Летище в обратно броене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летище в обратно броене

Подписването на договори на финалната права преди концесията ще остави малко пространство за новия оператор

Летище в обратно броене

Въпреки задаващата се дългосрочна концесия столичната аерогара е все така активна в обществените поръчки

Калина Горанова
14567 прочитания

Подписването на договори на финалната права преди концесията ще остави малко пространство за новия оператор

© Надежда Чипева


Ако сте жител на държавата България, в която от няколко седмици духа "вятърът на промяната" (предимно излизащ от ноздрите на Бойко Борисов), няма как да не сте разбрали, че той отвя обединението от фирми, избрано да чисти летище София, а работата на досегашните чистачки беше спасена.

Преди този епизод изпълнителният директор на аерогарата Христо Щерионов положи неимоверни усилия да защити законосъобразността на поръчката за почистване. "Договорът е сключен след влязло в сила решение на Върховния административен съд. То е окончателно и не подлежи на обжалване. Назначената проверка от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията не констатира нарушения на процедурата и не установи причини тя да бъде спряна." И както беше законосъобразна и потвърдена, точилата се с години поръчка беше прекратена в миг еднолично от министър-председателя, набрал инерция от прекратяването на други договори за стотици милиони.

През последните седмици се заговори не само за законосъобразност, но и за целесъобразност при харченето на държавни пари - още по-актуална тема, когато става въпрос за летище София. Съвсем скоро то предстои да бъде отдадено на концесия - процедура, преди която собственикът обикновено налага известни рестрикции. Договорите, които на финалната права подписва мениджмънтът, обикновено имат ограничения както в сумите, така и в тяхната продължителност. Идеята е да остане поле за действие за новия оператор, който в противен случай години напред ще трябва да работи с разнородни подизпълнители, избрани от предишното държавно ръководство, които може и да не отговарят на критериите му за качество.

Тази теза явно не е непозната и на министъра на транспорта Ивайло Московски. Той бързо се ориентира по вятъра на промяната и в интервю за "Стандарт" от 26 февруари заяви: "Основната причина да бъде прекратена е фактът, че вече сме само на седмица или на две от стартирането на концесионната процедура за летище София. И тъй като договорът за почистване е за 5 години, решихме, че най-целесъобразно е решението да бъде на бъдещия концесионер. А и досега също сме отказвали всички дългосрочни инвестиционни намерения на летище София именно с този аргумент - че е по-коректно бъдещият концесионер да взима важни решения."

След изключването на камерите и диктофоните обаче досегашният модел на управление остана все така устойчив. Три дни след откровението на Московски, в последния ден на високосния февруари, "Летище София" избухна с нова сериозна порция от 12 обществени поръчки, които са на етап "обявление" (скоро би трябвало да се обявят официално). Те са за застраховки, системи за сградна автоматика, облекло, строителство и т.н.

Нещо повече - освен намирането на по-добър мениджмънт друга основна цел при отдаването на даден актив на концесия е да се търси частна инвестиция в него. Това пак е известно на министър Московски, който заяви през май миналата година, че "финансовото състояние не позволява на държавния оператор да прави инвестиции и да го развива" и именно заради това ще се върви към концесия. Летището завърши 2014 г. със скромната печалба от 5.25 млн. лв.

Инвестиционната политика на столичната аерогара в последните няколко години обаче по нищо не подсказва, че тя няма пари за харчене.

Време да строим

Строителството на летището става въз основата на рамково споразумение за 4 години с три обединения. Те станаха известни е началото на 2013 г. Това са "ГБС и партньори", в което влизат ГБС, "ГБС - Инфраструктурно строителство", свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98" и "ЛОГ - Сиберия"). Второто е "Хидрострой Сапласт". Там попадат "АТ инженеринг 2000", "Хидрострой", "Планинг", и "Савант Елбул България". Третото е "Трейс еър". В него участница са "Трейс груп холд", Пи Ес Ай, "Инжпроект". По рамковото споразумение се предвижда държавният оператор, който отново по думите на министъра е в такова финансово състояние, което не позволява инвестиции, да похарчи 115.7 млн. лв., като при обявени ремонтни и строителни нужди летището кани трите обединения да представят офертите си и избира между тях.

Тези предвидени 115.7 млн. лв. съответно трябва да се напълнят със съдържание. По договора вече са изградени антиобледенителна площадка за близо 8 млн. лв. с ДДС от обединение "Трейс еър". Заедно с още няколко по-малки проекти обединението е извършило строителство и ремонти на летището за общо около 10 млн. лв. Обединение "Хидропласт Сапласт" е работило по два проекта за общо около 2 млн. лв. А "ГБС и партньори" - по проекти за около 4 млн. лв. Един от тях - за 380 хил. лв. без ДДС, е за обработка на фуги и пукнатини, като според източници на летището и по непотвърдена информация то разполага със собствена машина за тази дейност.

Някои от предвидените проекти обаче са спорни, а естеството на други от тях предполага да се чуе и мнението на бъдещия концесионер, който ще менажира летището десетилетия наред. Така например според представители от летището капацитетът на пистата ще бъде запълнен 75% през 2030 г., като сега в час пик може да има по 30 самолетодвижения, т.е. излитане и кацане общо. За да увеличат капацитета, от летището предвиждат изграждането на трета скоростна пътека за рулиране (пътят, по който самолетът се изнася от пистата, за да я освободи за следващия). Въпросната предвидена скоростна пътека за рулиране, която по неофициални данни ще струва между 7 и 8 млн. лв., щяла да увеличи въпросния капацитет на 31 самолетодвижения. Поръчката за изграждането й е обявена в края на миналата година. В края на миналата година, месеци преди концесията, пък "ГБС и партньори" печели поръчка за изработване на инвестиционен проект за разширение и реконструкция на Терминал 2. Други проекти в строителството, които няма да дочакат концесионера, са подмяната на подовите покрития в салон "Заминаващи" на Терминал 1, обявена през ноември, и др. А от последния ден на февруари е и намерението да се намери строител за разширяването на перона за бизнес авиация (северно от пътека за рулиране J).

През една година по два снегорина

Особена активност в последните няколко години летището проявява при поръчването на снегорини, като от 2012 г. през две години поръчва по два. През 2009 г. швейцарската Marcel Boschung AG печели поръчка за 2.1 млн. евро без ДДС за доставка на два броя малки снегорини, два броя големи снегорини и една антиобледенителна машина за пистата. През 2012 г. е следващата поръчка за две "високотехнологични снегопочистващи машини". Договорът е сключен с норвежката Overaasen и е за 1.5 млн. евро с ДДС. През 2014 г. е подписан договор за още два снегорина за 1.1 млн. евро без ДДС отново с Marcel Boschung. Стигаме и до 2016 г. В началото на февруари е обявена нова поръчка за... още два снегорина за 1.5 млн. евро без ДДС.

Според запознати с технологичните нужди на летището наличната техника надвишава потребностите му. "Летище София" не отговори на въпросите на "Капитал" общо с колко снегорина разполага към момента и колко са необходими за поддържането на летището при силен снеговалеж. От информация в медиите обаче стана ясно, че аерогарата явно разполага с достатъчно, след като е отпуснало снегопочистваща техника на летище Пловдив, а в началото на 2012 г. е помогнало с техника и за почистването на магистрала "Хемус". 

В борбата със снега на аерогарата се намесва и неизвестната фирма "Евроголд - И", регистрирана в село Петърч, собственост на Георги Георгиев. В края на 2015 г. с нея се подписва договор за "Товарене, извозване и разтоварване на сняг на площта, обхващаща перона, ВИП А, карго зоната и предаерогаровите площади на Терминал 1 и Терминал 2 на летище София" за срок от три години. Първоначалната прогнозна обща стойност на договора е 330 хил. лв. без ДДС. На същата тази компания през май миналата година - към края на предишния договор (подписан през май 2012 г.), летището е изплатило 283 800 лв., отново за три години. Видно от отчетите на компанията в Търговския регистър - за трите години - 2012, 2013, 2014 г., тя има общи приходи от 228 хил. лв., като липсващите около 55 хил. може да са изплатени в първите месеци на 2015 г. Това обаче означава, че основната дейност на компанията е да извозва снега от летището в София.

Като за последно

Летище София е активно и в поръчването на LCD монитори за полетна информация. През 2013 г. "Стемо" печели поръчката за доставка на 53 броя и друга допълнителна техника към тях за 406 хил. лв. без ДДС. Те обаче се оказват недостатъчни и през октомври 2015 г. е обявена още една поръчка за подмяна на системата за полетна информация и за доставка на 115 широкоформатни LCD монитора, 21 управляващи клавиатури, осигуряване свързаност на системата, и т.н. Прогнозната стойност е 665 хил. евро без ДДС. Победител от януари тази година отново е "Стемо".

Поддръжката на грунтовото поле и зелените площи на летище София струва близо 2 млн. лв. без ДДС за 4 години, като победителят е избран в средата на август 2014 г. От края на 2014 г. фирма "Спектри" пък се занимава с "осъвременяване на системата за мониторинг на авиационния шум и наблюдение на траекториите на полетите, разширяване на функционалността й и абонаментно обслужване и поддръжка" за срок от четири години. Цената на тази услуга е 308 хил. евро без ДДС. 

Въпреки твърденията на министъра, че се мисли за концесионера, дългосрочни поръчки за аутсорсване на дейност и доставки има дадени броени месеци преди началото на процедурата за концесия. От есента на миналата година "Летище София" си търси изпълнител на финансови услуги за срок от две години срещу 530 хил. лв. В последния ден на февруари летището е заявило, че ще обяви и поръчка с предмет "Застраховане на имуществени интереси на "Летище София" за срок от 3 години, както и друга за "Застраховка отговорност на "Летище София" в качеството му на летищен оператор и оператор по наземно обслужване, за причинени имуществени и неимуществени вреди на трети лица, където обаче срок не е посочен. За абонаментно обслужване на системите за сградна автоматика на Терминал 2 и ВИП А за срок от 3 години също ще се търси желаещ. Изработката и доставката на униформено облекло ще е за две години. Летището е търсило и фирма за доставката на резервни части за багажните ленти за следващите три години, но кандидат не е намерен.

Котараците около летището

Факт е, че летището има важни и неотложни нужди и само калцуните му (700 хил. на брой, т.е. за всеки пети пътник на година) струват 12 285 лв. Факт обаче е и че "Летище София" при една от обществените си поръчки избра за най-важното си дело, по което ще трябва да плати 44 млн. долара на кувейтско-саудитското обединение, изградило пистата, не някой със сериозен опит в арбитражните дела, а кантората на адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов "Авиора консулт". Това се случи, след като летището вече беше платило за юридическа помощ пак за същото това дело.

За отражението на Пеевски в стъклата на аерогарата се говори неофициално от много време. На 1 юли 2011 г. в съвета на директорите на летището с решение на Московски влезе Валерий Томов. За него се знае, че е близък до Делян Пеевски още от времето, в което Пеевски отговаря за Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", където Томов е бил в дирекцията "Обществени поръчки, продажби и информационно осигуряване". Томов е освободен на 4 октомври 2012 г., но според източници неофициално се е задържал по-дълго на летището.

Изборът на адвокатската кантора на Александър Ангелов пък става по времето, в което председател на борда е Димитър Богданов. Адвокатът има опит като синдик на дълъг списък от компании. Той влиза в съвета на директорите на 23 септември 2009 г. и става негов председател, а на 5 октомври 2012 г., вече по времето на министър Московски, е преизбран. Около скандала с врачанския завод "Химко" от сайта frognews.bg направиха връзка между този Богданов и "г-н Богданов" от сигнала на кандидата за завода ANJ Group Corp, който се представил за партньор на министър-председателя и поискал 1 млн. евро. Сайтът споменава Богданов като "близък на кръга "Котараците" и депутата от ДПС Делян Пеевски". Пред "Капитал" обаче Димитър Богданов заяви, че не се разпознава в лицето от историята с "Химко". Името на Александър Сталийски (също от кръга "Котараците") пък влезе в медийното пространство след развалянето на търга за почистване. Неофициално той се сочи като връзката между летището и тази поръчка, но от спечелилото обединение отрекоха пред "Капитал" да имат нещо общо със Сталийски.

Сега според източници от летището и отново по непотвърдена информация от миналата седмица там имало разследващ полицай. Че има за разследване на летище София, е безспорно. Основният въпрос е, ако има метла, тя по-скоро измита или замита.

Ако сте жител на държавата България, в която от няколко седмици духа "вятърът на промяната" (предимно излизащ от ноздрите на Бойко Борисов), няма как да не сте разбрали, че той отвя обединението от фирми, избрано да чисти летище София, а работата на досегашните чистачки беше спасена.

Преди този епизод изпълнителният директор на аерогарата Христо Щерионов положи неимоверни усилия да защити законосъобразността на поръчката за почистване. "Договорът е сключен след влязло в сила решение на Върховния административен съд. То е окончателно и не подлежи на обжалване. Назначената проверка от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията не констатира нарушения на процедурата и не установи причини тя да бъде спряна." И както беше законосъобразна и потвърдена, точилата се с години поръчка беше прекратена в миг еднолично от министър-председателя, набрал инерция от прекратяването на други договори за стотици милиони.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    opinionated avatar :-?
    opinionated

    Никой не пита как така летището носи печалба от 5 милиона на година, а искаме да го концесионираме средно срещу 17 милиона на година.
    Простата аритметика показва, че някъде потъват поне 15 милиона на година, за да се навие някой да плати накуп 600 милиона, които естествено се взимат на заем с лихва.

    Ако се очакват и някакви реални инвестиции от концесионера, значи сумата на текущите годишни кражби е още по-внушителна.

  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#1] от "opinionated":

    Ами задаваш отговори - истината е, че най-вероятно печалбата е поне 5-6 пъти по тея 5 милиона лева. Въпроса е, че първо управлението е некадърно, второ - кражбите са колосални.

    По темата - аз силно се надявам, да стане номера с концесията, защото - каквото и да е - който ѝ да управлява това летище - ще е по-добре от сегашното положение. Терминал едно е направо хамбар, пълна кочина..

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    РВД, Летище София, БЕХ, НЕК, Булгаргаз, БДЖ, ВМЗ, Български пощи са местата, от които поемат куфарчетата към партийните каси, а оттам и към парламент и съдебна власт, където се добавят следващите бедствия за държавата. Единственият начин за прекъсване на този перпетуум мобиле е пълната приватизация на тези дейности, за които няма никакъв друг мотив да бъдат държавни, освен Краденето с главна буква. Ако чуете партия да обяснява, че "държавната собственост може да носи доходи", значи същата си прави сметки единствено да краде или да измести някого в краденето.

  • 4
    banana101 avatar :-|
    banana101

    До коментар [#3] от "cinik":

    Не мога да се съглася с теб. Нима приватизираните дружества не попадат именно в същите партийни каси чрез лица като Пеевски ? Приватизацията в България винаги е била "легална" форма на кражба. Концесията е същото нещо, с единствената разлика, че тя е за определен срок.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "banana101":

    Олигархията проявява интерес само към дружества, чиито бизнес модел може да се облагодетелства от връзки с властта - източване на обществени поръчки или смачкване на конкуренцията по поръчка. Ако става въпрос за глобализирани сектори, където се работи за цял свят и конкурентите също са от цял свят, тогава интересът е нулев. Ако не изключим моменталната препродажба или нарязване на скрап.

  • 6
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    Друго произведение на мутро-комунистическата мисъл е паркът до летището на стойност 3.6 млн. евро. Не знам кой, откъде и защо би отишъл да отморява там, но, разбира се, не това е най-важното. Важното е, че който е трябвало, е усвоил някой-друг милион. А София се е сдобила с още един бял слон.
    Изобщо от цялото летище смърди на корупция, безхаберие и социализъм.
    Терминал 1 е пълна кочина във всяко отношение, дори в третия свят не съм виждал подобна мизерия. Теминал 2 сигурно е единственото летище в света, където заминаващи и пристигащи се озовават в едно и също помещение, зоната за секюрити чек е твърде малка, още повече на фона на това какъв мега-хамбар всъщност е терминала и като цяло сградата е крайно нефункционална, но за сметка на ненужно голяма, изцяло в традициите на комунистическото планиране.
    Не съвсем по темата, но все пак: Не знам що за мутри държат бизнес обектите (не бяха ли ТИМ?), но знам, че в магазина ВИНАГИ винаги има промоции на дюти фрий напитки, които се продават свободно на пътници, пътуващи към ЕС. Странно как държавата не забелязва, при условие че всеки божи ден от там преминават сигурно десетки нейни служители и сигурно от време на време си пазаруват по някой сингъл малт.

  • 7
    maximxx avatar :-P
    Максим Александров

    Филанкишията, напълно си прав за парка и хамбара. Особено паркът е някакъв фарс, по друг начин не мога да го определя...
    За дюти-фрито грешиш, обаче - просто магазините се казват "Дюти фри", иначе цигарите са си по 5-6 лв, евтиното уиски - по 20 и т.н. Що се отнася до "мутрите" (щом така държиш да ги наричаш), първо не са мутри, а партньори на Фрапорт и най-голямата бг икономическа структура, второ не са те собственици на магазинчетата. Даже мога да ти кажа, че настоящите топ-магазинери на летището са ужасени, че ще дойдат Фрапорт и ще ги изхвърлят заедно с долнопробните им "дюти фри" промоции... Дори съм учуден, че колежката Карън Уокън още не е оревала света и в тази статия на тема "колко ни е хубаво сега и колко страшно ще стане след концесия". Също, за справка, можеш да видиш как са нещата на лет. Варна и Бургас - перфектен мениджмънт и юзър експириънс и на двете прави германско-варненския тим :)
    Жалко само, че тази цена е абсолютно измислена, за такива пари можеш да си построиш летище от 0, хем няма да е в мъгла 96 дни в годината...

  • 8
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    До коментар [#7] от "Максим Александров":

    Колега, в момента имам Хенеси с бандерол "дюти фрий", купено от там на път към Лондон, а доскоро имах и литър Блек Буш със същия. Също ми се мота и един Dalmore Valour литър, купен от там, на който бандерола вече липсва, но съм почти сигурен, че беше също дюти фрий.
    Наясно съм, че голяма част от артикулите се продават с платени акцизи и съответно на цени, съзимерими с тези в магазините извън летището, но има и изключения. Следващият път като летиш, разгледай, харесай си нещо от щанда с напитки на промоция, обърни внимание какъв бандерол има и попитай дали може да си го купиш за страна от ЕС. Аз знам какво ще ти бъде отговорено.
    Между другото, чувствам се леко гузно, че чрез покупките си и аз допринасям за тази измама, но само преди първата глътка.
    Признавам, не знам кой стопанисва магазините и изобщо търговските обекти на софийското летище (бих искал да науча), но знам, че
    със сигурност има нередности, от които не печели нито летището, нито държавата.
    Също така не споделям респекта ти към "най-голямата бг икономическа структура", но това е друга тема.

  • 9
    quirky avatar :-P
    quirky

    До коментар [#8] от "Филанкишията":

    Здравей, очевидно разбираш от алкохол, за което те поздравявам (ако резрешиш на "ти")!
    Нещата с бандеролите обаче, НЕ са ти ясни! Дружеството, управляващо летището, в това число и магазините, е регистрирано по Закона за безмитната търговия и Закона за акцизите и данъчните складове. Първият закон му позволява да функционира като Дюти Фри оператор, а вторият закон му позволява да опирара като Лицензиран складодържател.
    Обяснено простичко, действително всички бутилки в магазините на "Заминаване" са с Дюти Фри бандерол, като самите магазини са със статут на Данъчни складове, като за тази цел дружеството е блокирало значителни средство в Банкова гаранция (чийто бенефициент е Агенция Митници). Тоест, на определен период от време, посочен в закона, операторът прави рекапитолация на продажбите и за бутилките, продадени в ЕС ВНАСЯ акциз, а за тези продадени ИЗВЪН ЕС акцизът е НУЛЕВ (самите продажби се правят на базата на бордните карти, в които пише кой, за каде пътува). Друг начин за работа на международно ЛЕТИЩЕ няма, понеже пътникопотокът е смесен и законът не позволява съхранение на Дюти Фри стоки и стоки с платен акцизи на едно място!
    Така че, дишай спокойно, не си набутал държавата, напротив, ако си пътувал в ЕС си платил по-висока цена за алкохола, който си купил (под всяка бутилка има две цени - по-висока за ЕС и по-ниска за извън ЕС), а операторът си е внесъл акциза и ДДС-то за твоята бутилка при рекапитулацията! Удобството в случая е за този, който лети извън ЕС и няма да се наложи да плати акциз, възползвайки се от по-ниската цена!
    Ако не се лъжа магазините на пристигане пък предлагат само бутилки с Дюти Пейд бандерол, защото няма смесен поток от пътници, а реално всички, пазаруващи от там влизат в ЕС и съответно дължат акциз, тоест магазините там не са данъчни складове!
    Забелязал съм сащо, че на Пристигане цените са по-ниски от тези на Заминаване, тоест са по-конкурентни от вътрешния пазар, особено ако отчетеш, че разфасовките на летището са по 1 литър, а тези по веригите обикновено са по 0,7 литра!
    Така че, пазарувайте спокойно, далавера НЯМА, а и стоките са качествени, чувал съм, че за този тип пазар контролът от самите прозводители и собстваници на права е много затегнат!

  • 10
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    До коментар [#9] от "quirky":

    Благодаря за поясненията, но съм почти сигурен, че не си прав. Поне веднъж съм питал дали цената е еднаква за пътници за всички дестинации и съм получавал утвърдителен отговор. Артикулите за страни за и извън ЕС също така стоят на различни стелажи, доколкото си спомням и поне цигарите със сигурност са с бандероли. За напитките не съм сигурен, твърде верояно е да си прав, но знам със сигурност, че съм си купувал алкохол без платен акциз от софийското летище.
    Скоро ще ми се наложи да посетя магазина на летището отново и ако си прав, ще ти се извиня наум, а още сега ще шибна едно за твое здраве.
    Извинявам се за офтопика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK