С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 23 фев 2016, 19:00, 14281 прочитания

Новите пътни такси ще погълнат 200 млн. лева

Държавата търси изпълнител на системата за тол-плащания от камиони и електронни винетки за автомобили. Тя трябва да заработи в началото на 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
480
до 745 млн. лв. беше предварителната оценка на Световната банка за нужните средства за изграждане на електронната тол-система в България. Промяната сега е, че моделът няма да е публично-частно партньорство, а победителят в поръчката ще създаде системата, а държавата ще я оперира.
Изминатото от камионите разстояние ще се засича чрез бордово устройство и сателит.
Държавата е готова с нова мегапоръчка - за 200 млн. лв. без ДДС. Търси се компания, която да измисли и изгради системата, която да удържа тол-такса от камионите и суми за електронни винетки за автомобилите. Стойността се вижда от предварителното обявление на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), като самата поръчка ще бъде отпусната през април. Целта е новите пътни такси да влязат в сила най-късно в началото на 2018 г.

Вариантът на тол-система беше представен през ноември 2015 г. и е изготвен по модел на Световната банка. Той предвижда леките автомобили да останат с винетките, като разликата спрямо сегашното положение е само че те ще са електронни. Това би трябвало да намали разходите за отпечатване, съхранение и разпространение на стикерите, както и да свие възможността за злоупотреби, например от фалшиви или откраднати лепенки.


Камионите с тегло над 3.5 тона ще плащат такса за изминато разстояние. Те ще трябва да имат на борда си специално устройство, което ще се проследява чрез сателит. Функцията на такова устройство могат да изпълняват т.нар. системи за управление на автопарка - софтуер, който се използва от превозваческите фирми, или смартфони. Камионите без бордови устройства ще могат да купуват т.нар. маршрутен талон - онлайн или от пункт за продажба, когато пътуват по конкретен маршрут в определен момент. Чуждестранните камиони без бордови устройства пък ще си купуват или наемат бордово устройство или ще ползват маршрутни талони.

Експертите на Световната банка бяха разгледали няколко сценария със ставки на тол-таксата на километър - 0.12, 0.20 и 0.26 лв. Решението кой от тях (или някой друг) ще бъде възприет зависи от правителството и то трябва да бъде взето преди началото на 2018 г. Годишните приходи - в зависимост от предпочетения от държавата сценарий за тарифа и обхват на пътищата - биха варирали между 661 млн. и 1.483 млрд. лева от 2018 г. нататък. Засега държавата се е спряла на варианта тол-системата да обхване цялата републиканска пътна мрежа - автомагистралите и пътищата от първи, втори и трети клас.

Държавата плаща и получава



Поръчката и прогнозната й стойност са интересни, тъй като според разчети на Световната банка първоначалната инвестиция в изграждането на електронната тол-система в България би трябвало да е между 479 млн. и 745 млн. лв. в зависимост от обхванатите пътища.

Регионалният министър Лиляна Павлова обяви няколко пъти, че системите за толинг и за е-винетка ще се изградят на принципа на публично-частното партньорство - от частен оператор и за негова сметка. Той трябваше да получава определен процент от събраните средства, уреден в договора. В крайна сметка държавата се е отказала от този вариант и решила да инвестира сама в системата. Така ще излезе по-евтино, това беше правилното решение, коментира източник от пътната агенция. После системата ще бъде оперирана и поддържана отново от държавата, допълни източникът.

Пътният Биг брадър

Избраният изпълнител трябва да достави софтуер и апаратура за новата система: камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане: онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС терминал и др. Тя трябва да е съвместима с чуждестранни устройства. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.

Ще се изградят специални помещения за съхранение на сървърите и за обработка на данните. Двата операционни центъра трябва да са раздалечени на повече от 150 км един от друг. Системата трябва да е в състояние да води на отчет минимум 10 млн. активно регистрирани превозни средства.

На всички гранични пунктове ще се изградят мобилни офиси за проверка и плащане на такси и глоби. Освен стационарни постове за проверка ще има и мобилни, затова изпълнителят трябва да достави не по-малко от 50 превозни средства (мобилни контролни единици), които да са подготвени, оборудвани, в режим на готовност за проверка на таксите. Те ще се ползват от АПИ. Други 50 служебни автомобила ще се ползват от МВР като мобилни глобяващи единици. Те ще имат право да отклоняват и да глобяват на място нарушители за неплатена тол-такса или е-винетка.

По-големи детайли за включените в поръчката дейности и за сроковете ще има след обявяване на самият търг. Според източник от АПИ той ще е на европейско ниво и най-вероятно ще има интерес от чуждестранни компании. Имало и български с капацитет да изградят системата, твърди той.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Само три строителя за детската болница за 100 млн. лв., ВСС се прицели в Лозан Панов Вечерни новини: Само три строителя за детската болница за 100 млн. лв., ВСС се прицели в Лозан Панов

И още: Ердоган постави условия за примирие с кюрдите в Сирия; Ще има ли сделка за Brexit; Масови протести в Барселона заради осъдените сепаратисти

16 окт 2019, 1554 прочитания

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 2378 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Държавата ще изгражда Wi-Fi мрежа по морските пристанища за 6 млн. лева

Пет от осемте терминала, част от проекта, вече са отдадени на концесия на компании, свързани с "Химимпорт", Кирил Домусчиев и Делян Пеевски

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10