КЗК подкрепи премиера за спирането на търга за "Хемус"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК подкрепи премиера за спирането на търга за "Хемус"

В програма "Транспорт" за 2014-2020 е отбелязано, че инвестиции в удължаването на магистрала "Хемус" ще бъдат направени, само в случай че има пари в бюджета на програмата, аргументира се КЗК

КЗК подкрепи премиера за спирането на търга за "Хемус"

Комисията прие мотивите за липса на финансиране и отхвърли жалбите срещу решението за прекратяване на процедурата

15053 прочитания

В програма "Транспорт" за 2014-2020 е отбелязано, че инвестиции в удължаването на магистрала "Хемус" ще бъдат направени, само в случай че има пари в бюджета на програмата, аргументира се КЗК

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Решението на антимонополното ведомство може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) подкрепи премиера Бойко Борисов за спиране на поръчката за изграждане на две отсечки от автомагистрала "Хемус" срещу близо милиард лева, като прие официалните мотиви, че за проекта няма финансиране. Решението на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), която се явява възложител, е мотивирано и законосъобразно, а жалбите срещу прекратяването на процедурата са неоснователни, обявиха от антимонополното ведомство.

Спирането на поръчката беше обжалвано от двата победителя – обединенията "АМ Хемус лот 1" с участието на свързваната с изпълнителния директор на "Лукойл" Валентин Златев  "Джи Пи груп" и "ПСТ Хемус 2", в която участва свързваната с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка "ПСТ груп", както и от една от отпадналите фирми – турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют", които оспориха мотива за липса на финансиране. Според КЗК обаче не е било предварително известно, че за магистралата няма да могат да се ползват евросредства. Решението на антимонополното ведомство не е финално и може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд.

Аргументи за решението

Според КЗК процедурата за проектиране и изграждане на двете отсечки от АМ "Хемус" е била прекратена, тъй като е възникнала невъзможност да се осигури финансиране за изпълнение на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди. Към момента на откриване на поръчката е било предвидено тя да се финансира със средства по новата програма "Транспорт". С писмо от 15 февруари обаче министерството на транспорта, което е управляващият орган на програмата, информира НКСИП, че средствата са изчерпани за други проекти. "Поради тези причини КЗК намира жалбите за неоснователни и ги оставя без уважение", се посочва в решението на комисията.

Витаещите съмнения

Процедурата на практика беше спряна в средата на февруари от премиера заради "витаещи съмнения" в обществото за спечелилите процедурата. Това стана точно в деня, когато е издадено писмото на транспортното министерство, че няма пари за проекта. Бойко Борисов съобщи в социалните мрежи, че е разпоредил на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова и на подопечната й НКСИП да се прекрати незабавно процедурата за избор на изпълнител. Няколко часа по-късно регионалното министерство обяви, че поръчката е спряна заради "невъзможност да бъде осигурено финансиране" за двата лота, тъй като наличните средства по оперативната програма ще бъдат насочени към по-приоритетни проекти. Впоследствие Борисов обясни, че процедурата е извършена законосъобразно, но заради съмненията в обществото във връзка със спечелилите компании ще бъде направен нов търг "пред очите на всички медии".

Победителят в процедурата за първата отсечка от магистралата – обединението "АМ Хемус лот 1", включва сочената за близка до генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев "Джи Пи Груп", въпреки че Златев оспорва такава връзка. Другите участници в консорциума са испанските "Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР Сивил уърк" и българската "Трансконсулт-22". Втората отсечка беше спечелена от обединението "ПСТ Хемус 2", в което водеща компания е свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски "ПСТ груп". Партньорите и са "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели".

Основният недостатък на процедурата бе и изключително високата договорена цена. За двете отсечки с дължина близо 60 км прогнозната цена, определена в началото на търга през януари, беше 434 млн. лв. без ДДС. В крайна сметка при отварянето на офертите на финалистите в началото на декември се оказа, че строителството ще струва почти два пъти повече – около 800 лв. Победителите спечелиха с най-много точки за техническа оферта, а кандидатите с най-ниските цени бяха отстранени.

Решението на антимонополното ведомство може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) подкрепи премиера Бойко Борисов за спиране на поръчката за изграждане на две отсечки от автомагистрала "Хемус" срещу близо милиард лева, като прие официалните мотиви, че за проекта няма финансиране. Решението на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), която се явява възложител, е мотивирано и законосъобразно, а жалбите срещу прекратяването на процедурата са неоснователни, обявиха от антимонополното ведомство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Когато към края на м.г. МРРБ скоростно обяви и набързо приключи конкурса за възлагане на изграждането на въпросните отсечки от Хемус не било знаело, че няма да има финансиране?
    Я погледнете в медиите от онова време какво пише! Коментира се, че фирми, свързвани с Пеевски и Златев непрозрачно са класирани да строят отсечките на баснословните почти 1 млрд лв.
    Ако някой отвън не беше "посъветвал" Борисов в какво направление да си изиграе катарзиса, Пеевски и Златев вече щяха да са започнали усвояването на многото пари.

    Несериозно е отмяната на приключил конкурс по подозрения. Борисов не представи и един документ, който да аргументира защо спря изпълнението.
    Между другото никой не оспорва законността на конкурсната процедура. Това означава, че конкурсът е проведен законно, спечелен честно и при едностранното му прекратяване от страна на държавата класирането фирми могат да претендират пред съда за претърпени загуби, нереализирани печалби, уронване на добро име и пр. Ако тези претенции се докажат, съдът е в правото си да постанови изплащане на обезщетение.

    Дали това не е хитрият ход на Борисов: хем приятелските фирми няма да са похарчили и лев, хем съвсем чисто ще получат милиони като присъдено от съда обезщетение?

  • 7
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    С какви средства са мислели да финансират проекта и защо тези средства не са на разположение сега, само 3 месеца по-късно? Защо изведнъж Боце се светна, че му липсва ЕДИН МИЛИАРД? Това не са ти 2-3% бюджетен дефицит, дето можеш да ги избиеш от някое перо.... Еврофондовете спрени ли са или не?

  • 8
    dimitar17 avatar :-|
    dimitar17

    ХАХАХАХХАХХХАХАХАХХАХХАХХАХАХАХАХАХАХАХХХАХАХА
    Смешници!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK