Летище в обратно броене

Въпреки задаващата се дългосрочна концесия столичната аерогара е все така активна в обществените поръчки

Подписването на договори на финалната права преди концесията ще остави малко пространство за новия оператор
Подписването на договори на финалната права преди концесията ще остави малко пространство за новия оператор
Подписването на договори на финалната права преди концесията ще остави малко пространство за новия оператор    ©  Надежда Чипева
Подписването на договори на финалната права преди концесията ще остави малко пространство за новия оператор    ©  Надежда Чипева

Ако сте жител на държавата България, в която от няколко седмици духа "вятърът на промяната" (предимно излизащ от ноздрите на Бойко Борисов), няма как да не сте разбрали, че той отвя обединението от фирми, избрано да чисти летище София, а работата на досегашните чистачки беше спасена.

Преди този епизод изпълнителният директор на аерогарата Христо Щерионов положи неимоверни усилия да защити законосъобразността на поръчката за почистване. "Договорът е сключен след влязло в сила решение на Върховния административен съд. То е окончателно и не подлежи на обжалване. Назначената проверка от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията не констатира нарушения на процедурата и не установи причини тя да бъде спряна." И както беше законосъобразна и потвърдена, точилата се с години поръчка беше прекратена в миг еднолично от министър-председателя, набрал инерция от прекратяването на други договори за стотици милиони.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    opinionated avatar :-?
    opinionated
    • - 1
    • + 4

    Никой не пита как така летището носи печалба от 5 милиона на година, а искаме да го концесионираме средно срещу 17 милиона на година.
    Простата аритметика показва, че някъде потъват поне 15 милиона на година, за да се навие някой да плати накуп 600 милиона, които естествено се взимат на заем с лихва.

    Ако се очакват и някакви реални инвестиции от концесионера, значи сумата на текущите годишни кражби е още по-внушителна.

    Нередност?
  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#1] от "opinionated":

    Ами задаваш отговори - истината е, че най-вероятно печалбата е поне 5-6 пъти по тея 5 милиона лева. Въпроса е, че първо управлението е некадърно, второ - кражбите са колосални.

    По темата - аз силно се надявам, да стане номера с концесията, защото - каквото и да е - който ѝ да управлява това летище - ще е по-добре от сегашното положение. Терминал едно е направо хамбар, пълна кочина..

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 12

    РВД, Летище София, БЕХ, НЕК, Булгаргаз, БДЖ, ВМЗ, Български пощи са местата, от които поемат куфарчетата към партийните каси, а оттам и към парламент и съдебна власт, където се добавят следващите бедствия за държавата. Единственият начин за прекъсване на този перпетуум мобиле е пълната приватизация на тези дейности, за които няма никакъв друг мотив да бъдат държавни, освен Краденето с главна буква. Ако чуете партия да обяснява, че "държавната собственост може да носи доходи", значи същата си прави сметки единствено да краде или да измести някого в краденето.

    Нередност?
  • 4
    banana101 avatar :-|
    banana101
    • - 3

    До коментар [#3] от "cinik":

    Не мога да се съглася с теб. Нима приватизираните дружества не попадат именно в същите партийни каси чрез лица като Пеевски ? Приватизацията в България винаги е била "легална" форма на кражба. Концесията е същото нещо, с единствената разлика, че тя е за определен срок.

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 9

    До коментар [#4] от "banana101":

    Олигархията проявява интерес само към дружества, чиито бизнес модел може да се облагодетелства от връзки с властта - източване на обществени поръчки или смачкване на конкуренцията по поръчка. Ако става въпрос за глобализирани сектори, където се работи за цял свят и конкурентите също са от цял свят, тогава интересът е нулев. Ако не изключим моменталната препродажба или нарязване на скрап.

    Нередност?
  • 6
    napukist avatar :-|
    Филанкишията
    • - 5
    • + 2

    Друго произведение на мутро-комунистическата мисъл е паркът до летището на стойност 3.6 млн. евро. Не знам кой, откъде и защо би отишъл да отморява там, но, разбира се, не това е най-важното. Важното е, че който е трябвало, е усвоил някой-друг милион. А София се е сдобила с още един бял слон.
    Изобщо от цялото летище смърди на корупция, безхаберие и социализъм.
    Терминал 1 е пълна кочина във всяко отношение, дори в третия свят не съм виждал подобна мизерия. Теминал 2 сигурно е единственото летище в света, където заминаващи и пристигащи се озовават в едно и също помещение, зоната за секюрити чек е твърде малка, още повече на фона на това какъв мега-хамбар всъщност е терминала и като цяло сградата е крайно нефункционална, но за сметка на ненужно голяма, изцяло в традициите на комунистическото планиране.
    Не съвсем по темата, но все пак: Не знам що за мутри държат бизнес обектите (не бяха ли ТИМ?), но знам, че в магазина ВИНАГИ винаги има промоции на дюти фрий напитки, които се продават свободно на пътници, пътуващи към ЕС. Странно как държавата не забелязва, при условие че всеки божи ден от там преминават сигурно десетки нейни служители и сигурно от време на време си пазаруват по някой сингъл малт.

    Нередност?
  • 7
    maximxx avatar :-P
    Максо
    • + 6

    Филанкишията, напълно си прав за парка и хамбара. Особено паркът е някакъв фарс, по друг начин не мога да го определя...
    За дюти-фрито грешиш, обаче - просто магазините се казват "Дюти фри", иначе цигарите са си по 5-6 лв, евтиното уиски - по 20 и т.н. Що се отнася до "мутрите" (щом така държиш да ги наричаш), първо не са мутри, а партньори на Фрапорт и най-голямата бг икономическа структура, второ не са те собственици на магазинчетата. Даже мога да ти кажа, че настоящите топ-магазинери на летището са ужасени, че ще дойдат Фрапорт и ще ги изхвърлят заедно с долнопробните им "дюти фри" промоции... Дори съм учуден, че колежката Карън Уокън още не е оревала света и в тази статия на тема "колко ни е хубаво сега и колко страшно ще стане след концесия". Също, за справка, можеш да видиш как са нещата на лет. Варна и Бургас - перфектен мениджмънт и юзър експириънс и на двете прави германско-варненския тим :)
    Жалко само, че тази цена е абсолютно измислена, за такива пари можеш да си построиш летище от 0, хем няма да е в мъгла 96 дни в годината...

    Нередност?
  • 8
    napukist avatar :-|
    Филанкишията
    • - 1

    До коментар [#7] от "Максим Александров":

    Колега, в момента имам Хенеси с бандерол "дюти фрий", купено от там на път към Лондон, а доскоро имах и литър Блек Буш със същия. Също ми се мота и един Dalmore Valour литър, купен от там, на който бандерола вече липсва, но съм почти сигурен, че беше също дюти фрий.
    Наясно съм, че голяма част от артикулите се продават с платени акцизи и съответно на цени, съзимерими с тези в магазините извън летището, но има и изключения. Следващият път като летиш, разгледай, харесай си нещо от щанда с напитки на промоция, обърни внимание какъв бандерол има и попитай дали може да си го купиш за страна от ЕС. Аз знам какво ще ти бъде отговорено.
    Между другото, чувствам се леко гузно, че чрез покупките си и аз допринасям за тази измама, но само преди първата глътка.
    Признавам, не знам кой стопанисва магазините и изобщо търговските обекти на софийското летище (бих искал да науча), но знам, че
    със сигурност има нередности, от които не печели нито летището, нито държавата.
    Също така не споделям респекта ти към "най-голямата бг икономическа структура", но това е друга тема.

    Нередност?
  • 9
    quirky avatar :-P
    quirky

    До коментар [#8] от "Филанкишията":

    Здравей, очевидно разбираш от алкохол, за което те поздравявам (ако резрешиш на "ти")!
    Нещата с бандеролите обаче, НЕ са ти ясни! Дружеството, управляващо летището, в това число и магазините, е регистрирано по Закона за безмитната търговия и Закона за акцизите и данъчните складове. Първият закон му позволява да функционира като Дюти Фри оператор, а вторият закон му позволява да опирара като Лицензиран складодържател.
    Обяснено простичко, действително всички бутилки в магазините на "Заминаване" са с Дюти Фри бандерол, като самите магазини са със статут на Данъчни складове, като за тази цел дружеството е блокирало значителни средство в Банкова гаранция (чийто бенефициент е Агенция Митници). Тоест, на определен период от време, посочен в закона, операторът прави рекапитолация на продажбите и за бутилките, продадени в ЕС ВНАСЯ акциз, а за тези продадени ИЗВЪН ЕС акцизът е НУЛЕВ (самите продажби се правят на базата на бордните карти, в които пише кой, за каде пътува). Друг начин за работа на международно ЛЕТИЩЕ няма, понеже пътникопотокът е смесен и законът не позволява съхранение на Дюти Фри стоки и стоки с платен акцизи на едно място!
    Така че, дишай спокойно, не си набутал държавата, напротив, ако си пътувал в ЕС си платил по-висока цена за алкохола, който си купил (под всяка бутилка има две цени - по-висока за ЕС и по-ниска за извън ЕС), а операторът си е внесъл акциза и ДДС-то за твоята бутилка при рекапитулацията! Удобството в случая е за този, който лети извън ЕС и няма да се наложи да плати акциз, възползвайки се от по-ниската цена!
    Ако не се лъжа магазините на пристигане пък предлагат само бутилки с Дюти Пейд бандерол, защото няма смесен поток от пътници, а реално всички, пазаруващи от там влизат в ЕС и съответно дължат акциз, тоест магазините там не са данъчни складове!
    Забелязал съм сащо, че на Пристигане цените са по-ниски от тези на Заминаване, тоест са по-конкурентни от вътрешния пазар, особено ако отчетеш, че разфасовките на летището са по 1 литър, а тези по веригите обикновено са по 0,7 литра!
    Така че, пазарувайте спокойно, далавера НЯМА, а и стоките са качествени, чувал съм, че за този тип пазар контролът от самите прозводители и собстваници на права е много затегнат!

    Нередност?
  • 10
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    До коментар [#9] от "quirky":

    Благодаря за поясненията, но съм почти сигурен, че не си прав. Поне веднъж съм питал дали цената е еднаква за пътници за всички дестинации и съм получавал утвърдителен отговор. Артикулите за страни за и извън ЕС също така стоят на различни стелажи, доколкото си спомням и поне цигарите със сигурност са с бандероли. За напитките не съм сигурен, твърде верояно е да си прав, но знам със сигурност, че съм си купувал алкохол без платен акциз от софийското летище.
    Скоро ще ми се наложи да посетя магазина на летището отново и ако си прав, ще ти се извиня наум, а още сега ще шибна едно за твое здраве.
    Извинявам се за офтопика.

    Нередност?
Нов коментар