаднат стикерите по джамовете отпред...

  • 6
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    И за самите шофьори е много по-удобна електронна винетка.

    В унгария, например, просто ти дават една касова бележка и това е целият разход при продажбата. Няма нужда от специални защитени от фалшификация лепенки, няма нужда от специалния им транспорт...

    Годишните винетки биха могли да се купуват и онлайн и няма да има нужда от комисионни за посредници.

  • 7
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    До коментар [#6] от "tie_interceptor":

    разходът по продажбата е едно, разходът по оперирането е друг :)
    Австрийците са с лепенки и денем лепенките се следят от софтуер по вишките на магистралите. Нощем, на определени места вишките осветятват пътя така, че преминаващите коли да мога да бъдат проверявани автоматично за винетка (записва се и номерът на колата).
    Отделно, фирмата поддържата магистралите в Австрия прави нощни хайки, при които отбива цялото движение през паркинг, където на око се проверява всеки автомобил. Понякога отбиват само тировете.
    Отбиването става много лесно с пускане на знаците за движение в определени ленти, докато те вкарат в паркинга.
    Унгарците имат коли по магистралите, които седят паркирани някъде до пътя и непрекъснато снимат колите.
    В Румъния такива неща не съм видял, въпреки че винетката е електронна. В Румъния неприятното е, че не се продава на всяка бензиностанция, а само на една верига.

  • 8
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    А истината е, че тол система или винетки за колите не са нужни. Защо? В момента събират 200млн с тях. От акциза върху горивата държавата събира 1,5млрд.лв, ДДС-то е отделно. Отиваха към 2млрд.лв. приходи от горивата. Срещу това седи сумата от 700млн. лв. за поддържане на пътищата. Натоварване на камионите да плащат някакъв тол, останалото от горивата. Разбира се, акцизът се използва не по предназначение.
    Може би някой се пита за в Германия няма винетки - просто, акцизът върху горивата (50млрд. евро годишно) отива за поддръжка на пътищата. Сумата събрана от данък автомобил, който не е местен, е в пъти по-малка. При нови автомобили данъкът в Германия е по-нисък от данъка в България. В България се отчитат конете, докато в Германия е важно колко въглероден диоксид се отделя (малко при дизелите) и малко при по-новите коли, независимо от конете. Изчислявал съм го за джип 150 коня, производство 2012-та (120 евро срещу 480лв в София).

  • 9
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Каквито и сметки да правите има няколко важни неща:
    1- Толл таксата ще се плаща от всички граждани чрез калкулирането й в цените на дребно;
    2- Парите от Винетки и Толл пак няма да стигнат, защото няма прозрачност в харченето им;
    3- Вече 2 пъти се създаваше Фонд Пътища в който постъпваше % от акциза върху горивата. Постъпленията хич не бяха лоши. Точно затова два пъти и го закриха и прибраха парите.
    4- Платено преминаване по пътища се прави когато има път за който си заслужава да се плаща! Не знам да има друга държава в ЕС където да се събират такси за ОБЕЩАНИЯ, че може би някога ще оправят пътищата.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#2:"cinik"]и делтата ще я чакаме от местния транспортен сектор явно, сетете се какво следва....[/quote]Тези явно държат да настъпят всички възможни мотики. В Русия замисляха същото преджобване на транспортния сектор, но Путин се видя в чудо защото за първи път срещна организирана съпротива - хиляди ТИР-ове блокираха важни възли: http://bit.ly/1LFSUWY. И това в Русия, където всичко - от медиите до социалните мрежи е следено или контролирано. А у нас не искам да се представя какво ще стане. Защо всеки път трябва да настъпват мотиката? Ама като не могат интелигентно да крадат явно ще гледаме пак епизод от сериала "Добрият Бойко отменя поредния недобре обмислен грабеж"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK