С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 7 мар 2016, 18:06, 16959 прочитания

Поръчките за "Струма", жп проект и метрото с нарушения поне за 6 млн. лв.

Одитният доклад за 2015 г. показва отново слабости в програма "Транспорт"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Магистрала "Струма", метрото в София и ж.п. участъкът Пловдив-Бургас са проектите с най-голям размер на грешки при възлагането и изпълнението в програма "Транспорт", сочи последният доклад на службата за одитиране на европарите. Според документа за разходите през 2014 г. (последният излязъл, тъй като одитните доклади се движат с година назад - проверката е направена 2015 г.), предложените финансови корекции възлизат на над 6 млн. лв.

От тях 2.3 млн. лв. са за нередности по лот 1 на "Струма", около 1.5 млн. лв са за поръчките около най-големия ж.п. проект и също толкова за метрото - за отсечките до летището и Бизнес парка. Финансовите корекции се поемат от възложителите на поръчките.


"Струма" за избрани

Според одитния доклад, един допълнителен договор по лот 1 "Долна Диканя - Дупница", от км 305+220 до км 322+000", даден на "ГБС Инфраструктурно строителство", на сума около 4 млн. лв. с ДДС, ще излезе на Агенция "Пътна инфраструктура" приблизително същата сума като санкция. Според одиторите, тъй като договорът се явява част от общия проект, с изпълнител консорциум "Струма – 1" (в който влизат "ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой-92" и "Импреза"), на стойност 58.5 млн. лв., стойността на корекцията е изчислена като част от него.
Става дума за допълнителното проектиране на два надлеза, жп подлез и виадукт. Одиторите считат, че необосновано високи разходи са заложени в строителството на допълнителните обекти, като те надхвърлят значително дори разходите по същите дейности за основния проект. Например в първия случай арматурата на куб. метър бетон е 185 кг, докато при основния е 103 кг. Друг недостатък е че добавените дейности не са извадени от основната поръчка. Според одиторите, грешката е в размер на почти 4 млн. лв. върху цялата сума, като през 2014 г. от нея са били платени 22 млн. лв., следователно корекцията трябва да е 1.25 млн. лв. Останалите трябва да бъдат приспаднати от бюджета за 2015 г.

680 хил. лв пък е глобата за поръчката за допълнително усилване на Лот 1 с "механична стабилизация на обособени участъци по трасето в резултат на форсмажорни обстоятелства".  По тази поръчка печеливш е другият изпълнител - "Пътстрой-92" АД, който е взел 5.7 млн. лв. за да се справи с преовлажняването на почвата. Одиторите посочват, че в първоначалния вариант на изискването, са били посочени брой самосвали, валяци и челни товарачи, на които изпълнителят да отговаря. В последствие, те са намалени - например от 30 бр. самосвала над 30 тона, изискването е паднало на 30 броя над 20 тона. После се е оказало, че това удобно облагодетелства "Пътстрой-92", които са разполагали с 6 бройки над 25 тона, 3 бройки над 23 тона и само 21 над 40 тона. Още по-любопитно е, че оценителната комисия не е изискала от "Пътстрой-92" да докажат че отговарят на първото, по-тежко условие, но е изискала това от другия участник в процедурата. Това е неравно третиране, заключават одиторите, в резултат на което се налага 10% корекция.



От одитния доклад става ясно също, че през май месец 2013 г. ОЛАФ е започнал работа по сигнал за проведената процедура за избор на строителен надзор по Лот 1, Лот 2 и Лот 4. Сигналът е в процес на проверка.

Бавната бърза линия Пловдив-Бургас

По отношение на линията Пловдив-Бургас, която се изпълнява от консорциума Джи Си Еф-СК 13–Трейс Рейлинфра, на обща стойност почти 320 млн. лв., одиторите констатират недостатъци при възлагането. Според тях има ограничителни условия при поръчката, които смесват изисквания за оборот и изисквания за опит. Според ЗОП, не може да се обвързват минималните стойности на оборота, стойностите на договорите и минималния брой проекти, които се искат от дадени участници, защото така се влияе на конкуренцията. Този недостатък е оценен на 5% от разходите по проекта и тъй като те до момента са сравнително ниски, тази корекция е 1.7 млн. лв. Тя обаче може да расте заедно с разходите и да се окаже доста сериозен проблем за държавната НКЖИ.

Другият потенциално голям проблем за националната компания е изключителното забавяне - към проверката миналата година, проектът още не е бил завършен и е бил удължен със 166 дни с мотиви, които според одиторите не са адекватни, защото засягат известни още в самото начало строителни дейности. Ако няма доказателства за необходимостта от удължаване на срока или наложена санкция за забавянето, предупреждават одитарите, възложителят ще влезе в нарушение и ще бъде санкциониран за това. Проблемът е отново, че сумата по договора е огромна и евентуални санкции ще разтърсят сериозно НКЖИ.

При метрото, одиторите констатират, че има наложена и неотчетена още корекция в размер на 1.5 млн.лв от предишния одит за участъка, като искат от Управляващия орган да я наложи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 1431 прочитания

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти 1 Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

11 дек 2019, 13178 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Корупцията и липсата на реформи убиват доверието в управляващите

Българите одобряват спирането на обществени поръчки, но не вярват, че това е борба с корупцията, показва изследване на "Алфа Рисърч"

Още от Капитал
Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10