КЗК решена да налага глоби на пазара на горивата

Рафинерията на "Лукойл" ще бъде разследвана за злоупотреба с монопол, а големите вериги - за картел

От анализа на КЗК се вижда, че в определени периоди цените на горивата на дребно не са се движили в синхрон с нетните цени на производителите и тези на пазара на едро.
От анализа на КЗК се вижда, че в определени периоди цените на горивата на дребно не са се движили в синхрон с нетните цени на производителите и тези на пазара на едро.    ©  Георги Кожухаров
От анализа на КЗК се вижда, че в определени периоди цените на горивата на дребно не са се движили в синхрон с нетните цени на производителите и тези на пазара на едро.
От анализа на КЗК се вижда, че в определени периоди цените на горивата на дребно не са се движили в синхрон с нетните цени на производителите и тези на пазара на едро.    ©  Георги Кожухаров
Констатациите на регулатора са на базата на секторния анализ, който започна в средата на 2015 г.

Комисията за защита на конкуренцията започва разследване на пазара на горива за потенциален картел между седем от основните вериги бензиностанции - "Шел", "Ромпетрол", "Еко", OMV, "Петрол", "Нис петрол" и "Лукойл България" и за възможна злоупотреба с господстващо положение на "Лукойл Нефтохим Бургас". Решението е записано в изготвения секторен анализ на пазара на горива, който обхваща период от 2013 г. до средата на 2015 г. В него КЗК отправя препоръки и към министъра на финансите за предприемане на мерки, които да подобрят конкурентната среда в България.

Този път комисията е решена да стигне до края. "Ще превърнем съмненията в юридически факти, които да издържат в съда", коментира говорителят на КЗК Марио Гаврилов по време на пресконференцията, на която бяха представени заключенията на регулатора. Той не пожела да се ангажира със срок, в който разследването ще завърши, тъй като по думите му това зависи от желанието на компаниите да съдействат. При предишния секторен анализ на пазара на горивата от 2011 г. на КЗК й отне една година да излезе с решение.

Това не е първият опит на регулатора да докаже картелни споразумения на пазара на горива. При предишната процедура търговците се разминаха без глоба, след като сключиха споразумение с комисията, че ще преустановят досегашните си нелоялни практики.

Сега, ако се стигне до доказване на нарушенията, компаниите ще трябва да платят максимална глоба от 10% от годишния им оборот, като размерът зависи от тежестта на нарушението.

Секторният анализ, който беше стартиран в средата на миналата година, е бил завършен преди края на 2015 г. Причината той да не бъде финализиран официално тогава е, че експертите на КЗК са решили да се възползват от пресните промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, които им позволяват да оперират при проверките си с данъчни и осигурителни данни, които на практика са помогнали на комисията да констатира основните несъвършенства в сектора.

"Лукойл Нефтохим" продава по-скъпо в България

За "Лукойл Нефтохим Бургас", която е единственият значим производител в страната, КЗК отбелязва, че е установила, че компанията трайно продава продуктите си за износ на по-ниски цени, отколкото вътре в страната. Става въпрос за съседни на България страни и Европа, посочи Гаврилов, без да конкретизира, тъй като голяма част от данните в анализа на КЗК са търговска тайна. От анализа на "Капитал" обаче е видно, че у нас "Лукойл България" традиционно продава на едро горивата си със средно 15% надценка над международните референти цени за региона.

Според данните на комисията това е трайна тенденция, която се наблюдава в периода от 2012 до юли 2015 г. В действията на бургаската рафинерия на практика липсва пазарната логика, тъй като основна част от клиентите на рафинерията са на територията на България, т.е. тук количествата са по-големи от изнасяните. Според секторния анализ тя доставя 50-60% от общото производство и внос на бензини и дизелово гориво в страната. Точно затова действията на "Лукойл" пораждат съмнения, че поставят в по-неблагоприятни условия клиентите на вътрешния пазар в сравнение с тези извън страната, се казва в анализа на КЗК. Друга възможност естествено е рафинерията да продава на швейцарското дружество на "Лукойл" - "Литаско", по-евтино, за да може то да спечели повече, т.е. да трансферира печалби извън страната. Но тук въпросът трябва да бъде проверен от НАП.

Бензиностанции в картел?

От анализа на КЗК ясно се вижда, че в определени периоди цените на горивата на дребно не са се движили в синхрон с нетните цени на производителите и тези на едро. Тази тенденция се изразява най-ясно в два периода – средата на 2013 и края на 2015 г. От анализи на "Капитал" пък е видно, че от 2012 г. надценката при тях скача рязко.

Това, което комисията наблюдава, е, че въпреки спада в цените на едро тези на бензиностанциите се запазват непроменени. В цитираните два периода дори има увеличение на надценката на търговците на дребно и в по-голяма степен маржът остава в тях, а не при продажбите на едро.

В същото време крайната цена на горивата реагира много по-бързо на нарастване на цените на едро и на производство, се казва в доклада на КЗК, докато намалението се отразява много по-бавно и с много по-малък процент. "Продължителното задържане на цената на дребно на високи нива и липсата на навременна и адекватна реакция спрямо понижението на цените на другите две нива на пазара би могло да е в резултат на антиконкурентни практики на пазара на дребно", се казва в доклада на комисията. Там също така се посочва, че въпросните вериги бензиностанции не се снабдяват с горива само от "Лукойл", а и от алтернативни доставчици, което също увеличава съмненията за картелиране.

Ограничения на пазара

В анализа на КЗК пише, че затегнатите мерки за контрол върху горивата след 2009 г. са довели до ограничение или затруднение на вноса на горива. Например изискването за разтоварване на бензина и дизела в данъчен склад и едва след това дистрибуцията му до търговските обекти е свързано с допълнителни разходи, които обезкуражават вноса. Предложенията на регулатора като цяло преповтарят препоръките от 2012 г. - облекчаване на режима на създаване на данъчни складове, двустранни споразумения за ползването на такива складове в други страни от ЕС, както и възможност вносителите да наемат складове от държавния резерв, за да съхраняват задължителните запаси от нефт и нефтопродукти.

Тежък проблем, за който се говори от години, е и сивата икономика в сектора на горивата. В анализа на КЗК обаче отново се казва, че има търговци, които не подлежат на регулиране и не спазват административните изисквания на пазара. Според комисията това се дължи основно на бариерите на пазара пред навлизането на нови търговци. Ведомствените бензиностанции също са посочени като основен източник на сива икономка. В тази връзка от КЗК предлагат да бъде изготвена цялостна регламентация на дейността на тези обекти.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Пак ли ни баламосвате с "проверки"?Не мога да разбера премиера Борисов какво очаква да постигне с нелепите напъни от последните седмици да громи хилядите нередности в държавата...та той самият в типичния си селяшки стил бръщолевише по новините, че цъка карти със собственика на Лукойл и руска марионетка вальо златев и че последния много...лъжел...

    Публиката вижда, че медиите на дебелия се сцепват да хвалят премиера, дори най-неадекватните му действия, а премиерът иска да ни убеди, че не действа заедно с дебелия...Другия дебелак с очилата спретва постоянно проверки на хора, които роптаят срещу корупцията и схемите във властта, а от нас се очаква да приемем, че антипатичния дебелак с очилата ще разследва истинските бандити...

    ЗАщО ПО ДЯВОЛИТЕ НИ МИСЛИТЕ ЗА ИДИОТИ???

  • 2
    vesko777 avatar :-|
    vesko777

    Защото като си седим в къщи , при тези ситуации, наистина СМЕ ИДИОТИ ! До коментар [#1] от " hkm28483845 ":

  • 3
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    До коментар [#2] от "vesko777":

    В събота съм на "Шествие за правосъдие" (27.02) от 12.00 пред съдебната палата.

    Излизайте хора, няма друг начин да се преборим с мафията, обхванала държавата.Колкото повече, толкова по-вероятно е егоцентрика борисов да се позасрами малко и покрай имитирането на реформи да предприеме нещо наистина.

    Излизайте, с писане по форумите не става.

    Събитието може да намерите във фейсбук, организират го инициатива "правосъдие за всеки"

  • 4
    historama avatar :-|
    historama

    Разследването доказва, че в България пазарната икономика е фасадна, както и демокрацията. И това е очевадно в енергийния сектор. Почти 100% от произведените горива са от Лукойл Нефтохим (а не 50-60%), което контролира повече от 80% от складовете за горива, а дъщерната им фирма Лукойл България е с най-много бензиностанции в страната.
    При енергетиката нещата не са по-различни, имаме 3 големи дистрибутора, които са си районирали страната, и реална конкуренция няма.

  • 5
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Няма изненади в това което каза представителя на КЗК и това са неща, които всеки от нас знаеше и виждаше не от днес.
    Изненада е, ако разбира си свършат работата до края, а не просто да хвърлят поредната димка, ако накажат, най-после Лукойл и настъпят картела между основните вериги бензиностанции, защото ние сме двойно ударени, веднъж от производителя и след това и от продавачите.

  • 6
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Можело да глобят Лукойл с 10%-та от оборота...?! Я бе! Като, как точно ще стане тая работа?! Ще се влачат едни дела с години, докато всичко за забрави или поне, докато мат`ряла си преизбере отново бате Бойко, защото бил много харизматичен и нямал алтернатива!
    Миналата година румънците здраво изплющяха техния Лукойл... На юг от Дунав обаче, другаря Златев продължава упорито да работи на загуба въпреки, че продавал на вътрешния пазар с 15%-та по-скъпо...! Лъжел понякога на карти, ама за всичко друго бил много честен...! ;)

  • 7
    poluvishist avatar :-|
    полувишис

    Лукойл трябва да бъде изгонен от България.

    разследвания до дупка, докато тази компания не се отдалечи на поне 1000 км. от границата ни.

  • 8
    t_ avatar :-|
    t_

    Не трябва никой да гоним. Просто трябва да им се покаже, че не трябва да прекаляват. А те в последно време направо се оляха. 10 % от оборота през последните 3 - 4 години е много подходящ начин да им се подскаже. А КЗК до тук само замазваха. За пръв път, ако не се лъжа, КЗК съвсем явно казват, че има картел и искат да го докажат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход