Износът на България през 2015 г. нараства заради възстановяването в ЕС

Най-голям ръст в процентно изражение има при износа на мазнини и масла от растителен и животински произход (40.4%), но там се тръгва от много ниска база.

Износът на България през 2015 г. нараства заради възстановяването в ЕС

Продажбите на български стоки зад граница са 45.5 млрд. лв

5943 прочитания

Най-голям ръст в процентно изражение има при износа на мазнини и масла от растителен и животински произход (40.4%), но там се тръгва от много ниска база.

© Надежда Чипева


Миналата година е била много силна за българския износ. Стойността му се е повишила с 5.2% спрямо 2014 г. и за пръв път достига 45.5 млрд. лв. Доброто представяне се дължи почти изцяло на възстановяването на европейската икономика, докато продажбите към трети страни са с минимален ръст от 0.6%.

Това не е изненада предвид забавянето на китайската икономика, икономическите трусове и политическото напрежение в основни търговски партньори за България като Русия, Украйна и Турция. За сметка на това, икономиката на ЕС нарасна с 1.8% през миналата година, като се възползва от обезценяването на еврото спрямо долара и по-ниските цени на петрола, благодарение на което конкурентоспособността на европейската продукция по света се увеличава, а с това и разполагаемият им ресурс, с който да купуват.

Продажбите на България към ЕС се увеличават със 7.9% на годишна база до 29.1 млрд. лв. през 2015 г. Около две трети от тях (69%) са насочени към Германия, Италия, Румъния, Гърция, Франция и Белгия. От тях единствено износът към Белгия спада – с 5.5%, като тук вероятно причината е, че по-голямата част от него към тази държава е мед и медни изделия, а цените на тази суровина поевтиняха с около 35% за година. Вносът от ЕС също се увеличава - с 5.5% спрямо 2014 г. до 33.2 млрд. лв. България внася най-много стоки от Германия, Италия, Румъния, Гърция и Испания.

Към трети страни експортът е нараснал с едва 0.6% за изминалата година и достига 16.4 млрд. лв. Продажбите към два от трите ни основни партньори извън ЕС – Турция и Русия, обаче спадат. Така Китай измества Русия и е вече вторият най-важен пазар към трети страни, но ръстът на продажбите към най-голямата азиатска икономика не е толкова висок - 3.2%. Към другите ни балкански съседи извън ЕС– Сърбия и Македония, продажбите растат стабилно (с 15.4% и 8.1%).

Вносът от трети страни намалява – с 5.9% до 18.4 млрд. лв. Основните страни, от които внасяме стоки са Русия, Турция, Китай и Украйна.

Миналата година е била много силна за българския износ. Стойността му се е повишила с 5.2% спрямо 2014 г. и за пръв път достига 45.5 млрд. лв. Доброто представяне се дължи почти изцяло на възстановяването на европейската икономика, докато продажбите към трети страни са с минимален ръст от 0.6%.

Това не е изненада предвид забавянето на китайската икономика, икономическите трусове и политическото напрежение в основни търговски партньори за България като Русия, Украйна и Турция. За сметка на това, икономиката на ЕС нарасна с 1.8% през миналата година, като се възползва от обезценяването на еврото спрямо долара и по-ниските цени на петрола, благодарение на което конкурентоспособността на европейската продукция по света се увеличава, а с това и разполагаемият им ресурс, с който да купуват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход