С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 10 мар 2016, 19:27, 14918 прочитания

КЗК подкрепи премиера за спирането на търга за "Хемус"

Комисията прие мотивите за липса на финансиране и отхвърли жалбите срещу решението за прекратяване на процедурата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Решението на антимонополното ведомство може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) подкрепи премиера Бойко Борисов за спиране на поръчката за изграждане на две отсечки от автомагистрала "Хемус" срещу близо милиард лева, като прие официалните мотиви, че за проекта няма финансиране. Решението на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), която се явява възложител, е мотивирано и законосъобразно, а жалбите срещу прекратяването на процедурата са неоснователни, обявиха от антимонополното ведомство.

Спирането на поръчката беше обжалвано от двата победителя – обединенията "АМ Хемус лот 1" с участието на свързваната с изпълнителния директор на "Лукойл" Валентин Златев  "Джи Пи груп" и "ПСТ Хемус 2", в която участва свързваната с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка "ПСТ груп", както и от една от отпадналите фирми – турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют", които оспориха мотива за липса на финансиране. Според КЗК обаче не е било предварително известно, че за магистралата няма да могат да се ползват евросредства. Решението на антимонополното ведомство не е финално и може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд.


Аргументи за решението

Според КЗК процедурата за проектиране и изграждане на двете отсечки от АМ "Хемус" е била прекратена, тъй като е възникнала невъзможност да се осигури финансиране за изпълнение на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди. Към момента на откриване на поръчката е било предвидено тя да се финансира със средства по новата програма "Транспорт". С писмо от 15 февруари обаче министерството на транспорта, което е управляващият орган на програмата, информира НКСИП, че средствата са изчерпани за други проекти. "Поради тези причини КЗК намира жалбите за неоснователни и ги оставя без уважение", се посочва в решението на комисията.

Витаещите съмнения



Процедурата на практика беше спряна в средата на февруари от премиера заради "витаещи съмнения" в обществото за спечелилите процедурата. Това стана точно в деня, когато е издадено писмото на транспортното министерство, че няма пари за проекта. Бойко Борисов съобщи в социалните мрежи, че е разпоредил на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова и на подопечната й НКСИП да се прекрати незабавно процедурата за избор на изпълнител. Няколко часа по-късно регионалното министерство обяви, че поръчката е спряна заради "невъзможност да бъде осигурено финансиране" за двата лота, тъй като наличните средства по оперативната програма ще бъдат насочени към по-приоритетни проекти. Впоследствие Борисов обясни, че процедурата е извършена законосъобразно, но заради съмненията в обществото във връзка със спечелилите компании ще бъде направен нов търг "пред очите на всички медии".

Победителят в процедурата за първата отсечка от магистралата – обединението "АМ Хемус лот 1", включва сочената за близка до генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев "Джи Пи Груп", въпреки че Златев оспорва такава връзка. Другите участници в консорциума са испанските "Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР Сивил уърк" и българската "Трансконсулт-22". Втората отсечка беше спечелена от обединението "ПСТ Хемус 2", в което водеща компания е свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски "ПСТ груп". Партньорите и са "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели".

Основният недостатък на процедурата бе и изключително високата договорена цена. За двете отсечки с дължина близо 60 км прогнозната цена, определена в началото на търга през януари, беше 434 млн. лв. без ДДС. В крайна сметка при отварянето на офертите на финалистите в началото на декември се оказа, че строителството ще струва почти два пъти повече – около 800 лв. Победителите спечелиха с най-много точки за техническа оферта, а кандидатите с най-ниските цени бяха отстранени.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения

И още: Заразените с коронавирус се множат в Италия и Европа, първи заболял в Гърция

26 фев 2020, 1932 прочитания

Напрежението в управляващата коалиция продължава 4 Напрежението в управляващата коалиция продължава

Бойко Борисов и вицепремиерът Красимир Каракачанов почти се скараха пред журналисти, но стабилността на кабинета не изглежда заплашена

26 фев 2020, 1525 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Износът на България през 2015 г. нараства заради възстановяването в ЕС

Продажбите на български стоки зад граница са 45.5 млрд. лв

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10