Държавата ще изгражда Wi-Fi мрежа по морските пристанища за 6 млн. лева

Пет от осемте терминала, част от проекта, вече са отдадени на концесия на компании, свързани с "Химимпорт", Кирил Домусчиев и Делян Пеевски

   ©  Мария Съботинова
   ©  Мария Съботинова

Държавата ще изгради безжична интернет мрежа по морските пристанища за 6 млн. лева без ДДС. Проектът ще обхване портовете и терминалите във Варна, Бургас, Балчик, Леспорт и Несебър. В началото на февруари държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) обяви обществена поръчка, с която трябва да се предостави безплатна Wi-Fi зона за всички, които ползват черноморските пристанища. Очакванията на държавното дружество са, че този проект ще се финансира по европейската оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" от новия програмен период 2014 - 2020 г.

Спорен момент обаче е, че държавата ще направи инвестиции в инфраструктура на отдадени на концесия терминали. Това са концесионираните терминали на пристанище Бургас, които се оперират от "БМФ Порт Бургас" на братята Георги и Кирил Домусчиеви; пристанищата на север - Леспорт и Балчик, които се държат от холдинга "Химимпорт"; петролният терминал Росенец, където концесионер е рафинерията "Лукойл-Нефтохим Бургас", и морската гара в Несебър, която беше дадена на концесия на акционерното дружество "Водмар", където 50% дял от капитала държи свързаната с Делян Пеевски "Водстрой 98", която би имала голяма полза да може да предостави подобна услуга.

От Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" коментираха, че системата им обхваща толкова много концесионирани пристанища, с "тя е насочена към корабния трафик и към подобряване на услугите, предлагани на плавателните съдове", т.е. не към докерите, които отговарят за обработката на товарите. "Организацията по посещението на кораба е наша задача. Цялата информация минава през нас. Навигацията е наша. Ние водим кораба. Така просто надграждаме услугите, които предоставяме", допълват оттам. 

В името на новите системи

Тъй като ДП "Пристанищна инфраструктура" отговаря само за пристанищата с национално значение, извън проекта за Wi-Fi ще останат регионалните като двете пристанища на Цветелина Бориславова в североизточната част на Бургаския залив например. Според публикуваната обществена поръчка на държавното предприятие трябва да се изгради безжична мрежа в осем обекта. Това са държавните терминали Бургас-изток, Варна-изток и Варна-запад и концесионираните Бургас-изток 2 и Бургас-запад, Росенец, Варна-изток, Варна-запад, Балчик, Леспорт и Несебър. Така се получава, че в пет от осемте пристанища се инвестира във вече отдадена на концесия инфраструктура.

Новата инфраструктура ще предоставя връзка както на служителите на портовете, така и на пътниците и морските екипажи на акостиращите кораби. Според Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), което е принципал на държавното дружество, целта на проекта е да помогне да се намали използването на хартиени документи и подобряване на качеството на обслужване на клиентите. Мрежата трябва да послужи на корабите за получаване на директна информация от системите, които обслужват морския транспорт в страната. 

Wi-Fi и още много неща

Първоначално сумата на поръчката от 6 млн лв. без ДДС за изграждане на Wi-Fi се стори доста висока за представители на бранша. Заради многото съпътстващи дейности обаче е трудно да се даде еднозначен отговор дали е скъпа. 

Проектът включва изграждане на нова оптична и захранваща инфраструктура около пристанищата, сървъри и системи за наблюдение на мрежата и др. - включително обучение и поддръжка. От транспортното министерство коментират, че където е невъзможно да се прокарат оптични кабели, ще се ползват радиорелейни станции. Цени за подобно оборудване на едро трудно могат да се намерят, отделно и може да има големи вариации в стойността. Всичко това затруднява се направи по-пълна оценка за цената само на базата на обявлението на поръчката. От транспортното министерство допълват, че прогнозната стойност е изчислена на базата на различни анализи, включително финансов и този на приходите и разходите за осъществяване на проекта.

По темата работи и Калина Горанова

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    maximxx avatar :-|
    Максим

    Страхотна новина! България е редно да поддържа имиджа си на топ-ИТ република, още от Правец насам го изграждаме. Приятно ми е да си представям стотици хиляди туристи как се прибират в изостаналите си в това отношение държави и обясняват как в Бг УиФи си има навсякъде :)
    П.П. Капитал, как пък не можахте поне в тази статия да си маскирате комплекса "Домусчиев" и синдрома "Пеевски"? Да не ви плащат на брой споменавания с негативни намеци?

  • 3
    dedo_andro avatar :-(
    дедо Андро

    След това ще последват нови 6 милиона за интернет провайдер.

  • 4
    stangen avatar :-|
    Станислав Генов

    Целта не е да се направи на няколко пристанища свободна ВиФи зона а да се приберат едни милиони. Другото е прах в очите на хората.

  • 5
    yotce avatar :-|
    Yotce

    [quote#1:"Максим Александров"]П.П. Капитал, как пък не можахте поне в тази статия да си маскирате комплекса "Домусчиев" и синдрома "Пеевски"? Да не ви плащат на брой споменавания с негативни намеци?[/quote]
    Трудно може да се маскира в обективна статия факта, че държавата пуска едни 6 милиона, от които половината ще бъдат окрадени по веригата, а другата половина ще отидат за създаване на безплатна екстра в полза на Домусчиев.

  • 6
    j.h.jazz avatar :-|
    j.h.jazz

    Бре, как така са пропуснали яхтеното на Диневи?

  • 7
    mndovrmttr avatar :-|
    Rob Roy

    "От Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" коментираха, че системата им обхваща толкова много концесионирани пристанища, с "тя е насочена към корабния трафик и към подобряване на услугите, предлагани на плавателните съдове", т.е. не към докерите, които отговарят за обработката на товарите. "Организацията по посещението на кораба е наша задача. Цялата информация минава през нас. Навигацията е наша. Ние водим кораба. Така просто надграждаме услугите, които предоставяме", допълват оттам. "

    Съгласявам се с това на 100%. Затова и новината ме радва.

  • 8
    j.h.jazz avatar :-|
    j.h.jazz

    [quote#7:"fifth"]Съгласявам се с това на 100%. Затова и новината ме радва.[/quote]
    Не разбирам кое точно те радва - това, че трябва да се усвоят едни пари(по начина, който ние си знаем) или, че "надграждайки" услугите, които предлагат, ще почнат повече кораби, товари, пасажери да пристигат у нас?
    Според мен, за едно държавно предприятие водещо е първото.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход